ZAGREB, 6.listopda (Hina) - "Tipičnim hrvatskim škandalom" -
naziva odlazak Slobodana P. Novaka i skupine penovaca usred govora
župana Branimira Lukšića na otvaranju manifestacije Knjiga
Mediterana - Zoran Vukman u današnjoj kolumni Slobodne Dalmacije
'Hrvatska raskrižja'. Vukman smatra da je Novak morao "biti
svjestan da se ta njegova nekulturna gesta može odčitati i kao
politički čin jednog intelektualca koji se na čelu okrnjenog centra
PEN-a ponaša poput predsjednika neke političke stranke, a ne onoga
koji bi morao konstruktivno djelovati na našoj književnoj sceni.#
Taj mali teatar dogodio se iz Novakove potrebe za medijskom
provokacijom i ekshibicijom i prije svega u afektivnoj reakciji
koja se može shvatiti i kao podcjenjivanje župana kao osobe, ali i
predstavnika jedne institucije vlasti", ocjenjuje Vukman i
nastavlja: "Koliko je u takvoj gesti svjesne političke
netrpeljivosti, a koliko prezira prema neistomišljeniku i
suprotstavljenom svjetonazoru, teško je reći, ali je nedvojbeno da
su iskazi župana Lukšića na otvorenju Knjige Mediterana, i Novakovi
u podrumima Palače nekoliko dana ranije, upravo indikativni za
prepoznavanje duhovnog i moralnog jaza u Hrvatskoj između dvaju
svjetonazora koji potpuno različito tumače i vide našu stvarnost.
Jedan ima svoje ishodište u krajnjim konzekvencama europskoga
liberalizma, a drugi u kršćanskoj intelektualnoj tradiciji.
Dr. Branimir Lukšić je u svome govoru dijagnosticirao krizu duha i
vremena kao produkt relativiranja morala u kojemu se doseže
apsolutnost cinizma, i kao kritičar postmodernih fenomena da sada
je u javnosti i svome radu iznosio takvu argumentaciju. Što se tiče
govora Slobodana Prosperova Novaka sasvim je jasno kako je riječ o
političkoj alegoriji, o igri riječima i značenjima, o naizgled
efektnom, ali zapravo duboko stereotipnom poigravanju na dvama
povijesnim i kulturološkim razinama koje Novak spretno sravnjuje u
jedan smisao, u jednu osudu. Ta osuda, ma koliko se činila
apstraktnom, odnosi se na hrvatsku starnost i aktualnu vlast, i kad
govori o Dioklecijanu, Novak u stvari govori u političkim
prispodobama. Kad govori o Dioklecijanovu i našem dobu, jasno je na
koga Novak misli. Nije riječ o pridavanju značenja Novakovim
metaforičkim ekshibicijama, niti je u pitanju semantička igra u
kojoj netko tobože otkriva vlastitu podsvijest dajući značenja
metaforama govornika da bi se ovaj dobro zabavljao. I nije jasno
zašto Novak ne želi stati iza svoga izričaja, iza svojih metafora,
on poriče da je govorio u bilo kakvim usporedbama, iako je
nedvojbeno kako je njegov govor imao nimalo bezazlenu
višeznačnost", komentira Vukman.U nastavku pojašnjava "zašto je ta
višeznačnost, kad se razgrne efektna stilistika Novakova govora,
zapravo duboko demagoška" i piše: "Novak se poigrava značenjima, ne
određuje kakva je konkretno politička i ideološka narav krize,
zadržava apstraktno ruho i ostavlja slušateljima da u njegovu
govoru o dekadenciji traže vlastita značenja. Međutim, Novak je
očito zanemario zamke koje i po njega samoga takav govor pruža,
zamku da se na kraju sam uhvati na kliše o tiranima i potlačenima,
iako bit čitave priče o našoj stvarnosti nije više ni u Herodima, ni
u Dioklecijanima. To su puste tlapnje, priče o čovjeku kojemu
nekakav moderni Herod sputava slobodu i duh, iako taj čovjek živi
poput rimskog patricija. Zato je u tomu nastalo temeljno
svjetonazorsko neshvaćanje: kad Novak govori o 'stanju koje
modernom čovjeku razjeda dušu', onda ja ne vidim krivca u
Dioklecijanu, nego u raskalašenim Rimljanima, u tom zapadnom
svijetu koji je dotaknuo svodove rimskoga poganstva - vidim čovjeka
koji je ohol, sebičan i samodopadan, vidim čovjeka koji počinje
prezirati svoju kršćansku tradiciju, koji Krista odbacuje i mrzi.
(...)
U tome ja vidim dekadenciju našega vremena, u neshvaćanju i
odbacivanju Krstove osobe na Zapadu, koje nije samo religijsko
pitanje, i nije samo stvar Crkve. Isusa prihvaćamo ili ne
prihvaćamo kao Istinu, prema njemu se neminovno određujemo. On se
ne može prešutjeti. Tu nam ne pomaže skrivanje u metafori. Zato je
Dioklecijan u Novakovim prispodobama promašen lik, naime, sumnjam
da je mislio na krizu kao proces sekularizacije europske svijesti,
na duboko antikršćanske procese, na niz malih Dioklecijana koji će
uskoro početi ismijavati kršćane, i kojima Hrvatska već služi kao
eksperiment za takve pothvate 'eksporata krize'", piše Vukman i
zaključuje: "Eto, svašta se može shvatiti iz jedne priče o caru na
jednom skupu koji je obećavao biti posve bezazlen, dok nije prizvan
zlokobni Dioklecijanov duh".
(Hina) mc
060852 MET oct 97
Australian Open: Dodig i Mansouri zaustavljeni u 2. kolu
SKV: Svijet u 9,30 sati
Paus: Dabro je morao otići zbog političke i društvene higijene
Dodik i sankcionirani suradnici nastavljaju prkositi nakon novih američkih sankcija
NBA: Pobjede Denvera i New Orleansa
Obavijest korisnicima: Otkazana konferencija za novinare Josipa Dabre
Milić: Premijer Plenković će danas razriješiti Dabru
Prekid vatre daje nadu stanovnicima Gaze
HUP: Na pomolu nova energetska kriza?
Hrvatska obilježava Dan mimoza i Europski tjedan prevencije raka vrata maternice