Ž4=SLOVENIJA
Ž1=DELO
Ž2=29. X. 1997.
Ž3=Neuspješni pregovarači
"Dok se bez opasne štete samo praviš da radiš i nekako ti je dano da
čak i na tiskovnim konfrencijama proglašavaš tu svoju silnu aktivnost
i spremnost za otklanjanje teškoća, barem načelno sve može biti lijepo
i dobro. No kad se zatvaraju prodajni putevi i kad slovensko poduzeće
zbog čudnog spleta okolnosti mora uz 'pomoć' domaćeg suda pokleknuti
pred apetitima navodnog vlasnika u susjednoj državi, razgolićuju se i
silni učinci diplomacije u pojedinim ministarstvima, među njima i u
ime države dakako i vani.
Kako inače objasniti posljednjeg mjeseca barem triput na tiskovnim
konferencijama pojašnjena 'dostignuća' u usklađivanju carinskih stopa
i kontingenata za prehrambene proizvode koje bi Slovenija trebala
prodavati odsnosno kupovati u Makedoniji, Hrvatskoj i u BiH. Sa sve
tri države s kojima smo još prije nekoliko godina dijelili zajedničko
20-milijunsko tržište, baš Slovenija ima najviše poteškoća u
trgovanju. Potpuna zabrana uvoza određenih proizvoda iz naše države a
ujedno i povećanje carinskih stopa za sve drugo što se načelno smije
uvoziti, guraju slovenske izvoznike u svojevrstan magareći kut. Budući
da uz carinska davanja koja i za 61 posto poskupljuju neki slovenski
proizvod (recimo na makedonskom tržištu), nerazumljivo je zašto tako
visoka davanja ne vrijede za slične proizvode iz drugih jugodržava ili
iz čak konkurentnih poduzeća u udaljenijim europskim državama.
Ako se još može razumjeti zahtijevanje usklađivanja interesa u
trgovini prehrambenih proizvoda, teško se može razumjeti da je skoro u
pravilu poslije svih dosadašnjih dogovora i usklađivanja baš Slovenija
izvukla kraći kraj. To je tako očito da se u
poljoprivredno-prehrambenim poduzećima upravo boje svakog novog
dogovora ili potpisa sporazuma. Zato jer im je, kako kažu, svaki
dogovor samo oslabio položaj novim, višim carinskim davanjima,
dodatnim uvoznim kvotama itd. Je li doista samo nesretan slučaj što su
slovenski pregovarači, od ministara na dalje, uvijek bili izigrani i
obmanjeni više ili manje spretnim diplomatskim lijeporijekom? Teško je
naime vjerovati u previše slučajnosti.
Inače, kako 'dobre' i oduševljene ljude imamo u vladi za sređivanje
neriješenih pitanja na međudržavnoj razini, dokazuje i najnoviji
slučaj zatvaranja kobaridske mljekare Planika koja je samo
zahvaljujući spletu nespretnih okolnosti 1989. godine postala
vlasništvo zagrebačkog Kraša. Iako se opravdano pitamo zašto je
novogorički okružni sud tako požurio i odobrio zahtjev navodnog
hrvatskog vlasnika da kobaridska mljekara Planika kao najamnik zbog
neplaćanja najamnine odmah isprazni prostor, još je opravdanije
pitanje zašto problem vlasništva nije ozbiljnije prihvatilo naše
ministarstvo poljoprivrede i vlada općenito. Mljekari i 650 seoskih
obitelji iz kobaridske, bovečke i tolminske općine čiji je život u
dolini Soče sudbinski povezan s postojanjem poduzeća, siti su obećanja
koja su stizala s državnog vrha. Poslije pet godina pisanja molbi na
koje nema odgovora i bezuspješnog kucanja na vrata državnih organa
koji u svojim pretincima imaju svu dokumentaciju i dokaze tko je
stvorio i čija je zapravo imovina, još uvijek su sami.
Poslije mlitavih i neuvjerljivih odgovora ministra poljoprivrede
Cirila Smrkolja kojeg smo na tiskovnoj konferenciji (nije bila sazvana
zbog kobaridske mljekare) uzalud ispitivali o mjerama ministarstva i
vlade glede problema, ne treba očekivati ni da će se u bliskoj
budućnosti dogoditi bilo što određeno. Zato je negdje u zraku uz
pitanje o možebitnoj protumjeri zbog hrvatskih neplaćanja računa za
struju iz krške nuklearke, visjela i tvrdnja da bi se slučaj mljekare
možda ipak izuzeo iz svežnja vlasničkih pitanja o kojima se trebaju
dogovoriti države. Kada, to ministra Smrkolja uz tako uopćene odgovore
u svezi s kobaridskim zapletom i našim očito pretjeranim očekivanjima,
nije ni imalo smisla pitati.
Još je dobro što se uz nenadanu 'uslužnost' slovenske države čiji se
sud tako odlučno postavio na stranu navodnog vlasnika iz Hrvatske,
ljudi u Posočju ne daju. Unatoč svemu, odlučni su braniti svoja prava.
Možda se zbilja vraćamo u doba pravih seljačkih buna? I to samo zato
što je vlasti koja ima previše posla sama sa sobom, svejedno kako neka
druga država sređuje vlasnička pitanja na njezinom području.
Vlada koja u zgrtanju interesa dviju stranaka uz statiranje treće nije
sposobna odlučnije zaštititi interese svojih državljana i njihovog
imetka niti doma, uistinu ne zaslužuje pretjerano povjerenje ni u
rješavanju zapleta s našom imovinom u Hrvatskoj. Hoće li inicijativa
za uređenje vlasništva dvaju slovenskih poduzeća - koparskog Cimosa i
Unionovog pivovarskog pogona u Buzetu - opet biti prepuštena onima
koji nas ionako gledaju s visoka kao nepotrebnu figuricu pješaka na
velikoj šahovnici?
Zbog još sasma otvorenog fronta koji predstavljaju nedogovoreni
međudržavni trgovinski sporazumi s pojedinim državama južno od Kupe i
neriješena pitanja slovenske imovine na područjima tih država, sasma
su opravdane i dvojbe o odgovarajućoj osposobljenosti pregovarača koji
u ime Slovenije (ne samo pojedinaca, stranke ili određenih poduzeća)
sklapaju kompromise. I one dvojbene vrijednosti. Kad bismo imali dobre
i suprotnoj strani barem jednakovrijedno jake sugovornike u
pogađanjima što je naše a što njihovo, zbilja bi se ponešto moglo
okrenuti i u našu korist. Na ovaj je način prije obratno" - drži
Marjeta Šoštarič.
300303 MET oct 97
Prva faza sporazuma: Izrael će osloboditi 737 palestinskih zatvorenika
Australian Open: Swiatek ekspresno u osminu finala
Četvero mrtvih u noćnom napadu na Kijev; Ukrajinci dronovima napali skladišta goriva
SKV: Hrvatska u 4,30 sati
SKV: Svijet u 4,30 sati
TikTok: Bez Bidenova jamstva od nedjelje ćemo biti prisiljeni prestati s radom
Josip Dabro podnio ostavku
Južna Koreja: Istražitelji traže produljenje pritvora predsjednika
Trumpova inauguracija: SAD jačaju sigurnost meksičke granice u El Pasu
Tisuće Australaca bez struje uslijed jake kiše i razornih vjetrova