PARIZ, 4. studenoga (Hina/AFP/Reuter)- Novi krug pregovora između sindikata francuskih vozača kamiona i udruge poslodavaca nije u utorak donio rezultata; štrajk vozača nastavlja se s više od 141 zaprekom na francuskim prometnicama, a
na uzbunu zvone susjedne zemlje čija gospodarstva trpe velike gubitke zbog štrajka.
PARIZ, 4. studenoga (Hina/AFP/Reuter)- Novi krug pregovora između
sindikata francuskih vozača kamiona i udruge poslodavaca nije u
utorak donio rezultata; štrajk vozača nastavlja se s više od 141
zaprekom na francuskim prometnicama, a na uzbunu zvone susjedne
zemlje čija gospodarstva trpe velike gubitke zbog štrajka.#L#
Nakon neplodnog sastanka u utorak ujutro, koji je u ministarstvu za
promet okupio sve sindikate prijevoznog sektora i udruge
poslodavaca, nije objavljen dan novog susreta, a glavna udruga
poslodavaca, "u načelu" sklona nastavku pregovora, drži da je
današnji susret bio prerano održan.
Za utorak poslije podne zakazan je susret ministra za promet i veze
Jean-Claude Gayssota (Stranka komunista) s čelnicima sindiakat.
O štrajku francuskih prijevoznika u srijedu će raspravljati i
veleposlanici Petnaestorice u Bruxellesu koji bi mogli zatražiti
sazivanje posebnog Vijeća ministara za promet, priopćeno je iz
europskog izvora.
Sastanak Vijeća zatražit će i španjolski ministar za razvoj
(transporta) Rafael Arias Salgado, kako je najavio u utorak, ako se
blokada francuski cesta nastavi.
Asaja, najveća španjolska udruga poslodavaca ocijenila je u utorak
da će domaći poljoprivrednici izgubiti 170 milijuna dolara tjedno
zbog štrajka francuskih vozača. Predsjednik Asaje Perdro Barato
pozvao je španjolsku vladu da izvrši pritisak na Europsku uniju
kako bi se stvorio "mehanizam sankcija" čime bi se osigurala
kompenzacija za bilo kakvi gospodarski gubitak Španjolske
proizišao iz tog štrajka.
Njegova nizozemska kolegica po dužnosti Annemarie Jorrisma već je u
ponedjeljak zatražila izvanredno zasjedanje ministara prometa a
velika udruga nizozemskih poslodavaca u prijevoznom sektoru (TLN)
ocijenila je da bi promet kamiona mogao ponovo početi prema
Francuskoj, unatoč još uvijek postavljenim zaprekama.
Ističući da treba apsolutno odrediti ceste koje ne smiju biti
blokirane "i to ne samo u Francuskoj, već u cijeloj Europi" TLN
smatra da bi se Europska komisija trebala skrbiti da velike
autoceste prema Španjolskoj, Portugalu i velikim francuskim
gradovima ostanu uvijek otvorene, kao i granični prijelazi.
Oglasio se i njemački ministar za promet Matthias Wissmann tražeći
"odmah" od francuskog kolege intervenciju kako bi njemački
prijevoznici mogli slobodno prometovati po Franucksoj unatoč
zaprekama.
London je izrazio zabrinutost putem premijera Tonya Blaira koji je
tražio pomoć za britanske prijevoznike, prijeteći da će to pitanje
staviti na sam vrh dnevnog reda skorog francusko-britanskog
summita.
Neizravno, London se nada da će intervenirati francuska policija
deblokiranjem luke Calais, kako je učinila i na granici prema
Španjolskoj i Njemačkoj.
Blair je ponovo otvorio pitanje financijskih kompenzacija
zatraženih nakon prethodnog štrajka francuskih prijevoznika
(1996.,). Prema francuskim službenim obračunima do danas je
riješen tek minimalni dio zahtjeva za odštetu.
Francuski su prijevoznici blokirali terminal za teretnu robu u
tunelu ispod La Manchea blizu Calaisa tijekom sat i po u utorak
prije podne. Štrajkaši su postavili dva velika "ježa" kako bi
spriječili pristup naplati cestarine i najavili da će akciju
nastaviti do 14 sati.
Francuski tisak razmatra u utorak kakva sredstva primijeniti za
riješenje krize. Ljevičarski "Liberation" zagovara "kontroliranu
europsku slobodnu trgovinu koja zabranjuje socijalni dumping,
nameće poštivanje općih pravila i osigurava dostojne plaće".
France-Soir smatra da "jednom kada se stišaju strasti, konačno
treba razmisliti o rješenju koje će voditi računa o najrazumnijim
zahtjevima štrajkaša, o gospodarskim mogućnostima poduzeća,
imperativima europske konkurecije, kojoj će taj sektor aktivnosti
biti potpuno podvrgnut od 1. srpnja.
Gospodarski list "La Tribune" piše "da je vrijeme gledati šire od
pukog traženja izalaz iz sukoba". "Gospodarstvo Francukse ne može
si dopustiti luksuz da plaća nekoliko tjedana gušenja prometa svake
godine", smatra list.
Za desničarski "Le Figaro", "u tom sukobu, koji može mnogo koštati,
jer štrajkaši 'napadaju' neuralgične točke francuskog
gospodarstva, sve su strane u krivu. List ipak priznaje da u sektoru
"prijevoza ima suviše malih poduzeća, suviše niskih plaća i radnog
vremena koje je teško izmjeriti".
"L'Humanite" ocjenjuje da "sukob prijevoznika otkriva samu srž
dogme koja je vladala tijekom devedesetih: da se svi gospodarski
problemi mogu riješiti jednim putem - snižavanjem cijene rada."
Taj komunistički list drži da "prijevoznici traže ponovno
vrednovanje radne snage. A to je problem za buduću europsku
konstrukciju i pitanje o kojemu mora razmišljati ljevičarska vladu
Lionela Jospina".
(Hina) rt sb
041536 MET nov 97