ZAGREB, 15. rujna (Hina) -
Dame i gospodo,
Pred nama je mirnodopsko razdoblje, koje nam omogućuje da se svim
snagama posvetimo gospodarskom i kulturnom razvitku, te podizanju
blagostanja hrvatskog stanovništva. Sa svim što je do sada postignuto
- od osamostaljivanja i političko-upravne izgradnje države, pa do
rezultata na svim unutarnjim i međunarodnim područjima - ova je vlast
pokazala da zna, hoće i može ostvariti svaku zadaću koja je u
nacionalno-državnom interesu suverene Hrvatske usprkos i vrlo
nepovoljnim okolnostima.
U narednom razdoblju, naše su prvotne zadaće da čim prije obnovimo
zemlju i ostvarimo povratak svih prognanika u njihove domove. Međutim,
ključni i trajni cilj razvitka hrvatskog gospodarstva jest ostvarivanje
dugoročno održive visoke stope rasta. Bez takvog rasta ne bi se mogli
otkinuti od tegobne prošlosti, i dalje bi ostali europska periferija u
gospodarskom, a samim tim i u političkom smislu, ne bi bili u stanju
osigurati povećanje zaposlenosti i porasta standarda stanovništva.
Moramo znati živjeti u svijetu, kojeg su značajke globalizacija
svjetskog gospodarstva, dominantna uloga znanja kao čimbenika razvoja,
te visok stupanj neizvjesnosti. Globalizacija svjetskog gospodarstva
ne donosi samo prednosti velikog tržišta, bogatije ponude i nižih
troškova komuniciranja. Ona može biti i prijetnja očuvanju
gospodarskog identiteta i nacionalnih interesa, pogotovo malih
zemalja, zbog težnje velikih sila za nametanjem svoje volje u
regionalnim i globalnim okvirima, s osnova kojekakvih
univerzalističkih i liberalno-socijalističkih pogleda. I to nasuprot
druge bitne značajke današnjega doba, koja baš u okviru civlizacijskog
napretka i integracije - istodobno sve više teži nacionalnim
individualiziranju. To iziskuje da se u svjetska kretanja moramo
uključivati organizirano, a ne prepuštati stihiji.
U skrajnjem slučaju, o našoj sudbini odlučujemo mi sami. Sve ovisi o
tome koliko ćemo biti dorasli u sve oštrijoj svjetskoj utakmici i biti
bolji od drugih, koliko ćemo tom globaliziranom tržištu nuditi
proizvode i usluge prepoznatljive i priznate kvalitete. Koliko ćemo,
oslanjajući se na naše razvojne potencijale, biti učinkoviti u
pretvaranju naših komparativnih prednosti u konkurentske. Vjerujem da
uspjeh neće izostati, ako svi preuzmemo svoj dio odgovornosti za
vlastitu sudbinu. Ako ujedinimo sve naše tvarne i duhovne snage oko
jednog cilja, boljitka Lijepe naše.
Imajući sve ovo na umu, u osmišljavanju i provedbi politike
gospodarskog razvitka u narednom razdoblju, posebnu pozornost moramo
posvetiti osiguranju ispravnih odluka o strategiji općeg razvitka
zemlje. U prvom redu: o opsegu i područjima investicija; o poticanju
štednje; o rješavanju nepovoljnog demografskog stanja i zaposlenosti;
o povećanju učinkovitosti nove uloge države; o stvaranju poduzetničke
klime, o otvaranju prema svijetu i unapređenju upravljanja na svim
razinama. I za gospodarski je razvitak od prvorazredne važnosti
njegovanje moralnih društvenih vrijednosti; posebno borba protiv
monopola i svih vrsta zloporaba, osobito korupcije i neizvršavanja
obveza prema svojoj državi.
Hrvatska već ima razrađene strategije razvitka za pojedina područja:
infrastrukture, demografsku obnovu, za razvitak otoka i područja od
posebne državne skrbi, strategiju prostornog razvitka i slično. Sada
su se, međutim, stekli uvjeti da Hrvatska poradi na jednoj cjelovitoj
i dugoročnoj strategiji razvitka, koja bi omogućila svim državnim,
društvenim, gospodarskim, znanstvenim i kulturnim subjektima da u
sagledavanju i rješavanju svih pitanja od općeg i posebnog interesa
imaju u vidu sve razvojne potencijale, da mogu bolje odrediti
pojedinačne i opće hrvatske interese u unutarnjem i međunarodnom
životu, u današnjem svijetu s obzirom na sve okolnosti.
Izrada jedne ovakve strategije mora također potaknuti optimalno
korištenje svih raspoloživih intelektualnih potencijala u zemlji,
proširiti vidokrug odlučivanja, i povećati odgovornost nositelja
državne i društvene, navlastito gospodarske, politike na svim razinama
za njezinu provedbu.
Suvišno je ponavljati da su ulaganja u ljudski i fizički kapital
glavni poticatelj gospodarskog rasta i razvitka, ali se u stvarnosti
to često zaboravlja. Kako opseg investicija i štednje bitno ovise o
stabilnosti, i to ne samo gospodarskoj nego i društveno-političkoj,
politika stabilizacije nema alternative. No, ona sama za sebe niti je
dovoljna, niti može biti konačni cilj gospodarske politike. To što smo
se mi do sada više bavili stabilizacijom, ne znači da smo gubili iz
vida važnost gospodarskog rasta i razvoja. Radilo se o nužnom
redoslijedu u koracima s obzirom na objektivne okolnosti. No, uvijek
je bilo nedovjbeno da nam se ubuduće valja više okrenuti razvitku, a
to znači prije svega ulaganjima.
Zbog dugogodišnje stagnacije, a u novije vrijeme i rata, hrvatsko
gospodarstvo bilo je suočeno s procesom dezinvestiranja. Ono je stoga
najvećim dijelom tehnološki zastarjelo i nekonkurentno, pa će se
morati bitno povećati opseg i učinkovitost investicija u narednom
razdoblju.
Posebna će se pozornost morati posvetiti ulaganjima u ljude, odnosno
u znanost i obrazovanja. I to na svim razinama, jer samo
znanstveno-tehnološki razvitak može osigurati najdinamičniji i
najkvalitetniji rast. To znači da obrazovanje, kultura i znanost moraju
postati prioriteti u javnoj potrošnji, jer su upravo oni zalog bolje
budućnosti zemlje.
Da bi se, međutim, ostvario nužan napredak u znanosti i obrazovanju
neće biti dovoljna samo veća ulaganja, već valja provesti i
odgovarajuća poboljšanja u sustavu i institucijama, koje u njima
djeluju (posebno onih visokoškolskih).
Kako bi se osigurao dovoljan iznos investicija, u narednom razdoblju
mora se povećati stopa domaće štednje. Domaću štednju treba poticati
svim sredstvima, na svim područjima i na svim razinama. Posebne korake
valja poduzeti za privlačenje štednje naših ljudi iz drugih zemalja.
Na povećanje štednje stanovništva pozitivno će djelovati i
predstojeća reforma mirovinskog sustava, a i razni oblici namjenske
štednje u obliku životnih osiguranja, stambene štednje i slično.
Povećanje učinkovitosti gospodarstva doprinijet će porastu štednje u
sektoru poduzeća, a politika uravnoteženog financiranja javne
potrošnje, također će se pozitivno odraziti na rast domaće štednje.
Oživljavanjem proizvodnje, i ubrzanjem gospodarskog rasta, ublažavat
će se problem nezaposlenosti. Međutim, iskustvo drugih pa i
najrazvijenijih zemalja upozorava nas da se, samim oživljavanjem
proizvodnje i povećanjem stopa gospodarskog rasta, problem
nezaposlenosti ne rješava automatski. Problem nezaposlenosti morat će
se rješavati poduzimanjem cijelog niza mjera kojima će se povećati
regionalna pokretljivost i profesionalna mobilnost radne snage. U tu
svrhu bit će nužni: porezni poticaji, pomoć u rješavanju stambenih
problema, prekvalifikacija, a i poticanje interesa nezaposlenih da
prihvate ponuđeni posao, ukidanjem nekih oblika socijalne skrbi koji
se široko zlorabe.
Uz pretpostavljenu stopu rasta bruto domaćeg proizvoda između šest i
sedam posto i rasta proizvodnosti od oko tri posto, stopa rasta
zaposlenosti u narednom srednjoročnom razdoblju mogla bi također
iznositi oko tri posto. To bi značilo otvaranje između 40 i 50 tisuća
novih radnih mjesta godišnje, čime bi se postojeća nezaposlenost do
2000. godine prepolovila.
U što kraćem roku treba utvrditi novu ulogu države u gospodarstvu.
Država se što više mora povući iz vlasničke i poduzetničke funkcije i
svoje djelovanje usmjeriti na vođenje makroekonomske politike, na
utvrđivanje strategije razvitka, osobito gospodarske i socijalne
politike, na unapređenje kvalitete ljudskog življenja i subjektivnih
čimbenika, utvrđivanje regionalne politike, zaštite okoliša, te na
pravnu zaštitu gospodarskih subjekata, posebno vjerovnika. Međutim,
država se ne može odreći svoje dogovornosti za sveopći
gospodarsko-kulturni razvitak i nacionalnu sigurnost.
Država će zadržati i važnu ulogu u borbi protiv monopola, korupcije
i ilegalnog gospodarstva (sive privrede). U borbi protiv korupcije i
sive privrede, država, s jedne stane, mora uklanjati uzroke koji
dovode do tih pojava i, s druge strane, odlučno kažnjavati one koji se
upuštaju u nedozvoljene poslove. Na smanjenje poreznih zloporaba, kao
najteže popratne pojave sivog ili crnog gospodarstva, pozitivno će
djelovati i predstojeća primjena poreza na dodanu vrijednost.
Budući da je i sama država prvi i najveći monopolist u svakoj zemlji,
pa i u nas, važno je da se uspostavi što potpunija demokratska
kontrola nad djelovanjem njezinih sustava.
Uz sve to državna uprava mora postati jeftinija i učinkovitija. Već
do 2000. godine udio javnih rashoda u bruto domaćem proizvodu trebao
bi se smanjiti za oko pet posto, a u daljnjih pet godina spustiti se
i na 35 posto. Važan korak u pravcu racionalizacije i ekonomičnijeg
korištenja javnih rashoda mora osigurati ustroj Državne riznice.
Učinkovitiji rad države, i ukupnog javnog sektora, treba poticati i
primjerenijim plaćama državnih dužnosnika i drugih služvenika s
državnog proračuna. Primjerenije plaćanje također bi djelovalo na
suzbijanje negativne selekcije i sklonosti mitu i korupciji u državnoj
upravi i u javnim službama.
Već ste se mogli uvjeriti da smo odlučni u poduzimanju konkretnih
koraka za suzbijanje svih pojavnih oblika mita i korupcije u javnim
poduzećima i državnoj upravi. Ovih će dana javnost biti upoznata o
daljnjim koracima za suzbijanje tih zloporaba.
S obzirom na to da one pogađaju svekoliki gospodarski i društveni
život, upućujem apel svima vama, poslovnim ljudima, a također i svim
građanima, da nam pomognete u suzbijanju tog opasnog zla, kako bi
vlast mogla biti učinkovita u njegovu suzbijanju.
Učinkovitost države, i ukupnog javnog sektora, može se i mora
povećati i djelomičnom privatizacijom javnih poduzeća: potpuno gdje
nema nacionalno-državnog interesa, a promišljeno djelomično gdje to
zahtijeva strateški interes. Sa svrhom djelotvornijeg poslovanja,
otvaranja konkurencije tamo gdje je ona moguća (banke,
telekomunikacije, HEP, INA) i jasnim pravnim definiranjem prava
vlasnika, prema tome i države.
Uspješno funkcioniranje i dinamičan razvitak hrvatskog gospodarstva,
u narednom razdoblju, bitno će ovisiti o stanju poduzetničke klime i
ponašanju poduzetničkog, poslovno-upravnog sloja. Naime, uspješno
upravljanje na makroekonomskoj razini samo je jedan od nužnih
preduvjeta uspješnog gospodarstva. S tog stajališta ključno je
ostvariti što veću učinkovitost na razini poduzeća. A tu je
nezamjenjiva uloga poduzetnika i poslovodstva. Stoga ne začuđuje da je
upravo poduzetnički i poslovodni sloj najveći ograničavajući čimbenik
u svim, a posebno u tranzicijskim zemljama, pa tako i u Hrvatskoj.
Uspješni nastavak privatizacije i slobodna tržišna utakmica,
temeljena na jasnim pravilima što ih propisuje država, pridonijet će
povećanju učinkovitosti poduzetničkih i poslovodnih struktura.
Za učinkovito upravljanje poduzećima nužno je jasno definirati odnos
vlasnika i poslovodstva, neovisno o tipu vlasništva.
Iskustvo, međutim, pokazuje da je uspješno upravljanje najlakše
ostvariti u poduzećima u privatnom vlasništvu.
U cilju podizanja učinkovitosti na razini poduzeća, i prevladavanja
ograničenja što ih stvara nedovoljno osposobljeno i brojno nedostatno
poslovodstvo, treba pristuputi njegovoj sustavnoj izobrazbi. Kad
problem nije moguće riješiti, ni na taj način, treba pribjeći i
dovođenju upravljačkog kadra iz inozemstva. Prije svega iz redova
dokazanih poslovnih ljudi iz našeg iseljeništva, ali i drugih
stručnjaka iz inozemstva.
Kad je riječ o osiguranju uspješnog gospodarskog života u cjelini, i
posebno o uspješnom upravljanju poduzećima, posebnu pozornost treba
posvetiti poštivanju i njegovanju moralnih i etičkih normi u
poslovanju, te povećati i unaprijediti kulturu odnosa i stupanj
razumijevanja između poslodavca, radnika i države.
Također je važno čim prije poboljšati učinkovitost pravnog sustava,
osobito u smislu potrebne zaštite vjerovnika. Neučinkovitost utječe na
gomilanje dugova, potiče visoke kamate i na taj način u velikoj mjeri
potire neke od znatnih prednosti stabilne makroekonomske politike.
Već smo istakli da se Hrvatska mora još odlučnije i snažnije
otvarati prema svijetu, osposobljavajući se za borbu na svjetskom
tržištu. Za Hrvatsku je od naročitog intresa gospodarsko povezivanje s
europskim zemljama, i naročito s Federacijom BiH. Otvarajući se prema
svijetu istodobno moramo promišljeno štititi vlastiti gospodarski
razvitak i nacionalno-državni interes.
Iskustvo drugih zemalja također upozorava da samo rast izvoza
osigurava dugoročan gospodarski rast. Stoga je povećanje izvoza u
narednom razdoblju naš imperativ. Stopa rasta izvoza u narednom
srednjoročju mora se kretati barem na razini stope rasta bruto domaćeg
proizvoda.
Osposobljavanje za izvoz postiže se i jačanjem konkurencije na
domaćem tržištu, a to znači politikom dalje liberalizacije. Ne smije
se popuštati pred pritiscima za zaštitom, koji dolaze od strane
određenih interesnih skupina, ukoliko za to ne postoji doista valjani
razlog. Liberalizacija može imati kratkoročne troškove, ali dugoročne
koristi, dok protekcionizam donosi kratkoročne koristi, ukoliko ih
uopće donosi, a dugoročne štete.
Ne smijemo se zanositi iluzijama kako se izvoz može umjetno
povećavati devalvacijama, dodatnim carinskim branama i sličnim
netržišnim mjerama. Samo povećanje učinkovitosti, smanjenje
proizvodnih troškova, i uporna borba na zahtjevnim svjetskim
tržištima, može nam donijeti napredak i boljitak za svo pučanstvo.
Povećanje izvoza država mora poticati smanjenjem poreznog
opterećenja, ulaganjima u visoke tehnologije, te stvaranjem uvjeta za
veća izravna strana ulaganja. Upravo su izravna strana ulaganja
donijela mnogim gospodarstvima neophodna sredstva, nove tehnologije, i
druga sredstva i znanja potrebna za veći izvoz (Irska, Češka).
Isto tako što brže pristupanje gospodarskim integracijama nije cilj
sam za sebe, već neophodan preduvjet povećanja izvoza i gospodarskog
rasta. Upravo radi toga čim prije treba ostvariti naše uključivanje u
CEFTA-u i u Svjetsku trgovačku organizacije (WTO), te sklapanje
ugovora s Europskom unijom.
Dame i gospodo,
Vjerujući da će i ova priredba znatno pridonijeti jačanju i
proširenju gospodarske suradnje Hrvatske sa svijetom, proglašavam 73.
Jesenski međunarodni zagrebački velesajam otvorenim.
Hvala!"
(Hina) pp/tn bn
151223 MET sep 97
Obavijest korisnicima: Izjava za medije predsjednika SDP-a Siniše Hajdaš Dončića
Australian Open: Kraj za Pavića i Stojanović
Iran: Dvojica sudaca Vrhovnog suda ubijena iz vatrenog oružja u Teheranu
Nesreću na autocesti A3 izazvao 80-godišnjak zbog vožnje u suprotnom smjeru
Znanstvenik stvara mirise koji pomažu policiji riješiti stare neriješene slučajeve
Australian Open: Dodig i Mansouri zaustavljeni u 2. kolu
SKV: Svijet u 9,30 sati
Paus: Dabro je morao otići zbog političke i društvene higijene
Dodik i sankcionirani suradnici nastavljaju prkositi nakon novih američkih sankcija
NBA: Pobjede Denvera i New Orleansa