Ž4=NJEMAČKA
Ž1=DIE TAGESZEITUNG
Ž2A=17. X. 1997.
Ž3=Zamke vojnog razmišljanja
"Dvije paradigme obilježavaju njemačku raspru o akciji NATO-a u Bosni
i Hercegovini: s jedne strane geslo NATO-a 'Zajedno unutra - zajedno
van'; s druge strane tvrdnja Volkera Ruehea: 'Vojno uspješno, civilno
premalo postignuto'. Akteri koji se tako tapšaju po ramenima isti su
oni koji se zbog politike nacionalnih interesa nisu bili spremni rano
angažirati u Jugoslaviji, koja se raspadala, da bi spriječili rat koji
je prijetio. Marginalizirali su UN time što su mu dali zadaću, ali ne
i potrebna sredstva da bi mogao biti uspješan.
Najave Ruehea i Clintona da će 30. lipnja 1998. završiti mandat SFOR-a
i da će se međunarodne oružane snage povući, revidirali su ministri
obrana NATO-a početkom listopada zbog konfliktnog stanja u Bosni i
Hercegovini. NATO želi - bez obzira u kojem obliku - ostati. Ruehe je
1. listopada izjavio: 'NATO se više nigdje u svijetu ne bi mogao
pojaviti ako bi nakon povlačenja ponovno izbio rat'. Time je pojasnio
da se NATO boji da bi mogao upasti u istu zamku vjerodostojnosti u
koju je jednom natjerao UN. Sve bi se dakle trebalo odvijati lijepo
tiho - poslije IFOR-a slijedio je SFOR, iza SFOR-a doći će DFOR
(deterrence force). To će spasiti untarnji mir u NATO-u, ali ne i u
Bosni i Hercegovini.
Ta politika 'I dalje tako!' i teza da bi se nepravedni mir iz Daytona
mogao samo vojno očuvati, pogrešna je. Bez izgradnje alternativnih,
mirovnih struktura, mirovni će se proces slomiti. SFOR je doduše de
facto izvana pridonio stabilizaciji. No čak i časnici potvrđuju da
SFOR boluje od problema što ratna djelovanja doduše može obustaviti,
ali ne može provesti mir. To osobito vrijedi za vojni savez kakav je
NATO koji može stvoriti sposobnost za globalne intervencije kako bi
mogao fingirati kao svjetski policajac. Čak i ako se NATO ogrne
pokrivačem UN-a, njegovu biću kao vojnoj organizaciji proturiječi
preuzimanje uloge neutralnog izmiritelja. Stoga je potrebno u igru
uvesti UN koji po svojoj samorazumljivosti i svojoj strukturi može
djelovati drukčije.
Kako pokazuje noviji razvitak u Bosni i Hercegovini, politika sužena
na vojno razmišljanje dolazi u situacije koje ugrožavaju već
postignutu stabilnost. Primjer jedan: eskalacija podgrijavanjem
unutarsrpskog sukoba u kojem se bore pristaše ratnoga zločinca
Karadžića i njegove bivše suputnice predsjednice Plavšić. Sukob je
među ostalim zaoštrilo i NATO-ovo jednostrano zauzimanje strane.
Primjer dva: takozvani proces nadzora naoružanja. Stvarno se odvija
proces naoružavanja muslimansko-hrvatske federacijske vojske od SAD-a,
a ubuduće i od Njemačke. 'Train and equip' (Opremi i uvježbaj) dovodi
do toga da su na suprotnim stranama različite vojske: beznadna i
zastarjela srpska vojska, moderna, relativno dobro naoružana vojska
Federacije i vojska Hrvata koji tvrde da su već dostigli standard
NATO-a. To znači da nije postignut čak ni klasični kriterij vojne
stabilizacijske politike, vojna ravnoteža. U 'New York Timesu'
napominje časnik NATO-a: 'Više nije pitanje hoće li Muslimani napasti
bosanske Srbe, nego kada'. Ta se spremnost može naslutiti kod svih
zaraćenih strana.
Državna zajednica je sama propustila da usporedno s vojnom
stabilizacijom izgradi i podupre one strukture koje su kadre primirje
pretvoriti u mirovni proces. Čini se da se ponavlja pogrješka iz
prošlosti.
Odustajanje da se odluče na, priznajemo, neugodan i težak put i da se
pripreme na višegodišnju nužnu nazočnost plavih kaciga UN-a, znači
postaviti Bosnu i Hercegovinu pred dvije - jednako nezadovoljavajuće -
alternative. Ili će godinama biti pod protektoratom NATO-a koji
manifestira etničku diobu - ili će se SFOR povući bez zamjene i tako
pripremiti put novim ratnim djelovanjima. Oboje bi bilo kobno za
ljude. Upravo zbog zaoštravanja stanja i naizmjeničnih eskalacija i
prigušivanja lokalnih sukoba, naša briga mora biti razvijanje i
potpora alternativa vojne jednostranosti. Pretpostavka za to je da
međunarodna zajednica uvidi da ugovoreni ritam kratkoga daha treba
prekinuti i da se mora razviti koncepcija dugoročne obnove. Za to je
nužno poslati prikladne aktere. Obrada sukoba je dugoročni posao.
Fiksiranje na vojni način razmišljanja mora se staviti ad acta u
korist jačanja civilno-društvenog i gospodarskog razvitka kako bi se
mogao provoditi mirovni proces koji će nositi sam sebe.
Konkretno to znači, primjerice, da konačno mora biti dano na
raspolaganje onih nedostajućih 20 milijuna dolara, potrebnih po
podacima UN-a da bi se ljudi u Bosni u roku od dvije godine oslobodili
smrtne opasnosti od mina. Kao pretpostavku za dobrovoljan povratak
izbjeglica treba osigurati stvaranje radnih mjesta i stambenog
prostora. Tu treba odustati od konkretizacije rokova prevencije
civilnih sukoba i pregovora. Na posljetku treba spomenuti još jednu
važnu točku. Da bi se bolje koordinirao rad nekih dvije tisuće
nedržavnih organizacija i da bi ih se uskladilo s budućim mandatom
UN-a za održavanje mira, treba poduprijeti ustroj jednog autonomnog
vijeća koje bi raspolagalo s dovoljno sredstava da bi rad postao
uspješniji.
Tek kad vojno razmišljanje više ne bude prevladavalo među ljudima u
Bosni i Hercegovini ni u međunarodnoj zajednici, nego kad se
prvenstveno posvete razmišljanju o budućnosti svoje zemlje,
gospodarskoj izgradnji i pomirenju, mir u Bosni i Hercegovini imat će
šanse - prije ne" - drži Angelika Beer.
200257 MET oct 97
SKV: Hrvatska u 4,30 sati
SKV: Svijet u 4,30 sati
TikTok: Bez Bidenova jamstva od nedjelje ćemo biti prisiljeni prestati s radom
Josip Dabro podnio ostavku
Južna Koreja: Istražitelji traže produljenje pritvora predsjednika
Trumpova inauguracija: SAD jačaju sigurnost meksičke granice u El Pasu
Tisuće Australaca bez struje uslijed jake kiše i razornih vjetrova
Kolumbijski predsjednik obustavio mirovne pregovore s pobunjenicima ELN-a
Talijanska premijerka Meloni prisustvovat će Trumpovoj inauguraciji
Najava događaja - svijet - za subotu, 18. siječnja