Ž1= GLAS AMERIKE - VOA
Ž2=9. XU. 1997
(...)Prije tri tjedna Katolička Crkva u Francuskoj se javno ispričala
Židovima zbog progona i činjenice što se takvo zlo uopće moglo
dogoditi u Francuskoj. Je li takvo što moguće i u Hrvatskoj upitao je
naš novinar Željko Matić don Živka Kustića, direktora
Informativno-katoličke agencije koji nas je upozorio da je Crkva u
Francuskoj djelovala nakon II. svjetskog rata kao slobodna za razliku
od Katoličke Crkve u Hrvatskoj.
= Poslije rata je Crkva u progonstvu pod pritiskom boljševističkog
odnosno komunističkog ateizma. Kad se pokoreni i ugroženi kaje to nije
isto kao i kad se oslobođeni kaje. Ja sam više puta čak i napisao u to
doba kada se govorilo o Jasenovcu, da li se traži od vas pokajanje za
pomirenje ili pokajanje za naše poniženje. O tome tek sada, u novije
doba kad je Crkva u Hrvata i hrvatski narod nisu u tom stanju
kompresije, kao što su onda bili, sad se može tek govoriti da li je ta
Crkva slobodna u okvirima sadašnje slobode, treba, može i tako
izvršiti taj povijesni čin iskrenog žaljenja za ondašnje pogreške.
No don Živko Kustić ne isključuje na mogućnost isprike.
= Nemojte tumačiti službeno ništa, ali je činjenica da je na prvoj
svojoj tiskovnoj konferenciji novi zagrebački nadbiskup i novi
predsjednik Biskupske konferencije Hrvatske rekao da u ovoj
trogodišnjoj pripravi za veliki jubilej 2000. da bi trebalo možda
cijelu godinu posvetiti velikoj ispovijedi, a to je samokritičnom
pogledu u pošlost upravo zbog čišćenja pamćenja i preuzimanja
odgovornosti, to je rečeno.
Dr. Slaven Letica, publicista i istraživač očekuje od Katoličke Crkve
u Hrvatskoj sljedeće:
= Ono što bi svakako Crkva trebala napraviti danas kao svaka
prosječna, moderna crkva, da se suoči s vlastitom poviješću i u doba
dvaju totalitarnih velikih poredaka na ovom prostoru, i ako hoćete čak
i tri, monarhijskom, endehazijskom-ustaškom i komunističkom i prvi
korak u pravcu toga bi bilo da se u okviru ozbiljnih teologa napravi
jedan ozbiljan projekt gdje bi se analizirala i uloga katoličke štampe
u sva ta tri razdoblja, i uloga je klera općenito na jednoj vrlo
niskoj razini, i sudjelovanje dijela klera u zločinima. A tek nakon
toga bi ta isprika imala neki smisao. Ovako jedna gesta da netko
klekne negdje i kaže 'Žao mi je', nema nikakvog smisla'jer bi to bilo
i licemjerno i ne bi bilo odgovorno prema toj instituciji. Ja mislim
da svakako kao što je to rekao don Živko stvaranje hrvatske države
čini lagodnijom poziciju Crkve da se suoči s tim ozbiljnim problemom.
Hrvatsko društvo općenito ima pred sobom ta dva zadatka. Da se na neki
način suoči s vlastitom komunističkom prošlošću i još s težim
iskustvom II. svjetskog rata i iskustvom NDH-zije.
Ostavljajući Crkvi da sama procijeni što joj je činiti povjesničar
prof. Ivo Goldstein naglašava:
= Ono što zapravo mene više u čitavoj ovoj priči nekako motivira da
govorim jest to da je počelo preispitivanje na širim prostorima, dakle
i u Vatikanu i u Katoličkoj Crkvi u Hrvatskoj, preispitivanje samoga
sebe i da je počelo na ovom našem prostoru. Naime ako mi u hrvatskoj
povijesti pronalazimo samo velikane, slavna djela, herojska djela, ako
pronalazimo samo dobro, ako pronalazimo samo činjenice koje nas na
neki način čine dobrima, pametnima, pozitivnima, a one druge
negativnima, da su nas oni stalno proganjali, varali itd. to je jedna
kriva povijest, to je nerealna povijest s jedne strane. S druge strane
ona nas čini nezdravima. Ozdravljenje u sadašnjosti, stvaranje jednog
zdravog društva u sadašnjosti, naravno u budućnosti sutra, mora u ovoj
našoj situaciji nažalost se napraviti kroz čišćenje vlastite
nacionalne povijesti. Nama se to počelo događati ne nažalost na jedan
vrlo loš način, to je počelo na taj način što se počnu mistificirati
stvari i činjenice o Nezavisnoj Državi Hrvatskoj, ali ja bih rekao da
je to više stvar spoznavanja i shvaćanja onog što se nama dogodilo 91.
Pritom neću reći da na ovu zemlju nije izvršena agresija, to je
činjenica i to nije sporno. Ali činjenica da su i oni koji su bili
hrvatski branitelji i koji tvrde da su radili u hrvatsko ime i u
korist Hrvatske činili zločine.
Temeljem dva provedena istraživanja prof. Letica tvrdi da
antisemitizma u klasičnom značenju tog pojma nema u Hrvata, ali
istovremeno i njegova istraživanja dokazuju porast etnocentrizma.
= Ja sam osobno u zadnjih sedam godina proveo nekoliko istraživanja
javnog mišljenja u Hrvatskoj o etnocentrizmu, dakle o tome kako
Hrvati, odnosno bolje kazano građani Hrvatske, doživljavaju sebe i
druge ljude. Jer dva od tih istaživanja su bila specifično usmjerena
ka Židovima, odnosno kako je sad u modi, pohrvaćenje hrvatskog Ustava
govori o protužidovstvu i protuizraelstvu, na ovoj fazi, tragu
projekta koju vodi kolega Goldstein. Ta dva istraživanja koja su
provedena ranije su pokazale da su etničke distance odnosno predrasude
prema Židovima u Hrvatskoj vrlo malene. Taj sad podatak sam po sebi ne
znači ništa jer je u Hrvatskoj naprosto premalo Židova. Znači kad
govorimo o antisemitizmu mi danas možemo uzeti u obzir drugi semitski
narod, a ljudi često zaboravljaju da su i Muslimani ili dio Muslimana
semiti. U ovom zadnjem istraživanju ja sam testirao kakve su
predrasude prema drugim ljudima i pokazuje se da je '97. godine došlo
do naglog pokreta u slojevima hrvatske javnosti. Između 60 i 75 posto
Hrvata smatraju da su najljepši, najhrabriji, najmoćniji itd. posebice
u odnosu na Muslimane i Srbe i spremnost na sklapanje međuetničkih
brakova je naglo opala. Spremnost na prihvaćanje Srba i Muslimana kao
nadređenih na poslu je pala i ono što mene osobno najviše zabrinjava,
postoji jedan dosta snažan autoritarni sindrom u Hravtskoj, otprilike
60 posto ljudi i danas smatra da Hrvatska treba snažnoga vođu. To
pokazuje i veliki dio što jedan veliki dio još uvijek nažalost
odobrava čak i radikalne oblike diskriminacije drugih naroda.
U tom smislu selektivan pristup odnosno sama deustašizacija koju
predlaže Goldstein ne bi po Letici bila učinkovita.
= Što Hrvatska ima se suočiti s tri bolne totalitarne ideologije u
ovom stoljeću. I naprosto selektivno to nije moguće napraviti. Imamo
znači Krležinih Deset krvavih godina koje na neki način
problematiziraju čiste monarhijske diktature stare Jugoslavije. Imamo
NDH-zijski ustaški period sa neslućenim zločinima i imamo period od
pola stoljeća ateističkog komunizma i znači da treba paralelno, ja to
ne znam kako je to napravljeno. Međutim mi ne možemo to raditi samo
ovako jer se onda javljaju nove frustracije. Uvijek će vam se javiti i
kazati 'Ajmo mi pogledati naše kosti, vi brojite vaše kosti' i to
završi u tako jednom dosta ... prijedlogu, nepromišljenom od Tuđmana
da treba Jasenovac pretvoriti u opće groblje.
Danas na međunarodni dan borbe protiv antisemitizma i fašizma kao
branu svakom totalitarizmu, kako je stav kršćanstva, Živko Kustić
predlaže:
= Dokle god svaki vjernik ne bude znao da mu je svećenik do beskraja
govorio da nitko ne može biti kriv zato što je neke narodnosti ili
neke skupine, da sva ta krivnja mora biti biti individulizirana i da
je smrtni grijeh smatrati da je netko mali čovjek ili manje pouzdan
ili manje njemu odgovara zato što je Židov, Cigan i Srbin, to je
bitno. Kolektivna krivnja još nije istjerana iz glava niti kršćana, a
bojim se da mi svećenstvo pojedinci još moramo u tome jako puno
učiniti i da je to put čišćenja od ovih svih problema.
Ž5=(VOA)
100240 MET nov 97
Prva faza sporazuma: Izrael će osloboditi 737 palestinskih zatvorenika
Australian Open: Swiatek ekspresno u osminu finala
Četvero mrtvih u noćnom napadu na Kijev; Ukrajinci dronovima napali skladišta goriva
SKV: Hrvatska u 4,30 sati
SKV: Svijet u 4,30 sati
TikTok: Bez Bidenova jamstva od nedjelje ćemo biti prisiljeni prestati s radom
Josip Dabro podnio ostavku
Južna Koreja: Istražitelji traže produljenje pritvora predsjednika
Trumpova inauguracija: SAD jačaju sigurnost meksičke granice u El Pasu
Tisuće Australaca bez struje uslijed jake kiše i razornih vjetrova