FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

RUSIJA,SEGODNJA,23.12.1997.,OESS

Ž4=RUSIJA Ž1=SEGODNJA Ž2=23. XII. 1997. Ž3=Na skupu OESS-a Moskva izvukla sretan ždrijeb Valerija Sičeva piše o sjednici OESS-a u Kopenhagenu: "Prema pravilima OESS-a, redoslijed nastupa sudionika na skupu utvrđuje se ždrijebanjem. Na šestom susretu Vijeća ministara vanjskih poslova OESS-a Jevgenij Primakov je nastupio drugi - odmah iza predsjedatelja, danskog ministra vanjskih poslova Nielsa Helviga Petersena. Na pitanje izvjestitelja lista 'S' je li to ishod ždrijebanja, službeni je predstavnik ruskog ministarstva vanjskih poslova odgovorio: 'Ždrijeb, očito, potpuno odgovara našim željama'. 'Sukladno željama' Moskve bile su uglavnom i prilike na skupu. Kao prvo, dan je znak za početak pripreme politički obvezujućeg dokumenta - povelji o europskoj sigurnosti. O tome u kakvom će se obliku prihvatiti zaključni dokumenat, lomila su se koplja do zadnjeg trenutka. Mnogi su sudionici bili protiv toga da načela koja su tu izložena dobiju jasne granice 'povelje' i bili skloniji da se ograniče na mekše parametre 'dokumenta'. Zaslugom Moskve, u naziv zaključnog dokumenta unesena je važna definicija - povelja. Povelja će se stvarati kao temeljni dokumenat europske sigurnosti XXI. stoljeća. Kao jedna od glavnih zadaća rada na njezinu obrascu predviđa se 'učvršćenje ključne uloge OESS-a'; postavljena je zadaća 'stvaranja sustava europske sigurnosti za sve države - bez obzira na to pripadaju li kakvom savezu.' Također je odlučeno da će povelja zadržati načelo konsenzusa kao osnove za donošenje odluka. SAD i niz zemalja EU predlagale su da se ta formula koja je uobičajena za OESS, zamijeni shemom 'konsenzus manje jedan'. Moskva se oštro usprotivila. Ponajprije stoga što bi to za Rusiju (kao i za ostale zemlje) značilo gubitak odlučujućeg glasa u OESS-u. Međutim, u jednoj od formulacija zaključnog dokumenta novinari su vidjeli mogućnost za napuštanje konsenzusa: zemlje OESS-a 'proučit će načine kojima bi se pojačala njegova djelotvornost' ako dođe do 'očite grube i trajne povrede načela i odluka OESS-a'. Odgovarajući na pitanja novinara u svezi s time, Primakov je oštro odbacio mogućnost napuštanja konsenzusa. U inačici što su je predložili Danci, također se predviđalo da zemlje članice OESS-a budu odgovorne drugim zemljama glede provedbe odluka ove organizacije. Prema mišljenju Moskve, ta bi odrednica dovela do 'povrede suvereniteta pod izlikom pomoći u provedbi obveza' (Primakov). Na kraju je odlučeno da će članice OESS-a biti odgovorne samo svojim građanima. Tako je prihvaćena odluka o pripremi 'temeljnog dokumenta europske sigurnosti XXI. stoljeća'. Njegova su glavna načela utvrđena 'sukladno željama' Moskve. Znači li to da će vrlo brzo doći do osnutka sustava sigurnosti koji je utemeljen na obveznom vođenju računa o probitcima svih susjeda na europskom kontinentu i koji pod okriljem OESS-a osigurava suradnju između svih organizacija za sigurnost? Nipošto. Dapače, nije stvar ni u tome što će priprema povelje oduzeti dosta vremena, već u tome, što su granice takvih dokumenata prilično gipke, a stvarni odnos snaga određuje 'tko je u kući gazda'. Nema dvojbe, kada je riječ o zastupljenosti, nijedna se europska organizacija ne može usporediti s OESS-om, koji se već pokazao vrlo dobrim na polju 'meke diplomacije' (kod njega nema, i vjerojatno neće ni biti NATO-ove 'vojne šake'). Pri tome OESS boluje od strukturne rastresitosti i financijske insuficijencije. Ipak, možda je najveća nesreća što je većina njezinih sudionika općenito protiv toga da se u OESS-u stvori jasan organizacijski ustroj u kojemu će se prednost davati 'slobodnom braku', a ne krutim 'bračnim sponama' (na čemu nastoji Rusija). Dakle, u budućoj povelji ne treba tražiti jamstvo od 'natocentrizma'. Može se tek reći da je 'ruska' opeka položena u temelje zgrade takvog obrasca europske sigurnosti. Prema moskovskoj zamisli, ta 'konstrukcija' mora biti pod krovom OESS-a i mora biti sagrađena bez nutarnjih pregrada - bez raskošnih apartmana za članove vojnih klubova. Upravo u takvoj arhitekturi Moskva vidi način kako da NATO-ovo proširenje na Istok što manje šteti ruskim nacionalnim interesima. Za taj se prijedlog ona zauzima i u OESS-u, i u okviru odbora 'Rusija-NATO', i u Vijeću za sjevernoatlantsko partnerstvo. No možda se glavna bitka vodi u Beču - u okviru Stalnog vojnog odbora gdje se utvrđuje 'vojna sastavnica' europske sigurnosti - parametri Sporazuma o običnom oružju u Europi." 240233 MET dec 97

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙