Ž4=SLOVENIJA
Ž1=DELO
Ž2=11. X. 1997.
Ž3=Preko čizme i šahovnice
"Već smo navikli da svaki ministar vanjskih poslova odmah po dolasku u
Gregorčičevu na vrh popisa vanjskopolitičkih prioriteta uvrsti
uređenje odnosa s Hrvatskom. Za razliku od svojih prethodnika, dr.
Boris Frlec je taj dossier označio kao prvu zadaću diplomacije i prvi
uvjet za brzo uključivanje Slovenije u Europsku uniju. Misli li
ozbiljno? Gustoća i ton upozorenja koja dolaze iz kompetentnih
bruxelleskih redova stvaraju dojam da izjava prvog slovenskog
diplomata možda ipak prelazi uobičajenu političku slatkorječivost.
Dolazi li poslije nespretnog Peterlea, neodlučnog Kračuna i dva
mandata Thalera, nespremnog za rizik - baš nijedan nije mogao
pomaknuti razvikanu Drnovšekovu ukočenost glede Hrvatske - šef
diplomacije koji misli ozbiljno i koji će zagristi u 'probatio
diabolica'?
Slovensko-hrvatski dossier nije ni vražja kušnja niti je nerješiv.
Višegodišnje tapkanje na mjestu u većoj je mjeri izraz nesposobnosti
država koje nisu znale pronaći način za popravljanje političkog i
gospodarskog ozračja kao činjeničnih ograničenja. Pretpubertetni
susjedi, opsjednuti samima sobom i traumama minulog suživota pod
jugoslavenskim krovom, isprva nisu ni znali dobro kakav odnos -
poluhladan ili nešto više - zapravo žele; možda je dobro što za više
od šest godina samostalnosti opširnom popisu neuređenih pitanja nisu
dodali nijedno novo. Pa iako dogovaranje sa Zagrebom nije bilo ni
jednostavno ni ugodno, priznajemo da je nezainteresiranost bila
uzajamna i držanje više obilježeno taktiziranjem nego ozbiljnim
pregovorima i da smo svjesni da nas susjedi postavljaju pred gotov čin
- nedvojbeno je točno da je utržak višegodišnjeg dijaloga siromašan.
Popis neobavljenih zadaća među kojima su najproblematičnija
međudržavna pitanja, recimo granica, dugačak je i tereti Sloveniju.
Malo je onih koji vjeruju da je za stanje stvari kriva isključivo
južna susjeda. I nismo previdjeli da je ovdašnja politika o toj istoj
temi često govorila s tonom bezbrižnosti kojom ljudi razgovaraju o
vremenu.
Je li ovoga puta ispod pokožice blagozvučnih izjava nešto više od
zavođenja obećanjima? Premijer Drnovšek je izbor novog šefa
diplomacije popratio najavom da stiže razdoblje intenzivnog uređivanja
odnosa s Hrvatskom. A prvi uvjet za to je politička volja na najvišoj
razini. Zna se da su bilateralni pregovori dosegli rub diplomatskih
vještina. Iz kuloara se čuje da vladina koalicija svojom neodlučnošću
ne bi smjela ometati ono što je u međudržavnom dijalogu postignuto u
diplomaciji. Izvješće povjerenstva za granicu, predočeno političkom
kolegiju vlade, je Frlec, koji je sudjelovao na sastanku još kao
ministarski kandidat, ocijenio kao obećavajuće. Točno. Plod
usklađivanja slovenskog i hrvatskog prijedloga o kopnenoj granici je
određivanje pretežnog dijela 670 kilometarske granice. Ostao je još
dobar desetak prijepornih točaka od kojih se većina može riješiti
pregovorima; samo za četiri (među ostalima Trdinov vrh, Mura) potrebna
je politička odluka. Pitanje, upućeno vladi, kako pregovarati dalje -
mogućnosti su: ustrajanje na vlastitim stajalištima, približavanje
suprotnih stajališta ili traženje rješenja koja bi bila pravedna za
obje strane - ostalo je bez odgovora.
U koaliciji, pokraj Drnovšeka, ionako nespremnog da se uhvati s tom
vanjskopolitičkom temom koja je istodobno i unutarnjepolitički
osjetljiva, dodatni je teret SLS. Stranka koja je već pri izmjeni
članka 68. morala progutati previše 'knedla', vrlo je prijemljiva za
maksimalistička stajališta u skladu s kojima je tako reći sve što je
manje od granice na Mirni, nepotrebno popuštanje Hrvatima. Za
raspoloženje u vladi i Podobnikov način mišljenja glede uređenja
odnosa na južnoj granici, rječita je pojedinost odgađanje ratifikacije
malograničnog sporazuma. Politika nas uvjerava da se radi samo o
proceduralnom zapletu. Neće biti tako. Dok slovenska strana razmišlja
o potvrđivanju dogovora s kojim bi najviše dobila baš ona (među
ostalim ribolov naših ribara na velikom dijelu hrvatskog akvatorija),
podpredsjednika vlade muči mora kad mu pune uši strahovima da bi
sporazum mogao prejudicirati međudržavnu granicu. Podobnik je ovoga
puta doduše popustio ali nije se pomirio, komentiraju promatrači.
Pri opsjednutosti te vrste osjetljivo granično pitanje je teško
rješivo, posebno ako se radi o najzahtjevnijem čvoru, Piranskom
zaljevu. Put do spoznaje koja su očekivanja realna i gdje je moguć
prostor za kompromis, za neke će biti dug. I za političare koji
opskrbljuju struku svojim vlastitim projektima za određivanje morske
granice. A i za javnost koja ima hrpu iluzija. Je li ona primijetila
da se negdje između izgubilo pozivanje na cjelovitost zaljeva i da se
sada većinom spominje samo još slobodan pristup slovenske strane
međunarodnim vodama? Nema velike dvojbe da je cjelovitost zaljeva samo
pobožna želja, najvjerojatnije neostvarljiva pravnim putem a možda ni
tihom diplomacijom. Realna mogućnost za kompromis je u oživljavanju
takozvanog mariborskog prijedloga predstavljenog rujna 1995. u prigodi
susreta Drnovšek-Valentić koji je približio stajališta obiju strana na
razgraničenje približno 270 metara od hrvatske obale. To je bilo
spomenuto i za posjeta ministra vanjskih poslova Granića Ljubljani u
travnju. No Drnovšekov je problem kako takvu morsku granicu prodati
javnosti kad su je cijelo vrijeme uvjeravali da su slovenski aduti
izvrsni. Kako postupati sada kad je očito da je ono najviše što bi
slovenski pregovarači istržili, zapravo najmanje što bi Slovenci bili
spremni prihvatiti?
Ne obazirući se na škripce politike, stručni diskurs nije tako dalek
kako se možda čini. S one strane granice zacijelo nisu sasma bez sluha
za slovenske argumente. Nakon što je Zagreb dugo ustrajao na crti po
sredini Piranskog zaljeva, Ljubljana se pozivala na povijesnu
činjenicu da je naime zaljevom upravljala, nadzirala ga i koristila
slovenska strana, zbog čega je crta jednake udaljenosti
neprihvatljiva, i u hrvatskom se stručnom povjerenstvu za granice može
primijetiti mekša linija. Dr. Ibler je javno spominjao mogućnost
razgraničenja po kojoj bi oko dvije trećine zaljeva pripale Sloveniji
a manji dio Hrvatskoj, jer pravedno je da prikraćena država dobije
više. Takva stajališta daju naslutiti da bi susjeda mogla pristati na
bilo što što je manje od cijelog zaljeva; dakako, uz neke druge
'inicijative', možda veći poticaj gradnji cesta, pa i onih koje za
Sloveniju nisu prioritetne; Zagreb neće sasma popustiti pa i zato što
se boji presedana koji bi mogao važiti i za slučaj Prevlake.
A arbitraža? Drnovšek to sve češće spominje iako je možda najviše
namijenjena unutarnjepolitičkoj, možda čak koalicijskoj uporabi. No
ako premijer ozbiljno misli uključiti međunarodnoga suca, vjerojatno
mu je više stalo do prebacivanja odgovornosti na trećeg nego do
ishoda. Prijenos prijepora na arbitražu, posrednike ili takozvane
dobre usluge su, istina, ustaljeni oblici uređivanja međudržavnih
zapleta, no samo kada su iscrpljene sve mogućnosti dvostranih
pregovora. Ovdašnja struka među međunarodnopravnim argumentima
Slovenije spominje načela 'ut possidetis' (provedbu jurisdikcije u
zaljevu), pravednosti (zbog zemljopisne prikraćenosti) i poziva se na
neka rješenja iz međunarodne prakse (prijepor iz sredine 60-tih godina
između SR Njemačke i Danske i Nizozemske) koja bi mogla biti uzor za
određivanje slovensko-hrvatske morske granice. Nadati se da raskorak u
stajalištima onoga dijela pravnih stručnjaka koji prisežu da su
slovenski argumenti dobri te onih diplomata koji govore da nisu loši,
postoji samo u tumačenjima; i da se ne radi o nečemu većem od razlike
između optimistične i pesimistične prosudbe.
I u odnosu na pitanja Ljubljanske banke, drugog gordijskog čvora iz
poglavlja neriješenih slovensko-hrvatskih odnosa, predsjednik vlade ne
isključuje arbitražu. Dug banke hrvatskim štedišama preplet je pravnih
pitanja, psiholoških učinaka i političkih razmišljanja. Budući da se
radi o višeslojnosti državnoga interesa, gospodarskih motiva LB,
pitanja terećenja domaćih poreznih obveznika i još ponečega, većinsko
stajalište je da financijski dossier treba urediti u okviru nasljeđa.
Zagreb prihvaća tezu da se taj dio obveza spram hrvatskih štediša koje
su prenijeli u svoj javni dug, istjera od SRJ.
Slovensko stajalište da se većinu duga može urediti u okviru
sukcesije, dakako je zakonito. Posebno je pitanje koliko je to
pragmatično. Rješenje čvora pitanja koji se odnose na LB, povezano je
naime sa slovenskim društvenim imetkom s one strane granice koji ni
izdaleka nije zanemarljiv a Hrvati su ga spretno - za razliku od Srba
- blokirali i onemogućili vlasničko raspolaganje. Za slovensku je
stranu to mrtvi kapital koji, usput, brzo kopni. I očito je da
službeni Zagreb misli smrtno ozbiljno kad odgađa već odavno usklađeni
imovinsko-pravni sporazum do vremena kad će Ljubljana barem djelomično
popustiti pri LB. Povrat deviznih uloga je dakle zbilja šira tema od
bilateralne, pa ipak je umjesno pitanje ne oklijeva li politika
previše. Slovenska javnost ne bi podnijela povrat dijela izgubljenog
novca hrvatskim štedišama? A ako se vratimo arbitraži, odluka za nju
je u slučaju LB vjerojatno povezana s još više rizika nego glede
granice.
Dossier Hrvatska dosad je slovio kao onaj skliski diplomatski teren
koji je za politiku povezan s previše rizika i s premalo očekivanog
odobravanja javnosti, nenavikle na takve kompromise. Korisnost
uređenja međususjedskih pitanja koja državi bez specifične težine na
međunarodnoj pozornici donose vjerodostojnost i otvaraju joj vrata na
zapad, ostala je previđena. Možda će izričaj bruxelleskih dužnosnika
da put u Europsku uniju ne vodi samo preko čizme nego i preko
šahovnice, prisiliti Drnovšeka na odlučivanje, otrijezniti Podobnika i
izazvati Frleca" - piše Saša Vidmajer.
130250 MET oct 97
Australian Open: Dodig i Mansouri zaustavljeni u 2. kolu
SKV: Svijet u 9,30 sati
Paus: Dabro je morao otići zbog političke i društvene higijene
Dodik i sankcionirani suradnici nastavljaju prkositi nakon novih američkih sankcija
NBA: Pobjede Denvera i New Orleansa
Obavijest korisnicima: Otkazana konferencija za novinare Josipa Dabre
Milić: Premijer Plenković će danas razriješiti Dabru
Prekid vatre daje nadu stanovnicima Gaze
HUP: Na pomolu nova energetska kriza?
Hrvatska obilježava Dan mimoza i Europski tjedan prevencije raka vrata maternice