FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

HERALD, 6. XI., NATO

Ž4=SJEDINJENE DRŽAVE Ž1=THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE Ž2=6. XI. 1997. Ž3=Modernizirani NATO treba odražavati novu stvarnost "Odsutnost stvarne vojne prijetnje članicama NATO saveza donosi probleme pri pokušajima da se ponovno oblikuje integrirana vojna struktura saveza. Stvoren da preuzme zapovjedništvo velikih državnih vojnih snaga članica u slučaju rata, Savez mora biti prilagođen novom stanju", piše urednik neovisnog vojnog časopisa 'Sixteen Nations', Frederick Bonnart. "To se odnosi i na planiranje obrane, koje je pred svaku državu postavilo dogovorene ciljeve. Kraj hladnog rata značio je kraj potrebe za moćnom savezničkom snagom postrojenom u Europi te spremnom da se suoči s Istokom. Novo strateško shvaćanje, prihvaćeno na sastanku na vrhu NATO-a u studenom 1991., prepoznalo je to i postavilo smjernice za preustrojavanje. Predviđeno je da manje, multinacionalne, pokretljivije formacije zamijene velike nacionalne vojne postrojbe. Bilo je također predviđeno smanjivanje integrirane zapovjedničke strukture. No, i u tom je slučaju planiranje još uvijek važno. Oboje su beznadno zaostali. Potrebna je mnogo manja, fleksibilnija organizacija, koja bi se mogla nositi s tipom prešnih slučajeva s kojima bi se savez mogao suočiti. Nestale su stare mjere - veličina i vrijednost suprotstavljenih strana prema kojima se obrambena sposobnost mora oblikovati. To je oslabilo, a na njihovo su mjesto došli zajednička predanost i nacionalni interesi. I dok su pojedine države prije stvarale vojnu snagu da osiguraju kako bi savez kao cjelina bio sposoban odgovoriti na napad varšavskog pakta, ciljane snage današnjice smišljene su da zadovolje države. 'Ako mislimo da bi određena država - članica trebala imati tri fregate, a državni ih admiral želi šest, mi napišemo šest', nadavno mi je rekao viši planer. Nova zapovjednička struktura trebala je biti dovršena do madridskog summita prošlog srpnja. Ona međutim neće biti dovršena ni do sastanka izvršnog vijeća NATO-a u prosincu. Neslaganja nisu motivirana pitanjima o savezničkoj vojnoj djelotvornosti, već potrebom da se zadovolje državna prava i prestiž. Kao posljedica toga, već je promijenjen prvotni plan smanjivanja broja postrojenja sa 65 na 19; bit će potrebno bar 25 postrojenja da se zadovolje nacionalni zahtjevi. Ti zahtjevi stvaraju razdor među članicama saveza. Ogorčena razmirica između Sjedinjenih Država i Francuske sad je utihnula. Nova francuska vlada očito nije zainteresirana za vađenje Chiracovih kestena iz vatre te će trebati sav svoj politički kapital za postizanje domaćih ciljeva. Ona stoga neće navaljivati na povratak Francuske u integriranu strukturu. No francuska je vlada također pojasnila da se neće miješati u sadašnje planove NATO-a. Kako god bilo, druge zemlje članice imaju određene zahtjeve. Španjolska je uvjetovala svoj ulazak u integriranu strukturu dobivanjem sjedišta u Madridu, tako da dovede čitav španjolski teritorij pod zapovjedništvo NATO-a kojim zapovijeda španjolski general. No Britanija je dogovor uvjetovala španjolskim podizanjem zabrane leta nad gibraltarskom zračnom bazom. Španjolska se aktivno opire tom zahtjevu. Slični problemi dolaze i iz planiranih sjedišta u Larrisi, u Grčkoj, gdje bi grčki general zapovijedao snagama NATO-a u mogućoj intervenciji na Balkanu. Politički problemi izmađu Grčke i Turske onemogućuju dogovor. Nadalje, Poljska je pokazala da želi sjedište NATO-a na svom teritoriju. Bez sumnje, Mađarska i Republika Češka slijedit će taj primjer - a to će učiniti i drugi. NATO ne treba zemljopisnu strukturu iz prošlosti. Umjesto toga, on bi trebao biti organiziran po načelu funkcionalnosti. On bi trebao zadržati samo opća europska sjedišta, SHAPE u Monsu i dva regionalna sjedišta - Sjever i Jug. Pod njima bi nekoliko malih zajedničkih sjedišta koordiniralo ograničeni broj pješačkih i zračnih snaga, koje bi bile sposobne preuzeti zadatke poput opasnosti u Bosni. Takva vojna struktura bila bi djelotvorna, a savez bi je sebi mogao priuštiti. Ona bi također bila i realna; danas ne postoje zahtjevi za zajedničkom obranom, niti je vjerojatno da će se u skoroj budućnosti pojaviti. Ako i dođe do takve situacije, bit će dovoljno vremena da se pripremimo za rješavanje problema. Tako dugo dok članice saveza čvrsto prianjaju i surađuju, a njihovo je vojno osoblje sposobno zajedno djelovati, takva se prilagodljiva vojna struktura može prilagoditi svakoj opasnosti." 070244 MET nov 97

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙