Ž1=SLOBODNA DALMACIJA
Ž2=6. X. 1997.
Ž3=Novakov teatar
"Tipičnim hrvatskim škandalom" - naziva odlazak Slobodana P. Novaka i
skupine penovaca usred govora župana Branimira Lukšića na otvaranju
manifestacije Knjiga Mediterana - Zoran Vukman u kolumni 'Hrvatska
raskrižja'. Vukman smatra da je Novak morao "biti svjestan da se ta
njegova nekulturna gesta može odčitati i kao politički čin jednog
intelektualca koji se na čelu okrnjenog centra PEN-a ponaša poput
predsjednika neke političke stranke, a ne onoga koji bi morao
konstruktivno djelovati na našoj književnoj sceni.
Taj mali teatar dogodio se iz Novakove potrebe za medijskom
provokacijom i ekshibicijom i prije svega u afektivnoj reakciji koja
se može shvatiti i kao podcjenjivanje župana kao osobe, ali i
predstavnika jedne institucije vlasti", ocjenjuje Vukman i nastavlja:
"Koliko je u takvoj gesti svjesne političke netrpeljivosti, a koliko
prezira prema neistomišljeniku i suprotstavljenom svjetonazoru, teško
je reći, ali je nedvojbeno da su iskazi župana Lukšića na otvorenju
Knjige Mediterana, i Novakovi u podrumima Palače nekoliko dana ranije,
upravo indikativni za prepoznavanje duhovnog i moralnog jaza u
Hrvatskoj između dvaju svjetonazora koji potpuno različito tumače i
vide našu stvarnost. Jedan ima svoje ishodište u krajnjim
konzekvencama europskoga liberalizma, a drugi u kršćanskoj
intelektualnoj tradiciji.
Dr. Branimir Lukšić je u svome govoru dijagnosticirao krizu duha i
vremena kao produkt relativiranja morala u kojemu se doseže
apsolutnost cinizma, i kao kritičar postmodernih fenomena da sada je u
javnosti i svome radu iznosio takvu argumentaciju. Što se tiče govora
Slobodana Prosperova Novaka sasvim je jasno kako je riječ o političkoj
alegoriji, o igri riječima i značenjima, o naizgled efektnom, ali
zapravo duboko stereotipnom poigravanju na dvama povijesnim i
kulturološkim razinama koje Novak spretno sravnjuje u jedan smisao, u
jednu osudu. Ta osuda, ma koliko se činila apstraktnom, odnosi se na
hrvatsku starnost i aktualnu vlast, i kad govori o Dioklecijanu, Novak
u stvari govori u političkim prispodobama. Kad govori o Dioklecijanovu
i našem dobu, jasno je na koga Novak misli. Nije riječ o pridavanju
značenja Novakovim metaforičkim ekshibicijama, niti je u pitanju
semantička igra u kojoj netko tobože otkriva vlastitu podsvijest
dajući značenja metaforama govornika da bi se ovaj dobro zabavljao. I
nije jasno zašto Novak ne želi stati iza svoga izričaja, iza svojih
metafora, on poriče da je govorio u bilo kakvim usporedbama, iako je
nedvojbeno kako je njegov govor imao nimalo bezazlenu višeznačnost",
komentira Vukman.
U nastavku pojašnjava "zašto je ta višeznačnost, kad se razgrne
efektna stilistika Novakova govora, zapravo duboko demagoška" i piše:
"Novak se poigrava značenjima, ne određuje kakva je konkretno
politička i ideološka narav krize, zadržava apstraktno ruho i ostavlja
slušateljima da u njegovu govoru o dekadenciji traže vlastita
značenja. Međutim, Novak je očito zanemario zamke koje i po njega
samoga takav govor pruža, zamku da se na kraju sam uhvati na kliše o
tiranima i potlačenima, iako bit čitave priče o našoj stvarnosti nije
više ni u Herodima, ni u Dioklecijanima. To su puste tlapnje, priče o
čovjeku kojemu nekakav moderni Herod sputava slobodu i duh, iako taj
čovjek živi poput rimskog patricija. Zato je u tomu nastalo temeljno
svjetonazorsko neshvaćanje: kad Novak govori o 'stanju koje modernom
čovjeku razjeda dušu', onda ja ne vidim krivca u Dioklecijanu, nego u
raskalašenim Rimljanima, u tom zapadnom svijetu koji je dotaknuo
svodove rimskoga poganstva - vidim čovjeka koji je ohol, sebičan i
samodopadan, vidim čovjeka koji počinje prezirati svoju kršćansku
tradiciju, koji Krista odbacuje i mrzi. (...)
U tome ja vidim dekadenciju našega vremena, u neshvaćanju i
odbacivanju Krstove osobe na Zapadu, koje nije samo religijsko
pitanje, i nije samo stvar Crkve. Isusa prihvaćamo ili ne prihvaćamo
kao Istinu, prema njemu se neminovno određujemo. On se ne može
prešutjeti. Tu nam ne pomaže skrivanje u metafori. Zato je Dioklecijan
u Novakovim prispodobama promašen lik, naime, sumnjam da je mislio na
krizu kao proces sekularizacije europske svijesti, na duboko
antikršćanske procese, na niz malih Dioklecijana koji će uskoro početi
ismijavati kršćane, i kojima Hrvatska već služi kao eksperiment za
takve pothvate 'eksporata krize'", piše Vukman i zaključuje:
"Eto, svašta se može shvatiti iz jedne priče o caru na jednom skupu
koji je obećavao biti posve bezazlen, dok nije prizvan zlokobni
Dioklecijanov duh".
060502 MET oct 97
Australian Open: Dodig i Mansouri zaustavljeni u 2. kolu
SKV: Svijet u 9,30 sati
Paus: Dabro je morao otići zbog političke i društvene higijene
Dodik i sankcionirani suradnici nastavljaju prkositi nakon novih američkih sankcija
NBA: Pobjede Denvera i New Orleansa
Obavijest korisnicima: Otkazana konferencija za novinare Josipa Dabre
Milić: Premijer Plenković će danas razriješiti Dabru
Prekid vatre daje nadu stanovnicima Gaze
HUP: Na pomolu nova energetska kriza?
Hrvatska obilježava Dan mimoza i Europski tjedan prevencije raka vrata maternice