ZAGREB, 3. studenoga (Hina) - Predsjednik Republike Hrvatske dr. Franjo Tuđman uputio je predsjedniku hrvatskog Sabora Prijedlog nacrta ustavnog zakona o izmjenama i dopunama Ustava Republike Hrvatske, kojim predlaže djelomičnu
promjenu Ustava RH. "U Ustav iz 1990. morale su biti unesene neke odredbe, koje su danas, izgubile svaki smisao i stvarno prestale važiti ostvarenjem državne suverenosti Republike Hrvatske i njenim međunarodnim priznanjem, ili su pak u pravno-formalnom, vrijednosnom pa i jezičnom smislu ostaci iz bivšeg sustava", ističe se u polazišnim osnovama za promjenu Ustava. Predloženom izmjenom Ustava utvrdila bi se ustavna zabrana pokretanja postupka udruživanja RH u saveze s drugim državama koje bi dovelo ili moglo dovesti do obnavljanja jugoslavenskog državnog zajedništva ili neke balkanske državne sveze.
ZAGREB, 3. studenoga (Hina) - Predsjednik Republike Hrvatske dr.
Franjo Tuđman uputio je predsjedniku hrvatskog Sabora Prijedlog
nacrta ustavnog zakona o izmjenama i dopunama Ustava Republike
Hrvatske, kojim predlaže djelomičnu promjenu Ustava RH.
"U Ustav iz 1990. morale su biti unesene neke odredbe, koje su
danas, izgubile svaki smisao i stvarno prestale važiti ostvarenjem
državne suverenosti Republike Hrvatske i njenim međunarodnim
priznanjem, ili su pak u pravno-formalnom, vrijednosnom pa i
jezičnom smislu ostaci iz bivšeg sustava", ističe se u polazišnim
osnovama za promjenu Ustava. Predloženom izmjenom Ustava utvrdila
bi se ustavna zabrana pokretanja postupka udruživanja RH u saveze s
drugim državama koje bi dovelo ili moglo dovesti do obnavljanja
jugoslavenskog državnog zajedništva ili neke balkanske državne
sveze. #L#
U polazištime za djelomičnu promjenu Ustava Republike Hrvatske,
dr. Tuđman podsjeća da je u trenutku proglašenja Ustava (22.
prosinca 1990.) Republika Hrvatska još formalno-pravno bila u
sastavu bivše SFRJ. Predlažući brisanje članka 140. po kojem
"Republika Hrvatska ostaje u sastavu SFRJ do novog sporazuma
jugoslavenskih republika ili dok Sabor RH ne odluči drugačije...",
dr. Tuđman u obrazloženju ističe da je to ujedno i najizrazitiji
primjer odredbi koje su bile neizbježne u okolnostima izlaska iz
SFRJ, a koje su izgubile svaki smisao i prestale važiti. Podsjeća
pritom da je temeljem toga članka, a sukladno rezultatima
referenduma o samoodređenju hrvatskog naroda, hrvatski Sabor 25.
lipnja 1991. donio Ustavnu odluku o suverenosti i samostalnosti RH,
a zatim 8. listopada 1991. i Ustavnu odluku o raskidu svih
državnopravanih sveza s dotadašnjom SFRJ. Od tog trenutka, ističe
dr. Tuđman, članak 140. Ustava, kao u potpunosti konzumiran,
prestao je važiti.
Članak 135. Ustava predlaže dopuniti novim stavkom 2. koji glasi :
"Zabranjuje se pokretanje postupka udruživanja Republike Hrvatske
u saveze s drugim državama u kojem bi udruživanje dovelo, ili moglo
dovesti do obnavljanja jugoslavenskog državnog zajedništva,
odnosno neke balkanske državne sveze u bilo kojem obliku".
Tu ustavnu promjenu predlažem zato, ističe predsjednik Tuđman u
polazišnim osnovama, "jer sam uvjeren da je potrebno ne samo
politički izraziti, već i ustavno-pravno odrediti, ono što je
čvrsti i jednodušni zaključak borbe hrvatskog naroda za nacionalnu
slobodu i državnu nezavisnost: a to je - hrvatski narod nikad više
ni u kakvoj južnoslavenskoj državnoj zajednici".
Uz tu temeljnu promjenu predlaže se preciziranje cijelog tog
članka, pa bi se utvrdilo da pravo na pokretanje postupka za
udruživanje RH u saveze s drugim državama ima najmanje jedna
trećina zastupnika u Zastupničkom domu Sabora (do sada Sabor RH),
predsjednik Republike i Vlada RH. Preciziralo bi se da o
udruživanju RH prethodno odlučuje Zastupnički dom (do sada Sabor
RH) dvotrećinskom većinom glasova svih zastupnika. Odluka o
udruživanju RH donosi se na referendumu većinom glasova ukupnog
broja birača u državi, a referendum se mora održati u roku od 30 dana
od dana donošenja odluke Zastupničkog doma (do sada Sabora RH). Te
bi se odredbe o udruživanju odnosile i na uvjete i postupak
razdruživanja RH, odnosno iz dosadašnjeg stavka 5. brisala bi se
odredba prema kojoj odluku o razdruživanju, zbog izvanrednih
prilika, na prijedlog jedne trećine zastupnika, ili predsjednika
RH ili Vlade RH Sabor može donijeti radi zaštite suvereniteta RH
dvotrećinskom većinom glasova prisutnih zastupnika.
Prijedloga nacrta ustavnog zakona o izmjenama i dopunama Ustava
Republike Hrvatske predviđa i neke promjene u Izvorišnim osnovama
Ustava. Tako bi se u predloženom izmejnama u stavku 3. uz ostalo
preciziralo da se "... Republika Hrvatska ustanovljuje kao
nacionalna država hrvatskog naroda i država pripadnika nacionalnih
manjina i inih koji su njezini državljani". Naime, sadašnja
formulacija, koja se predlaže brisati, "...i država pripadnika
inih naroda i manjina koji su njezini državljani", bila je
prihvaćena obzirom da je u trenutku proglašenja Ustava, RH
formalno-pravno bila u sastavu bivše SFRJ, a odnosila se na narode
te tadašnje tvorevine, obrazlaže dr. Tuđman.
Također se napušta nabrajanje manjina, jer je, kako se navodi,
pojam i naziv nacionalna manjina opće prihvaćen u Okvirnoj
konvenciji za zaštitu nacionalnih manjina Vijeća Europe koju je
Hrvatska potvrdila. Ta Konvencija jamči pripadnicima svih
nacionalnih manjina jednaku pravnu zaštitu, pa je i zbog toga
potrebno ispustiti nabrajanje, a time na određen način i posebno
isticanje nekih nacionalnih manjina.
Osim toga, korisnim i nužnim dr. Tuđman smatra da se u čitavom
ustavnom tekstu što točnije odrede svi pravni pojmovi za koje se u
dosadašnjoj ustavnoj primjeni pokazalo da pružaju mogućnost
različitog tumačenja. Pritom je, ističe, potrebno dosljedno
primjeniti izvorno hrvatsko državno-pravno nazivlje.
Tako bi se naziv "Sabor Republike Hrvatske" promjenio u "Hrvatski
državni sabor", jer taj naziv, obrazlaže predsjednik Tuđman,
najpotpunije izražava njegov današnji ustavni položaj i značenje.
Među više predloženih izmjena je i naziv Narodne banke Hrvatske u
Hrvatska narodna banka, a potvrdio bi se i naziv Državno sudbeno
vijeće (do sada je u Ustavu bilo određeno kao Republičko sudbeno
vijeće).
Izmjenom članka 133. Ustava preciziralo bi se da međunarodne
ugovore potvrđuje Zastupnički dom Hrvatskog državnog Sabora,
namjesto Sabor RH. U obrazloženju se ističe da dosadašnja odredba
nije dovoljno određena pa je morala biti u primjeni tumačena.
Izmjenu članka 14. Ustava predsjednik Tuđman predlaže na način da
se u stavku 1. riječ "građani" zamijeni riječima "svaki čovjek"
kako bi bilo posve nedvojbeno da su u hrvatskom Ustavu sva prava i
slobode zajamčene neovisno o rasi, boji kože, spolu, jeziku, vjeri,
... ne samo hrvatskim državljanima već i svim drugima koji
prebivaju u Republici Hrvatskoj.
Dr. Tuđman u polazištima podsjeća da je ustavne promjene, koje
predlaže u skladu s člankom 136. Ustava, najavio u Izvješću o stanju
hrvatske države i nacije kojeg je Saboru podnio 22. siječnja ove
godine. Opetujući da je riječ o djelomičnim, sadržajno ograničenim
promjenama koje je potrebno učiniti, a koje su od velikog ustavno-
pravnog i ustavno-političkog značenja izražava uvjerenje da će one
biti općeprihvaćene u široj hrvatskoj javnosti te da će se o njima
postići suglasje, odnosno da će biti jednodušno prihvaćene u
hrvatskom Saboru bez obzira na stranačke i ine razlike.
Predsjednik Tuđman je predložio da postupak odlučivanja o
prijedlogu promjena Ustava po mogućnosti bude dovršen do 22.
prosinca 1997., odnosno do sedme obljetnice proglašenja Ustava
suverene, nezavisne i demokratske države Hrvatske.
(Hina) bm/sšh/bn ds
031838 MET nov 97