FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

HERALD, 27. X., AZIJCI

Ž4=SJEDINJENE DRŽAVE Ž1=THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE Ž2=27. X. 1997. Ž3=Bitka za azijske vrijednosti u Indiji "Sad je red na Indiji da počne dozivati svetu kravu azijskih vrijednosti, kako bi učvrstila politički i financijski autoritet svoje vlade. Iza akcije protiv televizijske postaje Star vlasnika Ruperta Murdocha, njegovog indijskog upravitelja Rathikanta Basua i drugih 26 osoba, koji su u ponedjeljak izašli pred sud u New Delhiju pod optužbom da su emitirali četiri 'opscena' filma - leži mnogo zloslutnija bitka za nadzor nad medijskim prostorom", piše bivši urednik The Statesmana (Indija) te sadašnji savjetnik urednika novina The Straits Times (Singapur), Sunanda K. Datta-Ray. "Naravno, nevjerojatno popularan muzički program televizije Star - MTV - glasan je i drzak. Bivši ministar informiranja i medija V. N. Gadgil u pravu je kad se žali na to da mladi Indijci - iako to vrijedi samo za urbanu dobrostojeću mladež - postaju ovisni o 'gledanju MTV-a i kupovini jeansa, Coca - Cole i hamburgera.' No mladež bi ionako kapitulirala pred zeitgeistom. Mjesni takmac postaje Star, postaja Zee TV (u kojoj g. Murdoch također posjeduje značajni udio) vrlo sličnim stihovima i ritmovima, emitiranim na Hindiju, privlači milijune gledatelja. Čak su i potomci ortodoksnih Hindu političara pokleknuli pred privlačivosti jeansa i coca-cole. Žaljenje na kulturnu kontaminaciju samo je pokušaj da se odvrati pozornost: Iza optužbe da stranci potkopavaju indijske moralne vrijednosti stoje politički i gospodarski razlozi. Kad je g. Murdoch 1991. doveo u Indiju prvi privatni televizijski program, kao živahnu alternativu dosadnoj državnoj televiziji, nije bilo ograničenja stranog vlasništva nad satelitskim mrežama. Politički to je bilo nesređeno vrijeme, a dok je New Delhi oklijevao, poduzetni su poslovni ljudi iskoristili priliku da postave satelitske tanjure i potraže pretplatnike. Odgovor je bilo trenutačno oduševljenje. G. Murdoch i Star zavladali su indijskim nebom. U prosincu 1992., kad su Hindu borci uništili džamiju koju je bogati car izgradio na mjestu starog hrama, premijer P. V. Narasimha je tvrdio da je izvješćivanje BBC-a (prikazivano na Staru) izazvalo proteste na potkontinentu. (...) No revizija emitiranja morala je čekati do ove godinu, kada je Inder Kumar Gujral postao premijer. Njegov je pristup dvojan. On je iskopao prijedlog zakona iz 1990., koji nije stupio na snagu, a kojim bi se kaznili korporacija Doordarshan i All India Radio. U isto vrijeme, on je uveo legislaciju o licenciranju privatnih medija te je odredio 49% ograničenja na strano vlasništvo televizijskih kanala. To je napredak s prijašnjeg ograničenja od 25%. Neki se zakonodavci zalažu za potpunu zabranu. Budući da gotovo polovica stanovništva Indije ne zna ni čitati ni pisati, televizija je veoma važna. Više od 27 milijuna urbanih kućanstava posjeduje aparat." (...) Autor nastavlja o strahu domaćih tajkuna da će im pridošlice pokvariti posao. "Indijski medijski magnati bojali su se da će ih konkurencija ostaviti bez posla. U najboljem slučaju, pred njima je bio gubitak dobiti od reklama. Naravno, nikad nije bilo šaputanja o trgovačkim interesima. Rasprava je vođena u uzvišenom tonu. Strani mediji predstavljaju neprijateljske zapadnjačke interese. Oni bi mogli sabotirati političku stabilnost. Ili još gore, mogli bi pokvariti nove naraštaje mladih Indijaca. Takav argument još je jednom iznesen dok su branitelji indijskih vrijednosti krenuli u još jednu bitku protiv snaga zla i pokvarenosti. Tražeći strože propise, utjecajni ogranak nacionalističke Hindu stranke Bharatiya Janata optužuje multinacionalna poduzeća za zavođenje indijske mladosti velikim prihodima, zbog kojih će oni okrenuti leđa vrijednim profesijama poput vojske, medicine i tehničkih zanimanja. Javno je mnijenje podijeljeno. Nedavno ispitivanje u New Delhiju, Bombayu, Calcutti i Bangaloreu pokazalo je da se 77% Indijaca protivi zabrani. (...) Da inozemni kanali oštećuju indijsku kulturu, smatra njih 58%, dok ih 39% misli da to nije tako. Za razliku od drugih zemalja koje pozivaju na održavanje azijskih vrijednosti, Indija se u 19. stoljeću latila debate o modernom i Zapadu kako bi stvorila skladnu kulturalnu sintezu poznatu kao Bengalska renesansa. No to je bio fenomen elite. Istu interakciju na narodnom nivou može proizvesti nesretni hibrid na koji se žale g. Gadgil i drugi. No treba shvatiti da bi se to ionako dogodilo, ne samo zbog zapadne industrije zabave, već i zbog tog što indijski filmovi i muzički spotovi nisu ništa bolji. No nitko se previše ne brine zbog nezdravih društvenih trendova. Prava bitka nije radi kulture, već za nadzor nad moćnim medijem koji znači novac i utjecaj." 280256 MET oct 97

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙