Ž4=NJEMAČKA
Ž1=DIE WELT
Ž2=25. XI. 1997.
Ž3=Političke stranke kao temelj demokracije i instrumenti zloporabe
vlasti
"Stranke su svemu krive? Posvuda se ljudi žale na stranačko
neraspoloženje. Njihove su akcije pod blještavim svjetlom javnosti.
Postale su ciljem kritike i odgovorne za političko zatišje. Baš u
sadašnje prijelomno doba građani zahtijevaju obrise, orjentaciju,
vizije.
Sliku stranaka u javnosti ipak ne obilježavaju vizionari nego
svakodnevni političari. A čini se da oni u potpunosti imaju državu u
rukama. Predstavnici stranaka sjede u radijskim vijećima i crkvenim
gremijima, u predsjedništvima nogometnih saveza. Mjerodavno suodređuju
tko dobiva novac od lota. Predstavljaju dobrotvorne udruge, govore u
kuratorijima bolnica i seljačkih udruga, u predsjedništvima i
nadzornim odborima velikih tvrtaka, banaka, okružnih, gradskih i
građevinskih štedionica, zakladama za tropske šume i vatrogasnim
savezima. Čak je i postava najvišeg njemačkog suda, ustavnog suda,
obilježena stranačko-politički. Svaki je bal okićen njima, njihovi
izleti iz političkog igrališta pune tračerske rubrike časopisa.
Kritika da su stranke prisvojile državu na prvi se pogled čini
opravdanom. Političari su u središtu javnog zanimanja u čemu uživaju.
A ne čini se da žele da se to promijeni, da status quo - po mogućnosti
reformama - bude drukčiji.
Uza svu kritiku političkih organizacija, lako se previđa da te
slobodne zaključke ustav izričito želi od građana. U njima bi se
trebala ogledati volja birača i sliti se u politički sposobne jedinice
koje će tu volju znati artikulirati. Tko bi ako ne stranke trebao
povezati razlazne interese individua, svesti ih pod zajednički
nazivnik i pokušati to provesti u utakmici s ostalim strankama?
Identifikacija s jednom od stranaka zastupljenom u Bundestagu
pridonosi stabilizaciji sustava. Svaki neuspjeh, svaka državna slabost
pripisuje se i strankama.
Sa strankama se povezuje svađa. No nažalost ne samo oko najboljih
zamisli za demokraciju nego tužna i nesnosna svađa. To što
parlamentarno razilaženje oko optimalnog političkog puta, oko
najboljih reforma naposljetku svršava kompromisom, pridonosi da
građani male reformske korake ne drže promjenama nego zastojem.
Nažalost i akteri se glasno izgovaranim najavama koje ne ispunjavaju,
pobrinu se za reformske frustracije.
No ipak se postavlja pitanje mora li utjecaj stranaka obuhvaćati čitav
život. I ne samo to. Jesu li u doba sve veće individualizacije velike
stranke sa svojim političkim velikim ponudama u obliku sveobuhvatnog
programa za sva područja života još uopće primjerene vremenu? Ne treba
li angažirano raspravljati mogu li se tako zastupati i interesi
skupina koje su izvan stranačkih granica? Na općinskoj razini postoje
za to mnogi primjeri u obliku građanskih zahtjeva. No te građanske
inicijative mogu blokirati i napredak ili za većinu važne projekte -
dječje vrtiće, obilaznice, smetlišta. Povijest osnivanja zelenih
pokazuje da je uvijek postojala politička povijest i pored etabliranih
stranaka.
No sve stranke su odavno shvatile da se moraju mijenjati. Velike
narodne stranke CDU i SPD ali i CSU i FDP proteklih su godina iz
svojih kartoteka morale brisati puno članova. Sada se prave modernima.
Nijedna stranka bez adrese na interentu. Stranački dani naprotiv teku
jednako ritualizirano kao i prije nekoliko desetljeća. Otvorena
kritika na konvencijama nije norma. Razgovori, osobito o osobama, vode
se iza kulisa u manjem krugu. Baš i taj način novačenja vodećeg
osoblja nailazi na kritiku u bazi stranke. Prekorednima je po svim
pravilima teško. U životni tijek uspješnog političara normalno spada
teški rad, nastupanje po mjesnim udrugama, okružnim i pokrajinskim
savezima. Kad stigne do gore, nije stvorio samo golemu mrežu, veze na
koje se kasnije može osloniti. Stranka neke kasnije ponovno prihvaća i
brine o njima kad im zaprijeti pad. Isto je tako istina da je za mnoge
karijere izvan neposrednog političkog okružja obvezatno članstvo u
jednoj stranci ili barem izrazita simpatija za nju. No baš to treba
ukinuti. Politici bi bilo dobro da zaposli više nestranačkih
stručnjaka kako bi se moga ponuditi i rješenja koja ne moraju najprije
proći kroz iglene uši stranačkih političkih odluka.
A između stranaka vodi se mnogo prividnih rasprava. Nude se brza
rješenja koja se ne mogu provesti. Teški problemi poput
nezaposlenosti, zakašnjele reforme poreznog i mirovinskog sustava ne
rješavaju se dovoljno odlučno. To je među ostalim i zbog toga što se
škilji na idući rok izbora. Stranačka politika je kratkoga daha i
često obilježena taktikom.
Stranke u svakom slučaju moraju dopustiti da im se kaže da ne postoje
samo zbog sebe. Moraju izraditi najbolja rješenja za probleme građana
a ne te probleme instrumentalizirati samo da bi imali vlast za vlast.
Inače se osamostaljuju, državu čine svojim slugom" - drži
Heinz-Joachim Schoettes.
260258 MET nov 97
Josip Dabro podnio ostavku
Južna Koreja: Istražitelji traže produljenje pritvora predsjednika
Trumpova inauguracija: SAD jačaju sigurnost meksičke granice u El Pasu
Tisuće Australaca bez struje uslijed jake kiše i razornih vjetrova
Kolumbijski predsjednik obustavio mirovne pregovore s pobunjenicima ELN-a
Talijanska premijerka Meloni prisustvovat će Trumpovoj inauguraciji
Najava događaja - svijet - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - fotografije - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - kultura - za subotu, 18. siječnja
Najava događaja - Hrvatska - za subotu, 18. siječnja