ZAGREB, 1. listopada (Hina) - Pučki pravobranitelj Ante Klarić izdao je danas priopćenje povodom odluke Ustavnog suda RH od 25. rujna ove godine kojom su ukinute neke odredbe Zakona o privremenom preuzimanju i upravljanju određenom
imovinom.
25. RUJNA
ZAGREB, 1. listopada (Hina) - Pučki pravobranitelj Ante Klarić izdao
je danas priopćenje povodom odluke Ustavnog suda RH od 25. rujna ove
godine kojom su ukinute neke odredbe Zakona o privremenom preuzimanju
i upravljanju određenom imovinom. #L#
U priopćenju se navodi:
"Pučkom pravobranitelju obratilo se 1996. i 1997. godine više
građana s pritužbama da su onemogućeni u korištenju svojom imovinom,
kućama, stanovima, poljoprivrednim zemljištem, jer je njihova imovina
na temelju Zakona o privremenom preuzimanju i upravljanju određenom
imovinom (Narodne novine br. 73/95 i 7/96) data na korištenje drugim
osobama.
Naime, Zakonom o privremenom preuzimanju i upravljanju određenom
imovinom uređeno je privremeno preuzimanje, korištenje, upravljanje i
nadzor nad imovinom fizičkih osoba koja se nalazi na ranije okupiranom
području Republike Hrvatske, a koju su imovinu vlasnici napustili te
je osobno ne koriste. Zakonom je bilo određeno da posjed na napuštenoj
imovini preuzimaju jedinice lokalne samouprave i uprave, čija
poglavarstva, odnosno povjerenik Vlade Republike Hrvatske za jedinicu
lokalne samouprave i uprave, osniva Komisiju za privremeno preuzimanje
i korištenje imovine. Komisija može ovu imovinu privremeno dati u
posjed i na korištenje prognanicima i izbjeglicama te povratnicima
kojima je uništena ili oštećena imovina, invalidima i obiteljima
poginulih ili nestalih branitelja iz Domovinskog rata te drugim
građanima koji obavljaju djelatnosti nužne za sigurnost, obnovu i
razvoj ranije okupiranih područja. Zaknom je bilo određeno da za
vrijeme dok se imovina nalazi pod upravom Republike Hrvatske vlasnik s
njom ne može raspolagati (čl. 8).
Pučki pravobranitelj ocijenio je da je protivno načelu pravne
sigurnosti te individualnog prava na vlasništvo ograničavati pravo
vlasništva na neodređeno vrijeme, bez naknade, uz mogućnost i da se
vlasništvo na temelju posebnog zakona oduzme. Ujedno ovakva određenja
u praksi, s kojom je pučki pravobranitelji kroz pritužbe građana
upoznat, dovela su do vrlo nepravednih i sa moralnog stanovišta vrlo
upitnih situacija. Stoga je pučki pravobranitelj predložio Vladi
Republike Hrvatske i uputio poticaj Zastupničkom domu Sabora
Republike Hrvastke 10. siječnja 1997. za dopunu odredaba članka
9. i 11. Zakona o privremenom preuzimanju i upravljanju određenom
imovinom, kojim izmjenama bi se postigao kompromis između legitimnih
zahtjeva vlasnika za povratom njihove imovine i potrebe smještaja
prognanika i izbjeglica. Kako se do srpnja ove godine ni Vlada RH niti
Zastupnički dom Sabora RH nisu očitovali na ovaj poticaj, pučki
pravobranitelj uputio je 7. srpnja ove godine Ustavnom sudu Republike
Hrvatske zahtjev za ocjenu suglasnosti članka 1. do 17. Zakona o
privremenom preuzimanju i upravljanju određenom imovinom s Ustavom
Republike Hrvatske.
Povodom zahtjeva pučkog pravobranitelja te prijedloga drugih
predlagatelja, Ustavni sud Republike Hrvatske na sjednici 25. rujna
1997. donio je Odluku kojom se ukidaju odredbe članka 8., članka 9.
stavka 2. i članka 11. stavka 1. i 4. Zakona o privremenom preuzimanju
i upravljanju određenom imovinom. Odluka Ustavnog suda Republike
Hrvatske objavljena je u Narodnim novinama br. 100. od 26. rujna 1997.
i s tim datumom je stupila na snagu.
Stupanjem na snagu odluke Ustavnog suda Republike Hrvatske vlasnik
imovine koja se nalazi pod upravom Republike Hrvatske može s tom
imovinom slobodno raspolagati (otuđiti, zamjeniti, dati u zakup, dati
u najam, na privremeno besplatno ili naplatno korištenje, opteretiti
hipotekom ili drugim teretom i sl.), što znači da vlasnik na temelju
svoga vlasničkog prava ima pravo i na posjed svoje imovine (članak 30.
stavak 2. Zakona o vlasništvu i drugim stvarnim pravima, Narodne
novine br. 91/96), bez obzira kada se vratio u Republiku Hrvatsku i
kada je zatražio povrat svoje imovine. Ustavni sud Republike Hrvatske
posebno u obrazloženju svoje odluke naglašava da prestankom potrebe za
posebnom zaštitom napuštene imovine prestaje i pravo i dužnost
upravnih tijela da tu imovinu štite. Kako je poslovno sposoban vlasnik
nesumnjivo najkvalificiranija osoba za zaštitu svoga vlasništva, to
povratkom vlasnika prestaje pravo i dužnost državnih i lokalnih tijela
privremenog preuzimanja, korištenja, upravljanja i nadzora nad tom
imovinom, jer se u protivnom prema posebno naglašenom stajalištu
Ustavnog suda Republike Hrvatske može izići iz okvira ovlaštenja iz
članka 50. stavka 2. Ustava. To konkretno za komisije za privremeno
preuzimanje i korištenje imovine znači da imovinu hrvatskih državljana
čija je adresa poznata više ne mogu davati na privremeno korištenje.
Na privremeno korištenje može se eventualno davati napuštena imovina
čiji je vlasnik u pravilu nepoznate adrese i to samo iz razloga
zaštite te imovine, ali samo do trenutka dok se vlasnik ne javi, jer
se u protivnom izlazi izvan okvira Ustava i samoga zakona. Dakle, kad
vlasnik zatraži povrat svoje imovine, bez obzira kada to učini,
potrebno je staviti izvan snage rješenje kojim se njegova imovina
daje u posjed i na korištenje drugoj osobi. Ovdje valja naglasiti i to
da se privremenom posjedniku i korisniku takve imovine može oduzeti
posjed i u slučaju da mu se ne osigurava posjed i korištenje druge
imovine.
Državljani Republike Hrvatske čija je imovina, na temelju Zakona o
privremenom preuzimanju i upravljanju određenom imovinom (Narodne
novine br. 73/95 i 7/96) rješenjima povjerenika Vlade Republike
Hrvatske ili komisija za privremeno preuzimanje i korištenje imovine,
data drugim osobama u posjed i na korištenje imaju pravo:
1. tražiti od nadležnog tijela (spomenute komisije) izmjenu rješenja
(stavljanje izvan snage) odgovarajućom primjenom odredaba o
ponavljanju postupka. Prijedlog za izmjenu rješenja mogu podnijeti u
roku od šest mjeseci od dana objave odluke Ustavnog suda Republike
Hrvatske, pod uvjetom da od donošenja rješenja nije proteklo više od
godinu dana;
2. ako se izmjenom rješenja ne mogu otkloniti posljedice nastale
primjenom odredaba zakona koje je Ustavni sud ocijenio neustavnim
(npr. useliti se u svoj stan ili kuću), podnijeti Ustavnom sudu
Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana pravomoćnog okončanja
postupka za izmjenu rješenja, prijedlog da odredi uklanjanje tih
posljedica povratom u prijašnje stanje, naknadom štete ili na drugi
način;
3. tužbom nadležnom sudu, u slučaju da posjednik odbije predati u
posjed vlasniku njegovu imovinu, zatražiti povrat svoje stvari (osobe
slabog imovinskog stanja mogu zatražiti oslobođenje od sudskih
pristojbi);
4. tužbom nadležnom sudu zatražiti naknadu štete (npr. podstanarine
koju su morali plaćati za vrijeme dok nisu mogli koristiti svoju
imovinu) i dr.;
5. od posjednika zatražiti plaćanje zakupnine, najamnine i druge
naknade za korištenje imovinom koje su vlasnici počam od 26. rujna
1997. (od dana objave odluke Ustavnog suda).
Kako ima i slučajeva da rješenja o davanju u posjed i na korištenje
ovakve imovine nisu izvršena, jer npr. osoba kojoj je imovina data u
posjed i na korištenje nije stupila u posjed, važno je naglasiti da se
izvršenje takvih rješenja ne može ni odrediti niti provesti, a ako je
izvršenje započeto ono će se obustaviti. To praktično znači da
vlasnici (koji su u Republici Hrvatskoj ili čija je adresa poznata)
onih nekretnina koje nisu useljene do 26. rujna 1997. mogu bez ičije
suglasnosti ući u posjed svoje nekretnine (useliti se) i nitko im to
pravo (pravo na vlasnički posjed) ne može osporiti", stoji na kraju
priopćenja.
(Hina) pp mi
011827 MET oct 97