ZAGREB, 14. listopada (Hina) - Ljeti 1943., usred srijede drugog svjetskog rata, Jacques Yves Cousteau je skriven od znateiželjnih očiju njemačkih okupacijskih vlasti ušao u morske dubine noseći na leđima prvi uređaj za "podvodno
autonomno disanje", nazvan "podvodnim plućima", navodi se u ogledu objavljenom u časopisu "Priroda". Zanimljivo je da je nastanak "podvodnih pluća" omogućio "bizarni" plastični ventil kojim se plin za kuhanje dovodio u automobilske motore, a koji je u eri najveće nestašice benzina u okupiranoj Francuskoj, "izmislio" inženjer Emil Gagnan.
ZAGREB, 14. listopada (Hina) - Ljeti 1943., usred srijede drugog
svjetskog rata, Jacques Yves Cousteau je skriven od znateiželjnih
očiju njemačkih okupacijskih vlasti ušao u morske dubine noseći na
leđima prvi uređaj za "podvodno autonomno disanje", nazvan
"podvodnim plućima", navodi se u ogledu objavljenom u časopisu
"Priroda". Zanimljivo je da je nastanak "podvodnih pluća" omogućio
"bizarni" plastični ventil kojim se plin za kuhanje dovodio u
automobilske motore, a koji je u eri najveće nestašice benzina u
okupiranoj Francuskoj, "izmislio" inženjer Emil Gagnan. #L#
Cousteauova "podvodna pluća" izazvala su pravu revoluciju u
istraživanju svjetskih mora i oceana, pretvorivši staromodnog
ronioca s nespretnom bakrenom kacigom i "olovnim" čizmama - u
"čovjeka-ribu". Cousteau se uoči drugog svjetskog rtata dvaput
umalo utopio ispitujući različite prototipove podvodnih pluća. U
prosincu 1942, godine susreo je u Parizu Gagnana, te su zajedno
izradili prvi propusni ventil ili regulator za disanje pod vodom.
Cousteau ga je iskušao u hladnim vodama rijeke Marne - nije mogao
roniti naglavce. Na povratku u Pariz, on i Gagnan su problem
"načelno" riješili. Cousteau je nova "podvodna pluća" ispitao u
vodama gradića Bandola na francuskoj rivijeri. "Udisao sam slatki
zrak bez ikakva napora", zapisao je kasnije Cousteau. "Pluća" su
savršeno funkcionirala.
(Hina) ld
141218 MET oct 97