BRITANSKI RADIO - BBC
17. XI. 1997.
Pregled tisak
Glavna priča kojom se britanski mediji nastavljaju baviti i jutros
krajnje je neugodna financijsko-politička afera za laburističku vladu
i njenog vođu, britanskog premijera Tonya Blaira glede izuzimanja
utrka Formule 1 iz opće zabrane reklamiranja duhana. Nakon što je
vlada odlučila da će se Formuli 1 dozvoliti da i dalje reklamira duhan
dok se u ostalim sportovima to zabranjuje, otkriveno je da nekoliko
mjeseci uoči izbora prvi čovjek Formule 1 Berny Ecclestone bio
poklonio laburistima milijun funti. Iako vlada tvrdi kako ova donacija
i odluka o izuzeću od zabrane reklamiranja cigareta nisu povezane te
da će novac Bernyu Ecclestoneu biti vraćen kako bi se izbjegao
skandal, Tony Blair jučer se na televiziji javno ispričao zbog načina
na koji je njegova vlada donosila ovu odluku u korist Formule 1. Tony
Blair danas nadopunjuje svoju javnu ispriku obećanjem o brzoj povjeri
financiranja političkog sustava kako bi Britaniji osigurao zdraviju
demokraciju, piše današnji 'The Times'. Nakon što je jučer na
televiziji rekao kako preuzima punu odgovornost za aferu koja je
odvela u najgoru krizu otkako je on premijer, Tony Blair danas
podržava državno ograničenje na količine novca koje političke stranke
smiju potrošiti, skromni prag do kojeg bi mogle ići individualne i
kolektivne donacije, te objavljivanje imena donatora te koliko su
njihove donacije iznosile. Ovaj korak označava napore Tonya Blaira da
povrati svoj moralni autoritet u zemlji za koje se laburisti više nego
očito plaše da je potkopan, piše današnji 'The Times'.
'The Daily Telgraph' najavljuje kako će britanska tajna obavještajna
služba MI 5 danas otvoriti svoje arhive po prvi put otkrivajući kako
je lovila njemačke špijune za vrijeme I. svjetskog rata. Dokumenti će
pokazati kako je MI 5 razotkrila 31 stranog obavještajca prije 1914.
puštajući ih da i dalje rade, zatim masovno ih uhićujući na dan kada
je započeo rat. Oni će također razotkriti pojedinosti o uhićenju više
od 30 agenata tijekom rata te kako je Wernon Kell?, prvi šef MI 5
protestirao kada je jedan od uhićenih agenata izbjegao smrtnu kaznu
zbog toga što je bio žena. Šef MI 5 bojao se da će nakon toga Nijemci
preplaviti Britaniju ženskim špijunima. Špijune je u Britaniji vodio
Kusto Steinhauer, šef njemačke tajne službe, koristeći jednu brijačku
radnju u sjevernom Londonu kao poštanski sandučić za komunikacije sa
svojim agentima. Kada su ih Englezi uhitili od njih tridesetjednog
dvadesetjedan je bio osuđen na smrt. Čertrnaestorica su smakuta, a
sedmorica su se izvukli zatvorskim kaznama. Žena koja je izazvala
srdžbu šefa MI 5 jer nije bila smaknuta zvala se Eva De Dornoville,
bila je Dankinja koju je on sam opisao kao ženu visoke klase i
zapanjujuće dobrog obrazovanja. Ona je svoja izviješća slala na
poleđini pisama britanskim ratnim zarobljenicima koja su bila
obilježena tako da ih je njemačka tajna služba mogla prepoznati. Možda
najuspješnija među ratnim operacijema MI 5 bila je uhićenje Gustava
Miller koji je svoja izviješća slao kući u obliku malih oglasa u 'The
Daily Telegraphu'. MI 5 zamijetio je sumnjive poruke i dešifrirao
jednu o isporuci oružja u Italiju. Miller je uhićen, suđen i smaknut,
ali službeno on je nastavio postojati. MI 5 je imao njegov kod i
sustav te ga upotrebljavao mjesecima objavljujući njegove poruke u
britanskom tisku. Nijemci su ove važne pouke smatrali tako dobrima da
su mu dali povišicu, piše novinar 'The Daily Telegrapha' Michael
Smith.
'The Financial Times' piše o sastanku zemalja Europske unije na kojem
će se raspravljati o nezaposlenosti unutar te reintegracije, a koja će
se u četvrtak održati u Luxemburgu. Već više od šest godine čelnici
zemalja Europske unije obećavaju svakih šest mjeseci, koiko se često
ovaj summit organizira, da će smanjiti nezaposlenost. Ali oko pribroja
ljudi bez posla još je uvijek više od 18 milijuna, dvostruko veći od
broja nezaposlenih u Sjedinjenima Državama, a triput veći od onog u
Japanu. Europska komisija poduzima oštre korake pokušavajući
poboljšati tržište radnom snagom, njegovu prilagodljivost, obučenost
kadrova te troši više novca na istraživanje i razvoj. Evo nekoliko
glavnih ciljeva Europske unije. Povišenje udjela radno sposobnog
stanovištva u zapošljavanju sa 60 na 70 posto, preusmjeravanje
uobičajenog dugoročnog trenda prema višim porezima na plaće, koji su
porasli s 35 posto u '80. na više od 42 posto u '95. godini. Povećanje
broja nezaposlenih kojima je ponuđena mogućnost obuke za nova
zanimanja sa prosječnih 10 posto, što je prosjek za Europsku uniju, na
više od 25 posto, što je prosjek najbolje tri zemlje članice. Ipak sve
su zemlje svjesne velikih isčekivanja, ni jedna ne govori o smanjenju
broja nezposlenih za 50 posto do 2000. godine, kako se to naznačivalo
prije pet godina. Glavni prigovor koji Njemačka upućuje na račun općih
ciljeva Europske unije glede pokušaja smanjenja nezaposlenosti, strah
je da bi oni mogli ugroziti odgovornost pojedinih zemalja u politici
zapošljavanja ili neizravno potkopati ravnotežu stabilnosti i
gospodarskog rasta koja će voditi proračunsku disciplinu u budućoj
zoni Europske jedinstvene valute, piše 'The Financial Times'.
'The Independent' na naslovnoj stranici izvješćuje o rezultatima novog
istraživanja koje je pokazalo kako su mladi Britanci nasuprot
popularnom imidžu loše obrazovnih hohštaplera ili lijenih
iskorištavača socijalne pomoći, osobe s mnogo osjećaja odgovornosti.
Iako su mnogi preuzeli neke karakteristike bespoštednog teacherizma,
mnogi su zabrinuti zbog raspadanja socijalne države i nesigurosti
radnog mjesta. Anketa je provedena tijekom dvije godine na više od 10
tisuća mladih, starosti između 12 i 25 godina, a pitanja su se
odnosila na rad, obrazovanje i društvo. Istraživanje je pokazalo
impresivnu sliku optimističnog, vrijednog naraštaja koje žele raditi
na sebi kroz obrazovanje učeći praktične vještine. Oni visoko cijene
trdicionalne korijene tražeći stabilnost kroz brak i obitelj, što je
nekada među naraštajima iz 70-ih i 60-ih smatrano staromodnim. Žene su
se pokazale spremnijima za novi svijet, dok je zabrinutost zbog
prirodnog okoliša stala na drugo mjesto iza socijalnih problema koji
mlade Britance više brinu, piše 'The Independent'.
***
'Hrvatska državna administracija je neučinkovita, pregolema, preskupa,
nedovoljno se bavi potrebama korisnika državnih usluga, a na
županijskoj razini između 20 do 30 posto zaposlenih je suvišno i treba
ih što prije otpustiti.' To su samo neki od nalaza studije koja je na
zamolbu hrvatske Vlade sačinio poznati britanski Institut za ekonomske
studije Adam Smith. Rezultati studije su prošloga petka predstavljeni
na sastanku s hrvatskim premijerom Zlatkom Matešom i županima. To je
bio povod da Tin Radovani razgovara s Peterom Jangom, direktorom
Instituta Adam Smith i jednim od trojice autora rečene studije te ga
prvo zamoli da predstavi glavne nalaze njihova istraživanja.
= Ustanovili smo kako je hrvatska javna služba zajedno s mnogima
drugima u svijetu naprosto prevelika, preskupa, ne pretjerano
učinkovita, nedovoljno orijenirana na potrebe korisnika državnih
usluga. Stoga potreban je cijeli niz reformi. Zakonski okvir je
presložen te ograničava prilagodljivost. Predložili smo nekoliko
metoda koje su već korištene u Velikoj Britaniji i drugdje. Jedna od
osnovnih stvari je vidjeti jesu li neke stvari nepotrebne, je li
uveden neki zakonski propis koji tjera ljude da rade poslove koje bi
trebalo odbaciti, tako da se ti ljudi mogu preseliti na neke druge
zadatke itd. Osim toga ispitali smo mogu li privatne tvrtke raditi
neke poslove koji su sada u nadleštvu državnih institucija. Ishode smo
predstavili premijeru i višim ministrima, te nakon toga hrvatskim
županima. Odlučeno je da bi najbolje bilo organizirati oglednu
provedbu naših preporuka u dvije županije i to u Krapinsko-zagorskoj i
Splitsko-dalmatinskoj. Namjera bi bila vidjeti može li se poboljšati
učinkovitost i smanjiti broj zaposlenih gdje ih je previše i gdje
obavljaju nepotrebne poslove. Ishodi ogleda bili bi primjenjeni i
drugdje i to prvo u ostalim županijama, a potom i u središnjoj
administraciji.
- Koliko točno bi ljudi izgubilo svoj posao u državnoj administraciji?
= Mislimo da na županijskoj razini ima 20 do 30 posto viška
zaposlenih. Naravno, otpuštanje bi se trebalo obaviti na pažljiv
način. Razmotrili smo različite opcije za ranije mirovine,
prezapošljavanja gdje ima manjka, a ne upošljavanje novih,
prebacivanje zaposlenih na druga mjesta u javnoj administraciji. Tamo
gdje će uistinu i doći do gubitka radnih mjesta predlažemo da se
osigura obuka za prekvalifikaciju ili da se dobije kupon koji bi se
mogao upotrijebiti za obuku u privatnim ustavnovama, recimo u
kompjutorskim školama. Tom aspektu cijeloga problema naravno
posvećujemo posebnu pozornost.
- Kako biste usporedili hrvatsku državnu administraciju s ostalima
zemljama u središnjoj i istočnoj Europi?
= Na samom vrhu državne uprave Hrvatska ima razmjerno malo visokih
činovnika. Za više osoblje plaće su razmjerno niske. No na srednjoj i
nižoj razini broj zaposlenih je uistinu prevelik. Jedna od namjera
reformi je naravno smanjiti sveukupni broj zaposlenih. Time će se moći
osigurati bolje plaće kroz cijelu strukturu, a posebno za više
činovnike, što bi privuklo sposobnije i kvalitetnije ljude. Mislim da
ima previše dupliciranih poslova na županijskoj razini. Imate
županijsku upravu, pa lokalnu upravu, jednostavno na županijskoj
razini ima, da se izrazim, previše sala. To je posebno svojstveno
upravo Hrvatskoj. No u osnovi situacija nije lošija nego u ostalim
istočnoeuropskim zemljama. Različito je to što na višoj razini vlade
uistinu postoji spremnost da se provede reforma jer Republika Hrvatska
naprosto ne može financijski podnijeti tako veliku javnu službu.
(BBC)
NJEMAČKA
FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG
17. XI. 1997.
Clinton želi slobodnu trgovinu s Latinskom Amerikom
"Predsjednik Clinton iskoristio je radni posjet meksičkog predsjednika
Zedilla da bi susjednoj zemlji i drugim latinskoameričkim državama
zajamčio obvezu Sjedinjenih Država načelima slobodne trgovine. Ove je
godine doduše punomoć za pregovore za međunarodni trgovački sporazum
(fast track) propao, no Latinska se Amerika ne mora obeshrabreno
okrenuti, rekao je Clinton svojem gostu. Posljednja riječ o tomu još
nije izgovorena. Početkom iduće godine predočit će kongresu prerađeni
prijedlog zakona koji će naići na odobravanje zastupnika i senatora.
Slično se optimistički izrazilo i republikansko vodstvo kongresa.
Trgovački stručnjaci izvan vlade također se pokazuju uvjerenima.
Budući da bi Wall Street sigurno negativno reagirao na drugo
odbijanje, Clinton će pobijediti jer naposljetku nijedan od zastupnika
u kongresu ne želi biti odgovoran za velike tečajne gubitke na Wall
Streetu, rekao je primjerice Fred Bergsten iz Instituta za međunarodnu
gospodarsku politiku u Washingtonu.
Meksički predsjednik Zedillo nije dakako tajio duboko razočaranje u
Latinskoj Americi. Pred američkim je novinarima dan ranije o svojem
razgovoru s Clintonom rekao da propast prijedloga 'fast tracka' drži
'jako neugodnim znakom'. Većina zemalja Latinske Amerike proteklih je
godina poduzela velike napore kako bi otvorila svoja tržišta i
liberalizirala trgovinu robom i uslugama. Svi su već od usvajanja
sjevernoameričkog sporazuma o slobodnoj trgovini (NAFTA) koncem 1993.
očekivali da se pregovara o proširenju NAFTA-e i njihovom pristupu.
Osim toga su Sjedinjene Države svojim obećanjem da će od Aljaske do
Ognjene zemlje do 2010. stvoriti slobodnu trgovačku zonu, pobudile
velika očekivanja. 'Nakon propasti prijedloga sada prevladava osjećaj
frustracije', rekao je Zedillo.
Latinskoamerički trgovački diplomati idu čak korak dalje. Drže da je
NAFTA zbog dugog američkog odugovlačenja izgubila svoju draž u toj
regiji. U središtu zanimanja sada su vlastite regionalne udruge. Dugo
predomišljanje Clintonove vlade je osim toga dalo šansu Brazilu da u
Latinskoj Americi preuzme vodeću trgovačko-političku ulogu. Sad svi
umjesto u NAFTU teže u regionalnu zonu slobodne trgovine Mercosur koju
vodi Brazil.
Za trgovinu između Sjedinjenih Država i Meksika, NAFTA se u svakom
slučaju pokazala izvanredno pozitivnom. Od stupanja na snagu početkom
1994. bilateralna se trgovina više nego udvostručila na 165 milijardi
dolara. Za Meksiko su Sjedinjene Države nadaleko najvažniji trgovački
partner a Meksiko je poslije Kanade drugi trgovački partner
Sjedinjenih Država. Godišnje prosječno prelazi 85 milijuna automobila,
3 milijuna teretnih vozila i 250 milijuna ljudi preko 3200 kilometara
dugačke granice između susjednih država. No nije sve što preko
otvorene granice dolazi iz Meksika u Sjedinjene Države dobrodošlo. Od
nekih 5 milijuna ilegalnih useljenika u Sjedinjene Države, više od
polovice dolazi iz Meksika. Osim toga se Meksiko razvio u najvećeg
dobavljača droga za Sjedinjene Države. Više od 50 posto ilegalnog
materijala na američkom tržištu prokrijumčare meksički trgovci drogom
i bande.
Ta dva problema teško opterećuju partnerski odnos među susjedima koji
bi - kako je rekao Clinton - trebao biti dugačak kao i 3200 kilometara
dugačka granica. Clinton i Zedillo posvetili su se u svojim
razgovorima isključivo pitanju kako zaustaviti tu ilegalnu rijeku
ljudi i droga. U pomirljivoj gesti prema Meksikancima, Clinton je
glede toga naglasio da odgovornost za prekidanje trgovine drogom nije
samo stvar Meksikanaca. Sjedinjene bi Države morale sa svoje strane
poduzeti 'djelotvornije mjere za uklanjanje poslova s drogom, za
smanjenje potražnje droga i za iskorjenjivanje mreža preprodavača'. Da
bi zastrašile ilegalne useljenike, obje vlade žele se pobrinuti za
'urednu i sigurnu repatrijaciju meksičkih državljana' i onemogućiti
poslove banda za ilegalno dovođenje ljudi.
Obje vlade nadalje žele osnovati zajedničku ispostavu koja bi trebala
brinuti za sigurnost uvoza i izvoza namirnica. Nakon što su se prošlog
ljeta američka djeca razboljela poslije konzumiranja meksičkih jagoda,
povećalo se nepovjerenje američkih građana prema meksičkim higijenskim
standardima. Prije povratka u Mexico City, Zedillo je s Clintonom u
Organizaciji američkih država (OAS) potpisao multilateralni sporazum o
prekidanju krijumčarenja oružja u zapadnoj hemisferi" - izvješćuje
novinar lista C.K.
Smiju li Amerikanci primijeniti vojnu silu?
"Kao odgovor na izgon nadzornika UN-a američke državne pripadnosti iz
Iraka, u četvrtak se Vijeće sigurnosti našlo spremnim za izjavu u
kojoj ukazuje na rezoluciju 1137 (1997.) od prethodnoga dana i na
opomenu na ozbiljne posljedice koja je u njoj sadržana. Kako će one
izgledati, nije rečeno. Stalni članovi Vijeća sigurnosti s pravom veta
Kina, Francuska i Rusija već su dale do znanja da neće pristati na
vojni udar. Američka je vlada naprotiv mišljenja da glede toga nije
potrebna nova odluka jer su već dosadašnje rezolucije Vijeća
sigurnosti pokrile akcije američkih postrojba.
Temelj za primjenu vojne sile protiv Iraka bila je rezolucija 678 od
29. studenog 1990. Poslije opsade i aneksije Kuvajta, protivne
međunarodnom pravu, i nakon što Irak - kojeg se nisu dojmile
gospodarske sankcije - nije poslušao nijedan zahtjev za povlačenjem,
Vijeće sigurnosti je (Kina suzdržana) ovlastilo države koje surađuju s
Kuvajtom da 'primijene sva sredstva za ponovnu uspostavu svjetskoga
mira i međunarodne sigurnosti na tom području'.
Da li je Vijeće sigurnosti tom ovlasti ostalo u okvirima poglavlja
VII. Povelje UN-a u kojem su određena pravila prisilnih mjera,
prijeporno je. Po prvom odlomku članka 42. Vijeće sigurnosti naime
samo provodi vojne sankcije protiv kršitelja mira. Budući da
Ujedinjeni narodi ne raspolažu vlastitim oružanim snagama, to je
moguće samo ako se postrojbe zemalja članica podrede Vijeću
sigurnosti. No zbog gubitaka vlastitog zapovjedništva nad svojim
vojnicima, što je time povezano, države na to nisu spremne ako se radi
o borbenim akcijama. Taj se sustav prisilnih vojnih mjera predviđen
Poveljom UN-a stoga nije mogao primijeniti. Umjesto toga, Vijeće
sigurnosti se u međuvremenu ograničilo da u takvim slučajevima za
akcije ovlasti države članice. Taj postupak nalazi potporu u odlomku
2. članka 42. gdje je rečeno da mjere sankcija 'uključuju akcije
zračnih, pomorskih ili kopnenih oružanih snaga članica Ujedinjenih
naroda'.
Ovlaštenje u rezoluciji 678 za primjenu vojne sile dosad nije ukinuto.
Što više, rezolucija 678 od 3. travnja 1993. koja sadrži uvjete za
formalan prekid vatre, potvrđuje daljnje važenje svih ranijih
rezolucija ako one nisu izričito izmijenjene. U svakom slučaju, to se
i dogodilo kad se radi o oslobođenja Kuvajta od iračkih opsadnih
postrojba i osiguranju njegove državnosti u priznatim granicama. Samo
time ipak nije uspostavljena međunarodna sigurnost na tom području
koja je također bila obuhvaćena ovlastima. Kako proizlazi iz uvjeta za
obustavu vatre, bitan dio sigurnosti je uništenje kemijskog i
biološkog oružja Iraka kao i njegovih balističkih projektila s dometom
većim od 150 kilometara. Nadalje je Iraku zabranjeno nabavljati ili
razvijati nuklearno oružje.
Za pronalaženje skladišta i tvornica oružja kao i za nadgledanje
uništenja spomenutog oružja, ustrojeno je posebno povjerenstvo
Ujedinjenih naroda (UNSCOM) i inspekcijske skupine Međunarodne
organizacije za atomsku energiju. Unatoč obveza koje je prihvatio
pristankom na prekid vatre, Irak je od početka sprječavao povjerenstvo
u njegovom radu. Stoga je Vijeće sigurnosti rezolucijom 707
konkretiziralo i zaoštrilo obveze. Povjerenstvima treba odmah,
bezuvjetno i neograničeno omogućiti pristup svim područjima, svim
postrojima, svim uređajima, svim dokumentima i svim prijevoznim
sredstvima koja žele inspicirati. Nadalje su dobili pravo da među
ostalim zbog nadziranja bez ometanja prelijeću irački zračni prostor
zrakoplovima i helikopterima. No ometanja su trajala i dalje i
naposljetku kulminirala odbijanjem Iraka da američki član povjerenstva
sudjeluje u inspekcijama, iako Irak nema nikakvog prava utjecati na
sastav povjerenstava.
Nesigurnost glede toga gradi li Saddam Hussein atomski oružani
potencijal, raspolaže li biološkim i kemijskim oružjem i
dalekodometnim oružanim sustavima, ugrožava i sigurnost u regiji
jednako kao i stvarno posjedovanje takvog oružja. Ipak se čini upitnim
važi li i dalje rezolucija 678 da se za ponovnu uspostavu sigurnosti
primijeni oružana sila. U rezoluciji 686 se naime to pravo priznaje
samo za razdoblje do ispunjenja odavno provedenih ili sređenih
zahtjeva koji se odnose primjerice na ratne zarobljenike, jamstvo za
ratne štete ili obavijesti o iračkim minama i oružju na području na
kojem borave savezničke postrojbe koje ne smiju biti ugrožene.
Povlačenjem oružanih snaga taj je problem riješen. Nadalje rezolucija
687 utvrđuje da je osiguranjem granice s Kuvajtom stvoren uvjet za
dokončanje vojne nazočnosti u Iraku. Prema tome nova invazija nije
opravdana. Stanje se može usporediti s međunarodno priznatim crtama
primirja čija povreda unatoč formalno postojećem ratnom stanjom znači
prijestup protiv zabrane uporabe sile.
Ako se vojni udar na Irak teško može osloniti na postojeće rezolucije
Vijeća sigurnosti, pravo na to ipak proizlazi iz napada na američke
izvidničke zrakoplove. UNSCOM po rezoluciji 707 ima pravo obavljati
promatračke lijetove iznad Iraka ili prepustiti drugim pojedinim
državama da to čine. Irak tu nema pravo glasa, što je Vijeće
sigurnosti ponovno potvrdilo najnovijom rezolucijm od 12. studenog.
Izvidnički lijetovi Amerikanaca po nalogu UNSCOM-a time su opravdani;
pokušaj da te zrakoplove pogode napad je na Sjedinjene Države kao na
državu koja se od toga smije braniti. Iako se protuudarac mora kretati
u razmjernim okvirima, ne mora biti ograničen na razaranje položaja
protuzračne obrane ili sličnog. Irak je naime takvom akcijom ugrozio
ne samo pojedine zrakoplove nego sprječavanjem nadzora naoružanja
istodobno i sigurnost čitave regije" - piše profesor dr. Ulrich
Fastenrath iz Dresdena.
RUSIJA
PRAVDA
15. XI. 1997.
Hrvatska-Bosna: je li moguć novi rat?
"Republike koje su činile bivšu Jugoslaviju i dalje su jedan od
glavnih žarišta napetosti u svijetu. Mnogi stručnjaci, među kojima i
američki veleposlanik u Zagrebu Peter Galbraight misle da samo
nazočnost višenacionalnih snaga za stabilizaciju u Bosni na čelu s
NATO-om održava srazmjeran mir na području te republike. Stoga
prijevremeni odlazak postrojba može dovesti do novog rata.
Galbraight je djelatno sudjelovao u mirovnim pregovorima u Daytonu
koji su 1995. priveli kraju krvavi bosanski rat. Prema veleposlanikovu
mišljenju svaka će obnova vojnih činidaba u Bosni biti propast ne samo
za samu republiku, već i za njezine susjede, primjerice za Hrvatsku.
Većina Hrvata ne želi imati posla s Bosancima. Hrvatska je uspjela
ujediniti svoja područja i sada želi ići za slovenskim primjerom -
pronaći svoje mjesto u NATO-u i europskim ustrojima. U tome bi slučaju
daljnje održavanje tijesnih veza s Bosnom bilo, da se slikovito
izrazimo, kamen za vratom kako u gospodarskom, tako i u političkom
smislu.
Hrvatska će neizbježno biti uvučena u možebitni rat sa susjednom
Bosnom. U toj zemlji živi puno Hrvata koji su ostali čvrsto povezani s
domovinom. Nedavno je Hrvatska izišla s prijedlogom o uspostavi
'posebnih veza' s muslimansko-hrvatskom Federacijom koja zauzima
polovicu područja poslijeratne Bosne. Svrha je ovog prijedloga
poduprijeti federaciju i višenacionalnu bosansku vladu.
Najveća pogibelj za Hrvatsku jest masovan bijeg bosanskih Hrvata u
domovinu. To znači da izjave Zagreba kako želi očuvati hrvatsku
nazočnost u Bosni ne odgovaraju stvarnosti.
Peter Galbraight drži da svi članovi federacije ne trebaju imati
automatsko pravo na hrvatsko državljanstvo. Bosanski su Hrvati i u
doba mira spremni, pod bilo kakvom izlikom, preseliti u gospodarski
razvijeniju Hrvatsku. Ako im se dadne državljanstvo, zemlju će, ako
dođe do rata, zapljusnuti val izbjeglica koji se neće moći nadzirati.
Washingtonski političari podupiru zamisao o ostanku posebnog vojnog
kontingenta NATO-a i nakon završetka mandata u Bosni koji istječe u
lipnju 1998. Međutim, za sada SAD službeno nisu izvjestile o
produljenju svoje mirovne zadaće. Zato se Velika Britanija i Francuska
spremaju povući svoje postrojbe prema predviđenom planu.
Pred Billom Clintonom su teška vremena. U početku je obećao da će
američke vojnike vratiti u domovinu još koncem 1996. Naravno,
predsjednik će naići na protivljenje Kongresa glede daljnje vojne
nazočnosti u bivšoj jugoslavenskoj republici.
Ulazak Hrvatske u europske ustroje u mnogome zavisi od toga hoće li se
izbjeglicama omogućiti povratak kućama i od slobode tiska. Vrlo je
vjerojatno da će republika ući u NATO u sljedećem valu pristupa novih
članova. No za to bi trebalo poštivati sve mirovne sporazume,
omogućiti hrvatskim Srbima da se vrate u domovinu, a Hrvatska bi
morala postati uistinu demokratska višenacionalna država. Što se može,
zahtjevi su stvarno visoki. Po svojim gospodarskim, zemljopisnim i
vojnim pokazateljima zemlja bi mogla biti punopravnim partnerom u
Sjevernoatlantskom savezu. Ipak je najteža povreda ljudskih prava
protjerivanje iz zemlje zbog etničkih razloga. Na pragu novog
tisućljeća demokratske države ne žele imati ništa zajedničko s takvim
republikama. Bez povratka protjeranog puka u domovinu, na ovom
području neće biti čvrstog ni trajnog mira", piše Jelena Morozova.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
17. XI. 1997.
Preveliki kapacitet: učinak domina na globalna gospodarstva
"Neuspjeh predsjednika Billa Clintona da osvoji pristanak Kongresa za
slobodne trgovinske pregovore odražava američki skepticizam o
koristima globalnog gospodarstva - sustava koji dopušta da novac,
tvornice i poslovi presele bilo gdje", piše Louis Ucithelle.
"Naravno, domaća je politika imala veliku ulogu u predsjednikovoj
odluci da odustane kad nije uspio skupiti dovoljno glasova. No
skepticizam nije ograničen na političare koji se nadmudruju zbog
sljedećih izbora ili sindikalne dužnosnike koji se žale da poslovi
napuštaju državu. Zabrinuti su često oni isti poslovni izvršni organi
i međunarodni ulagači koji su izgrađivali današnje globalno
gospodarstvo te se sad boje da bi im se to moglo osvetiti.
Postoji razlog za zabrinutost. Financijski bi metež u Aziji mogao biti
prva stepenica u razvoju svjetske krize, potaknute uglavnom fenomenom
prevelikog kapaciteta - tendencije oslobođenog globalnog gospodarstva
da proizvodi više auta, igračaka, zrakoplova, čelika, papira, filmova,
odjeće i elektronske opreme nego što će ljudi kupiti po cijenama koje
prevladavaju. 'U gotovo svakoj industriji postoji višak globalnog
kapaciteta', izjavio je predsjednik General Electric Co.-a, Jack
Welch.
Problem nastaje zbog toga što globalno gospodarstvo ima tendenciju
dovesti do prevelike izgradnje tvornica. (...) Ratovi cijena su, do
neke mjere, za potrošače dobri. Stopa inflacije u Sjedinjenim je
Državama pala djelomično zbog prevelikog globalnog kapaciteta, a
poslovni se ljudi svugdje žale da ne mogu podignuti cijene.
Opasnost je u tome što će se u jednom trenutku ta kuća od karata
srušiti. U globalnom gospodarstvu otvorenih granica, gotovo svaki
proizvođač automobila, primjerice, pokušava biti prisutan na svakom
tržištu. No kad tvornice proizvode više automobila nego što ih ljudi
mogu kupiti, padaju cijene vozilima, a pada i profit proizvođača te
stradaju i djelatnici.
Smanjuje se također i broj ljudi koji si mogu priuštiti automobile.
Gospodarstva se prema recesiji mogu kretati u spirali. To je ono što
se sad počinje događati u Aziji. Istočna je Azija posljednjih godina
glavni izvor prevelikog svjetskog kapaciteta. Od godine 1991., države
poput Tajlanda, Južne Koreje, Indonezije, Malezije i Filipina
odgovorne su za polovicu rasta u svjetskom outputu, i to primarno u
proizvodnji, tvrdi David Hale, glavni globalni ekonomist u Zurich
Insurance Groupu.
Sredstva za tu novu proizvodnju često su dolazila od međunarodnih
ulagača koji su preko granice donosili ogromne svote novaca. Oni su
često posuđivali novce uz malu kamatu u Japanu i Sjedinjenim Državama
te ih zatim ulagali u Aziju, očekujući da će zaraditi veliki profit.
Neizbježno je da dijelovi tih novaca nisu otišli u tvornice već u
spekulacije. Vjerovnici su obustavili plaćanje. Budući da nisu
stvoreni veliki dobici, proširio se strah, prvo u Tajlandu, da novac
uložen u valutu te države - baht, neće zaraditi dovoljno da se plate
dugovi u dolarima ili jenima.(...) Tvornice su ostale netaknute, no
povukli su se milijuni Azijaca na koje se računalo kao kupce.
Potrošači Sjedinjenih Država postali su ciljani kupci za dobar dio
neprodane azijske robe. I dok se uvoz iz tog područja povećava,
postoji pritisak na cijene u Sjedinjenim Državama te na prihode
djelatnika koji proizvode robu koja konkurira uvezenoj.
Čini se da je globalno gospodarstvo sposobno za samouništenje. To je
stajalište autora knjige 'Jedan svijet, bili spremni ili ne: Manična
logika globalnog kapitalizma', William Greidera, koji ukazuje na
opasnosti nereguliranog globalnog gospodarstva.
'Ono proizvodi sve više i više robe, čak i kad snizuje prihode na oba
kraja svijeta, kako u industrijskim, tako i u zemljama u razvoju',
pisao je on. 'Ne možete to činiti vječno - proizvoditi sve više te
smanjivati prihode onih koji kupuju - bez nekakvog sloma.' Takvo je
stajalište napalo nekoliko ekonomista, posebice Paul Krugman iz
Instituta za tehnologiju u Massachusettsu. Američko je gospodarstvo,
smatra on, još uvijek uglavnom samostojeće; nije još došlo do takvog
prodora globalne trgovine. Osim toga, kaže on, djelatnici će na
posljetku dijeliti zaradu od povećane proizvodnje."
Za globalnu energetsku politiku koja bi ograničila učinak staklenika
"Ovo je priča o pohlepi, strasti, ovisnosti (o nafti sa Srednjeg
istoka), opasnosti (od nuklearne snage), energetskim porezima ...
Jesmo li privukli vašu pozornost? Dobro. Zapravo, ovo je priča o
globalnom zatopljenju i promjeni klime, što je povezano sa svim gore
spomenutim i još mnogo čim", piše Jim Hoagland.
Na spomen globalnog zatopljenja, ljudi više ne uzvraćaju prazni
pogled. Živahna, koristoljubiva politička debata zamijenila je mutne
znanstvene proračune kao pokretačku silu u intenzivnom naporu da se
međunarodnim dogovorom ograniči otpuštanje plinova za koje se čini da
trajno štete zemljinoj atmosferi.
Izgleda da danas imamo koncenuzus između svjetskih političkih vođa o
postojanju 'primjetnog ljudskog utjecaja na globalnu klimu', na koju
utječu plinovi kao što je ugljični dioksid, metan i dušični oksid.
(...)" Hoagland najavljuje predstojeću konferenciju o globalnom
zatopljenju, koja će se održati u japanskom Kyotu. "Istaknuti američki
čovjek za pitanja promjene klime, pomoćnik ministra vanjskih poslova
Timothy E. Wirth, nudi jezgrovit mozaik vladine filozofije i strahova:
'Ljudska bića povećavaju koncentraciju plinova u atmosferi, i to
prvenstveno spaljivanjem fosilnih goriva - ugljena, nafte i prirodnog
plina - te kroz brojne druge industrijske procese ... Od vremena
industrijske revolucije u 18. stoljeću, koncentracija ugljičnog
dioksida u atmosferi povećala se za 30%', a klima je zatoplila.
G. Wirth i drugi strastveno tvrde da će se taj opasni trend
eksponencijalno ubrzati u predstojećim desetljećima, dok se Kina,
Indija i druge države u razvoju industrijaliziraju rabeći jeftine
energetske izvore koji onečišćuju, osim u slučaju da se već sada
dogovore i nametnu globalna ograničenja.
Američki dužnosnici ministarstva financija, industrijski lobisti i
države koje proizvode naftu, jednako žestoko tvrde da su ta
predviđanja nepouzdana i pogrešna, dodajući da će ograničenja na
ugljik oštetiti američko i svjetsko gospodarstvo." (...) Hoagland
nastavlja da je Clinton sad prihvatio Wirthovu tezu da se svijet mora
suočiti s potrebom za globalnom energetskom politikom koja bi vodila
uporabu ugljena, nafte i nuklearne snage u budućnosti. "On se sad
počinje zalagati za čuvanje energije i učinkovitost u vanjskoj
politici. Njegovo odobravanje prodaje američkih nuklearnih reaktora
Kini bilo je dobrim dijelom utemeljeno na wirthianskim argumentima po
kojima se Kinu i Indiju mora uvjeriti da pređu s ugljena na
učinkovitije energetske izvore poput nafte, plina i nuklearne
energije. Povećavanje uporabe nuklearnih elektrana u razvijenom je
svijetu neizbježan rezultat ograničenja koje g. Clinton traži u Kyotu.
Radi se o bogatstvima u energetskom poslu, koja će nastati, ili će
biti razorena; stoga se lobiranje zaoštrava. Europska je Unija u
ispadu licemjerja napala uravnotežene Clintonove ciljeve, nazivajući
ih nedovoljnima te istovremeno tvrdeći da se od zemalja u razvoju ne
bi smjelo zahtijevati da sad prekinu s emisijama ugljika. Europsko
pozerstvo otežava Kyoto više nego što je to potrebno.
No ukoliko sastanak u Kyotu stvori novo razmišljanje o potrebi za
državnom i međunarodnom energetskom politikom, smatrajte to uspjehom
Clintonovog opreznog, no jasnog vodstva o tom pitanju."
THE WASHINGTON TIMES
17. XI. 1997.
Strah za Bosnu
"Naglo povlačenje vojnika NATO-a iz Bosne moglo bi voditi novom ratu,
tvrdi američki veleposlanik u Hrvatskoj (!) Peter Galbraith. 'Postoje
veliki izgledi da bi prenagljeno povlačenje moglo voditi izbijanju
rata', izjavio je on prošli tjedan.
Sjedinjene Države trenutačno debatiraju o pitanju povlačenja američkih
vojnika, koje je bilo planirano za lipanj 1988. (!) Clintonova se
vlada zalaže za produženje mandata.
Glavni tajnik NATO-a Javier Solana rekao je da bi američko povlačenje
potaknulo druge zemlje da također povuku svoje vojnike iz područja. G.
Galbraith je izjavio da vjeruje da bi čak i Hrvatska odbila
intervenirati, bude li ponovno došlo do sukoba u Bosni.
'Mislim da bi se većina Hrvata radije izvukla. Hrvatska je postigla
svoj nacionalni cilj ponovnog ujedinjenja svoje države te bi sad
željela ići putem kojim ide Slovenija: u NATO i Europu. Nastavak veće
uloge u Bosni potencijalni je albatros."
Nada u Bosni
"Bosanski veleposlanik Sven Alkalaj smatra da je odlukom o stvaranju
jedinstvenog sustava obrazovanja (umjesto odvojenih škola za Bošnjake
i etničke Hrvate) njegova zemlja poduzela korak prema obnovi
stabilnosti. Ministarstvo obrazovanja bosanske federacije prošli je
tjedan odbacilo dekret obavljen u srpnju, koji je tražio odvojeno
obrazovanje za dvije etničke skupine.
'Uvjeren sam da će ta odluka svim Bosancima u Federaciji omogućiti da
obnove našu strukturu obrazovanja, kako bi ona odražavala bosansko
multietničko, multikulturno nasljeđe te našu tradiciju tolerancije',
izjavio je veleposlanik. 'Vjerujem da je ministarstvo donijelo
pravilnu odluku te da je njegova odluka o ponovnom razmatranju tog
pitanja odraz istinske zrelosti i duha suradnje i razumijevanja u
našoj vladi."
THE NEW YORK TIMES
17. XI. 1997.
Mir i pravda
U svojoj kolumni Anthony Lewis kaže da ministar Robin Cook smatra kako
je mir u Bosni neodvojiv od istjerivanja pravde o pitanju ratnih
zločina: (...) "Ministar vanjskih poslova laburističke vlade g. Cook
upadljiv je primjer utjecaja koji politička promjena može imati na
vanjsku politiku. U šest mjeseci od kad su laburisti preuzeli vlast,
on je promijenio britansku politiku prema Bosni.
Za vrijeme srpske agresije i 'etničkog čišćenja', konzervativna se
vlada premijera Johna Majora opetovano odupirala međunarodnim mjerama
za zaustavljanje pokolja. U mirovnim su snagama UN-a služile tisuće
britanskih vojnika, no od svih država Europe, Britanija je bila
najmanje spremna uporabiti silu smisleno. (Prethodnica g. Majora,
Margareth Thatcher, oštro se suprotstavila toj plahoj politici.)
Čvrsto novo britansko stajalište jasno je demonstrirano prošlog
srpnja, kad su britanske snage poduzele prvi međunarodni pothvat
uhićenja ljudi traženih radi suđenja za ratne zločine. Jedan je Srbin
uhićen, a drugi ubijen u pucnjavi. Zatim je Britanija prikupila novac
za otvaranje druge sudnice u Haagu te je pomogla popuniti sud
osobljem. U razgovoru s ministrom Cookom, upitao sam ga što misli o
potrebi da se uhiti najtraženiji zločinac, Radovan Karadžić, koji je
bosanske Srbe odveo u rat.
'Veoma, veoma je važno uhititi Karadžića', izjavio je on. 'Bila bi to
neka vrsta nepravde, suditi sitnijim ribama, a pustiti krupnije da
pobjegnu. Jedna od poruka koju Karadžić sad mora prihvatiti jest da
nema mjesta na kojem bi se mogao sakriti. Jednog će mu se dana suditi.
No ne smije se prenagliti. Njegov je tjelesni čuvar ogroman.'
Britanija u Bosni drži 6.300 vojnika - članova međunarodnih
stabilizacijskih snaga, što ju čini drugom snagom po veličini -
poslije Amerike, koja u području ima 8.500 vojnika. G. Cook založio se
za postavljanje strogih rokove za poštivanje odredaba Daytonskog
sporazuma, s 'batinama u obliku sankcija ne budu li se ti rokovi
poštivali.'
On zna biti kritičan prema svim stranama u Bosni. U srpanjskom je
posjetu području ministar upozorio na njihovo zatajivanje javne
potrošnje te 'otvaranje prema korupciji koje ono stvara.' O tom se
problemu sad barem raspravlja, izjavio je on, a kao posljedica toga
oslabila je 'tajna policija, privržena SDA-i (nacionalističkoj stranci
koja dominira među Muslimanima).'
Dok je djelovao u oporbi, Cook je bio glasnogovornik laburista o
domaćim pitanjima poput zdravlja, no također je bio poznat po tome što
je iščeprkao činjenice o sumnjivim inozemnim trgovinama oružjem. Cook
je intelektualac mekanog glasa, no kad je potrebno, posjeduje oštri
jezik raspravljača.
G. Cooka se često opisuje kao čovjeka koji priželjkuje 'etičku vanjsku
politiku' s naglaskom na ljudskim pravima. Neki su se torijevci rugali
toj zamisli. (...) 'Kaže se da se u vanjskoj politici radi o
promicanju nacionalnih interesa', izjavio je g. Cook. 'No dio
nacionalnog interesa jest biti samouvjeren i ponosan na svoje
vrijednosti. To je razlog zbog kojeg vjerujemo da bi jedan element
vanjske politike trebao biti podupiranje onih kojima su uskraćene
vrijednosti demokracije i ljudskih prava.'
Ministar Cook smatra da ne postoje samo dva izbora u poslovanju s
autoritarnim vladama - 'ulagivati se i poniziti radi dogovora - ili se
posvaditi.' Postoji i treći način - raspravljati o gospodarskoj
suradnji, no istražiti probleme ljudskih prava 'na civiliziran i
ljubazan način.' (...) U svakom slučaju, briga o ljudskim pravima ne
dominira Cookovom politikom. Glavno je žarište vojna sigurnost.
Britanija je jedina zemlja koja je u cijelosti poduprla Sjedinjene
Države u konačnom obračunu sa Saddamom Huseinom.
Okoliš je drugo pitanje na programu Cooka i laburista. Odlazeći o
pitanju globalnog zatopljenja mnogo dalje od Sjedinjenih Država,
Britanija je odlučna u namjeri da do godine 2010. smanji emisiju
ugljika za 20%.
Na posljetku, tu je Europa. Šest će mjeseci, počevši od 1. siječnja,
Britanija predsjedati Vijećem ministra EU. Na vrhu će njegova
programa, rekao je g. Cook, biti proširenje EU-e: 'Europa ima
povijesnu misiju otvaranja svojih vrata novim demokracijama srednje i
istočne Europe.'"
FRANCUSKA
LIBERATION
17. XI. 1997.
Stevens pjeva islamske pjesme
"Cat Stevens alias Yusuf Islam prošle je subote u Sarajevu otpjevao
tri pjesme sa svoje kompilacije 'I have no cannons that roar' ('Ja
nemam topove koji riču'). Pojavio se u turskoj odjeći crne boje s
bijelom kapicom na glavi, blijed i slabašan, bez bučnih topova, ali
zato s voditeljem svoje turneje, s naočalama, obučenim posve u crno,
imenom Hamza, koji nas je pozvao na stranu i zaprijetio nam 'da će nas
već pronaći' ako budemo postavljali neugodna pitanja tijekom
razgovora. Ni govora o pitanjima poput onoga što on misli o 'fatvi'
protiv Salmana Rushdija, ili o Saddamu Husseinu ili Pakistanu', mrmlja
Hamza, onako, za svaki slučaj.
A događaj je sam po sebi značajan. To je prvi put nakon dvadeset
godina da taj slavni britanski pjevač, sin ciparskog Grka i jedne
Šveđanke, nastupa na nekom koncertu. A uz njega, sa zelenim šalom oko
vrata, Abdullah Whiteman, još jedan britanski glazbenik koji je prešao
na islam početkom sedamdesetih godina, Dino Merlin, slavni lokalni
pop-pjevač blistavih očiju koji je 1992. godine nastupio na
Euroviziji, Lejla Jusić, priznata pjevačica klasičnih pjesama u
haljini kao iz 'Tisuću i jedne noći', glasoviti zbor Gazi Husrevbegove
džamije, najveće kuranske škole u Sarajevu koja se nalazi odmah do
Baš-Čaršije, i sarajevski filharmonijski orkestar.
Ime Yusufa Islama ispisano je zlatnim slovima na zelenoj podlozi
plakata koji se već tri tjedna nalaze po cijelom gradu, nalijepljeni
preko fluorescentnih plakata koji su najavljivali koncert rock skupine
U2, održanom u rujnu ove godine. Ali taj se pedesetogodišnjak ipak ne
ponaša kao lutka. Oprezno se kreće, uvijek je netko uz njega, a
njegove oči iza zatamnjenih naočala uvijek traže nekakvu potporu. Na
pozornici pjeva nesigurnim glasom, ruke su mu pripijene uz tijelo, a u
desnoj ruci drži mali podsjetnik na kojemu su malim, crnim slovima
ispisane riječi dviju pjesama koje pjeva 'a capella'. Nema nijednog
starog hita na repertoaru. Pjesma 'Little Ones' napisana je za
bosansku djecu i za one iz škole u Dunblaneu, u Škotskoj (...).
Tekst pjesama je jednostavan i snažan, ali daleko od onih pjesama koje
su proslavile Cat Stevensa. Glas Yusufa Islama zapravo je glas nekog
bolesnog pjevača. Tek u trećoj pjesmi, već klasičnoj
'Tala'a'l-Bedr'alejma', u kojoj ga prati zbor (dječaci u odijelima i s
kravatama u prvom redu, a djevojčice s velom preko lica iza njih) i
pet quduma, tradicionalnih tambura, Yusuf Islam se zaista zagrijao i
počinje njihati tijelom naprijed-natrag i sada izgleda da se ugodno
osjeća. A to je zato što se u toj pjesmi radi o Allahu i zato što se
skandira i poziva oko 12 tisuća nazočnih slušatelja da mu se pridruže
pljeskanjem ruku. Koncert je na vrhuncu u trenutku kad se, umjesto
bis-a, bivši Cat Stevens ohrabri i izjavi, sa žarom preobraćenika:
'Istina se uvijek izdigne iznad laži, a mi vjerujemo da je istina uz
nas'. Siljedi grmljavina pljeskanja od prvih redova do najviših
tribina. Yusuf Islam zatim cijelu dvoranu poziva da zajedno, u zboru,
uzvikuju 'Allahu Ekber!'.
Bosanski predsjednik Alija Izetbegović i čelnici SDA, muslimanske
nacionalističke stranke na vlasti koja je sponzorirala Islamov
dolazak, sada mogu biti sretni. Iako glazbeni 'come-back' Cat Stevensa
još nije na dnevnom redu, ovaj je politički skup bio vrlo uspješan.
Osim toga, pristaša starog Cat Stevensa gotovo da i nema. Osim
političara i njihovih žena u krznenim bundama, publika djeluje kao
jedna obitelj. Podijeljene su kolektivne ulaznice ustanovama, svaka
druga žena nosi feredžu, a koncert je organizirao tjednik 'Ljiljan'
(prema imenu cvijeta koji simbolizira muslimansku Bosnu) koji podupire
tvrdolinijaše iz SDA i čijeg su glavnog urednika Džemaludina Latića,
ideologa i pjesnika, 1983. godine komunističke vlasti osudile zbog
'proturevolucionarnih djelatnosti' u isto vrijeme kad i Aliju
Izetbegovića. On u svoje slobodno vrijeme piše 'ilahije', muslimanske
ljubavne pjesme, a taj književni rod bosanska publika uopće ne poznaje
iako opet postoji od 1991. godine. Kulise pozornice, lagane
konstrukcije s bijelim kupolama, napravio je školski prijatelj
predsjednikova sina.
I koja je uloga Yusufa Islama u svemu tome? Njegovo podupiranje SDA
počinje s ratom, tijekom kojega je u više navrata odlazio u Bosnu
pokušavajući pomoći svojoj muslimanskoj braći. A inspiraciju za novi
album pronašao je nakon sastanka s bivšim ministrom vanjskih poslova
Irfanom Ljubijankićem u Londonu 1995. godine. 'Dao mi je kasetu s
pjesmom koju je napisao, onom o topovima, i upitao me da li bih mogao
nešto napraviti s time. Nekoliko dana nakon toga poginuo je pri padu
helikoptera koji je srušio srpski neprijatelj'. (...)
Za Yusufa, te riječi sve govore: 'Shvatio sam da se u toj pjesmi i bez
oružja nalazi bosanska duša. Upravo tu dušu pokušali su uništiti
bombama na džamije i ubijanjem intelektualaca. I upravo to se sada
opet podiže'. On ovaj koncert smatra odavanjem počasti nedužnom i
neuništivnom bošnjačkom narodu koji voli svoju vjeru i svoju kulturu i
koji je tijekom rata ostao posve osamljen i bez nade'.
On danas želi da taj 'kulturni dragulj - Bosna, postane poznat, a sve
do sada je bio skriven iza slika rata, užasa i genocida'. (...)"
SRBIJA
POLITIKA
17. XI. 1997.
Smišljen pritisak na Srbe
"Srbi, četnici! Točno pet do dvanaest! Još smo dva mjeseca do 15.
siječnja. Prvog prosinca vas stavljamo u rezervat. Volimo lov na
divljač, naročito kad je bradata. (...) Za dom spremni'. - Ovo je test
letka koji je prije dva dana osvanuo u svim dijelovima Vukovara. (...)
Međutim, ovaj proustaški letak, kao i istup na HTV-u (Dedaković) nisu
nimalo iznenađujući, jer svakim danom povećava se pritisak na srpsko
stanovništvo ove regije", piše list.
Nastavljaju se mračne igre oko Jasenovca
"Koliko su bile ozbiljne izjave i uvjeravanja s najvišeg hrvatskog
državnog vrha da se ipak neće dirati u osnovnu namjenu spomen područja
nekadašnjeg ustaškog logora u Jasenovcu... postaje sve neizvjesnije.
(...) Koliko je bilo iskrenosti u takvim obećanjima i jamstvima
predsjednika hrvatske države ostaje da se vidi poslije najnovije,
drukčije, izjave dužnosnika Ministarstva kulture RH Tončija Blagića.
On je rekao da je 'namjera da Jasenovac bude mjesto sjećanja na sve
stradale u Drugom svjetskom ratu i poraću'. Dakle, baš onako kako je
to svojevremeno najavio i predsjednik Tuđman, kada je izazvao
zgražanje i žestoke proteste u cijelom svijetu", piše list.
POLITIKA EKSPRES
17. XI. 1997.
Otok za djecu
"Žalosno je što su se samo roditelji srpske djece i srpski nastavnici,
na području koje kontrolira UNTAES, pobunili protiv čudovišnog
školstva u RH. Tuđmanov režim pretvorio je škole u poligone mržnje:
umjesto da stječu znanje i odgajau se u duhu ljubavi, djeca se uče
kako da mrze sve srpsko. Pa i svoje vršnjake!", piše, uz ostalo, list.
HRVATSKA
SLOBODNA DALMACIJA
18. XI. 1997.
Vukovar nije pao
"Prije šet godina vukovarske kolone izgladnjelih, izmučenih i
poniženih Hrvata napuštale su svoj grad, a srpski barbari orgijali su
i pjevali na ruševinama kao pobjednici. Prije šest godina na današnji
dan Hrvatska je proživjela najstršniji trenutak rata, dane tjeskobe i
nevjerice - zar je Vukovar doista pao, zar Vukovar uopće može pasti?
Bili su to doslovce trenuci užasa i trenuci nacionalne tragedske
katarze. (...)
Bili su to dani kad su jedan grad i njegovi građani podnosili najveću
žrtvu za hrvatsku nezavisnost. U moralnom smislu, oni su bili
pobjednici, i u njhovoj patnji ogledala se istina i pravednost
hrvatske borbe. Na zgarištima grada, pod crnim četničkim zastavama s
mrtvačkim lubanjama pokazala se prava dijabolična narav velikosrpske
politike. Hrvatska vjera pobjedila je tada srpsku magiju, a srpski
mitovi su pred Vukovarom već bili razgolićeni, samo je pitanje vremena
kad će se sami Srbi suočiti s istinom o sebi samima. Vukovar je za
njih bio isto što i Siget za Osmanlije, oni su išli na Zagreb i nisu
zaobišli grad za koji su bili uvjereni kako će pasti kao prezrela
kruška u jesen, a ovi potonji su nekada davno išli na Beč - i napravli
su jednako fatalnu pogrešku, jer nisu zaobišli Siget s dvije tisuće
branitelja. Isto koliko ih je bilo u Vukovaru. Mnogi su izginuli i
svaki od njih je u Vukovaru bio jedan Zrinski.
Šest godina nakon toga kolone prognanih postale su dio naše povijesne
kolektivne memorije na koju smo posebno osjetljivi, a ona užasnuta
lica djece i izmučenih ljudi i dalje traže svoj dom i svoje smirenje.
Oni sada idu prema Vukovaru po svoje dostojanstvo koje su im pokušali
oduzeti osamnaestog studenog te samrtne jeseni. Jer oni jedini mogu
sada dokazati da Vukovar zapravo nikad i nije pao", piše Zoran Vukman.
VJESNIK
18. XI. 1997.
Izetbegovićeva 'stambena politika'
Poruka predsjedavajućeg Predsjedništva BiH Allije Izetbegovića,
izrečena na b-h Televiziji "kako je pripravan poduprijeti provedbu
zahtjeva međunarodne zajednice da se prijeratnim nositeljima
stanarskog prava omogući povratak u njihove domove, u kojima su sada
prognanici - Bošnjaci", povod je osvrta Josipa Vrička. Analizirajući
"kako to, zapravo, bošnjački lider 'podupire međunarodnu zajednicu'",
Vričko piše:
"Po njegovoj koncepciji, naime, proces bi trebao početi povratkom Srba
izbjeglih iz Hrvatske u njihove domove - u 'kninskoj krajini'!? Time
bi se, misli Izetbegović, oslobodili stanovi u Banjoj Luci, Prijedoru
i Brčkom, u koje bi došli protjerani Bošnjaci. Dakle, Izetbegović bi
udomio Bošnjake i Srbe - a gdje bi se vratile tisuće Hrvata prognanih
iz rečenih gradova Bosanske krajine, ali i nekih srednjobosanskih
općina - Izetbegović ne kaže. Primjerice: baš u jednu banjalučku kuću,
koje je vlasnik hrvatska obitelj - uselio je vođa kninske 'balvan
revolucije' Mile Martić, a u jedan (hrvatski) sarajevski stan uselio
je Izetbegovićev savjetnik.
Što, dakako, iznova upozorava kako, za razliku od javno proklamirane
multietičnosti, postoji esdeaovski program - a stambena politika samo
je jedan njegov segment 'čistog Sarajeva'", komentira Vričko.
Upozorava potom "kako kninska i sarajevska situacija - mada se
Izetbegoviću to tako ne čini - uopće nisu usporedive", jer su kninski
pobunjenici, "naime, vojnički poraženi, a uvjerljivo najveći broj
tamošnjih Srba napustio je svoje kuće prije svega zbog nečiste
savjesti", a zbog koje se ni danas, kada nema nikakvih zapreka - "ne
vraćaju u svoje, što bi kazao njihov neočekivani skrbnik Izetbegović,
prazne kuće.
S druge pak strane, Hrvati koji su u opkoljenom Sarajevu dijelili
sudbinu svojih susjeda, a nerijetko i u Armiji BiH puškom branili svoj
grad, danas su od njega, sudeći i po najnovijoj Izetbegovićevoj
'stambenoj politici' - dalje nego ikad", zaključuje Vričko.
Negativan saldo američke politike
Iz osvrta Carla Gustafa Stroehma na događanja u i oko Iraka, odnosno
američke i europske politike prema arapskome svijetu, izdvajamo:
"Sukob Sjedinjenih Država i iračkog diktatora Saddama Husseina svakako
je poučan primjer za složenost suvremenih međunarodnih odnosa - i za
neizbježive buduće teškoće i prepreke koje očekuju Ameriku kao vodeću
svjetsku super silu. Nema dvojbe da Saddam Husein nije baš simpatična
pojava na suvremenoj svjetskoj sceni. Ali, ne radi se samo o njegovoj
ličnosti i o njegovim vjerojatno bolesnim ambicijma. U prvom redu taj
čovjek je utjelovljenje regije i civilizacije koja nikad u svojoj
povijesti nije poznavala nešto kao europsku 'pravnu državu' ili barem
ograničavanje ili kontrolu vlasti. Problem Saddama Husseina nije u
njegovoj ličnosti - inače bi njegovo odstranjenje ili pad riješili
'problem' Iraka. Teškoće s kojima Amerikanci (na neki način i
Europljani) imaju posla na Srednjem istoku imaju mnogo dublje
korijene. (...)
Među inteligencijom (i poluinteligencijom) arapskog svijeta, kao i
među običnim ljudima, raste - često nevidljiva - duboka mržnja protiv
Zapada, protiv Amerikanaca i protiv svih 'bijelih' Europljana.
Ljubazni taksist ili hotelski recepcionar mogu se duboko klanjati
zapadnim gostima u očekivanju 'bakšiša', ali nitko ne zna što se krije
u glavama tih ljudi. Ovisnost o npr. američkoj materijalnoj pomoći ne
rezultira osjećajima ljubavi nego često još većom mržnjom. Te
osjećaje, te duboke komplekse arapskog svijeta prema zapadnim
'vragovima', Saddam će iskoristiti. Mnogi Arapi, koji inače ne
odobravaju njegove okrutne i brutalne metode, ipak su na neki način
ponosni: Saddam je pokazao Amerikancima da se Arapi znaju braniti.
Ovih dana američko ministarstvi vanjskih poslova upozorilo je američke
građane da ne putuju u Pakistan zbog velike opasnosti po život. A
Pakistana je desetljećima bio najpouzdaniji američki saveznik i
prijatelj! Amerikanci su naoružali antikomunističke borce u
Afganistanu, talibane, koji provode islamski fundamentalizam
srednjovjekovnog tipa, s, npr., potpuno obespravljenim ženama, ali
Ameriku, inače zemlju feminizma i ljudskih prava - to uopće ne zanima.
Ni glede Palestinaca stanje nije bolje. Amerikanci su pridobili starog
i umornog Yasera Arafata, ali on očito više nema kontrolu nad
ekstremnim snagama unutar palestinskih organizacija. Ako se previše
približi Izraelu, njegovi ljudi mogu ga proglasiti izdajnikom. To
znači da se rješenje izraelsko-palestinskog spor još ne vidi.
'Mehanički' pristup američke politike tim problemima nije dao
očekivane rezultate. Novac i vojna moć mogu puno učiniti, ali to ima
granice, gdje su u igri iracionalne snage - ljubav, mržnja... Ovdje se
već pokazuju i granice politike koja ne želi razumjeti imponderabilije
povijesti i mentaliteta. Na žalost, zakljčni račun američkih
(zapadnih) odnosa s islamskim svijetom trenutačno završava -
negativno", ocjenjuje Stroehm.
Račanova 'slatka osveta' HSS-u
Napadi čelnika HSS-a Zlatka Tomčića na SDP, pojačani predizbornim
događanjima u primorsko-goranskoj županiji gdje odbori HSLS-a i HNS-a
koaliraju sa SDP-om i napustivši tako 'Hrvatski politički centar',
povod su osvrta Deana Sinovčića.
Citiravši Račanovu ocjenu kako je riječ o 'poraženoj strategiji' koja
se sada oglašava u medijima, Sinovčić piše kako je to dijelom točno,
"a dijelom bi se uskoro moglo ustvrditi kao točno", jer je realno za
očekivati da će 'Obitelj' osvojiti daleko više glasova od samostalnog
HSS-a, Sinovčić nastavlja: Zna to i Tomčić, pa kao i većina političara
u Hrvatskoj za pogreške vlastite stranke s lakoćom optužuju nekog
drugog. Pritom Tomčić vjeruje u održavnje Hrvatskog političkog centra
pa ne optužuje one koji su pobjegli - HSLS i HNS - već one koji su ih,
tvrdi on, privukli, a to je SDP. Činjenica da kolege iz HPC-a ne
pomažu Tomčiću u napadima na SDP govori dovoljno".
Sinovčić ocjenjuje kako "ovaj rasplet događaja može izgledati kao
slatka osveta HSS-u koja jače djeluje no bujica Tomčićevih optužbi.
Osveta, jer su proljetne SDP-ove namjere oko osvajanja vlasti u
Zagrebu i Primorsko-goranskoj županiji propale prvenstveno zbog
HSS-ovih vijećnika koji su odigrali suprotno. Osveta, jer se SDP
stalno zalagao za koalicijska okupljanja najjačih oporbenih hrvatskih
stranaka, s čime se HSS nikad anije slagao. Naravno, u svemu tome može
se razmišljati koliko je za to zaslužan SDP, a koliko slabost ostatka
oporbe. Obično se kaže: S ovakvom oporbom, nije čudno što HDZ s
lakoćom održava vlast. Jednako tako: S ovakvom oporbom nije čudno što
se SDP predstavlja kao jedini konkurent HDZ-u", zaključuje Sinovčić.
VEČERNJI LIST
18. XI. 1997.
Braniteljima treba reći kad će biti novca
U svjetlu najave osnivanja Ministarstva hrvatskih branitelja iz
Domovinskog rata kojemu će na čelu, ukoliko Sabor prihvati Vladin
prijedlog, biti dr. Juraj Njavro, ravnatelj Državne uprave za skrb o
razvojačenim brniteljima i civilnim žrtvama rata, Mirjana Prišćan
razgovara s dr. Njavrom o problemima s kojima se susreću invalidi
Domivinskog rata kao i obitelji poginulih branitelja.
Istaknuvši kako novo ministarstvo "mora funkcionirati bez barijera
prema ljudima zbog kojih će postojati, bez suvišnih formalnosti koje
sada u raznim institucijama branitelje i njihove obitelji koče u
ostvarivanju njihovih zakonskih prava", dr. Njavro o mogućnostima da
to novo ministarstvo razbije krugove u kojima su zakočeni problemi
branitelja (nezaposlenost, školovanje), kaže: "Upravo je riječ o tome
da su nezaposleni razvojačeni, koji je 1. studenoga bilo 43.000,
relativno mladi ljudi, ali slabih stručnih kvalifikacija. A danas ne
možete biti ni skladištar bez osnovnog kompjutorskog znanja. lako je
reći da ljude treba školovati, prekvalificirati i dokvalificirati, ali
zapravo ne postoji sustav za to. Nezaposlenim razvojačenima treba
omogućiti školovanje koje nije standardno, jer je iluzorno da sjede u
klupama tri, četiri godine. Ti ljudi trebaju brzo naučiti ono što ih
stvarno čeka na poslu, a jedino ako im posao bude zajamčen ima svrhe
da idu u školu. Okupit ćemo ljude koji mogu misliti takav sustav i
onda preko Zavoda za zapošljavanje u raznim narodnim učilištima
školovati razvojačene".
Glede finacijskih problema s kojima se bore branitelji jer ne dobivaju
zajamčene mirovine ili odobrene kredite, dr. Njavro napominje:
"Ministarstbvo ne može stvoriti novc ako ga nema, niti će ono
prisiljavati Vladu da ga 'štanca'. No, inzistirat ćemo da se poštuju
prava koja su braniteljima zajamčena zakonom. Ako nema mogućnosti da
se sva njihova prava ispune jer u proračunu zbog opravdanihrazloga
nema toliko novca, onda treba kazati - ove godine ne možemo, ali
nagodinu ćemo moći... Invalidi, uostalom, kažu: u redu, neka se to
zamrzne, pa jednog dana kad bude mogućnosti platit će se, ali neka se
kaže kada. O tome moramo voditi rčuna sada kada se određuje proračun
za idući godinu. Što se tiče kredita za samozapošljavanje, dosad je
podneseno oko 11.500 zahtjeva, ali je daljnje primanje zhtjeva
zaustavljeno. Za isplatu kredita svima koji su ga tražili trebalo bi
osigurati milijardu i pol kuna. Odobreno je oko 320 milijuna kuna za
kredite 3653 branitelja. A za 43.000 kredita, primjerice, to bi
iznosilo više od četiri milijarde kna, što je nemoguće izdvojiti iz
proračuna. Mislim da je školovanje branitelja bolje rješenje za
zapošljavanje nego kredit, koji može donijeti i nevolju, Primjerice,
ako ga dužnik upotrijebi za nasad vinograda, a nevrijeme potom uništi
lozu. Istina, država treba jamčiti za taj kredit, ali sudski su
procedure duge i branitelj svakako gubi".
NOVI LIST
18. XI. 1997.
Balkanski kompleks
Zabrana povezivanja s balkanskim državama, sadržana u prijedlogu
Ustavnih promjena, kao i tumačenje kako je nepovezivanje na sastanak
šefova država balkanskih zemalja "konačan dokaz kako nismo na
Balkanu", povod su članka Josipa Jovića koji, uz ostalo, piše:
"Vodeći ljudi ove zemlje u nedostatku boljih argumenata nastoje stalno
podgrijavati bojazan o povratku u balkanske vode, sebe dakako nudeći
kao jedinog garanta kako se to stvarno neće dogoditi. Samo taj i
nikakav drugi smisao ima i predložena formulacija u sklopu prijedloga
ustavnih promjena, po kojoj se zabranjuje svako stupanje u
državno-pravne saveze s balkanskim zemljama, odnosno zemljama bivše
Jugoslavije. Takva formulacija je ponajprije besmislena, jer ova vlast
to može zabranjivati samo sebi, a svaka druga vlast može promijeniti
Ustav. Obvezni referendum o udruživanju u druge države je sasvim
dovoljna garancija da nitko ne može odvesti narod tamo gdje on ne
želi.
(...) Ovdje pak stižemo do točke na kojoj jasno raspoznajemo kako mi
bezuspješno povijesno-geografski pokušavamo pobjeći s Balkana, što
nikako ne možemo, a da istovremeno duhovno ostajemo čvrsto na njegovu
tlu. Riječ je o duhu jeftine demagogije, o upornim nastojanjima da se
narodu predstavi postojanje nepostojećeg i da ga se uvjeri kako je za
njega dobro ono što mu nije dobro, riječ je o nepoštivanju zdravog
razuma i dostajanstva ljudi, o vječnoj spremnosti i potrebi laganja, o
korupciji i kriminalu, o bezakonju, o idolopoklonstvu i držanju ljudi
u mraku, o poltronstvu i taštinama, o sebičnosti i bahatosti, o
neiskrenosti i licemjerju. (...)
Uostalom, i toliko dokazivanje kako nepozivanje na jedan sastanak
znači priznanje kako ne spadamo na Balkan nije samo kratkovidna
politička demagogija, nego izrazom vlastitog kompleksa. Jer, ono u što
nismo uvjereni rješavamo priznanjem drugoga. (...) Izvlačenje iz tog
balkanskog kompleksa moguće je samo unutrašnjom demokratizacijom i
samoosvješćivanjem kako naroda tako i političkih elita te intenzivnija
kulturna komunikacija s naprednim zemljama i nacijama. Loši saveznici
su na tom putu već spomenuti neskriveni autonomaški refleksi koji
dovode u pitanje integritet zemlje, kao i šuvarovsko zagrijano
zalaganje za novo, sudbinsko povezivanje Južnih Slavena, a jednako su
kontraproduktivne na tom planu i generalne osude ili predrasude tipa
one koju je Slavko Goldstein izrekao u beogradskoj 'Dugi', kazavši
kako se 'Hrvatska tek nalazi pred deustašizacijom hrvatskog
identiteta'".
180236 MET nov 97
Prva faza sporazuma: Izrael će osloboditi 737 palestinskih zatvorenika
Australian Open: Swiatek ekspresno u osminu finala
Četvero mrtvih u noćnom napadu na Kijev; Ukrajinci dronovima napali skladišta goriva
SKV: Hrvatska u 4,30 sati
SKV: Svijet u 4,30 sati
TikTok: Bez Bidenova jamstva od nedjelje ćemo biti prisiljeni prestati s radom
Josip Dabro podnio ostavku
Južna Koreja: Istražitelji traže produljenje pritvora predsjednika
Trumpova inauguracija: SAD jačaju sigurnost meksičke granice u El Pasu
Tisuće Australaca bez struje uslijed jake kiše i razornih vjetrova