Ž4=NJEMAČKA
Ž2=FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG
Ž2=4. XI. 1997.
Ž3=U potrazi za zajedničkim temeljima europske politike
"Čini se kao da su se putovi Njemačke i Francuske u europskoj politici
nedavno ukrstili. Ovdje nekadašnji uzorni dječak koji se u konačnoj
fazi pregovora o amsterdamskom sporazumu opet našao u taboru
kočničara. Tamo navodna oklijevala iz Pariza koja su iznenada na istoj
strani s Belgijancima i Talijanima, sada kao i prije neumornim
zagovaračima Europe saveznih država. U jednoj zajedničkoj izjavi,
dodanoj tekstu sporazuma, tri su vlade opsežne institucionalne reforme
označile kao 'neizbježnu pretpostavku' za prijam prvih
istočno/srednjoeuropskih kandidata.
Sve to ne proturiječi samo klišeju Bonna i Pariza, njemačko-francuskog
sklada u europskoj politici. Još gore: Nijemci sada djeluju kao da
kvare igru, a Francuzi, naprotiv, kao da igru vode. Niti glasine o
stalnom suglasju niti najnovija nesuglasja ne odražavaju
njemačko-francuski splet interesa u europskoj politici. Još nije
zaključena promjena u odnosima dviju država, nastala ukidanjem
željeznog zastora 1989. godine. No naziru se i nove mogućnosti za
zajedničko oblikovanje europske politike.
Napetosti su se u zadnje vrijeme teže dale potisnuti. Dugo je slovilo
kao dogovoreno da u Europi koja se ujedinjuje, Njemačka treba biti
gospodarska, a Francuska politička vodeća sila. Ta se za Europu,
ukupno uzevši, uspješna podjela rada, više ne može održati, ne samo
zbog brojčano povećanog stanovništva Njemačke. Bonn, a ponajprije
Berlin, nisu samo zemljopisno nego i politički u središtu nove
zajednice koja će obuhvaćati dvadeset i više država članica. Za
Francusku i ostale partnere u EU pri tome bi moglo biti odlučujuće što
su koncem osamdesetih godina propali komunistički sustavi i što
savezna vlada iz toga nije izvela nikakve zahtjeve za političkim
vodstvom. Simptomatično je što niti u Maastrichtu 1991., niti napokon
u Amsterdamu nije tražila za Njemačku veći broj glasova u Ministarskom
vijeću - tijelu vlada EU-a koji donosi odluke - od Francuske, Italije
ili Velike Britanije.
Više nije tajna da je pad Berlinskoga zida izazvao i rušenje ponečega
u njemačko-francuskim odnosima. Zavlačenja ponovnog ujedinjenja
Njemačke od tadašnjega predsjednika države Mitterranda putovanjima u
istočni Berlin i dalje na Istok, dalo je odnosima slab udarac koji
povremeno i danas djeluje. Ipak je maastrichtski ugovor koji je
jedinstvo Njemačke povezao s političkim i gospodarskim ujedinjenjem
Europe, zajedničko djelo Mitterranda i saveznog kancelara Kohla. Ta
država, u njoj su i njemački i francuski diplomati ovih dana
jedinstveni, mogla bi niknuti s monetarnom unijom koja će nastati 1.
siječnja 1999. i obuhvaćati vjerojatnije jedanaest nego šest država
EU-a. Odustajanje od bitnih elemenata pojedinačnih državnih
suverenosti moglo bi pomoći Europi u poticanju političke integracije
koje još nema u najnovijoj reformi sporazuma.
Ta spoznaja možda objašnjava i zašto sada Francuska, kao odlučni
zagovornik monetarne unije, pojačano traži dodir s političkim
predvodnicima poput Italije ili država Beneluxa. To ne znači da je
Francuska jednim udarcem postala odvjetnik jedne obuhvatne europske
savezne države. Isto tako ne bi trebalo zaboraviti vatrenu raspravu u
Njemačkoj o usmjerenju europske politike u kojoj crno-žuta vlada i
crveno-zelena oporba u Bonnu jednakomjerno i dalje zagovaraju veću a
ne manju Europu. U javnosti proturječno vođena debata o euru,
prigovori saveznih pokrajina zbog prenošenja daljnjih ovlasti na
Bruxelles, što je zbog ne baš punih blagajna razumljiv zahtjev koji
poslije rasterećenja u financiranju EU-a djeluje da se njemačka
europska politika čini 'britanskijom' nego do sada. (...)
Za odnos Bonna i Pariza bi dugoročan olakšavajući utjecaj moglo imati
to što raspravom o oblikovanju Europe više ne vladaju teorijski
pojmovi modela: s jedne strane savezna država po domaćem, njemačkom
uzoru a s druge državna zajednica po francuskom uzoru. 'Realan
razvitak pobjegao je koncepcionalnom razmišljanju', rekao je nedavno
jedan njemački diplomat. Kuća Europa ne nastaje po ranije podrobno
utvrđenim građevinskim nacrtima. Na zajedničko djelovanje prisiljavaju
vanjski izazovi: u borbi za konkurentnost Europe ili za pristup
istočno-srednjih Europljana zbog povijesnog preokreta.
U takvim okolnostima tumači se i najnoviji francuski pomak naglaska u
europskoj politici. Pariški se političari i dalje drže odvjetnicima
interesa Rumunjske ili Bugarske; pristup Poljske, Madžarske ili Češke
republike u EU više ne slovi jednodimenzionalno kao jačanje položaja
Njemačke. S obzirom na uzajamnu političku i gospodarsku ovisnost,
proširenje je i u interesu Francuske. Čini se uostalom da taj proces
svoju primjerenost nalazi u načinu na koji Njemačka pokazuje sve više
zanimanja za stabilizaciju južnog sredozemnog prostora - a i bivšeg
'francuskog vrta' sjeverne Afrike.
Nagađanja koja njemačka strana povremeno izražava, da Francuska
zahtjevom za veće insitucionalne reforme želi postaviti prepreke
procesu proširenja prije prvog pristupa, mogla bi biti loša procjena.
Naprotiv, održiv je prigovor da su francuske predodžbe o reformi, bez
obzira na načelni pristanak na proširenje većinskog odlučivanja u
Ministarskom vijeću, još nejasne. To osobito vrijedi za oblikovanje
vanjske i sigurnosne politike ali i za unutarnju i pravosudnu
politiku. U svježem je sjećanju da Francuska u Amsterdamu nije
zaustavila samo jačanje trgovačke poltike EU-a nego i niz propisa
sličnih ustavu - o pravnoj osobi u vanjskoj i unutarnjoj politici, o
pojednostavljenju ugovora ili o osnovnom pravu. Sve to pokazuje koliko
je rasprava o europskoj politici postala višeslojna. U odnosu Bonna i
Pariza bi odvraćanje od svjetonazornih temeljnih priznanja svakako
moglo čak srednjeročno olakšati poželjno usklađenje europske politike"
- piše među ostalim Michael Stabenow.
050201 MET nov 97
SKV: Hrvatska u 4,30 sati
SKV: Svijet u 4,30 sati
TikTok: Bez Bidenova jamstva od nedjelje ćemo biti prisiljeni prestati s radom
Josip Dabro podnio ostavku
Južna Koreja: Istražitelji traže produljenje pritvora predsjednika
Trumpova inauguracija: SAD jačaju sigurnost meksičke granice u El Pasu
Tisuće Australaca bez struje uslijed jake kiše i razornih vjetrova
Kolumbijski predsjednik obustavio mirovne pregovore s pobunjenicima ELN-a
Talijanska premijerka Meloni prisustvovat će Trumpovoj inauguraciji
Najava događaja - svijet - za subotu, 18. siječnja