ZAGREB, 7. studenoga (Hina) - Prema napisima u dnevnom tisku, na sjednici Odbora za državni proračun i financije Zastupničkog doma Sabora Republike Hrvatske 4. studenoga 1997. o izvješću Narodne banke Hrvatske o stanju u bankarskom
sustavu, Zagrebačka banka naznačena je kao banka koja dominira domaćim tržištem kreirajući politiku visokih kamatnih stopa, koju potom slijede i ostale, manje banke. Zagrebačka banka želi skrenuti pozornost javnosti na podatke o kamatnim stopama u hrvatskim bankama, koje su u suprotnosti s izrečenim.
ZAGREB, 7. studenoga (Hina) - Prema napisima u dnevnom tisku, na
sjednici Odbora za državni proračun i financije Zastupničkog doma
Sabora Republike Hrvatske 4. studenoga 1997. o izvješću Narodne banke
Hrvatske o stanju u bankarskom sustavu, Zagrebačka banka naznačena je
kao banka koja dominira domaćim tržištem kreirajući politiku visokih
kamatnih stopa, koju potom slijede i ostale, manje banke.
Zagrebačka banka želi skrenuti pozornost javnosti na podatke o
kamatnim stopama u hrvatskim bankama, koje su u suprotnosti s
izrečenim. #L#
Usporedna lista aktivnih i pasivnih kamatnih stopa u hrvatskim
bankama objavljuje se redovito, jednom mjesečno, u "Vjesniku" i
"Privrednom vjesniku", na temelju podataka iz samih banaka i
prihvaćena je kao relevantni izvor informacija.
Podatke za tu listu u prosjeku daje 50 banaka, a za posljednju listu,
objavljenu 13. listopada 1997., podatke je dalo 55 banaka i 3
štedionice.
Zamjetno je da banke neujednačeno pristupaju razradi podataka, što
otežava usporedbu i cjelovito sagledavanje politike kamatnih stopa.
Primjerice, od 54 banke koje su dale podatke o kamatnim stopama na
kredite pravnim osobama tek je 13 banaka u većoj ili manjoj mjeri
raščlanilo vrste i uvjete kredita unutar osnovne podjele na
kratkoročne i dugoročne.
No i pri takvoj obradi podataka, razvidno je da Zagrebačka banka ne
kreira politiku visokih kamatnih stopa, a još ju manje nameće,
slijedom svoje tržišne pozicije, ostalim bankama, stoji u prioćenju.
Primjerice, u kratkoročnom kreditiranju Zagrebačka banka na kredite u
kunama i kredite odobrene uz valutnu klauzulu (DEM) obračunava između
12 i 14 posto kamata, a na kratkoročne devizne kredite (DEM) od 10 do
12 posto te je samo za 10 od spomenute 54 banke kamatu opće moguće
usporediti s kamatama Zagrebačke banke, i kreću se od 10 do 15 posto.
U kratkoročnom kreditiranju pravnih osoba u hrvatskim bankama
prevladavaju vrlo visoke kamatne stope - u 31 od spomenutih banaka,
kamate na kratkoročne kredite dosežu 20 i više posto godišnje, krećući
se uglavnom oko 25 posto pa do 37 posto u jednoj banci, odnosno do
4,50 posto mjesečno u jednoj štedionici.
U dugoročnom kreditiranju kamatne su stope Zagrebačke banke također u
donjem dijelu ljestvice - usporedive su s kamatom u 20 od navedene 54
banke, dok su svim ostalim bankama kamate osjetno više. Dok se,
primjerice, u Zagrebačkoj banci na dugoročne kredite u kunama određuje
do 13 posto, u 10 banaka s usporedne liste, kamate na dugoročne
kredite dosežu 20 i više posto godišnje, a tek suu 20 banaka
uspoerdive s kamatom na dugoročne kredite Zagrebačke banke.
Iz detaljnih podataka o kamatama u hrvatskim bankama, objavljenih 13.
listopada 1997. u "Privrednom vjesniku", razvidno je da Zagrebačka
banka ne vodi i ne nameće politiku visokih kamatnih stopa, već da je
takva politika koncentrirana u brojnim, manjim bankama.
Koliko nam je poznato, Zagrebačka banka odobrava najviše stambenih
kredita građanima, uz najniže kamatne stope, što svakako ne nalikuje
na monopolsko ponašanje.
S druge strane, prema važećim propisima o obveznoj rezervi na kunske
depozite (31,85 posto) i držanju u inozemstvu kod stranih banaka
gotovo polovice svih deviznih depozita s rokom do godinu dana,
Zagrebačka banka - kao i druge hrvatske banke, u NBH i inozemstvu mora
držati oko 49 posto primljenih kratkoročnih depozita ili 42 posto
ukupnih depozita komitenata.
Sve dok se to pretjerano administrativno ograničenje ne normalizira,
bankarske marže, ugrađene u kamatne stope na kredite, teško se mogu
bitnije smanjiti, koliko god to bilo poželjno. Slično djeluje i slaba
zaštita vjerovnika od strane državnih organa, unatoč dobrim
zakonodavnim temeljima. Stoga nije isključeno da će u narednom
razdoblju zbog restriktivnije monetarne politike i poskupljenja
refinanciranja u inozemstvu, doći do prekida trenda pada kamatnih
stopa zabilježenog u posljednje dvije godine ili čak do njihova rasta.
(Hina) pp sbo
071441 MET nov 97