BRITANSKI RADIO - BBC
24. IX. 1997.
Pregled tiska
Pokolj u Alžiru i kazna od petstotina udaraca bičem izrečena jednoj
britanskoj bolničarki u Saudijskoj Arabiji teme su kojima ovdašnji
dnevnici posvećuju svoje naslovne stranice. 'The Independent' donosi
veliki naslov 'Dilema kralja Fahda: islamska pravda ili zapadne
vrijednosti'. 'The Guardian' se usredotočio na sukob u Alžiru
opisujući ga kao teror koji svijet zanemaruje. List donosi sliku
uplakane žene koju tješe rođaci nakon masakra u kojem je - kako se
strahuje - živote izgubilo do dvjesto ljudi. 'The Guardian' veli kako
je riječ o zadnjem u nizu pokolja koji u zapadnom tisku prolaze
razmjerno nezapaženo i kojim je sukob u Alžiru ušao u novu, okrutniju
fazu. List ističe kako su zadnjim ubojstvima islamski ekstremisti brzo
i okrutno pobili tvrdnje vlade da je slomila kralješnicu teroru u
zemlji.
Na unutarnjim stranicama britanskih listova danas prevladavaju
izvješća s godišnje konferencije Liberalno-demokratske stranke i
komentari o početku razgovora o Sjevernoj Irskoj.
Izbore u Srbiji pomnije za 'The Financial Times' prati Guy Dinmore.
Srpski su socijalisti jučer priznali gubitak većine u parlamentu te su
pozvali oporbu na sastavljanje vlade nacionalnog jedinstva. Ovaj je
udarac došao zbog iznenađujućega porasta potpore ultranacionalističkim
radikalima Vojislava Šešelja, koji je jučer ponovio svoju želju da
prepravi srpske granice i prisvoji veći dio Hrvatske. Izborno je
povjerenstvo priopćilo kako je na osnovi do sada prebrojenih glasova
Socijalistička stranka osvojila 98 zastupničkih mjesta, radikali 80, a
Srpski pokret obnove Vuka Draškovića 45 mjesta. Glasnogovornik
socijalista Ivica Dačić je smrknuta lica stoga rekao kako je Srbiji
najbolji put osnivanje vlade nacionalnog jedinstva. Vuk Drašković je
iz cijele situacijw izišao kao onaj koji može ustoličiti kralja.
Glasnogovornik njegove stranke već je naznačio kako je koalicija s
Miloševićevim socijalistima moguća dok je Šešelja odbacio kao mogućega
koalicijskoga partnera, opisujući njegov program fašističkim. No
čelnik radikala - nastavlja Guy Dinmore - je u slavljeničkom
raspoloženju jer je njegova stranka udvostručila broj svojih
zastupničkih mjesta. No Šešelj je prihvatio kako je koalicija
Milošević - Drašković najvjerojatniji ishod. Na konferenciji za
novinstvo Vojislav je Šešelj izjavio kako su zapadne srpske granice na
crti Karlobag - Ogulin - Karlovac - Virovitica te da će Srpska
radikalna stranka jednoga dana konačno doseći te granice, nikada ne
odustajući od tog cilja, citira Guy Dinmore. Nedjeljni su
parlamentarni izbori u Srbiji ozbiljno uzdrmali Slobodana Miloševića.
Njegov štićenik Zoran Lilić mora 5. listopada svoje snage opet
odmjeriti s Vojislavom Šešeljom. Rezultati prvoga kruga pokazuju kako
je Lilić osvojio 35,9% glasova, Šešelj 28,6%, a Drašković 22% glasova.
Ukoliko manje od pola biračkoga tijela sudjeluje u drugom krugu
glasovanja, što je više nego moguće nakon slabog odaziva na prvi krug,
onda se cijeli izborni postupak mora ponoviti, a Srbija bi u
međuvremenu bila bez predsjednika. Analitičari smatraju kako bi se
ovakav razvoj situacije mogao svidjeti Slobodanu Miloševiću više od
Šešeljeve pobjede, zaključuje Guy Dinmore.
'The Timesov' Tom Walker također smatra kako je koalicija Milošević -
Drašković vjerojatan razvoj događaja na srpskoj političkoj sceni,
posebno, uzmu li se u obzir višemjesečne glasine koje kruže Beogradom
o tajnom paktu između ove dvojice. No Tom Walker podsjeća da su si
Drašković i Šešelj bili vjenčani kumovi te kako koalicija između njih
dvojice, kojom bi Milošević i socijalisti izletjeli u opoziciju, nije
isključena.
'The Daily Telegraph' se u svom uvodniku osvrće na komentare
britanskoga ministra vanjskih poslova Robina Cooka o kazni od 500
udaraca bičem koju je u skladu sa šerijatskim zakonom jedan saudijski
sud izrekao britanskoj bolničarki Lucille McLauchlan, optuženoj za
ubojsvo svoje kolegice. List smatra kako je g. Cook s pravom istakao
kako britanska vlada mora spriječiti izvršavanje te kazne. No njegovo
upozorenje da je fizička kazna neprimjerenas modernom svijetu i da bi
ona bude li izvršena mogla narušiti bilateralne odnose nalazi se na
glinenim nogama. Ukoliko je bičevanje neprihvatljivo, onda je ono
neprihvatljivo ne samo za britanske podanike nego za svakoga koga se
dohvate saudijski sudovi. No usprkos vanjskoj politici koja prema
Robinu Cooku treba braniti ljudska prava, ne čini se da je vršenje
saudijske pravde narušilo britanskim komercijalnim interesima. Što
točno znači - pita se list - upozorenje Rijadu da će bilaterala
trpjeti ako gđa McLauchlan bude izbičevana? Hoće li britanska vlada
uvesti gospodarske sankcije protiv Saudijske Arabije koja vrši kaznu u
skladu sa svojim jasno proklamiranim zakonima. Jedna je stvar uvesti
sankcije protiv država koje štite teroriste, no posve je drugo učiniti
to isto protiv onih čiji pravosudni sustav valjano funkcionira, iako
sama kazna nije po britanskom ukusu. G. Cook bi imao bolju osnovu za
intervenciju ako bi mogao pokazati da je sudski proces bio nepravedan,
no on se usredotočio samo na bičevanje. Bolje bi bilo da se izravno
obratio saudijskim vlastima, zatraživši samilost. Prijeteći Rijadu, on
je vjerojatno naškodio Lucille McLauchlan učinivši njezinu kaznu
izvjesnijom. Time će ona možda postati prvom žrtvom etičke vanjske
politike Robina Cooka, zaključuje 'The Daily Telegraph'.
Jučerašnji sastanak u Stormontu, iako veoma kratak, između Sinn Feina
i ulsterskih unionista, kojega su potonji prekinuli svojim odlaskom,
izaziva različite ocjene u britanskom tisku. S jedne strane, 'The
Guardian' u svojem uvodniku ističe kako sve strane podjednako
riskiraju svojim dolaskom za pregovarački stol. 'Trebamo biti
zahvalni' - tvrdi ovaj list - 'da se prvi put na čelu republikanskog
pokreta nalaze ljudi koji su spremni pregovarati i ući u smisleni
politički dijalog. Njihova kušnja doći će kad iznesu svoje ponude
unionistima. Što god da su gg. Adams i McGuinnes učinili u prošlosti
nije nebitno, no od drugorazredne je važnosti u odnosu na njihov
sadašnji potencijal da dovedu do konstruktivnoga napretka', smatra
'The Guardian'. No 'The Daily Telegraph' očajava nad britanskom vladom
koja s jedne strane čisti Ujedinjeno Kraljevstvo od vatrenog oružja
koje se nalazi u privatnom vlasništvu da bi s druge strane bila
spremna sjesti za stol s teroristima koji posjeduju ilegalno oružje.
List zdvaja nad premijerom koji za sebe tvrdi da je unionist, a kroz
nekoliko će se tjedana vjerojatno rukovati s Gerryem Adamsom. Kako
objasniti takva proturječja. Sve više se čini da je svoju oštrinu Tony
Blair sačuvao za razmjerno lake mete, kao što su laburistička ljevica
i zabludjeli konzervativci, a ne za prave izazove svojem autoritetu,
smatra 'The Daily Telegraph'.
***
U međunarodnoj zajednici rastu pritisci na Hrvatsku, navodno glede
pitanja kršenja ljudskih prava i nekooperativnosti pri provedbi
Daytonskog mirovnog sporazuma. Ti su se pritisci već nepovoljno
odrazili na hrvatske ekonomske performanse o čemu će biti više riječi
u prilogu kojeg je ne temelju agencijskih izvješća i dopisa BBC-evih
novinara priredio Pjer Šimunović.
"Sjedinjene Države pozivaju 40 zemalja članica Vijeća Europe da
razmotre suspenziju članstva Hrvatske u toj organizaciji, optužujući
Hrvatsku za kršenje ljudskih prava i za nekooperativnost pri provedbi
mirovnih sporazuma, prenosi agencija Reuters u svom današnjem izvješću
iz Pariza, navodeći diplomatske izvore. Ti izvori kažu kako je State
Department prošloga tjedna izrazio zabrinutost glede Hrvatske te kazao
kako bi zemlje članice Vijeća Europe trebale razmotriti suspenziju
članstva Hrvatske u vijeću. Zemlje članice raspravljaju o američkoj
zamisli, no nisu još donijela nikakve odluke. Jedan je diplomat kazao
Reutersu: 'Sjedinjene Države u vijeću imaju status promatrača. Nikada
ni jedna zemlja nije bila suspendirana u Vijeću Europe, što je najteža
kazna koju može izreći organizacija kojoj je sjedište u Stasbourgu, a
koja je osnovana 1949. godine, s ciljem promicanja demokracije i
ljudskih prava.'
Diplomati kažu kako je krajnje malo vjerojatno da će zemlje članice
suspendirati članstvo Zagreba, koji je ušao u Vijeće lani u studenome.
Neki europski poslanici iritirani su pak američkim miješanjem u
europske poslove. U svom izvješću iz Strasbourga agencija Associated
Press ističe kako su europski dužnosnici sa sumnjičavošću reagirali na
američki prijedlog. Amerikanci nisu željeli komentirati sadržaj
dokumenta. Agencija navodi kako su oni prethodnih tjedana potiho i
neslužbeno pustili rečeni dokument u optjecaj. Washington Hrvatskoj
predbacuje navodna kršenja ljudskih prava, neprovođenje odredaba
Daytonskog mirovnog sporazuma, uključujući i nedostatak suradnje s
međunarodnim sudom za ratne zločine u Haagu.
Istovremeno, kako saznaje BBC-eva dopisnica iz Bruxellesa Ulana
Lungescu, Europsko povjerenstvo, izvršno tijelo Europske unije, sprema
izvješće o poštivanju ljudskih prava u Hrvatskoj te odredba Daytonskog
sporazuma od strane Zagreba. Procjenjuje se da će izvješće biti vrlo
kritično, a što bi moglo voditi prema tome da Europska unija
suspendira povlašteni trgovinski tretman koga je dala Hrvatskoj.
Dužnosnici Europskoga povjerenstva u Bruxellesu potvrdili su da se
takvo izvješće sprema te dodaju kako će ono biti završeno krajem ovoga
ili početkom idućega mjeseca, a ono će biti temelj budućeg odnosa
povjerenstva prema Hrvatskoj. U pitanje će tako doći tzv. autonomne
trgovinske mjere, niz trgovinskih povlastica koje se prvenstveno tiču
ukidanja poreza i otklanjanja ograničenja na većinu industrijskih
proizvoda te nekih poljoprivrednih proizvoda. Te se povlastice
određuju svake godine iznova, a nazivlju se autonomnima budući da ih
Europska unija može jednostrano ukinuti ne ispunja li zemlja na koju
se odnose specifične uvjete.
Od Hrvatske je unija tražila da poštuje sporazum o istočnoj Slavoniji,
otvori carinsku granicu prema republici srpskoj, dokaže da uistinu
utječe ne bosansko-hercegovačke Hrvate da oni ukinu svoj zasebni
entitet te da koristi svoj utjecaj kako bi Hrvati optuženi za ratne
zločine dospjeli u Haag. Europski dužnosnici kažu kako Hrvatska te
uvjete nije ispunila, prenosi Ulana Lungescu, te joj još ostaje samo
nekoliko tjedana da pokaže kako je na to spremna. Izvještava se kako
luksemburško predsjedništvo unijom priprema popis od 20 konkretnih
točaka čije će se ispunjenje tražiti od Hrvatske.
Ovi su zadnji međunarodni pritisci odmah naškodili hrvatskim
ekonomskim performansama. Danas su općenito opale vrijednosti dionica
na Zagrebačkoj burzi, a stručnjaci su pesimistični glede neposrednih
budućih kretanja, procjenjujući da će doći do daljnjeg pada. Slika je
prilično depresivna, kaže Zoran Ilić iz brokerske kuće Consult Invest,
prenosi Reuters. On oprez stranih ulagača povezuje s političkim
pritiscima stranih sila na Hrvatsku."
***
Jesu li svojim zahtjevom zemljama članicama Vijeća Europe da Hrvatsku
isključe iz svojeg članstva Amerikanci svoj dosadašnji pritisak na
Hrvatsku podigli na višu razinu, glasilo je pitanje kojeg je Rosa Grce
postavila američkom novinaru i dugogodišnjem izvjestitelju s Balkana
Royu Gutmanu.
= Mislim da jest jer sve od vremena posjeta državne tajnice Madeleine
Albright u svibnju i lipnju ove godine jasno je da je uloga Hrvatske
presudna za uspješnost Daytonskog sporazuma. Amerikanci drže da
predsjednik Tuđman nije ispunio svoje obećanja, odgovara Roy Gutman.
= Albright je inzistirala na tome da se izbjeglice vrate kućama i tek
se jedan mali broj Srba vratio u svoje domove u Hrvatskoj. Hrvatska je
obećala regulirati pitanje povratka imovine Srbima, a zakon još nije
donesen. Posljednje što je razbjesnilo Amerikance bila je odluka HDZ-a
u Bosni i Hercegovini da bojkotiraju tamošnje lokalne izbore,
objašnjava Roy Gutman uzroke sve većeg američkog pritiska na Hrvatsku
te naglašava
= Amerikanci su bili zbog toga tako bijesni da su zamalo suspendirali
vojnu suradnju s Hrvatskom. Predomislili su se kad je HDZ Bosne i
Hercegovine povukao svoju odluku te je ipak odlučio izići na izbore. U
svakom je slučaju došlo do pogoršanja odnosa u nekoliko posljednjih
tjedana, kaže dobar poznavalac balkanskih prilika američki novinar Roy
Gutman koji je za svoje izvještavanje za dnevni list 'The Newsday'
dobio Pulitzerovu nagradu.
Amerikancima je jako stalo do provedbe Daytona i nisu zadovoljni onim
što na tome čini Hrvatska. Premda im se odgovara da Hrvatska ne može
utjecati na bosanske Hrvate, oni u to nipošto ne vjeruju. Ta dokaz im
je i to što je nedavno predsjednik Tuđman takorekuć osobno objavio da
će bosanski Hrvati sudjelovati na izborima.
Na pitanje može li se američki pritisak, koji se osjeća kroz mnoge
svjetske instituicije, pogotovo financijske, nazvati sankcijama, Roy
Gutman odgovara:
= Prekinuta je međunarodna financijska pomoć, Međunarodni monetarni
fond ne odobrava Hrvatskoj pristup rezervnim kreditnim linijama,
Europska banka za obnovu i razvoj više ne daje nove fondove, a u State
Departmentu kažu da nedostatak likvidnih sredstava izaziva porast
kamatnih stopa u Hrvatskoj. Amerikanci su vrlo dosljedni u pritisku,
odgovara Roy Gutman, i shvaćaju da sami neće postići što žele pa su se
obratili saveznicima u Europi kako bi zajedno stavili pritisak na
Hrvatsku. No, američki novinar ipak tvrdi kako to nisu sankcije.
Amerikanci se naime suzdržavaju od proglašavanja sankcija jer žele
naglasiti da Hrvatska ipak ne krši Daytonski sporazum u razmjerima u
kojima to radi SR Jugoslavija. Uz to Amerikancima je također važno da
Hrvatska bude dio zapadnoga svijeta, što ona i sama želi. Nadalje,
budućnost Bosne i Hercegovine i balkanskoga područja uvelike će
odrediti budućnost NATO saveza i sigurnosnog sustava u Europi. Zbog
toga za Sjedinjene Države tamošnje prilike predstavljaju najvažnije
političko pitanje, zaključuje Roy Gutman.
(BBC)
AUSTRIJA
KLEINE ZEITUNG
25. IX. 1997.
SAD zahtijevaju isključenje Hrvatske iz Vijeća Europe
"Američko ministarstvo vanjskih poslova založilo se za isključenje
Hrvatske iz Vijeća Europe. Washington je svoju inicijativu pred
ministarskim odborom i parlamentarnom skupštinom obrazložio prigovorom
da Zagreb nije ispunio svoje obveze, vezane uz demokratske i pravne
reforme i za poštivanje ljudskih prava. Štoviše, kršenje načela Vijeća
Europe čak je učestalo, istaknuli su Amerikanci. SAD imaju status
promatrača pri Vijeću Europe. Ministarstvo vanjskih poslova posebno
spominje ograničenje slobode tiska ii mišljenja, sprječavanje povratka
izbjeglica, diskriminaciju manjina i nedostatnu spremnost na provedbu
Daytonskog sporazuma u Bosni.
Predsjedatelji parlamentarnih frakcija u Strassburgu pokazali su
nerazumijevanje za američku inicijativu čiji sadržaj, doduše, mnogi
zastupnici podupiru. Vijeće Europe u Strassburgu nagađa moguće motive
i strateške namjere američke politike. Naime, dok bi Hrvatska trebala
biti isključena, američka ministrica vanjskih poslova preporučila je
Europskoj uniji što brži prijam Turske koja je izložena kritici zbog
sličnih negativnih prilika", dodaje novinar na kraju izvješća.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON POST
24. IX. 1997.
Berger kaže da Sjedinjene Države moraju ostati u Bosni
"Savjetnik predsjednika Clintona za nacionalnu sigurnost jučer je
izjavio da gotovo dvije godine nakon dolaska američke vojske u Bosnu,
ta zemlja i dalje balansira 'na zategnutoj žici' te da će i u daljnjoj
budućnosti biti potrebna istaknuta američka uloga na tom području,
želimo li da ne dođe do obnavljanja rata", piše John F. Harris.
"U govoru koji dužnosnici Bijele kuće nazivaju velikom izjavom
američke politike, nacionalni savjetnik za sigurnost Samuel R. 'Sandy'
Berger suzdržao se od zagovaranja produžetka mandata američkih
vojnika, opisujući američko vojno uključenje nakon sljedećega proljeća
tek kao jednu mogućnost. On je naglasio da je Clinton predan
dugoročnom naporu stvaranja mirne, multietničke države prema viziji
Daytonskih sporazuma iz 1995.
Berger je svojoj publici u Sveučilištu Georgetown priznao da je
oporavak Bosne nakon građanskog rata 'bolno spor', no dodao je da uz
pomoć NATO-a 'mir počinje hvatati korijene'. 'Da bi zadržali naše
dobitke na tom području, potrebno je da međunarodna zajednica još dugo
vremena ostane angažirana na neki način', izjavio je Berger.
Takva izjava - za koju vladini dužnosnici kažu da je bila dio
strategije da se javnost pripremi za mogućnost proširenja američke
vojne nazočnosti - osuđuje Clintona na bitku s Kongresom. Republikanci
pritišću Predsjednika da jasnije odredi 'strategiju izlaska' američke
vojske, koja je prema prvotnom planu trebala dovršiti svoj posao u
Bosni početkom 1996. Novac potrošen na obranu sad prisiljava Clintona
da potraži dopuštenje Kongresa želi li da vojska ostane u Bosni.
U središtu raspre je neslaganje o pitanju je li cilj ujedinjene,
multietničke Bosne realan. Sve više glasova u Kongresu i američkim
krugovima koji se bave vanjskom politikom tvrdi da je de facto podjela
Bosne između etničkih skupina najrealniji tijek događanja. No Berger
je izjavio da bi vlada trajnu podjelu smatrala priznanjem poraza onima
koji su odgovorni za rat. 'Vjerujem da su oni koji zagovaraju podjelu
u krivu, jer prihvaćanje podjele znači ratifikaciju najgoreg etničkog
čišćenja u Europi u posljednjih pola stoljeća', izjavio je. 'Ne
smijemo odustati od pravde i nagraditi agresiju.'
I dok je odbacio stajalište da etnička mržnja u Bosni proizlazi iz
'željeznih zakona genetike ili kulture', Berger je upozorio: 'Moramo
biti realni: međunarodna zajednica i ljudi u Bosni suočeni su sa
mnogim stvarnim izazovima, koji će zahtijevati strpljenje i trajni
napor.' No Berger je, kao i Clinton i drugi vladini dužnosnici, ostao
neodređen te nije objasnio u čemu bi se točno sastojao taj napor.
Izjavio je da bi budućnost američke uloge mogla biti ograničena na
financijsku pomoć za građansku obnovu. I inzistirao je da ni
Sjedinjene Države ni njezini partneri u NATO-u nisu donijeli odluku o
tome hoće li SFOR u Bosni biti zamijenjen nekom drugom vojskom, u
kojoj će sudjelovati i Amerikanci.
Poruka njegova govora bila je usmjerena na obrazlaganje razloga zbog
kojih bi takva sila mogla biti potrebna. U Bijeloj kući i u
ministarstvu vanjskih poslova, neki dužnosnici tvrde da je Clintonova
odluka da uključi američke vojnike u mirovnu operaciju nakon utvrđenog
roka praktički neizbježna. (...)
Bivši ministar vanjskih poslova Henry A. Kissinger ovaj je tjedan
napisao članak u kojem tvrdi da vlada riskira 'uvlačenje u krizu,'
budući da su ciljevi misije u Bosni i strategije za njihovo
ostvarivanje slabo definirani. Berger je na to izjavio da 'članku dr.
Kissingera nedostaje svijest o trenutačnom stanju stvari.'
Zadnjih je mjeseci, kaže Berger, Bosna mnogo napredovala;
nezaposlenost je pala na 50% od prijašnjih 90%. Dodao je da su
obnovljene opskrba vodom i grijanjem te da su barikade koje su prije
postavile zaraćene strane uglavnom nestale. (...)"
Podijeljena politika prema UN-u
"Program vanjske politike predsjednika Clintona prema Ujedinjenim
narodima dobrim dijelom oslikava, a u nekim slučajevima zaoštrava
razlike u stajalištima između Predsjednika i republikanskog Kongresa,
koji je mnogo manje međunarodno usmjeren. No Clinton je u pravu: pred
nama je mnogo važnog posla.
O jednom pitanju koje je dugo vremena bilo sporno, on se sad slaže s
Kongresom budući da ga je senator Jesse Helms 'potukao'; radi se o
financiranju i reformi Ujedinjenih naroda. Predsjednik se usprotivio
zahtjevu glavnog tajnika da se pristojbe plate 'u cijelosti,
pravodobno i bezuvjetno'; on je stao u obranu američkog plana da ih se
plati djelomično, kasno i uvjetno (reformirati UN, smanjiti američke
pristojbe). Proglasio je to nepromjenjivim, budući da je riječ o
dvostranačkom proizvodu. To je sramota i loš primjer, no trenutačno
čak ni Clintonovi kritičari ne nude nijednu moguću alternativu. (...)
Predsjednik je u New Yorku objavio da će zatražiti od Senata da
ratificira dogovor o zabrani nuklearnih testova koju je potpisao
prošle godine. Ugovor je najvažniji u naporu za kontrolom oružja, koja
se na kraju krajeva pokazala prilično skromnom. Dobar dio Kongresa
sumnjičav je prema ugovoru. G. Clinton je pokušao umiriti Kongres
programom laboratorijskih i kompjutorskih testova vrijednim 4,5
milijarda dolara - bez eksplozija - da bi se održao američki arsenal.
Program ide do ruba gaženja svrhe ugovora, a ona je da se nuklearne
sile spriječi 'da razvijaju još naprednija i opasnija oružja'. Ipak,
sukob s Kongresom je neminovan.
G. Clinton je dao još nekoliko prijedloga vezanih uz UN - da se
uspostavi stalni sud za ratne zločine te da se dvije razvijene i tri
zemlje u razvoju učine stalnim članicama Vijeća sigurnosti. Te
plemenite mjere također će uvrijediti zakonodavce koji, budalasto ali
uporno, izjednačuju međunarodnu suradnju s odbacivanjem američkog
suvereniteta.
Predsjednik Clinton preuzeo je ured s namjerom da kad god je moguće
upotrijebi multilateralni pristup te da pribjegne unilateralnom kad je
to potrebno. No teškoće u Somaliji, Bosni i drugdje probudile su
kritičare iz Kongresa te ga prisilile na zauzimanje obrambenog
stajališta. Sad se Clinton našao u čudnoj poziciji - smanjuje američke
obveze prema Ujedinjenim narodima, a istodobno od te organizacije
traži da se posveti dugoj listi globalnih problema. Nastavlja se
rasprava o tome povećava li UN američku moć ili je potkapa. G. Clinton
pokazuje određenu vjeru u prvu mogućnost i provodi politiku koja je
više u skladu s drugom."
THE NEW YORK TIMES
24. IX. 1997.
UN poručuje Clintonu: 'Gdje je taj novac'
"Clintonova povorka automobila u ponedjeljak još nije napustila
teritorij UN-a, a optužbe su već počele stizati. 'Neplaćanje je
neprihvatljivo', izjavio je norveški ministar vanjskih poslova Bjorn
Tore Godal, iako nije izravno imenovao Sjedinjene Države ili izrekao
da one duguju UN-u kojih 1,5 milijardi dolara, a čekovi nikako da
stignu. No nije to ni trebao posebno istaknuti", piše Barbara
Crossette. "Kako mi, koji uvijek naglašavamo bezuvjetnu obvezu
pravovremenog i potpunog isplaćivanja, možemo od naših stanovnika
očekivati da nastave financirati one koji se 'švercaju'?', upitao je
ministar u svom govoru u ponedjeljak.
Danas je bio red na druge, između ostalih i Rusiju te veliku Europsku
uniju i malu Andoru, čiji se predsjednik vlade Marc Forne Molne
zapitao: 'Ukoliko svaki žitelj moje države može godišnje izdvojiti
gotovo dva dolara za proračun organizacije, zašto to isto ne mogu
učiniti ljudi iz drugih, razvijenih zemalja?'
Britanski ministar vanjskih poslova Robin Cook izjavio je danas da
'nije pravedno da neke članice plaćaju svoje pristojbe, a druge ne.'
Primijetio je također da pozivi na jaču ujedinjenu akciju protiv
organiziranog kriminala i trgovine narkoticima - a to su ciljevi
Clintonove vlade - imaju cijenu.(...)
Predsjednik Clinton je u svom govoru u ponedjeljak ponovio obećanje da
je na pomolu djelovanje Kongresa o pitanju pristojbi te da je vlada
uvjerena da će američki dugovi biti podmireni. No u UN-u je sve manje
i manje volje da se vjeruje da će se to dogoditi, pogotovo ne ubrzo.
No UN se isto tako ne žuri službeno smanjiti visinu američkih
pristojba kako bi se udovoljilo zahtjevima Washingtona.
Sjedinjene Države moraju financirati 25% UN-ova proračuna, što je
utemeljeno, s obzirom na proporcionalni udio zemlje u svjetskom
gospodarstvu. Amerika tu brojku želi smanjiti na 20%. Washington je
dužan snositi troškove oko 31% proračuna za mirovne operacije, a plaća
- kad plaća - 25%, prema zakonu koji je Kongres odobrio 1994., a koji
je u suprotnosti s obvezama međunarodnog ugovora.
Nadalje, američki prijedlog da se Vijeće sigurnosti proširi tako što
bi Japan, Njemačka i tri zemlje u razvoju dobile trajna mjesta u
organizaciji (bez obećanja o pravu veta) zasad je naišao tek na
blijedu potporu za vrijeme ovogodišnje debate glavne skupštine. (...)
U Washingtonu, vijeće Kongresa radi na odredbama proračuna koji
pokriva UN i ostale međunarodne organizacije, trudeći se obaviti posao
do roka koji mu istječe krajem mjeseca. (...)
Predsjednik Hitne koalicije za američku financijsku potporu UN-u David
E. Birnbaum, koji je sve do prošle godine, kao američki diplomat, bio
zadužen za proračunske pregovore pri UN-u, izjavio je da su dvije
najvažnije mjere koje se tek trebaju razmotriti prijedlog koji bi
dopustio Predsjedniku da odbaci određene uvjete koje Kongres želi
vezati uz plaćanje - a neke od njih diplomati ovdje smatraju ne samo
nemogućim ispuniti, već i uvredljivim za druge zemlje - te mjeru koja
UN-u dopušta da zadrži 107 milijuna dolara koje duguje Sjedinjenim
Državama, kao nadoknadu za mirovne operacije. To posljednje bi,
zapravo, dodatno smanjilo iznos washingtonskog duga. 'No čak i ako
legislacija prođe, a uvjeti budu zadovoljeni, Sjedinjene će Države još
uvijek dugovati značajnu svotu novaca UN-u', izjavio je g. Birnebaum u
intervjuu. (...)"
THE WASHINGTON TIMES
24. IX. 1997.
NATO i Bosna
"Sljedeće će se godine Sjedinjene Države i njihove saveznice suočiti s
dvije važne odluke", piše Lee H. Hamilton. "Parlamenti zemalja članica
trebaju ratificirati proširenje NATO-a, a vlade moraju odlučiti o
budućnosti mirovne operacije pod vodstvom NATO-a u Bosni, kojoj mandat
istječe sljedećega lipnja. Ti problemi moraju se dobro sagledati i
treba ih razmotriti odvojeno. Bosna neće odrediti budućnost NATO-a, a
dugoročno, ni NATO neće odrediti budućnost Bosne.
Kao prvo, velika je pogrješka povezivati budućnost NATO-a s uspjehom u
Bosni. To je prevelik teret za NATO: on je obrambeni savez i nije
zadužen za zadatke izgradnje države. Ništa što bi NATO ili Sjedinjene
Države mogle učiniti neće prisiliti ljude u Bosni da počnu vjerovati
jedni drugima te da opet žive zajedno. To ovisi o ljudima u Bosni i
njihovim vođama.
Kao drugo, uspjeh ili neuspjeh u Bosni nemaju mnogo veze s razlozima
koji su motivirali članice NATO-a da prošire savez. Ti razlozi idu
mnogo dalje od Bosne i Balkana. Oni su usmjereni na očuvanje
stabilnosti i davanje sigurnosnih jamstava bivšim satelitima Rusije.
Treće, neka vrsta međunarodne mirovne snage morat će ostati u Bosni i
poslije lipnja 1998. Clintonova bi vlada već jednom trebala otvoreno
priznati da je mirovna operacija u Bosni dugoročni zadatak koji
zahtijeva više godina. Svaki vojnik i djelatnik u Bosni te sve naše
saveznice u sklopu NATO-a reći će vam da će se povući iz područja
učine li to Amerikanci; no rat će se u tom slučaju obnoviti.
Preuranjeno povlačenje mirovnih snaga formula je koja jamči povratak
rata.
Kao četvrto, prerano je da odbacimo Daytonsku viziju multietničke
Bosne te da ju proglasimo osuđenom na propast. Dvije godine koje su
protekle od potpisivanja Daytona mogu se činiti dugim razdobljem za
Amerikance, no na Balkanu je to samo kratki trenutak.
Neki predlažu podjelu, kao bolju alternativu od Daytona, no taj put
nije ni mudar ni realan. Podjela danas ne može biti provedena bez još
većeg nasilja i rata. Baš kao što mnogi bosanski Srbi i Hrvati ne žele
živjeti u ujedinjenoj, centraliziranoj Bosni, tako ni mnogi Muslimani
u Bosni ne žele vidjeti podijeljenu Bosnu. Pregovarati o podjeli i
napuštanju Daytona u ovom trenutku nije ni upola tako lako kao što nam
zagovornici te ideje sugeriraju.
Podjela, kad bi i bila moguća, neće ni u kojem slučaju smanjiti
potrebu za mirovnom operacijom ili ubrzati dolazak dana kad će se NATO
snage moći povući s područja. Upravo suprotno; podjela bi mogla
značiti da takve snage moraju ostati na području sljedećih nekoliko
desetljeća, radi nadgledanja nestabilnih i nepostojanih granica.
Mirovne snage NATO-a ne mogu i ne bi smjele ostati zauvijek u Bosni.
Ukoliko Dayton ne uspije, tada bi moglo biti neophodno da se za
nekoliko godina jednostavno upita stanovnike Bosne kakvu budućnost
žele za svoju državu, a to bi se moglo učiniti putem referenduma.
Mogao bi to biti jedini pošten i demokratski izlaz. No prerano je da
se to pitanje pokrene već sada.
Na posljetku, moguće je da ni Dayton, ni podjela, ni bilo koje drugo
rješenje ne mogu Balkanu donijeti trajni mir. Nekad čak ni veće sile
ne dobiju ono što žele, bez obzira na uložene napore. Jugoistočna
Europa stoljećima doživljava pobune. Mi ne možemo nametnuti trajno
rješenje ako se narod Bosne tome odupire.
Neuspjeh u Bosni bio bi tragedija za ljude iz tog područja i korak
natrag za nas i naše saveznice. No savez će opstati, kao i njegovo
proširenje. Mnogo su puta predviđali pad NATO-a - to je primjerice
učinio i Henry Kissinger, prije 40 godina. No zajednički politički,
gospodarski i sigurnosni interesi saveza duboki su, pa čak ni gomila
bosanskih problema ne bi trebala - i neće - potopiti savez."
Povećana korist od mirovnih snaga
"Novi francuski čelnik mirovnih operacija UN-a Bernard Miyet pričao mi
je da se UN mijenja", piše Georgie Ann Geyer. "Zatim sam kroz prozor
njegova ureda opazila crni helikopter. (...) I meni i njemu u tom je
trenutku 'kliknulo': oboje smo se prisjetili tvrdnji desničarske
gerile i ostalih, da UN pokušava osvojiti svijet - čitavo vrijeme
lukavo zamaskiran u crne helikoptere! (Zaista, bivši glavni tajnik
UN-a Boutros Boutros Ghali jednom se vratio u UN s prekomorskog
putovanja te se našalio: 'Ljepše mi je biti kod kuće i igrati se
svojim crnim helikopterima!' 'Aha!', rekla sam u šali. 'A ovdje je
dokaz vaše agresije, pred vašim očima!'
Na te se riječi g. Miyet ironično osmijehnuo. 'Zapravo, rado bih da
imam helikoptere', izjavio je, 'no zamislite: kako bi to bilo da mi
letimo u crnim helikopterima, dok naši podtajnici nemaju ni vozača ni
automobila, a većina ih živi u Westchesteru jer im je New York
preskup.'
U novim vremenima, poslije 'bosanske traume', sve stare zamisli -
naslijeđe šest godina nametanja UN-ove moći svijetu - posve se
neromantično ponovno ocjenjuju.
Broj mirovnih snaga u čitavom svijetu smanjen je; tako se u Bosni
danas nalazi samo 34.000 vojnika, dok ih je na vrhuncu misije 1993.
tamo boravilo 78.000. No što je još važnije, najutjecajniji ljudi
organizacije sada napokon razmišljaju o razgranjivanju mirovnih
operacija (uglavnom se razmatra ulazak s 'neutralnim' vojnicima nakon
dogovora o nadgledavanju prestanka vatre) i nametanju mira
(agresivnijim ulaskom vojnika prije nego dođe do prestanka vatre ili
dogovora između sukobljenih snaga).
Glasnogovornik glavnog tajnika Frederic Eckhard izjavio je: 'U Bosni
je došlo do iskrivljavanja načela mirovnih operacija. Naša načela nisu
se promijenila: i dalje nastojimo biti neutralni i surađivati sa svim
stranama. No u razdoblju poslije hladnog rata počeli smo se miješati.'
Rezultat je naravno bio taj, da su 'mirovne snage' dobile mandat koji
im je onemogućio čak i da brane same sebe, pa su tako postali žalosni
zarobljenici najnasilnijih skupina (u ovom slučaju, Srba).
Danas, pod novim glavnim tajnikom Kofi Annanom, dužnosnici UN-a prvo
objavljuju što neće učiniti, a tek onda što će poduzeti. Više ne žele
umiješati mirovne snage u rat, kao što je to bilo u Bosni. Oni ne žele
djelovati bez ovlasti i precizno određenih mandata, a posebice
odbijaju djelovati bez pozitivnog (a ne pasivnog, kao što je to bilo s
Bosnom) odgovora Vijeća sigurnosti.
U isto vrijeme, same strukture civilnog i političkog svijeta mijenjaju
se tako brzo, da intervencija u bilo kojoj vrsti krize postaje još
teža. (...) 'Vjerujem da su cjelokupni naši sistemi vladanja
utemeljeni na pretpostavkama koje više ne vrijede. (...) Danas je
važnije nego ikad da imamo djelotvornu svjetsku organizaciju.
G. Eckhardt, jedan od najmisaonijih ljudi u UN-ovoj zgradi, počinje
uviđati kako bi mirovne operacije mogle postati djelotvornije. 'U
Ruandi smo krivo postupili', izjavio je. 'Iz toga smo naučili da je
5.000 djelotvorno uporabljenih vojnika moglo spriječiti masakr.' No je
li u redu da se UN tako postavi, u svjetlu njegovih, često
kontradiktornih, pravila o korištenju sile i zadržavanju 'neutralnog'
stajališta? 'Ukoliko vojnike rapidno prestrojite u borbeni poredak,
Vijeće sigurnosti može odlučiti o misiji', nastavio je. 'Ono može
pitati druge zemlje žele li poslati svoje vojnike. Ukoliko one
pristanu, tada može započeti intervencija pod zastavom UN-a. No od
toga smo još daleko.' (...) 'U budućnosti će to ići tako da ćete
suglasnost za akciju dobiti postupno. No u svakom budućem scenariju,
morate imati UN.'"
NJEMAČKA
FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG
24. IX. 1997.
Jesu li izbori oslabili vladajuće stranke u Bosni?
"Objava rezultata općinskih izbora, održanih 13. i 14. rujna u Bosni i
Hercegovini, prilično se otegla. Glasnogovornik Organizacije za
europsku sigurnost i suradnju (OESS) najavio je u Sarajevu da će
pouzdani rezultati biti objavljeni ovoga petka. OESS, organizator i
kontrolor izbora, prvotno je najavio objavu konačnih rezultata već za
kraj, a kasnije za sredinu prošlog tjedna. U obrazloženju odgode
istaknuto je da rezultati moraju biti pomno provjereni zbog njihove
političke osjetljivosti. Šef OESS-ove misije u Bosni Amerikanac
Frowick nedavno je revidirao odluku jednog OESS-ova izbornog
povjerenstva po kojoj je Srpska demokratska stranka (SDS) pod vodstvom
možebitnog ratnog zločinca Radovana Karadžića trebala biti naknadno
diskvalificirana iz izborne utrke. SDS je usprkos OESS-ovoj zabrani
nastojao u predizbornoj kampanji pridobiti potporu birača isticanjem
plakata s Karadžićevim likom. Frowick je svoju odluku obrazložio
tvrdnjom da bi isključenje SDS-a iz izborne utrke moglo ugroziti
osobnu sigurnost OESS-ovih suradnika.
Po navodima pojedinih oporbenih stranaka općinski su izbori
rezultirali jasnim slabljenjem vladajućih stranaka u prvom redu na
srpskoj i muslimanskoj strani. U Republici Srpskoj (...) SDS je
pretrpio veliki gubitak glasova u Banjoj Luci i u okolici toga grada,
kao i u pojedinim gradovima na istoku Bosne. SPRS je ogranak
Socijalističke partije Srbije koju vodi jugoslavenski predsjednik
Slobodan Milošević. U istočnoj Bosni veliki porast glasova zabilježila
je ekstremno nacionalistička Srpska radikalna stranka (SRS) pod
vodstvom bivšeg četničkog vođe Vojislava Šešelja.
Na području hrvatsko-muslimanske federacije Hrvatska demokratska
zajednica (HDZ) obranila je svoju vodeću poziciju među Hrvatima. No,
muslimanska Stranka demokratske akcije (SDA) pod vodstvom bosanskog
predsjednika Izetbegovića pretrpjela je gubitke. Najjača oporbena
stranka u federaciji postala je Socijaldemokratska partija (SDP). SDP
se smatra multietničkom alternativom dominantnim nacionalnim strankama
SDS-u, HDZ-u i SDA na razini cijele zemlje. U sjevernobosanskom
industrijskom gradu Tuzli multietnička 'Lista 97' pod vodstvom
popularnog gradonačelnika Bešlagića uspjela je obraniti svoju vodeću
poziciju. Bešlagić je stekao reputaciju vodeće figure koja se zalaže
za miran suživot svih naroda Bosne i Hercegovine te koja je taj
suživot znala u Tuzli sačuvati i za vrijeme rata.
U nekoliko gradova većinu mandata uspjeli su osvojiti predstavnici
protjeranih etničkih skupina, koji su tamo bili u većini prije rata.
Tako će u Drvaru, Glamoču i Bosanskom Grahovu, gradovima pod hrvatskim
nadzorom, većinu mandata vjerojatno osvojiti Srbi dok bi u Srebrenici
i Zvorniku, gradovima pod srpskim nazdorom, te u Žepču, gradu pod
hrvatskim nadzorom, većinu mogli osvojiti Muslimani. Nepregledno je
stanje u strateški važnom gradu Brčkom, smještenom u posavskom
koridoru na sjeveru Bosne. Grad koji danas nadziru Srbi bio je nekada
većinom muslimanski, a danas povezuje istočni i zapadni dio rs.
Dvojbeno je kako će gradonačelnici i zastupnici 'u egzilu' ući u
skupštine općina koje danas nadzire druga etnička skupina", dodaje na
kraju izvješća Matthias Rueb.
Izbori su ojačali radikalne nacionaliste u Srbiji
"Pobjednik srpskih predsjedničkih i skupštinskih izbora već je poznat.
Riječ je o bivšem četničkom vođi i predsjedatelju ekstremno
nacionalističke Srpske radikalne stranke (SRS) Vojislavu Šešelju.
Lijevi blok pod vodstvom Socijalističke partije Srbije (SPS) izgubio
je glasove, ali će i dalje biti najjača politička snaga. SRS bilježi
veliki porast glasova i postaje ključnim čimbenikom moći bez kojeg
neće biti moguće sastaviti vladu. Srpski pokret obnove (SPO) pod
vodstvom više smućenog nego karizmatičnog Vuka Draškovića ne vrijedi
puno bez svojih saveznika iz raspadnutog oporbenog saveza 'Zajedno'.
Dosadašnji izborni rezultati pružaju sljedeću sliku: za drugi krug
glasovanja, sazvan 5. listopada, kvalificirali su se kandidat lijevog
bloka Lilić i kandidat SRS-a Šešelj. Lilić je vjerojatno prikupio 1,2
milijuna glasova i ima prednost od oko 200 tisuća glasova u odnosu na
Šešelja koji je pak u sličnom vodstvu u odnosu na Draškovića. Lilić,
Miloševićev prethodnik na dužnosti predsjednika Savezne Republike
Jugoslavije, ima danas dobre izglede da postane Miloševićevim
nasljednikom u fotelji srpskog predsjednika. Naime, Lilić je čak i za
pristaše liberalne oporbe, koja je pozvala na bojkot izbora, manje zlo
od deklariranoga velikosrpskog rasista Šešelja. Zamjena mjesta s
Lilićem bila bi za Miloševića idealna budući da je Lilić na svakom
položaju vjerni stranački vojnik i pouzdani primatelj zapovijedi dok
Milošević želi osvojenu vlast prenositi s jedne dužnosti na drugu.
Tako je bilo nakon što je bezbojni dužnosnik Milošević prije točno 10
godina udarom došao na čelo tadašnje Komunističke partije i tako će
biti i nakon netom održanih izbora.
U beogradskoj skupštini lijevi će blok vjerojatno izgubiti nekoliko
mandata. Po navodima objavljenim u utorak, lijevi je blok - koji osim
Miloševićeva SPS-a tvori i Jugoslavenska ljevica (JUL) njegove supruge
Mirjane Marković i Nova demokracija (ND) pod vodstvom Mihajlovića -
osvojio 110 od ukupno 250 mandata. SRS može računati na 81 mandat dok
će SPO vjerojatno osvojiti 46 mandata. Ostale stranke mogu računati na
oko 13 mandata od kojih će po četiri pripasti Udruženju Mađara u
Vojvodini (VMSZ) i 'Koaliciji Vojvodina'. Na prošlim skupštinskim
izborima, održanim 1993. g., SPS je osvojio 123 mandata, izgubivši za
dlaku apsolutnu većinu. Oporbeni savez DEPOS pod vodstvom SPO-a
osvojio je 45 a SRS 39 mandata. Demokratska stranka (DS) današnjeg
gradonačelnika Beograda Zorana Đinđića zabilježila je tada velik
porast glasova, osvojivši 29 mandata. No, zbog bojkota izbora DS neće
biti zastupljena u novoj skupštini.
ND je nakon izbora 1993. g. istupila iz saveza DEPOS i preuzela ulogu
pribavljača većine za SPS. Budući da je ND na aktualnim izborima
nastupila u okviru lijevoga bloka, potraga za dodatnim glasovima za
SPS bit će otežana. Šešelj koji je već jednom surađivao sa SPS-om u
sastavljanju vlade već se ponudio kao koalicijski partner. No, nije
isključena ni mogućnost ponovnog približavanja Šešelja starom
prijatelju i neprijatelju Draškoviću, čiji je Šešelj bio kum u vrijeme
zajedničkih disidentskih dana. Moguće je također da će Drašković
dopuniti svoju izdaju saveza 'Zajedno' i ući u vezu sa SPS-om.
Brojni su uzroci Šešeljeva uspjeha. Šešelj je zacijelo najnadareniji
političar među trojicom najvažnijih kandidata za predsjedničku
dužnost. Rječitiji je i jasniji od drvenoga Lilića i istodobno bolji
populist od Draškovića koji polaže tako velike nade u svoju karizmu.
Za Šešelja su vjerojatno glasovali svi oni birači koji su se
razočarali u Miloševića i njegova prazna velikosrpska obećanja. Njima
i srpskim izbjeglicama iz Hrvatske i Bosne Šešelj je obećao stvaranje
velike Srbije. Izbjeglice bi se potom mogle vratiti u svoja
'oslobođena' matična sela. Osim toga, Šešeljevo biračko stablo crpi
hranu i iz rezervoara onih koji trpe posljedice gospodarske krize. Na
kraju krajeva, pomogao mu je i poziv mjerodavnih oporbenih stranaka na
bojkot izbora.
Prigovori stranaka-sudionica bojkota da je SPS ponovno počinila
izbornu prijevaru nisu nelogični. Naime, do nedjelje kasnije
poslijepodne isticano je da glasovanje protječe jako polako, a potom
je izborno povjerenstvo u ponedjeljak izjavilo da je na izborima
sudjelovalo 62 posto birača. Čak je i vladajuća SPS nakon
prebrojavanja prvih glasova govorila da je na izbore izišlo nešto više
od 50 posto birača. DS, predvodnica bojkota, izjavila je da je u
Beogradu na izbore izišlo 42 posto, a u seoskim krajevima 49 posto
birača. Kvorum za valjanost izbora iznosi 50 posto birača.
Organizacija za europsku sigurnost i suradnju ocijenila je, doduše, da
je tehnički tijek izbora bio uglavnom korektan, ali je dijelom
poduprla kritiku oporbe, vezanu uz kontrolu medija, novi izborni zakon
i mogućnosti manipulacije. Osim toga, DS je prigovorila da na biračkim
listićima nije bilo serijskih brojeva. Stoga postoji opasnost da su
birački listići naknadno ispunjeni i ubačeni u biračke kutije, dodaje
DS, napominjući i da je nadzor u vidu 170 promatrača OESS-a bio
krajnje nedovoljan", prenosi Matthias Rueb.
Svi su konci u Miloševićevim rukama
"Poznati ishod skupštinskih i još nepoznati ishod drugoga kruga
predsjedničkih izbora u Srbiji neće biti pretjerano važni. Samo se na
prvi pogled čini zanimljivom činjenica da Miloševićeva lijeva
koalicija više nema većinu u srpskoj skupštini. Naime, birači koji su
ovaj put uskratili svoj glas Miloševiću glasovali su za
ultranacionalista Šešelja. Dakle, ne postoji nijedan oslonac u koji bi
se - u iščekivanju reformi - mogle uzdati zapadne sile. Naime, ni
oporbenjak Drašković, monarhist i velikosrbin, nije osoba u koju bi se
zapadne države mogle uzdati. Svi su političari u prvom redu šahovske
figure koje Milošević bez velikih napora može uključiti u svoj plan
igre kada mu to odgovara i kasnije ih podjednako lako žrtvovati kada
mu više nisu potrebne. Aktualni jugoslavenski predsjednik puno je puta
pokazao da je majstor za srpske igre oko moći. Njegova je ključna
rošada bio potez kojim je iz fotelje srpskog prešao u fotelju
'jugoslavenskog' predsjednika. U aktualnom je sustavu potpuno svejedno
koju dužnost ili pseudodužnost obavlja i ima li - gledano s formalnog
stanovišta - većinu ili ne. On drži sve konce u svojim rukama, a
ostali samo slušaju njegove zapovijedi", zaključuje Guenther
Nonnenmacher.
DIE WELT
24. IX. 1997.
Karadžić gubi oslonac
"Prijatelji vođe bosanskih Srba Radovana Karadžića u planinskom seocu
Palama suočavaju se sa sve mračnijim političkim perspektivama. Još
nedavno mogli su se nadati da će ih njihovi nekadašnji zaštitnici u
Moskvi zaštititi od prijevremenih skupštinskih izbora na području pod
srpskim nadzorom. Srpska predsjednica Biljana Plavšić, sa sjedištem u
Banjoj Luci, sazvala je spomenute izbore za 12. listopada i raspustila
paljansku skupštinu.
Razvoj događaja sve više upućuje na zaključak da će ti izbori uistinu
biti održani. Po američkim navodima ruski ministar vanjskih poslova
Primakov izjavio je jučer u razgovoru s američkim predsjednikom Billom
Clintonom u Washingtonu da Moskva više nema nikakvih prigovora na
održavanje skupštinskih izbora na području pod srpskim nadzorom.
Potencijalno značenje tih izbora navijestili su općinski izbori,
održani u Bosni prije tjedan dana. Rezultati izbora na razini cijele
zemlje nisu, doduše, objavljeni ni devet dana nakon izbora, ali
djelomični rezultati u pojedinim mjestima upućuju na trend gubitka
vlasti vladajuće stranke SDS-a koju je osnovao Karadžić. U samim
Palama, sjedištu vlade, 40 posto glasova navodno je osvojila
nacionalistička Radikalna stranka. Pale su dosad uživale reputaciju
najsigurnije SDS-ove utvrde. U najnapučenijem srpskom gradu Banjoj
Luci trenutačno vode socijalisti. Prijevremeni skupštinski izbori
najvjerojatnije će SDS stajati većine u paljanskoj skupštini. U
međuvremenu nastavljen je proces stalne erozije SDS-ove vlasti.
Primjerice, u ponedjeljak paljanska policijska postrojba, sastavljena
od 65 policajaca, nije uspjela zauzeti policijsku postaju u Prnjavoru
na sjeveru zemlje koja je krajem prošlog tjedna očitovala odanost
predsjednici Plavšić. Prije toga Plavšićkin 'ministar unutarnjih
poslova' Marko Pavić imenovao je u Prijedoru nove policijske
načelnike. Paljanski policajci otvorili su u ponedjeljak vatru, ali su
je i obustavili nakon ranjavanja jednog pripadnika njihove skupine.
Žalostan ishod te akcije koja je trebala očitovati silu pokazuje da je
srpsko vodstvo na Palama već sada nemoćno. Sve je upitnije mogu li
Pale bar i na regionalnoj razini spriječiti Plavšićkine skupštinske
izbore. Promatrači smatraju da SDS već proživljava političku agoniju.
Izlaz iz te dileme bosanskim Srbima ne može ponuditi ni nasilje za
kojim neprekidno posežu u odnosu prema SFOR-u. Naime, jučer su ponovno
dva uzrujana civila pred Dobojom bacala kamenje i molotovljeve koktele
na vojnike mirovne postrojbe SFOR i zapalila jedan autobus",
izvješćuje Boris Kalnoky.
San o jedinstvenoj Jugoslaviji
"Davorin Rudolf, jedan od vodećih hrvatskih političara u vrijeme
nastanka hrvatske države, bivši hrvatski ministar vanjskih poslova i
sadašnji hrvatski veleposlanik u Rimu, predbacio je američkoj
politici, vođenoj u Bush-Bakerovoj eri, upravo 'tragičnu opsjednutost'
'očuvanjem jedinstvene Jugoslavije' te sljepoću i nerazumijevanje za
slobodarske težnju naroda na jugoistoku Europe", piše Carl Gustaf
Stroehm.
"'Antimemoari' Davorina Rudolfa, u civilnom životu profesora za
međunarodno pravo, zapravo su odgovor na knjigu bivšeg američkog
veleposlanika u Beogradu Warrena Zimmermanna ('Korijeni jedne
katastrofe'). Hrvat predbacuje američkom diplomatu da je bio toliko
usredotočen na jedinstvo Jugoslavije da nije pravodobno počeo tragati
za mogućnostima mirnijeg odvajanja jugoslavenskih republika koje su
težile nezavisnosti - a uzor je moglo biti odvajanje Slovaka i Čeha.
Rudolf zastupa stajalište da je takvo razdvajanje bilo potpuno moguće
da se Zapad pravodobno suprotstavio srpskom imperijalizmu.
Umjesto toga Zimmermann se 1990. i 1991. potpuno oslonio na tada već
gotovo potpuno nemoćnu 'jugoslavensku' vladu posljednjeg premijera
Ante Markovića i njegova ministra vanjskih poslova Budimira Lončara
(pritom valja napomenuti da su obojica spomenutih političara Hrvati).
Zimmermann je tek nekoliko godina kasnije shvatio da je pogriješio,
ponudivši stoga u siječnju 1996. ostavku. Rudolf pita zašto je
Zimmermann uporno odbijao pružiti potporu Hrvatskoj. Njegov odgovor
glasi: 'Potporom samostalnoj Hrvatskoj razorio bi jedinstvo
Jugoslavije u koje je čvrsto vjerovao. U epilogu svoje knjige upravo
nježno piše o bivšoj Jugoslaviji - i izražava nadu da će ta država
jednog dana uskrsnuti'. Amerikanac čak izjavljuje da bi 'netko mogao
staviti ružu na grob Jugoslavije'.
'Zapad, uključujući Sjedinjene Države zasigurno nije mogao spriječiti
povijesno uvjetovano komplicirano društveno i političko ostvarenje
višestoljetnih težnja naroda za samostalnim državama, ali je
nedvojbeno mogao spriječiti napadačke ratove', piše Rudolf.
Usprkos tome, ni Sjedinjene Države ni Europa ni međunarodna zajednica
nisu poduzele odgovarajuće mjere za suzbijanje srpske agresije. Da je
Zapad 1991. pravodobno zaustavio srpsku agresiju na Hrvatsku (u to je
vrijeme pao Vukovar, a Dubrovnik je bio pod opsadom), ne bi se kasnije
dogodila ni bosanska tragedija, smatra Rudolf.
Rudolf izvješćuje o sastanku s tadašnjim američkim ministrom vanjskih
poslova Jamesom Bakerom u lipnju u Beogradu. Baker je upravo stigao iz
Berlina gdje su Amerika i Europa na konferenciji KESS-a suglasno
zaključile da je 'očuvanje jedinstvene Jugoslavije bitno za sigurnost
Europe'.
Kada su Amerikanci sredinom 1991. prepustili rješavanje toga problema
Europljanima, pokazalo se da su europske institucije i države 'šaka
jada', piše Rudolf. 'Gori od Europljana bili su samo Ujedinjeni
narodi', dodaje on.
Rudolf opisuje dolazak tadašnjega talijanskoga ministra vanjskih
poslova Giannija De Michelisa u Zagreb. De Michelis je zagrlio i
poljubio posljednjeg jugoslavenskog ministra vanjskih poslova Lončara
- bivšeg jugoslavenskog veleposlanika u Bonnu - kao vlastitog brata.
Rudolf na kraju podsjeća na formulaciju u Zimmermannovim memoarima da
je čitav jugoslavenski ambijent 'krajolik u kojem žive čudovišta i
Liliputanci'.
Zimmermannov hrvatski kolega komentira tu sliku sljedećim riječima:
'Kada sam 1991. i 1992. razmišljao o međunarodnoj zajednici koja je
prekriženih ruku gledala agresiju na Hrvatsku, također sam imao
osjećaj da se mi Hrvati u teškom trenutku naše povijesti nalazimo među
čudovištima i patuljcima'", prenosi Carl Gustaf Stroehm na kraju
članka.
GENERAL-ANZEIGER
24. IX. 1997.
Milošević nije pobijedio
"Skupštinski i predsjednički izbori, održani potkraj prošloga tjedna u
Srbiji, zastrašujući su pokazatelj kamo su Miloševićeve smicalice i
intrige odvele njegovu zemlju. Neočekivani uspjeh Radikalne stranke
(RPS) velikosrpskog četnika Vojislava Šešelja i raspad demokratske
oporbe potiču bojazan da Srbiju i krnju Jugoslaviju očekuje još crnja
sudbina.
Milošević, odnedavno predsjednik jugoslavenske federacije, i njegov
lijevi savez zadržali su, doduše, tijesno vodstvo, a i Miloševićev
bezbojni kandidat za dužnost srpskoga predsjednika Zoran Lilić može s
bonusom ući u drugi krug glasanja, zakazan za 5. listopada. No,
pribrojimo li dobivenim glasovima RPS-a glasove koje je dobio
Draškovićev Srpski pokret obnove, uvidjet ćemo da su na skupštinskim
izborima apsolutnu većinu glasova zapravo osvojile ekstremno
nacionalističke snage.
Lilića će možda od poraza u drugom krugu glasovanja spasiti samo strah
brojnih Srba od Šešeljeva ultranacionalizma koji bi mogao ugroziti
mir. No, to istodobno znači da bi upravo većina brojnih birača, koji
su se u nedjelju odazvali pozivu demokratske oporbe i vođa kosovskih
Albanaca i bojkotirali izbore, morala stisnuti zube i poduprijeti
Lilića. Uistinu zamršena situacija.
Doduše, Milošević još uvijek nadzire sve instrumente državne vlasti
koje je uvelike koristio već u predizbornoj kampanji. Čak ni nadzor u
vidu 300 promatrača OESS-a nije, očito, mogao spriječiti manipulacije
na dan održavanja izbora. No, naivni pokušaj demokratske oporbe da
bojkotom spriječi valjanost rezultata izbora ne bi urodio plodom ni
bez višestrukog prebrojavanja glasačkih listića koji su na kraju
navodno očitovali 62-postotni udjel stanovništva na izborima.
Smanjivanje tog udjela ispod 50 posto zahtijevalo bi od Draškovića
odanost koaliciji 'Zajedno' koja se tako sramno raspala nakon slavnih
uspjeha, ostvarenih prošle zime. Zoran Đinđić, pouzdani saveznik koji
je tada za Demokratsku stranku izborio gradonačelničku dužnost, mora
sada usmjeriti svoje nade na povoljan rezultat predsjedničkih izbora u
Crnoj Gori, također sazvanih za 5. listopada.
Ti izbori također ugrožavaju Miloševića. Naime, pobjeda reformskih
snaga, okupljenih oko sadašnjeg crnogorskog premijera Milovana
Đukanovića, i poraz Momira Bulatovića, sadašnjega crnogorskog
predsjednika, mogla bi ga stajati životno važne većine u saveznoj
skupštini. Ta mu je pak većina hitno potrebna za planiranu ustavnu
promjenu koja bi obilje ovlasti, vezano uz dužnost srpskog
predsjednika, prenijela i na novu, zasada samo reprezentativnu dužnost
poglavara srpsko-crnogorske federacije. No, crnogorski izbori mogli bi
također imati eksplozivan učinak na cijelu krnju Jugoslaviju,
razbijajući je na sastavne dijelove. Nasilje je zaprijetilo već za
vrijeme srpskih izbora, a nadvilo se poput oblaka i nad crnogorsku
borbu za vlast. Čini se da Sandžak, Vojvodina i kosovski Albanci samo
čekaju na odgovarajući znak", smatra Wolf J. Bell.
ŠPANJOLSKA
ABC
24. IX. 1997.
Srpski ultranacionalist Šešelj izišao kao pravi pobjednik izbora
"S pristizanjem rezultata parlamentarnih i predsjedničkih izbora
održanih prošle nedjelje, postaje sve jasnije da ljevica Slobodana
Miloševića ne samo da neće dobiti apsolutnu većinu, kako je on to
izjavio u ponedjeljak, nego da gubi važne bodove i u odnosu na
Radikalnu stranku neofašista Vojislava Šešelja koja postaje sve jača
dok razjedinjena oporba dobiva samo manji dio glasova.
A to znači da u Srbiji alternativa Miloševiću i njegovoj
Socijalističkoj stranci neće biti demokracija nego
ultranacionalistička desnica koja kontaktira s ostalim europskim
neofašističkim pokretima. Prema nepotpunim rezultatima parlamentarnih
izbora radikali sada umjesto 39 zastupnika (od izbora održanih 1993.)
imaju 82 zastupnička mjesta i nalaze se odmah iza Miloševića čija je
koalicija od 123 spala na 98 zastupničkih mjesta. Demokratska oporba
ima samo 45 parlamentarnih zastupnika.
Time postaje jasno da se na srpskoj političkoj pozornici javlja pojava
zvana Šešelj. A tu se treba zapitati kako je to moguće da je od svih
nacionalističkih vođa najviše glasova dobio komunistički renegat (nije
bio disident) koji se tijekom rata istaknuo kao zapovjednik paravojnih
postrojba koje su sijale smrt među civilnim stanovništvom u Hrvatskoj
i Bosni i Hercegovini, a bježale su s repom među nogama pri prvom
sukobu s naoružanim protivnikom. Čini se da danas u Srbiji
zaboravljaju da je Šešelj parlament pretvorio u krčmu, prijeteći
svojim političkim protivnicima pištoljem i režući žice mikrofona kako
bi ih spriječio da govore.
Kako bismo pokušali dati odgovor na pitanje zašto je Šešelj postao
'broj dva' u Beogradu, moramo se prisjetiti da se ta država već gotovo
deset godina nalazi u rukama autokrata Miloševića, a njegova je
vladavina stvorila uvjete za pojavu likova poput Šešelja. Politička
apatija i razočaranje birača raspadom koalicije 'Zajedno', koja je
izdala svoje simpatizere, ovdje vode u istom smjeru. A time nastaje
izvanredno opasan politički 'koktel'. Ne bi bilo pretjerano
predviđanje da će Srbi u drugom krugu izabrati tog narcisoidnog
zagovornika ratovanja i krivca za mnoge ljudske tragedije. A to bi
značilo bacanje rukavice u lice Europi. Međunarodna zajednica nije
zaboravila Šešeljevu prijetnju da će raketama bombardirati Rim, Beč i
ostale europske metropole. Šešelj je 'klinički' političar, brbljav i
mesijanski, a od svojih podređenih zahtijeva poslušnost. Na nesreću,
Šešelj u Europi ima prijatelje i saveznike poput Jean-Marie Le Pena u
Francuskoj i Vladimira Žirinovskog u Rusiji i Georga Haidera u
Austriji", piše dopisnik lista iz Ljubljane Simon Tecco.
BELGIJA
LE SOIR
24. IX. 1997.
Dva načina tumačenja izbornih rezultata
"Slobodan Milošević ima sve razloge da bude zadovoljan. Samo tjedan
dana nakon što je prisilio 'ultraše' s Pala da sudjeluju na općinskim
izborima u Bosni, sada mu diplomati opet zahvaljuju nakon
predsjedničkih i parlamentarnih izbora u Srbiji.
OESS, koji je nadzirao provođenje tih izbora, raduje se što su se
odvijali 'pravilno i u dobrim uvjetima'. Francuska je, osjetljiva na
beogradska iščekivanja zbog povijesnih razloga, odmah krenula tim
putem govoreći o 'pozitivnom pomaku' koji bi 'uskoro' trebao
pogodovati ponovnom uklapanju Beograda u međunarodne ustanove.
Jugoslavenski predsjednik i srbijanski moćnik nije očekivao toliko
toga. On sada nastoji svoju državu vratiti na njezino mjesto na
međunarodnoj pozornici i ovo je za njega čisti dobitak, a tako je malo
uložio.
To je 'ljubičasto' čitanje izbornih rezultata. No, postoji i ono
'crno' čitanje. Jer pravi pobjednici na izborima su Vojislav Šešelj i
njegova Radikalna stranka, veliki ultranacionalisti i sudionici
krvavog etničkog čišćenja u Hrvatskoj i u Bosni. Šešelj se uspio
kandidirati za drugi krug predsjedničkih izbora, a njegova je stranka
ugrabila 80 mjesta u parlamentu i na taj način udvostručila broj
svojih zastupnika. 'Naša su vrata otvorena za pregovarače', izjavio je
dosadni vođa ekstremne desnice, siguran da je postao nezaobilazna
osoba na političkoj pozornici. Poučeni sličnim događajem u prošlosti,
neki već sada strahuju od sklapanja prešutnog savezništva između
vlasti i radikala, a ta mogućnost ne bi Beograd usmjeravala prema
postizanju kompromisa pri stabiliziranju Balkana.
I, na kraju, moramo zaključiti da su demokrati sami sebe bacili u
stupicu zagovarajući bojkotiranje izbora. Isključujući se na taj način
iz izbornog postupka koji je međunarodna zajednica potvrdila, ostali
su izvan procesa u kojemu bi njihovi moralni zahtjevi i liberalne
zamisli mogle donijeti neke terapeutske i spasonosne vrijednosti. Samo
osam mjeseci poslije svakodnevnih demonstracija protiv samovolje
režima na vlasti, građansko se društvo teško budi, a njegov glas, još
jučer tako snažan na ulici, već sutra neće biti čujan u ustanovama. A
ta šarena većina, žrtva vlastitih podjela i manevara njezinih
protivnika, ostat će i u miru upravo onakva kakvu ju je Milošević
volio i u ratu: šutljiva..." piše Edouard van Velthem.
ITALIJA
AVVENIRE
24. IX. 1997.
Dvadeseto stoljeće - stoljeće eksodusa
"Stoljeće planiranih eksodusa, katkada pravih etničkih čišćenja,
preseljenja populacija opsegom puno većih nego u prošlosti. Ipak su
trebala desetljeća odricanja i nerazumljive, često nepravedne i
kažnjive šutnje - da bi se škola i izdavaštvo obranili klasnog
istrebljenja ili, naprotiv, etničko-nacionalne homologacije poput, da
navedemo primjer blizak interesima Italije, eksodusa iz Istre, Rijeke
i Zadra 250 tisuća sunarodnjaka. Ogledan eksodus između mnogo, previše
bježanja, manje ili više prisilnih koja su obilježila dvadeseto
stoljeće na Balkanu i srednjoj istočnoj Europi.
Oslobodivši se zapreka u tretiranju politički 'nekorektnih' tema zbog
straha da ne pruži ohrabrenje jedva utišanim prijeporima ili
nacionalizmima i revizionizmima, talijanskoj historiografiji preostaje
njezina zadaća istraživanja. (...)
Pristajući uz načelo 'države-nacije', činjenica pripadanja etniji
dobila je ključnu ulogu. Kako je na sastanku otkrio veleposlanik Luigi
Vittorio Feraris, masovno protjerivanje stanovništva dobilo je u srcu
Europe dvostruko značenje, kao instrument stabilizacije u kritičnim
područjima i kazne za 'kolektivnu odgovornost' cijelih narodnosnih
skupina.
'Prisilna preseljenja odvijala su se na različite načine, a značajke
masovnih bježanja katkad su bile izvan svih pravila. Ipak su uglavnom
bila sankcionirana međunarodnim ili bilateralnim sporazumima -
naglašava Vigini - koji su se u nekim slučajevima ograničavali na
prihvaćanje gotovog čina i na ratificiranje i učvršćivanje novog
stanja nastalog propisnim protjerivanjem preostalog stanovništva.'
Godine 1918. osudio je lord Curzon takvu praksu, proglasivši je
nesretnom i okrutnom. I upozorio je da je to tako teška pogrješka da
će se za nju plaćati cijelo stoljeće. No nakon mira u Lausanni 1923.
između Grka i Turaka (s razmjenom pola milijuna Turaka i milijun i pol
Grka), praksa prisilne razmjene naroda počela se potvrđivati
iznenađujućim popuštanjima pred očima europskih uprava kao najbolja
metoda, ponekad idealna, za rješavanje nacionalnih sukoba, a osobito
problema koje nameće nazočnost manjina.
Od tada, na kraju rata, milijuni osoba - Nijemaca, Poljaka, Ukrajinaca
i Židova - postali su protagonistima kolosalnih preseljenja koja su
korjenito izmijenila etnički lik i kulturalni krajolik brojnih
područja. Karl Peter Schwarz iz Beča svjedočio je na sastanku o
istjerivanju Mađara iz Slovačke, a Hans Leemburg o izgonu Nijemaca iz
Čehoslovačke. Leemburg je primijetio da u tom slučaju čišćenje nisu
prihvatili samo češki pokret otpora i vlada u egzilu nego i javno
mišljenje u Europi i Sjedinjenim Državama.
U srednjoj istočnoj Europi preseljenje naroda između ostalog ima i
jednu osobitu značajku: odlazak s nacizmom i povratak s komunizmom.
Poljsko područje primjerice, nakon što je izgubilo 46 posto
stanovništva, 'dobilo' je 30 posto. Pogođeni su Poljaci zbog njemačke
i sovjetske inicijative, zatim Nijemci, Ukrajinci i Židovi. Progon
Židova izazvao je velike migracije do 1960. A za Ukrajince, dok
povijest ne zaboravlja 50-70 tisuća Poljaka koje su likvidirale
njihove nacionalističke bande i nestanak Poljaka iz Ukrajine i
Bjelorusije, na isti je način neizbrisivo sjećanje na posljeratno
čišćenje poljskog teritorija od svih ukrajinskih izdanaka.
Fenomen prisilnih preseljavanja stanovništva je složen. Ako je u
slučaju deportacija unutar Sovjetskog Saveza tijekom staljinističkog
razdoblja razlog pretežno bio geostrategijski, program vraćanja
'etničkih' Nijemaca (Volksdeutsche) na područja koja je osvojila
Njemačka u Drugom svjetskom ratu smješten je u granice nacističke
imperijalističko-rasističke koncepcije. Drukčije tumačenje ima nedavno
etničko čišćenje u balkanskim zemljama.
Taj je fenomen dakle složen, ali za više aspekata mogu se izvesti
bitne činjenice. To je na sastanku uspješno oslikao Ernesto Galli sa
sveučilišta u Perugi. Da se država-nacija sve češće stvara
isključivanjem 'drugih', sve do ekstremnog uništenja skoro potpunih
oblika višenacionalne, višejezične i višekulturalne civilizacije. Zbog
toga se nadmoćno postavlja problem suživota nacionalne pripadnosti s
'drukčijim' elementima gdje potreba za identitetom ne vodi nasilnom
uništavanju (upravo putem progona, čišćenja, pokolja ili uskrate
prava) onih koji u tom identitetu ne sudjeluju potpuno.
U tom je kontekstu eksodus Talijana iz Zadra, Rijeke i Istre
simboličan jer zanima skoro jednu cijelu nacionalnu komponentu zbog
kombinacije ideologijskih i nacionalističkih motiva koji su ga potakli
te zbog povijesnog prijeloma stvarnosti.." - piše među ostalim
Francesco Dal Mas.
Tako je Tito 'očistio' Rijeku i Zadar
"Dvadeseto stoljeće koje je počelo u znaku multietničkih zajednica,
svršava povratkom homogenih nacionalnih država. To potvrđuju bježanja,
etnička čišćenja, eksodusi. S mnogih je aspekata simbolično što se
dogodilo u Istri, Rijeci i Zadru, kako je rekonstruirano na jednom
sastanku u Trstu. Govore dva suradnika odsjeka za povijest na
tršćanskom sveučilištu, Marina Cattaruzza i Raoul Pupo iz odsjeka za
znanost.
- Tko je i zašto istjerao Talijane iz Istre, Rijeke i Zadra? U kojoj
je mjeri to bilo prisilno protjerivanje?
'Na temelju izvora koji su nam danas na raspolaganju, ne može se sa
sigurnošću reći - odgovara Marina Cattaruzza - da je postojao precizan
plan za progon Talijana iz Istre. U svakom slučaju, eksodus se nije
dogodio zbog službenih mjera progona, ali se može govoriti o dva
uzroka: susret s 'ratnim komunizmom' nove jugoslavenske vlasti i
politika silovite marginalizacije talijanske skupine koju je ta vlast
provodila. Zapravo smo pred golemim 'odbacivanjem' identiteta što bi
talijanska skupina doživjela u novoj Jugoslaviji i prihvaćanjem te
nacionalne komponente'.
- Imaju li krivo oni koji misle da je eksodus bio Titova povlastica za
izmjenu socijalnog sastava i etničkog lica Istre?
'Ta je ocjena samo djelomično točna. Zapravo je eksodus integrirao
talijansku zajednicu - kaže Paoul Pupo -i to ne samo stalež građana i
intelektualaca. Napustile su Pulu i Rijeku cijele skupine radnika koji
su sudjelovali u pokretu otpora protiv njemačkog okupatora i koji su
politički bili orijentirani lijevo. I seljaci skromnog socijalnog
stanja skoro su svi izbjegli u Italiju.'
- Na osnovi kojih ste ispitivanja ocijenili da je u eksodusu
sudjelovalo 250 tisuća Talijana?
'Teško je točno izbrojiti - kaže Pupo. Naveli smo minimum: 201 tisuća
izbjeglica popisanih koncem pedesetih godina; no sigurno znamo da su
još mnogi drugi pobjegli. Na temelju popisa iz 1939. znamo da je uoči
rata u tim zonama živjela oko 241 tisuća Talijana. S obzirom da je
nekoliko tisuća ostalo u Istri i da je u eksodusu sudjelovao i
stanoviti broj Slovenaca i Hrvata, čini se razumnim računati s oko
četvrt milijuna izbjeglica.'
- Je li istina da bi nacionalna skupina da nije bilo protjerivanja u
bivšoj Jugoslaviji izmijenila jugoslavensku politiku?
'Najviše što su Jugoslaveni mogli dopustiti u Istri - pojašnjava Pupo
- bila je talijanska narodnosna skupina brojčano jako smanjena i s
tako očišćenim političkim i socijalnim profilom da su isključeni oni
koji nisu prihvatili nacionalne i ideologijske ciljeve režima (...). '
- Analizirajući neke eksoduse, povijest se može usporediti s igranjem
ping-ponga gdje se sudaraju pravo i krivo. Je li tako?
'Ne. U srednjoj istočnoj Europi - odgovara Marina Cattaruzza - 'novi
poredak' kojeg je nametnuo nacistički režim nedvojbeno je među Česima
i Poljacima izazvao razumljiv osjećaj revanšizma za sve što je
njemačko. I politika denacionalizacije Slovenaca i Hrvata dovela je do
pogoršanja već postojećih nacionalnih sukoba u tom području i do sve
veće protutalijanske agresivnosti. Treba dakako imati u vidu i druge
čimbenike, kako je sovjetska politika koristila nacionalne sukobe da
bi učvrstila svoj utjecaj na Istoku'" - piše Francesco Dal Mas.
SRBIJA
POLITIKA
24. IX. 1997.
Meka granica između Jugoslavije i Hrvatske
"Jugoslavija i Srbija su najzainteresiranije na Balkanu za bilateralnu
i multilateralnu suradnju. Razloge treba tražiti u činjenici da u
zemljama s kojima SRJ graniči živi dosta Srba i ona je otuda, kao i
svaka država koja ima dijasporu s druge strane svojih međa,
zainteresirana za koncept 'meke granice'. (...)
'Mislim da je to bit i okvir ovih sporazuma. Ministri Milutinović i
Granić ispunili su ih na najbolji način, ali postoji još nekoliko
stvari koje u budućnosti treba rješavati. (...) U svakom slučaju,
Jugoslavija i Hrvatska su prešle veliki put od neprijateljstva i
pokazale kako se vanjska politika vodi trijezne glave i bez puno
emocija', kaže Predrag Simić, direktor Instituta za međunarodnu
politiku i privredu".
GRAĐANIN
24. IX. 1997.
Hrvatski pritisci na srpske izbjeglice u Slavoniji
"Kako 'Građanin' saznaje, u srpskim organizacijama koje se bave
problemima izbjeglica, postoji 1200 slučajeva u kojima se srpskim
izbjeglicama, privremeno nastanjenim u hrvatskim kućama, prijeti
blokiranjem imovine, obustavom mirovina ili sličnim sankcijama.
Dovoljno je da Hrvat, vlasnik kuće, pošalje prijavu hrvatskom Uredu za
raseljene osobe i izbjeglice i postupak protiv privremenih stanara
počinje", piše, uz ostalo, list.
DANAS
24. IX. 1997.
Interview: Nikola Visković
Iz razgovora izdvajamo: "Povijest će nas pamtiti i po tome što su ove
naše kvazielite, europski gledano, političke ništarije od Beograda do
Zagreba, izazvale najužasnije klanje u Europi nakon Drugoga svjetskog
rata, iako se još i danas uveliko šuti na službenim i takozvanim
intelektualnim razinama o tome, na ovom još jednom u najružnijem
smislu dokazanom Balkanu. (...)
Danas nitko u svijetu nije zainteresiran da odgovornosti za masakre,
pa čak i za raseljavanje tri i pol milijuna ljudi pripiše vođama onih
režima s kojima se sklapa mir na Balkanu. Dakle, svjedoci smo opće
dvoličnosti i političkog oportuniteta, što znači i indirektnog
sudioništva u nedjelu, jamči sigurnost višim planerima etničkog
čišćenja i svih naših masakra i razaranja. Stanimiroviću i njegovoj
bandi i Merčepu i njegovoj bandi, vjerojatno će se suditi. Oni će
vjerojatno biti osuđeni, zatim će vjerojatno poslije nekoliko godina
biti pomilovani i vodit će dalje svoje sitne ili velike biznise, s
novcem koji će im vjerojatno biti obećan i predan".
HRVATSKI TISAK
VJESNIK
25. IX. 1997.
Čudna američka politika
"Američki prijedlog upućen Parlamentarnoj skupštini Vijeća Europe da
se suspendira članstvo Hrvatske u toj instituciji, svakako je presedan
u odnosima između SAD-a i te europske organizacije", smatra Marko
Barišić i napominje da je većina članica VE, s obzirom na činjenicu da
SAD to nisu, s iznenađenjem primila takvu američku inicijativu,
"doživljavajući je prije svega kao nedopustivo miješanje te velesile u
europske stvari. Osobito ih je povrijedio takav način komuniciranja
koji ne uvažava ni najminimalnija pravila diplomacije. SAD, naime,
nisu držale potrebnim čak ni konzultirati se barem s utjecajnijim
članovima Vijeća Europe, već su svoj prijedlog formulirale gotovo u
obliku - naloga Parlamentarnoj skupštini VE", dodaje novinar.
Upozorava i na to da su Europljani "odgovorili iznenađujuće žestoko,
odbacivši i samu pomisao da bi u odnosu prema SAD-u mogli
funkcionirati po načelu podložnosti", i rekli "da će sami provjeriti
istinitost optužaba protiv Hrvatske. Vjerojatno im je pritom upala u
oči činjenica da su se u tom 'dokumentu' iznosile paušalne optužbe
(odugovlačenje s Daytonskim sporazumom, mali ili nikakav napredak u
području suradnje s Haaškim sudom...), što samo upućuje da je State
Department taj spis sastavio ne uzimajući u obzir trenutne činjenice,
nego se rukovodio isključivo svojim političkim potrebama", komentira
novinar i objašnjava:
"A njihova je potreba da se Hrvatskoj i dalje drži omča oko vrata kako
bi bila podložna pritiscima zbog činjenice da je američka politika u
Bosni dospjela u slijepu ulicu. Dakle, zbog američkih promašaja
Hrvatsku bi trebalo staviti na optuženičku klupu, te joj se prijeti
suspenzijom u Vijeću Europe, produženjem mandata UNTAES-a u
Podunavlju...
Takav, blago je reći, kaubojski način vođenja politike doista
iznenađuje s obzirom na razmišljanja kako se američka politika prema
BiH temelji na dugoročno razrađenoj strategiji", komentira novinar i
ocjenjuje kako ovako "ispada da Amerikanci, zapravo, ni sami ne znaju
što žele, te samo na temelju svoje moći, a bez ikakvih argumenata,
traže dežurne krivce. Jasno im je da bez Hrvatske u Bosni ne mogu
ništa napraviti, te je pokušavaju diplomatski slomiti kako bi na kraju
njezino vodstvo prisilili da ispunjava sve njihove, makar i nerazumne,
zamisli", prisnažuje Barišić i ocjenjuje kako je velika stvar "što su
se Europljani usprotivili takvoj, u biti, neokolonijalističkoj
politici SAD-a" i jasno "im stavili do znanja da nisu institucija
kojom bi se dalo manipulirati.
Valjda će te poruke shvatiti i neki američki predstavnici u Hrvatskoj
koji svojim zadnjim potezima daju potvrdu sve prisutnijem mišljenju
kako je američka politika prema ovim prostorima na najboljem putu da
se kompromitira u očima većine ljudi", nastavlja Barišić.
Upozoravajući zatim na neke od posljednjih poteza američke politike
(američka ponuda Karadžiću, Frowickovo kršenje izbornih pravila,
nejednka mjerila oko suradnje s Haaškim sudom...), na kraju napominje:
"Osim toga, odgovor iz Strasbourga nameće još jedan zaključak. Sub
poenom se možda može prijetiti Hrvatskoj, ali ne i europskim zemljama,
koje očito iritira takav, bahati način komunikacije među suverenim
državama".
Demirelovo priznanje Hrvatskoj
U povodu službenog i prijateljskog posjeta turskog predsjednika
Demirela Hrvatskoj, Aleksandar Milošević napominje kako taj posjet,
nakon potpisivanja sporazuma, te dogovora o daljnoj suradnji u
gospodarskim i političkim odnosima znači "korak naprijed". Ukazujući i
na širi politički značaj tog posjeta jer je "u Hrvatsku došao
predsjednik velike, mnogoljudne zemlje, članice Sjevernoatlantskog
saveza čiji je značaj na jugoistoku Europe posebno istaknut u
svjetskim zbivanjima nakon pada Berlinskog zida", novinar napominje:
"Na nemirnom području jugoistoka Europe, Turska je snažno uporište
zapadnog političkog i geostrateškog sustava.
Imajući te činjenice na umu, komplimenti što ih je predsjednik Turske
Republike Demirel u više navrata uputio Hrvatskoj, hrvatskom narodu i
predsjedniku Tuđmanu dobivaju poseban značaj", ocjenjuje Milošević.
Analizirajući zatim razgovore dvojice predsjednika, Milošević piše
kako je bilo riječi "i o iskustvima kroz koje prolazi Hrvatska,
izvrgnuta raznim pritiscima zbog geopolitičkih i drugih interesa nekih
svjetskih sila", a razgovaralo se "otvoreno i bez zadrške. Bilo je
riječi i o turskim iskustvima i teškoćama kroz koje je ta zemlja
prolazila ili još prolazi. Ne tako davno, Washington je tražio
političke i gospodarske sankcije spram Ankare, a Njemačka je još
jednom odgodila prijam Turske u Europsku uniju", navodi novinar i na
kraju piše: "To iskustvo izvrgnutosti pritiscima zbog tuđih
geopolitičkih interesa imaju i Zagreb i Ankara, pa se tim više
međusobno dobro razumiju. Odlučno ustrajavanje na zaštiti legitimnih
državnih i nacionalnih interesa, koje je Hrvatska dosad pokazala,
dodatni je razlog za priznanja što ih je Hrvatskoj uputio predsjednik
Demirel".
VEČERNJI LIST
25. IX. 1997.
Tvrde granice
Odnosi Hrvatske i Srbije, sadašnji i budući, tema su članka Mirka
Galića, koji napominje da njihov razvoj "ne zanima samo te dvije
zemlje nego i širu međunarodnu zajednicu. Izgradi li se između njih
dobrosusjedska suradnja, cjelokupna situacija na tom dijelu Europe bit
će stabilnija; i obrnuto, produže li se hrvatsko-srpske napetosti,
ostat će latentna opasnost od nestabilnosti, možda i od novih sukoba.
Zato se iz svjetskih metropola forsira linija normalizacije odnosa
između Zagreba i Beograda: velikim je zemljama približavanje dviju
ključnih država s toga trusnog područja isto što i udaljavanje od zone
sukoba", piše Galić.
"Mnoge (i značajne) okolnosti opravdavaju, dakle, što se Hrvatska
upustila u normalizaciju odnosa sa zemljom koja je silom oružja htjela
spriječiti snagu njezine volje za državnim osamostaljenjem", smatra
Galić. Uz upit - "Što je, međutim, sa Srbijom? I pogotovu što još može
biti s tom zemljom?" - Galić nastavlja:
"Za demokratsku Hrvatsku dobar susjed može biti (samo) demokratska
Srbija. Ali u toj zemlji politički, na vlasti, dominira ista ekipa,
koja je kostituirana u bivšoj državi (Jugoslaviji) i u bivšem sustavu
(komunizmu), a alternativa su joj ili tvrdi nacionalizam Vuka
Draškovića ili krajnja desnica Vojislava Šešelja. Kada bi se
nakadašnji kumovi mogli ujediniti, imali bi većinu u novom srbijanskom
parlamentu, a vjerojatno, i budućeg predsjednika Srbije. Dakle, svu
vlast! U dijelu srpskog naroda, koji je izašao na biralište,
raspoloženje je još uvijek ratničko (prema susjedima) ili osvetničko
(prema 'svojoj' vlasti): ako danas nisu izbacili Draškovića ili
Šešelja na čelo države, mogu to učiniti sutra, i krenuti u novi pohod
za veliku Srbiju, možda drukčiji, a možda i istim sredstvima.
Takva mogućnost - zapravo opasnost - mora zanimati i druge u svijetu,
napose susjede, i pogotovu Hrvatsku; ne da odustane od linije
normalizacije dokle ona ne ugrožava hrvatske državne i nacionalne
interese, nego da bude oprezna. 'Meke granice', koje traže iz
Beograda, lijepa su i dobra ideja: ostvariva je samo između zemalja
koje nisu prijetnja jedna drugoj, i u državama u kojima vladaju
demokratski standardi i snage mira", upozorava Galić i zaključuje:
"S Draškovićem ili, pogotovu, sa Šešeljem na vlasti u Srbiji,
Hrvatskoj bi trebale što tvrđe granice. Da 'marš na Knin' ostane u
Beogradu".
Problemi se ne rješavaju silom
"Američko pismo zemljama članicama Vijeća Europe, u kojem se detaljno
obrazlažu razlozi zbog kojih bi, prema američkom mišljenju, Hrvatsku
trebalo suspendirati kao članicu Vijeća Europe, moglo bi se shvatiti
kao upaljena šibica koja je definitivno najavila da će diplomatska
jesen biti vatrena, a da će u njezinom središtu biti - Hrvatska",
ocjenjuje Marina Šerić. Smatra također, na temelju ovogodišnjeg
summita NATO-a u Madridu, da "međunarodni odnosi ulaze u novu fazu i
da će iduće razdoblje biti razdoblje borbi za neke važne strategijske
interese, osobito između Europe i SAD-a. U tom je kontekstu mirovni
proces u Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini u žarištu, jer postoji
uzajamni interes da on bude uspješno dovršen. Tako je pred Hrvatsku
međunarodna zajednica izašla sa svojom politikom povećanih očekivanja,
čemu smo svi u proteklim godinama bili svjedoci", nastavlja novinarka.
Komentirajući pritom američke tvrdnje o hrvatskom nepoštivanju obveza
koje su preuzete, novinarka ocjenjuje da se "ne uzimaju u obzir
objektivne činjenice na terenu". Objašnjava to na primjeru
reintegracije Podunavlja i piše: "Hrvatska je Vlada bila iznimno
angažirana u cijelom procesu, postignuti su vrlo važni pomaci u
funkcioniranju lokalnih struktura. S tim u vezi, a uzevši u obzir i
sve objektivne teškoće, hrvatska bi Vlada vjerojatno radije vidjela
međunarodnu zajednicu kako se služi politikom pozitivnih poticaja
Hrvatskoj umjesto dosadašnjih pritisaka i 'političkih batina'. U tom
pogledu moglo bi se reći da je ovakva politika discipliniranja
kontraproduktivna jer onemogućava Hrvatskoj pristup i sudjelovanje u
nekim velikim međunarodnim političkim i sigurnosnim asocijacijama.
(...) No, oni koji barataju već poslovičnim 'mrkvama i batinama' teško
se njih odriču, osobito onog drugog u trenucima kada na brzinu treba
nešto postići", komentira novinarka i nastavlja: "Tu se otvoreno
postavljaju standardi kojima se Vijeće Europe koristi prema pojedinim
članicama. Dobro je poznato da su neke principijelne postavke te
najstarije europske asocijacije vrlo jasno definirane, i još jasnije
zapisane, pa hrvatska Vlada očekuje da se istom mjerom mjere sve
članice, osobito one koje su pri svojem prijamu trebale preuzeti
obvezu provedbe nekih posebnih zahtjeva koje je pred njih stavio VE".
Američke kritike o stanju ljudskih prava u Hrvatskoj, s naglaskom na
hrvatsko Podunavlje, novinarka analizira na kraju osvrta i, uz ostalo,
piše: "U cijeloj priči, čini se, zanemaren je faktor vremena i
strpljivosti. Neke stvari koje su napravljene nasilu i na brzu ruku
mogu vrlo brzo zakazati. U ovu kategoriju ubraja se i proces
normalizacije odnosa sa SR Jugoslavijom koji zahtijeva detaljno
promišljanje i diskutiranje o svim spornim pojedinostima, a pritom i
zaštitu (obostranu) interesa. Naporan rad već je iznjedrio lijep broj
međudržavnih sporazuma, a živa aktivnost rada pojedinih komisija
sugerira da taj proces sporim, ali sigurnim korakom ide naprijed. Kada
je riječ o Podunavlju, riječ je o još osjetljivijem i delikatnijem
procesu. Tu treba uzeti u obzir i smjenu na kormilu civilnog dijela
UNTAES-a, koje je odlaskom generala Kleina zacijelo izgubilo na
vremenu. U tom svjetlu treba i gledati naznake koje lebde u zraku oko
produljenja mandata UNTAES-a. Upravo tu bi međunarodna zajednica
trebala i mogla pokazati da ima povjerenja u Hrvatsku i da joj je
spremna povjeriti da sama riješi na najbolji način svoje unutrašnje
probleme. Prema svemu što je dosad pokazano, međunarodni monitornig
uvijek je dobro došao".
250138 MET sep 97
U 44. godini preminuo predsjednik uprave Strabaga
Australian Open: Medvedjev mora platiti 76.000 dolara kazne
MUP: Dabri nije pružana zaštita kakva se dodjeljuje žrtvama kaznenog djela
Njemački izdavač: Autobiografija Angele Merkel prodaje se "senzacionalno" dobro
Gospić: Dvojica osumnjičena za ratne zločine u Lici
NSRH održao prosvjed: Traže povećanje plaća od 500 eura bruto
Novi predsjednik Libanona naglašava hitnost povlačenja izraelske vojske
SKV: Hrvatska u 12.30
SKV: Sport u 12.30 sati
SKV: Svijet u 12,30 sati