Ž4=NJEMAČKA
Ž1=GENERAL-ANZEIGER
Ž2=9. XII. 1997.
Ž3=Schumacher: "Koliko se duboko namjeravamo angažirati u ovoj
zemlji?"
List objavljuje interview Barbare-Marie Vahl s njemačkim zamjenikom
Visokog predstavnika Hannsom Heinrichom Schumacherom. Povod za
razgovor: konferencija za uspostavu mira u Bosni, koja će u utorak i
srijedu biti održana na Petersbergu kraj Bonna.
- Gospodine Schumacher, provedba Daytonskog sporazuma bolovala je
dosada od presporog napredovanja u civilnom sektoru. Bi li Visoki
predstavnik trebao dobiti veće mogućnosti kažnjavanja kako bi izborio
provedbu ciljeva?
= To će pitanje zasigurno biti glavna tema konferencije o uspostavi
mira koja će biti održana u Bonnu. Mnogi govore o mogućem proširenju
mandata. U tom sam pitanju vrlo suzdržan. Naime, takvo bi proširenje
zahtijevalo promjenu sporazuma a to smatram nerealnim. Stoga će
vjerojatno promjene biti svedene na vrlo fleksibilno široko tumačenje
postojećeg mandata koji već u sadašnjem obliku definira Visokog
predstavnika kao krajnju instancu u tumačenju daytonskog mirovnog
sporazuma.
Po mom je mišljenju jednostavno presudno dati Visokom predstavniku
mogućnost da fleksibilno koristi svoj mandat i da provodi mjere u
okviru postojećih mogućnosti. No, dobije li Visoki predstavnik
mogućnost kažnjavanja i dodatne ovlasti, skrećem pozornost na sljedeću
opasnost: svaki slučaj uvođenja neke mjere, čije sustavno, dosljedno
poštivanje u ovoj zemlji ne možemo osigurati, značit će za nas gubitak
vjerodostojnosti.
Tome valja dodati još nešto: naime, svi mi koji sudjelujemo u mirovnom
procesu moramo sami sebi postaviti sljedeće pitanje: koliko se duboko
zapravo želimo angažirati u ovoj zemlji?
- Bosna i Hercegovina zasada još nije srasla u državu: ne postoji
jedinstvena valuta, zajednička vojska, zajednička skupština, zajedničko
državljanstvo i tako dalje. Je li taj cilj - etabliranje jedinstvene
bosanskohercegovačke državne tvorevine - samo san Zapada ili se radi i
na njegovom ostvarivanju?
= Točno, Bosna i Hercegovina relativno je slabo formirana cjelovita
država sa sanžnim entitetima. Izgradnja te države sukladno Daytonu
krajnje je naporno bušenje debelih dasada i trajat će još godinama.
Usprkos tome, smatram da sam u nekoliko tjedana koliko sam ovdje vidio
da mnogi ljudi oba entiteta, svih etničkih skupina žele takvu državu
kao okvir. Pokrenuli smo zakonodavne mjere i načelno gledano, vrlo smo
blizu dogovora, primjerice, u pitanju zastave, zajedničke valute,
državljanstva, putovnice, rada zajedničkih institucija zajedničkog
ministarskog vijeća. U svim tim pitanjima blokada uvijek stiže sa
srpske stranke pri čemu sam definitivno stekao dojam da nije problem u
stručnim pitanjima već u blokadi iz načela.
- Doduše, taj otpor traje već prilično dugo...
= On je prisutan od početka i sigurno ćemo se s njim suočavati i
dalje. No, sjetite se također da je na izborima za srpsku skupštinu,
održanim u rujnu ove godine, smanjen udio glasova Karadžićeve stranke
zbog njezine podjele na dva bloka. Općenito gledano, u Republici
Srpskoj bilježimo osjetan razvoj u smjeru većeg pluralizma. Nakon
općinskih izbora, u skupštini banjalučke regije sjede danas
predstavnici više od 11 stranaka. To je po mom mišljenju čak i više
nego dobro.
- Hoće li njemačka politika repatrijacije izbjeglica moći poštovati
dosada postavljene rokove, jesu li oni realni? Nadalje, ne prijeti li
opasnost cementiranja etničkih linija razdvajanja, stvorenih ratom,
sve dok 'Republika Srpska', na čijem je teritoriju nekada živjela
većina još uvijek u Njemačkoj smještenih izbjeglica, ne primi te ljude?
= Smatram da opasnost cementiranja rezultata rata zapravo ne postoji.
Daytonski sporazum sasvim jasno utvrđuje načelo repatrijacije
izbjeglica na matično mjesto boravka - ako oni to žele. Mi smo 1997.
g. prvi napravili dobar korak. Dokaz je više od 70 tisuća izbjeglica,
koliko ih je samo iz Njemačke repatrirano u federaciju. Pritom valja
napomenuti da pri repatrijaciji gotovo i nisu zabilježeni incidenti.
Federacija će i dalje biti pozvana da - u prvom redu u pravnoj sferi -
stvori pretpostvke za pojačani povratak u srednjebosansku regiju i, u
prvom redu, u Sarajevo.
No, jedna je stvar pritom sasvim jasna i ja je želim naglasiti: teret
repatrijacije izbjeglica neće moći biti natovaren isključivo na leđa
federacije. Sljedeće godine, nakon formiranja učinkovite srpske vlade,
treba usmjeriti dosljedan politički pritisak radi omogućavanja povratka
manjina u Republiku Srpsku. Ne smije biti ni traga sumnji da će Visoki
predstavnik u odnosu prema Republici Srpskoj jednako dosljedno poduzimati
mjere u pitanju povratka izbjeglica kao i u odnosu prema federaciji.
Potpuno mi je jasno da ćemo velike ciljeve, snažan zamah povratka
izbjeglica moći ostvariti tek kada bude moguće vraćati ljude i u
Republiku Srpsku.
Nadalje, postoje i druga pitanja koja će trebati riješiti u vezi s
povratkom izbjeglica. Primjerice, valja bezuvjetno ubrzati proces
uklanjanja mina koji će, nadam se, od proljeća dobiti snažan zamah. Na
kraju, samo funkcionalna gospodarska infrastruktura može biti trajan
poticaj za povratak izbjeglica - drugim riječima, pomoć pri obnovu
gospodarstva i izgradnji mora biti bolje koordinirana. Ovaj ured mora
riješiti sva ta okvirna pitanja - riječ je, nesumnjivo, o ogromnom
ali, nadam se, ne i o sizifovskom poslu.
- Nedavno ste u Banja Luci razgovarali s gospođom Plavšić. Označava li
ona pozitivan pomak u tom kontekstu, hoće li se nešto pomaknuti s
mrtve točke?
= Mogu reći samo da gospođa Plavšić izjavljuje da je spremna
surađivati na temelju Daytonskog sporazuma i dopustiti čitav niz
koraka koje je paljanski blok dosada blokirao - od pitanja putovnica,
preko državljanstva do zajedničke valute. Lakmus-test uslijedit će
kada sljedeće godine bude aktualna dominantna tema: naime, kada će
biti usmjeren politički pritisak na Repaubliku Srpsku da omogući
povratak takozvanim manjinama. U tom pitanju njezine izjave nisu po
mom mišljenju bile zadovoljavajuće.
- Tema koja igra sve veću ulogu na ovom području jest korupcija.
= Smatram da je problem korupcije težak - pritom valja napomenuti da
je ta pošast rasprostranjena širom svijeta. Doduše, u Njemačkoj je
nespretno vođena rasprava proizvela pogrešan dojam da se financijska
pomoć i novac namijenjen obnovi u Bosni i Hercegovini odlijeva mračnim
kanalima. Nije tako. Ovdje je riječ o problemu mafijaških struktura.
Visoko rangirani političari upleteni su u preusmjeravanje novaca,
namijenjenog državi, u njihove vlastite džepove ili u ostale tamne
kanale. Pritom je u biti riječ o krijumčarenju radi zaobilaženja
carinskih dadžbina na trgovinske poslove sa susjednim zemljama i o
sličnim stvarima. Ta je iscrpljena fiskalnopolitička struktura
izložena oštroj kritici u izvješćima carinskog povjerenstva koje je
osnovala EU. U tom pitanju zahtijevamo od bosanskih političara da
pokrenu odgovarajuće istrage i da poduzmu odgovarajuće zakonodavne
mjere kako bi spriječili širenje tog tumora.
- Sljedeća je središnja točka i dalje uloga medija. Oni još uvijek
šire previše negativnu propagandu. Smatrate li da je moguće uspješnije
suzbijanje korijena tog zla?
= Na mnoge čimbenike koji određuju sliku ovdašnjih medija možemo
utjecati, na neke sigurno ne a na neke možemo utjecati tek kratkoročno.
Primjer je pitanje profesionalnih novinara koji rade na temelju
određenog etičkog kataloga i opiru se iznutra pukim huškačkim tiradama
i pozivima na rat. Možemo stvoriti formalnu strukturu koja će
omogućiti provjeru izdavanja dozvole za rad pojedinim medijima,
ravnopravan pristup frekvencijama i mogućnostima objavljivanja, provjeru
gospodarskih temelja i okvirnih stručnih sadržaja, predviđenih za
objavljivanje. To smo i učinili nakon zatvaranja televizijske postaje
na Palama u rujnu ove godine, zatraživši od vlada oba entiteta reformu
strukture medija.
Trenutačno nemamo izravnog sugovornika u Republici Srpskoj ali čim u
prosincu ove ili siječnju sljedeće godine bude - nadajmo se -
formirana vlada, to će pitanje među prvim točkama na dnevnom redu.
Naime, još uvijek zastupamo stajalište da televizijska postaja na Palama
ne smije ponovo dobiti mogućnost emitiranja dok ne bude provedena
odgovarajuća strukturna reforma. Smatram da je federacija u tom
pitanju napravila potpuno pozitivan pomak kada uzmemo u obzir
raznovrsnost tiskanih medija i elektroničkih postaja i njihovu
spremnost da ozbiljno objavljuju i stajališta međunarodne zajednice. U
Republici Srpskoj, obilježenoj totalitarnim modelima, taj je proces
još u povelikom zaostatku.
- U oba entiteta sreli smo ljude koji priželjkuju do 50 godina
međunarodnog protektorata zato što ne vjeruju da su njihovi političari
dovoljno pošteni ili sposobni za obnovu i demokratsko vodstvo. Što
misite o toj želji?
= Baš ništa. To se odnosi i na navedeni pojam koji uopće ne želim
koristiti. 'Protektorat' insinuira da će ured Visoko predstavnika ili
neka druga institucija međuanrodne zajednice funkcionirati u ovoj
regiji do svetog nigdarjeva kao neka vrsta nadvlade, diktirajući
sudbinu zemlje. Trenutačno nitko ni u jednoj od država, suodgovornih
za uspostavu mira, nije spreman preuzeti na sebe takvu odgovornost -
odgovornost za priču čiji se kraj uopće ne nazire. Stoga je to u
načelu iluzorna rasprava.
- Vi ste se gotovo bez najave našli na vrlo teškom terenu kao već treći
njemački zamjenik viskog predstavnika. S kakvim osjećajima pristupate
svojoj novoj dužnosti?
= Već ste skicirali pozadinu i s kakvim se osjećajima može pristupati
ovom području. Valja spomenuti veliki ugled koji su stekla moja dva
prethodnika - Michael Steiner svojim dugotrajnim angažmanom a Gerhard
Wagner do svoje iznenadne smrti. S druge pak strane valja istaknuti
samu zadaću. Gledano iz perspektive normalne karijere jednog diplomata
ovo je nesumnjivo strahovito veliki izazov. Kada će diplomat ponovo
dobiti priliku da sudjeluje u izgradnji jedne države kao savjetnik
vlade, a djelomice i nako neka vrst nadvlade, te da sam izgrađuje
koncepte i razvija zakone? U tom pogledu nisam uopće dvojio da ću
prihvatiti izazov kada mi je ministar Kinkel ponudio ovu dužnost. No,
neću prešutjeti da ovoj zadaći pristupam s najvećim mogućim
poštovanjem. Da je to poštovanje potpuno opravdano zbog krajnje
komplicirane materije, uvidio sam već nakon prvih 14 dana na ovoj
dužnosti. No, zaista vjerujem da ću se moći uhvatiti u koštac s tom
zadaćom. Nadam se da ću opravdati povjerenje mog ministra.
- Što osobno očekujete od velike bonnske konferencije o uspostavi mira
- što može a što mora biti postignuto?
= Ako to uopće mogu ocijeniti nakon 14 dana, dvije godine nakon
'Daytona' nalazimo se na izuzetno važnoj prekretnici. Ostvarno je jako
puno toga - na prvom mjestu valja spomenuti uspostavu mira i
stabilizaciju, ali sjetite se i razoružanja, uništenja teškog oružja,
mirnog tijeka izbora, pokretanja krajnje pozitivnog gospodarskog
razvojnog procesa u federaciji. No, postoji i svjesna blokada pokušaja
izgradnje zajedničke središnje države, koja trenutačno uglavnom izvire
iz redova radikalnih konzervativnih Srba. Postoje i znatne napetosti
na teritoriju federacije između Hrvata i Bošnjaka. U tom pogledu
možemo od bonnske konferencije očekivati samo naznake, impulse za
prevladavanje tih blokada i opremanje Visokog predstavnika
odgovarajućim instrumentima.
100253 MET dec 97
Josip Dabro podnio ostavku
Južna Koreja: Istražitelji traže produljenje pritvora predsjednika
Trumpova inauguracija: SAD jačaju sigurnost meksičke granice u El Pasu
Tisuće Australaca bez struje uslijed jake kiše i razornih vjetrova
Kolumbijski predsjednik obustavio mirovne pregovore s pobunjenicima ELN-a
Talijanska premijerka Meloni prisustvovat će Trumpovoj inauguraciji
Najava događaja - svijet - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - fotografije - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - kultura - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - Hrvatska - za subotu, 18. siječnja