FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

HERALD, 16. X., SANKCIJE

Ž4=SJEDINJENE DRŽAVE Ž1=THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE Ž2=16. X. 1997. Ž3=Skalpel sankcija nije pouzdano oruđe "U vođenju vanjske politike, Sjedinjene Države nalikuju ekscentričnom, imućnom starkelji koji je nagomilao bogatstvo ali je zaboravio zbog čega, te koji sve brže gubi volju i sposobnost da izađe iz svoje palače i korisno potroši svoje blago", piše Jim Hoagland. "Blago u ovom slučaju predstavlja globalna vojna, politička i diplomatska moć, poduprta iznimnom gospodarskom vitalnošću. Kongres pod vodstvom republikanaca i Clintonova vlada udružili su se u nesvjesnoj zavjeri da u inozemstvu rašire zbrku o svrsi i potencijalu Sjedinjenih Država u svijetu poslije hladnog rata. Tu zbrku najživahnije oslikava niz dobrih namjera i loših rezultata uporabe gospodarskih sankcija. Korisni skalpel sankcija otupio je i zahrđao, jer je prečesto korišten kao sjekira. Clintonova vlada i Kongres učinili su sankcije prvim oruđem kojem se u vanjskoj politici pribjegava, u svijetu u kojem su američka vojska i druge sile izgubile mnogo od svoje vjerodostojnosti. Razlog tomu djelomično leži i u činjenici da je njihova moć tako velika da je njom teško pravilno upravljati. Taj sindrom slabosti u snazi rezultat je pojedinačnih političkih prosudbi te većih povijesnih sila. Kao što kritici brzo primjećuju, Bill Clinton je pokazao veliku nelagodu kod preuzimanja rizika i odgovornosti za obvezivanje američkih snaga u inozemstvu ili učinkovito korištenje tajnih akcija protiv američkih neprijatelja. Tipični primjeri za to su Irak, srednja Afrika i Bosna. No Kongres je kao tijelo bio još više osjetljiv i nepredvidljiv u podupiranju uporabe sile, suprotstavljajući se Clintonu na Balkanu i drugdje.(...) Umjesto da doprinose koherentnim, učinkovitim paketima ograničenja i kazni za režime koje prijete američkim interesima, republikanski senatori poput Jessea Helmsa i Alfonsea D'Amatoa igraju na efekt. Oni ozakonjuju sporedne gospodarske bojkote da pokažu zgađenost nad Fidelom Castrom, iranskim ajatolasima ili drugim metama utjecajnih američkih lobija koji pomažu kampanju financijskim sredstvima. Helms & Co. ostavljaju g. Clintonu neuredne i u krajnjem slučaju neizvedive pojedinosti njihovih problematičnih unilateralnih zakona sankcija. Što je još gore, oni pritom zanemaruju loš učinak takvog ručnog rada na međunarodno prihvaćanje sankcija kao zakonitog oruđa vanjske politike. Sankcije djeluju kad se dovoljno zemalja udruži kako bi ih učinile vjerodostojnim i učinkovitim. Ovdje su tipični primjeri Irak i Libija. Sankcije koje je Amerika nametnula Iraku prije rata u Zaljevu oslabile su Husseinov ratni stroj. Sankcije nametnute poslije rata ograničile su njegove napore da obnovi taj stroj. U drugom slučaju američkih sankcija koje je podupro UN, Moamar Gadafi vidljivo bjesni radi ograničenja koja mu je međunarodna zajednica nametnula zbog libijske uloge u terorističkom bombardiranju leta Pan Ama nad Škotskom 1988. No sankcije umaraju, a negodovanje koje je pristup a la Helms - D'Amato izazvao u inozemstvu sad umanjuju američke napore da se zaoštre postojeće sankcije, kako bi se spriječili novi prijestupi Saddama i Gadafija, ili da se traže nove sankcije u Nigeriji, Kongu i drugdje. Privatno, američki dužnosnici priznaju da se suočavaju sa sve većim suprotstavljanjem održavanju postojećih sankcija u Iraku i Libiji. 'Spotičemo se jedni preko drugih dok trčimo okolo, reagirajući na izazazivanja loših momaka i njihovih prijatelja te izlazeći na kraj s unilateralnim Kongresom', piriznaje jedan viši vladin dužnosnik. 'Bila bi to farsa da nije riječ o tako ozbiljnoj stvari.' Vlada, mora se priznati, prepoznaje problem i planira detaljnu reviziju postojećih američkih sankcija, nadajući se da će riješiti najateže dijelove ove mješavine politike i zakona. To je vježba u kojoj vlada treba potporu i razumijevanje Kongresa da bi polučila uspjeh. No i vlada i Kongres trebaju prepoznati i jedan dugoročni problem. Sankcije su rastezljiv, no na posljetku nepouzdan nadomjestak za učinkovitu uporabu moći u suprotstavljanju režimima koji otvoreno prijete američkim interesima i životima." 170212 MET oct 97

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙