Ž4=ITALIJA
Ž1=LA REPUBBLICA
Ž2A=31. X. 1997.
Ž3=Laici grješnici ne traže oprost
"Postoji problem oprosta te, druga strana medalje - problem krivnje;
ali tu se ne govori o privatnim krivnjama i oprostima, govori se o
povijesnim i političkim odgovornostima, dakle o zločinima počinjenim
protiv čovječnosti u ime zabludjelih ideologija, konceptualnih
pogrješaka, vjerskih i utopijskih utvara.
Taj problem krivnje i oprosta dostigao je svoj vrhunac prije puno
godina, počev od holokausta i nacističkih logora smrti kojima se s
pravom uz bok stavljaju logori sovjetskog komunizma, pokolji kineske
crvene straže, masakri Pola Pota i njegova stravičnog režima. Poslije
kratkog vremenskog odmaka došla je ruandska klaonica, zatim Bosna,
zatim vječna i nikada zarasla palestinska rana i na posljetku alžirski
masakri sa ženama i djecom kao prvim i žrtvenim ciljem.
Dakle cijeli se planet pokazuje kao beskrajna kosturnica, izazvana
kolektivnim zločinima različito nadahnutim i počinjenim, ali
izjednačenim istim porivom razornog nasilja kojemu nema usporedbe ni u
jednoj drugoj životinjskoj vrsti. Niti dvadeseto stoljeće nije
ekskluzivno sjedište tih zločina koji su stari koliko je stara ljudska
povijest. Kako to? Odakle ta jedinstvenost, ta užasna anomalija koja
je samo ljudska? Kako stvorenje napravljeno po slici i prilici
Stvoritelja postaje zločinac i sav njegov napredak obilježen
zločinima?
Mnogi - i to ne od danas - mislili su da zločin, pogotovo ako je
kolektivan i politički - dolazi od slabosti apsolutne Istine: nestao
ili oslabljen odnos s Bogom značio bi manje moralnu Božju zapovijed i
čovjek bi se našao gol i izgubljen, bez cilja i nade, bez izgleda i na
nagradu i na kaznu, dakle sveden na položaj zvijeri među zvijerima.
Zločin bi dakle bio posljedica, izravan učinak nihilizma, gubitka
Apsolutnog i morala ovisnog o tuđim zakonima koji iz toga proizlazi.
No je li doista tako?
Slušajući 'isprike' koje Papa već godinama nudi u ime Crkve za
pogrješke i prijestupe koje je počinila, reklo bi se da nije. To
traženje isprike, to hrabro priznavanje krivnje i pogrješaka, dakle
odgovornosti, odnosi se na djela koja je počinila Crkva u ime
Apsolutnog, apsolutizirajući vlastitu istinu i uništavajući potpuno
istinu drugih. Ne može se dakle udaljavanjem čovjeka od Boga pojasniti
njegova kriminogena tendencija.
No kasno traženje isprike i oprosta od Pape, navodi i na drugo, ne baš
nevažno razmišljanje: pogrješke i grijesi koje je počinila Crkva
protiv svojeg vlastitog morala nisu osamljena djela koja bi se mogla
svesti na neku sporadičnu nezgodu, nego pokrivaju barem jedno
tisućljeće ako ih želimo identificirati s početkom Križarskih ratova,
pokoljem albigenza i bogumila i tako dalje. Tijekom tisućljeća je
dakle jedna institucija bila najveći čuvar Mojsijevih zapovjedi i
Kristovih poruka o ljubavi, a njezino je bratstvo sustavno skrnavilo
svoj vlastiti temelj, da se ne govori o simoniji i golemoj količini
postupaka za koje bi se prije reklo da su nadahnuti demonom nego
Bogom.(...)
Problem je dakle drugi, analiza vodi dublje, puno dublje. Iza problema
krivnje, oprosta i odgovornosti nazire se srž, a to je pitanje istine.
Postoji li istina? Postoji li samo jedna istina?
Nemojmo se šaliti. To je tema i prati nas otkako se čovjeka podigao sa
zemlje i počeo misliti, otkako je svjestan da mora umrijeti, otkako je
izgovorio Ja i stvorio lik Boga kako se ne bi osjećao napušten i sam
pred vlastitom smrću.(...)
Zločin čovjeka protiv čovjeka je zlo. Čovjeka potiču dva nagona
zapisana u njegov genetski kod, nagon individualnog opstanka (egoizam)
i nagon opstanka vrste (solidarni moral). Nisu potrebne vanjske
zapovijedi da bi se utemeljio moral; on je utemeljen biološki i svoja
formalna obilježja dobiva od kulture epohe.
Neprestan sukob ta dva osnovna nagona čini životopis vrste i njezinih
pojedinačnih sastavnica. Zločin se događa svaki put kada egoistični
poriv pojedinca ili skupine nadvlada i poništi onaj moralni. Ali
oprez: isti bi se zločin dogodio kad bi egoistički poriv bio poništen
i kad bi individua odustala od borbe za vlastiti opstanak: i to bi bio
zločin čovjeka protiv samoga sebe a i, ponovno, protiv vrste.
Postoji li krivnja? Postoji li krivnja u sukobu između egoizma i
morala? Mandeville, autor parabole pčela primijenjene na ljudska
društva, gdje se individualni egoizmi pretvaraju u druge kolektivne
dobrobiti, odgovorio bi da ne, da krivnja ne postoji.
No u onima koji muče, ubijaju, napuštaju bijedu; u onima koji bistro i
svjesno divljaju protiv čovjeka akcijama ili čak propustima, postoji
li krivnja? Da, to je odgovornost i krivnja.
Bi li oni to trebali priznati i ispovijediti? Da, morali bi. Da bi
dobili oprost? Rekao bih: da bi se spasili za čovječanstvo koje su
izgubili zbog svoje krivnje, da bi ponovno zadobili svoje mjesto
unutar vrste protiv koje su počinili zločin. Može li ih se obvezati na
priznanje? I to bi bio kriminalni čin i dakle ne mora biti predviđen.
(...)
Glede oprosta, on će doći ili neće, odluka je liberalna i subjektivna,
ne može postojati uzročno-posljedična veza između ispovijedi i
oprosta.
No ideologija, kako se oblikuje ideologija i oni koju su je stvorili
(ako je uopće moguća tako specifična i jedinstvena ovlast) sa
stajališta ovlasti krivnje i odgovornosti?"
Autor članka se u nastavku osvrće na članak objavljen u listu
'Corriere della Sera' prošle nedjelje u kojem Galli della Loggia piše
o krivnji i laicima i njihovoj šutnji o vlastitoj krivnji.
"Što bi dakle laici trebali učiniti da zadovolje Della Loggiu i da
smanje njegov dragocjeni bijes? Da jedan po jedan priznaju da su
krivi? Da jedan po jedan na sebe preuzmu ideologijske zločine
iluminizma, možda spinozizma, možda kantizma, svakako hegelizma? Da
poruše kipove? Da ukinu imena ulica?
Eto, pred tako presudnim zahtjevima se teško povući. Ne znam mogu li
se umiješati, u laičkoj kulturi nisam ni papa, ni biskup, ni paroh.
Samo sam običan laik i mogu govoriti kao takav. Evo, ukratko, mojih
odgovora:
1. Budući da držim, sve do dokaza da je suprotno, da je i Galli della
Loggia laik i da se takvim osjeća, onu 'mea culpa' u ime sviju nas
radi već dulje vrijeme. Dakle, nije istina da se laici ne kaju i da se
ne okrivljuju: Ernesto je to učinio za sve nas. Hvala.
2. Ja se međutim odvajam. Ne vjerujem zapravo da iluministi,
spinozisti, kantisti, hegelijanci i tako dalje snose ikakvu
odgovornost za nacističke, i sovjetske, i kineske, i tako dalje
pokolje. Ništa više nego što bi američki ustav iz Philadelphije i
George Washington i ostali osnivači Sjedinjenih Američkih Država mogli
biti pozvani na odgovornost zbog genocida nad indijanskim narodima i
zbog gubitka crnačkih robova. Ili ne?
3. Pokorno i sa strane bilježim da Jean-Jacques Rousseau ne dijeli
mišljenje iluminista, ali je zapravo prvi romantičar kulturne europske
povijesti.
4. U 'Jadnicima' Victora Hugoa dječak Gavroche koji se borio zajedno s
pobunjenim republikancima na pariškim barikadama 1830. pjeva rugalicu
žbirima Louisa Philippea koji su pucali na njega. Pjesmica je: 'Je
suis tombe par terre/c'est la fault a Voltaire/le nez dans le
ruisseau/c'est la fault a Rousseau', iskreno, u mojim godinama,
dražesna Gavrocheova rugalica nije za mene.
5. Naposljetku, bez Voltairea, bez Kanta i, dopuštam si reći, i bez
Marxa, Freuda, Einsteina i Keynesa, ne bismo sebe mogli nazvati
modernima. Moramo li ih sve spaliti? I s kim bismo ostali? S De
Maistreom i sa Slogom Pija IX.? Hvala ne.
Kako bilo, već smo rekli: Ernesto je govorio za sve nas. Ostatak je
tišina" - piše među ostalim Eugenio Scalfari.
030545 MET nov 97
Prva faza sporazuma: Izrael će osloboditi 737 palestinskih zatvorenika
Australian Open: Swiatek ekspresno u osminu finala
Četvero mrtvih u noćnom napadu na Kijev; Ukrajinci dronovima napali skladišta goriva
SKV: Hrvatska u 4,30 sati
SKV: Svijet u 4,30 sati
TikTok: Bez Bidenova jamstva od nedjelje ćemo biti prisiljeni prestati s radom
Josip Dabro podnio ostavku
Južna Koreja: Istražitelji traže produljenje pritvora predsjednika
Trumpova inauguracija: SAD jačaju sigurnost meksičke granice u El Pasu
Tisuće Australaca bez struje uslijed jake kiše i razornih vjetrova