Ž4=NJEMAČKA
Ž1=FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG
Ž2=1. XII. 1997.
Ž3=Bosna kao trajni pokus
"Ako se radi o popunjavanju visokih vojnih zapovjednih mjesta,
pogotovo pravih visokih mjesta u integriranom aparatu atlantskoga
saveza, potrebni su generali koji osim vojnim kvalitetama raspolažu i
sposobnošću vanjskopolitičkoga prosuđivanja i diplomatskom spretnošću.
Jer oni nisu samo izvršitelji svojih političkih nalogodavaca,
ministara u vijeću NATO-a, nego i njihovi savjetnici. Pri tome se ne
stapaju djelatne uloge vojnika i diplomata, ali je za uspjeh na
zapovjednim mjestima potrebna sposobnost za oboje. U povijesti NATO-a
koja traje skoro pedeset godina, Amerikanci su stalno predstavljali
generale za mjesto vrhovnog zapovjednika NATO-a u Europi, koji su se
približavali idealnom liku vojnika-diplomata, kadšto su bili sasma
blizu. Čini se da je ponovno tako. General Wesley Clark već je četiri
mjeseca Supreme Allied Commander Europe (SACEUR) u Monsu i u
personalnoj uniji nacionalni vrhovni zapovjednik svih američkih
kopnenih, pomorskih i zračnih oružanih snaga stacioniranih u Europi, s
glavnim stožerom u Stuttgartu.
Kao časnik nema drugih političkih namjera nego javno zastupati svojeg
političkog nalogodavca a u njegove dužnosti spada i stvaranje vlastite
političke prosudbe. Stoga se iz jedne razmjene mišljenja između njega,
zapovjednika podređenih američkih djelomičnih oružanih snaga, kao i
članova 'atlantskog mosta', ne može citirati, ali se ipak može reći da
neka promatranja koja su u toj prigodi iznijele različite strane,
novom Saceuru nisu strana.
Za politički i vojni vrh NATO-a uvijek je aktualno sve što se tiče
odnosa s Rusijom. Jedno obilježje sadašnjeg stanja sastoji se u tomu
da je Rusija u svojoj razdraženoj svijesti velike sile uvijek bila
spremna u Bosni jednu rusku padobransku postrojbu podrediti
operativnim zapovjedima američkoga generala, zapovjednika postrojba
SFOR-a. Govori se da tamo suradnja vrlo dobro funkcionira, čemu
pridonosi što sve jedinice SFOR-a shvaćaju da njihova sigurnost ovisi
o potpori drugih. Čuje se također da je općenito lakše surađivati s
ruskim ministarstvom obrane nego s ruskim ministarstvom vanjskih
poslova pod vodstvom Primakova. To što je ovih dana bivši američki
ministar vanjskih poslova Kissinger upozorio na divergentne interese
Rusije i zapadnih sila i opomenuo da ne treba ulagati velike nade u
'partnerstvo' s Rusijom, spomenuto je ali se opomena ne drži osobito
praktičnom. Jer nesigurnosti ruskog razvitka na bolje ili lošije
odgovara i načelna otvorenost budućeg, čemu NATO mora pristupiti s
oprezom, s jedne strane, i ubrzavanjem, s druge, i to do pojedinosti.
U razočaravajuća iskustva spada i uzajamna razmjena časnika. 'To se
već dogodilo', navedene su riječi jednoga mjerodavnog ruskog generala
kao da se radi o već obrađenoj točki dnevnoga reda u programu
partnerstva. Dosad je oko 40 visokih ruskih časnika sudjelovalo na
tečajevima američkih vojnih akademija. To upoznavanje Zapada za mnoge
se kod kuće pokazalo štetnim za karijeru - kao da su se na Zapadu
zarazili pa poslije toga moraju ostati u karanteni i ne mogu biti
unaprijeđeni. NATO-ova ponuda partnerstva za mnoge je ruske gemnerale
i diplomate još uvijek lukava proturuska igra Zapada s kojom današnji
NATO nastavlja staru 'great game' (između Engleske i Rusije i Azije u
prošlom stoljeću). U tom se smislu treba bojati da će ruska
diplomacija svoje mogućnosti u novom vijeću NATO-Rusija upotrijebiti
da bi povećala razlike između zapadnih sila, primjerice glede želja za
pristupom baltičkih i južnoeuropskih država.
O Bosni se u tom krugu govorilo ponajprije sa stajališta zapadnog
unutarnjeg sklada. Daytonski će sporazum dobiti politički smisao tek
kad trojici mrzovoljnih ugovornih partnera na licu mjesta postane
jasno da mirovni sporazum uskoro, primjerice poslije isteka mandata
SFOR-a, u ljetu 1998., neće moći poderati i ponovno započeti rat.
Sporazum ponajprije od tri zaraćene strane traži politički kompromis.
Ali sadašnjim vođama nedostaje spremnosti za to. Ne žele nagodbu nego
pobjedu. Da bi se načelo kompromisa probilo protiv njegovanja mržnje,
okolne sile ne smiju dopustiti dvojbu da bi mogle prihvatiti povratak
nasilja. Stoga ne smije biti vremenski određen rok povlačenja stranih
postrojba koje vode nadzor. Smio bi postojati samo jedan objektivni
rok svršetka, a to je obavljena zadaća.
Svi su bili suglasni da za to u Bosni treba stasati drugi vodeći
naraštaj i da se vojna zaštita Daytonskog sporazuma mora nastaviti na
neodređeno vrijeme, ali da ona sama nije dovoljna. Treba i policijska
pomoć izvana, bezuvjetno i uhićenje i kažnjavanje najopakijih ratnih
zločinaca, kao i razvitak gospodarstva u pouzdanom poretku. Inače je
Nijemcima, a vjerojatno i američkim generalima, bilo jasno da 'novog
NATO-a' neće biti dugo ako američki kongres stalno traži povlačenje
američkih postrojba iz Bosne. Ako Amerika želi ostati europskom silom,
što osim Francuske žele sve ostale europske članice NATO-a, mora
ostati angažirana u Bosni. Da se Amerikanci otamo povuku, ne bi ostali
ni zapadni Europljani. Drugim riječima: Amerika može biti u Savezu
članicom samo kao vodeća sila - ili Saveza neće biti. Bosna nije
slučaj Saveza po članku 5. (kolektivna obrana) NATO-ova ugovora pa
ipak je slučaj Saveza.
Time je u vidno polje došao treći aspekt 'novog NATO-a' nakon hladnoga
rata. Kako NATO može izvoziti stabilnost u bližu i dalju okolicu
područja Saveza ako se saveznici ne sporazumijevaju o svojim
interesima u bližem i daljem susjedstvu. Osim svega toga, glede same
Rusije, tu pripada i Irak sa svojom proizvodnjom oružja za masovno
uništenje, Iran, područje Zaljeva, sukob oko Izraela, Cipar i Egej,
građanski rat u Alžiru. Popis bi se mogao produljiti za dobar desetak
imena. Nažalost se unutar NATO-a množe i političke razlike. Ne bi bilo
moguće u atlantskoj državnoj zajednici pripremiti planove za sve
moguće nužne slučajeve. Praktične se odgovore ne može dati unaprijed.
Ali, tako je predočio jedan njemački sudionik, saveznici bi morali
između sebe odvagnuti što bi se moglo dogoditi i kakve bi to
posljedice moglo imati, primjerice iračko naoružavanje kemijskim
oružjem" - piše Guenther Gillessen.
030244 MET dec 97
Talijanska premijerka Meloni prisustvovat će Trumpovoj inauguraciji
Najava događaja - svijet - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - fotografije - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - kultura - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - Hrvatska - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - sport - za subotu, 18. siječnja
Euroliga: Baskonia svladala Panathinaikos, pet koševa Šamanića
Ligue 1: Preokret i pobjeda Lillea protiv Nice
Premijera predstave "Pir malograđana" Gradskog kazališta "Zorin dom"
Reakcije stranaka na videosnimku ministra Dabre, traže ostavku