ZAGREB, 11. prosinca (Hina) - Zastupnički dom hrvatskog Sabora u nastavku 25. sjednice zaključio je raspravu o četiri zakonska prijedloga o posebnim porezima - na kavu, na osobne automobile, ostala motorna vozila, plovila i zrakoplove
te o izmjenama i dopunama Zakona o posebnom porezu na pivo i na bezalkoholna pića.
ZAGREB, 11. prosinca (Hina) - Zastupnički dom hrvatskog Sabora u
nastavku 25. sjednice zaključio je raspravu o četiri zakonska
prijedloga o posebnim porezima - na kavu, na osobne automobile,
ostala motorna vozila, plovila i zrakoplove te o izmjenama i
dopunama Zakona o posebnom porezu na pivo i na bezalkoholna
pića.#L#
Odbor za financije i državni proračun podržao je predložene zakone,
ali, istaknuo je Ivan Kolak, u raspravi je ukazano na probleme koje
će izazvati smanjenje prihoda od trošarina na pivo i to za osam
milijuna kuna, te od trošarina na bezalkoholna pića od 10 milijuna
kuna. Odbor je stoga od Vlade zatražio da, usporedo s donošenjem
predloženih zakona, posebnim carinskim propisima i mjerama zaštiti
domaća proizvodnja piva i bezalkoholnih pića.
I u raspravi je poseban naglasak stavljen na potrebu zaštite domaće
proizvodnje. "Kroz poreze i carine stimulirajmo domaću proizvodnju
i izjednačimo se s Europom", kazao je Joško Kovač (Klub HSS-a).
Istaknuo je da je 'razlikovanje' (u visini trošarina) domaćeg i
uvoznog piva u interesu domaćih pivara, a ocjenjujući kako
automobili više nisu luksuz, zatražio je da se posebni porez na
automobile ukine što prije. "Namamo tvornicu automobila, a čovjek
ako hoće kupiti automobil mora još pola automobila platiti državi",
kazao je Kovač. Zbog toga što nemamo vlastitu proizvodnju,
trošarinama na rabljene automobile usprotivila se i Đurđa Adlešić
(HSLS). Iznoseći podatke o slaboj naplati trošarina, predložila je
Vladi da razmisli da li bi prihod državnog proračuna bio veći ako bi
trošarine i carine "bile svedene u razumne okvire".
Marinko Filipović (HSS) drži da su se u paketu ovih zakonskih
prijedloga trebali naći i trošarine na duhan i duhanske
prerađevine, te naftu i naftne derivate. Predložio je da se
plaćanja poreza oslobode plovila dužine do osam, umjesto pet metara
kako je Vlada predložila. Taj je prijedlog iznijelo i niz drugih
zastupnika, među njima i Božidar Kalmeta (HDZ) obrazlažući kako su
upravo plovila dužine do osam metara od posebnog značenja
(prijevoz, dopunski ribolov) za ljude koji žive uz more i od mora.
Baltazar Jalšovec (HSLS) predložio je da se sokovi proizvedeni u
Hrvatskoj oslobode svih poreznih opterećenja, a Srećko Bijelić
(HNS) da se sredstva od trošarina usmjere na otvaranje novih radnih
mjesta za mlade i obrazovane, za znanost, umirovljenike.
Ivan Kolak (HDZ) mišljenja je da bi i Hrvatska, kad ju se već
"prisiljava" na ujednačavanje poreznih visina, trebala Europi,
WTO-u postaviti svoje zahtjeve. Primjerice, otvaranje tržišta za
automobile ili napitke trebalo bi uvjetovati organiziranjem
određene proizvodnje, kazao je Kolak.
Odgovarajući na primjedbe, posebice o trošarinama na uvoz
automobila, ravnatelj Porezne uprave Mate Perković istaknuo je da
trošarinama, na automobile snage preko 55 KW, neće biti zahvaćena
većina automobila srednje klase. Perković je za prvu polovicu iduće
godine najavio i zakonske prijedloge u svezi trošarina na alkoholna
pića, duhan i duhanske prerađevine te naftu i naftne derivate.
Zastupnički dom nastavio je rad raspravom o Prijedlogu zakona o
studentskom zboru, koji je u hitnoj saborskoj proceduri.
(Hina) bn/bm ds
111142 MET dec 97