BRITANSKI TISAK - BBC
8. IX. 1997.
Pregled tiska
Nakon iscrpnih izvješća o zadnjem ispraćaju princeze Diane, britanski
listovi danas najveću pozornost posvećuju nekim pitanjima koja su
nametnuli događaji protekloga tjedna. Većina njih pronalazi nadahnuće
u govoru princezina brata grofa Charlesa Spencera za vrijeme pogrebne
ceremonije u Westminsterskoj opatiji, u kojem se okomio na žuti tisak
i kritizirao držanje britanske kraljevske obitelji(...).
'The Guardian' danas objavljuje članak o samoispovijedi Mire
Bajramovića tjedniku 'Feral tribune'. List veli kako je Bajramović
među ostalim kazao da je jedinica specijalne policije kojoj je
pripadao pobila najmanje 400 srpskih civila u jugozapadnoj i
središnjoj Hrvatskoj u jesen 1991. godine te da su za ta ubojstva
dobivali naređenja iz tadašnjega političkog vrha. Bajramović je kazao,
prenosi dalje 'The Guardian', da je on osobno pobio 72 ljudi te da je
njegova jedinica bila odgovorna tadašnjem ministru unutarnjih poslova
Ivanu Vekiću i Tomislavu Merčepu, koji je bio jedan od istaknutih
članova vladajuće Hrvatske demokratske zajednice. Nakon ispovijedi
'Feral tribunu', Bajramović je pritvoren, kao i trojica njegovih
suučesnika, a njegovo priznanje nameće pitanje uloge hrvatskih vlasti
za vrijeme rata u Republici. Međutim, piše dalje 'The Guardian',
istaknute političke ličnosti koje spominju još su na slobodi. Bivši
ministar unutarnjih poslova Vekić, koji je pod istragom, nazvao je
Bajramovića pijanim kriminalcem i lažljivcem, a Tomislav Merčep je
preko Hrvatske televizije ovih dana uputio prikrivenu prijetnju da će
napraviti nešto nezakonito. Bajramović tvrdi da je Merčep, kao viši
zapovjednik policije u istočnoj Hrvatskoj 1991. godine, znao za svaku
pojedinačnu likvidaciju te da je, štoviše, za njih izdavao naređenja.
Bajramović i spomenuta trojica bili su pritvoreni 1991. godine zbog
ubojstva civila u Gospiću, ali su kasnije pušteni. Visoki hrvatski
policijski dužnosnik tada je kazao 'The Guardianu' da se izvješće
Helsinki Watcha, koji je skrenuo pozornost na ubojstva civila u
Gospiću, vjerojatno temelji na glasinama, a predsjednik Tuđman je
istom listu tada kazao da su ti navodi vjerojatno proizvod strane
urote s ciljem diskreditacije Hrvatske. Bajramović je prošlog tjedna
izjavio da je njegova jedinica u Gospiću pobila između 90 i 100
civila, ali priznanje koje je dao 'Feral tribunu' nije ponovio tijekom
saslušanja u pritvoru, piše 'The Guardian'.
'The Independent' danas piše kako se Sjedinjene Države trude ostaviti
dojam odlučnosti u svojoj politici prema Bosni i Hercegovini.
Inzistiraju da se lokalni izbori sazvani za sljedeći vikend trebaju
održati u što normalnijim okolnostima. Posebni američki odaslanik za
Bosnu Robert Gelbard izjavio je u petak u Bruxellesu da će se izbori
pod međunarodnim nadzorom održati 13. i 14. rujna, bez obzira na
prijetnje Karadžićevih pristaša da će ih bojkotirati. On je također
obećao da će pojačati pritisak za izručenje Karadžića i Mladića
haaškom sudu. Američki povjerenik je od europskih saveznika tražio da
zauzmu puno čvršći stav prema Srbiji i Slobodanu Miloševiću koji, kako
je rekao, pruža otvorenu potporu predstavnicima tvrde struje među
bosanskim Srbima. Gospodin Gelbard je pozvao europske zemlje da
slijede američki primjer i pojačaju trgovinske sankcije protiv
Beograda, zamrznu diplomatske odnose i zabrane slijetanje zrakoplovnoj
kompaniji JAT. Međutim - nastavlja 'The Independent' - Amerikanci u
Europi nailaze na otpor prema ovakvim stavovima, premda navodno ne u
Britaniji koja se, prema prošlotjednoj izjavi ministra vanjskih
poslova Robina Cooka, sasvim slaže s američkom politikom u Bosni. Uz
to, oni sami sebi proturiječe svojim postupcima. Američki vojnici
povukli su se s jednog stražarskog položaja u Brčkom i Karadžićevim su
pristašama vratili TV-predajnik koji je emitirao protiv Biljane
Plavšić. Na kraju izvještaja 'The Independent' zaključuje kako se
Amerikanci ponajviše rukovode brigom da ne izazovu sukobe u kojima bi
moglo biti američkih žrtava i zbog toga se ustežu poduzeti drakonske
mjere potiv Karadžićevih tvrdolinijaša. U tom slučaju američki kongres
plaćao bi pritisak za hitno povlačenje što bi ugrozilo cijelu mirovnu
operaciju u Bosni. Do prošlog tjedna u Beogradu je bio zapovjednik
NATO-a, general Wesley Clark i uložio prosvjed zbog povećanog nasilja
bosanskih Srba protiv pripadnika mirovnih snaga. Gospodin Clark je
upozorio da će se pripadnici mirovnih snaga, ako to bude potrebno,
braniti ubojitom silom, prenosi 'The Independent'.
'The Guardian' danas objavljuje članak o britanskim plaćenicima,
bivšim pripadnicima elitnog britanskog odreda SAS i drugim bivšim
vojnicima koji su od Londona učinili najveći centar takva bussinesa na
svijetu. Mnogobrojne osiguravajuće kompanije bave se ne samo
osiguranjem robe i ljudi već i mnogo složenijim zadacima, a njihovi
klijenti često su nepopularni represivni režimi diljem svijeta. Te
kompanije spremne su za novac uvježbavati specijalne postrojbe bilo
gdje na svijetu, a neke od njih poslužile su kao kanal za strane
plaćenike koji su se borili za vrijeme rata u Hrvatskoj i Bosni i
Hercegovini. Novinar 'The Guardiana' navodi ispovijedi jednoga od
njih, vojnika pod imenom Mark, koji veli da se borio u Hrvatskoj 1991.
godine. Prema njegovim riječima, među plaćenicima u Hrvatskoj nije
bilo puno Britanaca. To je bio pravi rat, kazao je dalje Mark, ljudi
su umirali svakodnevno, ponestajalo je hrane i streljiva. Bili su
sasvim drukčiji uvjeti nego u britanskoj armiji gdje se zračni napadi
događaju kad poželiš, a hranu dobiješ kada si gladan. Borio sam se na
hrvatskoj strani i u mojoj jedinici nekoliko je mladića ostalo bez
udova u eksplozijama mina, pa su se neki moji kolege nakon toga
vratili kući u Britaniju, prenosi 'The Guardian' riječi spomenutoga
plaćenika.
(BBC)
SJEDINJENE DRŽAVE
THE NEW YORK TIMES
8. IX. 1997.
Želja za promjenom u Bosni
"Potaknut Clintonovim timom, NATO se snažnije okomio na Radovana
Karadžića, glavnu napast među bosanskim Srbima. Dovođenje Karadžića
pred sud za ratne zločine bio bi sigurno pravi potez i nadam se da će
se uskoro dogoditi", piše Thomas L. Friedman. "No sva ta
usredotočenost na Karadžića ima okus nestvarnosti. Po pričanju
Clintonovih dužnosnika, kad bi se samo uklonio Karadžić, Daytonski bi
mirovni sporazum došao na svoje mjesto. No teško da je to tako.
Činjenica je da bi uhićenje Karadžića riješilo problem Karadžića -
problem zlog optuženika za ratne zločine koji još uvijek djeluje pod
nosom jedinica NATO saveza. No problem s Daytonom leži negdje drugdje.
Problem s Daytonom ukopan je u Daytonskim sporazumima. Podsjetimo se:
rat je u Bosni izbio jer su Muslimani željeli jednu, centraliziranu
državu, dok su Srbi i Hrvati željeli vlastite neovisne entitete.
Tvorci Daytona zaustavili su rat tako što su svim stranama obećali ono
što su one željele: prvi je dio Daytona bio de facto podjela Bosne
kako bi se postigao prekid vatre; drugi je dio bio zadužnica za
stvaranje ujedinjene, multietničke demokracije u Bosni - putem izbora,
raspodjele moći i povratka izbjeglica, jednom u budućnosti.
Jedini razlog zbog kojeg su dvije jake sile - Srbija i Hrvatska -
pristale na Dayton bila je činjenica da je on zadovoljavao njihove
ratne ciljeve. Tako su stvorena bosanska poluautonomna srpska i
hrvatska područja te im je čak dano pravo da se povežu sa Srbijom i
Hrvatskom. Slabija strana, bosanski Muslimani, dobila je zadužnicu:
ukoliko progutaju tu de facto podjelu, jednog će dana ta područja biti
spojena, a u Sarajevu će biti sjedište jedinstvene središnje vlade, u
kojoj će Muslimani prevladavati.
No ni srpski vođa Slobodan Milošević, ni hrvatski vođa Franjo Tuđman
nisu nikad namjeravali dopustiti stvaranje vlade u kojoj bi
prevladavali Muslimani. Tako su se od Daytona američki dužnosnici
borili s ovim problemom: Je li Dayton ono što se Muslimanima sugerira,
ili je jednostavno način da se osigura prestanak vatre i podjela
Bosne, što je draže zapovjednicima NATO-a i njihovim europskim
saveznicima?
Ukoliko postoji strateški razlog za uhićenje Karadžića, ne radi se o
otvaranju puta za potpuno ispunjavanje odredaba Daytona. No ono bi
možda olakšalo management Daytona, koji će vjerojatno biti neuspjeh.
Koja je razlika između Karadžića i predsjednice bosanskih Srba Biljane
Plavšić, koju Karadžić želi istisnuti? Oboje su dugo zagovarali
zasebnu republiku srpsku; samo se ne slažu u pitanju sredstva da se
taj cilj ostvari.
Karadžić misli da može postići taj cilj bježeći od Daytona, a gđa
Plavšić misli će ga postići izgradnjom de facto podjele unutar Daytona
te dobivanjem određene količine zapadne pomoći i legitimiteta. (...)
Ona je više od Karadžića spremna na ispunjenje Daytona, uključujući
punu integraciju i povratak izbjeglica. Spremna je prihvatiti blažu
podjelu, pa čak i primiti određen broj muslimanskih izbjeglica, no bez
ugrožavanja čistoće i autonomije zasebne srpske republike u Bosni.
Ipak, čak bi i to moglo produžiti razdoblje prekida vatre i jednog
dana izrasti u nešto stabilnije. (Ali zaboravite na besmislenu tvrdnju
da je srpski narod samo zbunjen i zaveden te da će svi željeti ono što
Muslimani žele, samo ako se Karadžićevo zlo odstrani. Karadžić je
odraz u srpskom društvu široko zastupljenog stajališta.)
To je razlog zbog kojeg su, s Karaždićem ili bez njega, stvarne
američke mogućnosti u Bosni još uvijek vrlo teške: 1. Sjedinjene bi
Države mogle skovati de jure podjelu, što bi omogućilo odlazak NATO-a
u utvrđenom roku 1998., no to bi zahtijevalo ponovno povlačenje nekih
sadašnjih crta podjele. 2. Sjedinjene bi Države mogle osigurati
potpuno ispunjenje odredba Daytona te postići jedinstvenu,
multietničku demokraciju u Bosni, no to se može postići jedino ukoliko
bi vojnici NATO-a neodređeno dugo osiguravali opstanak jednog takvog
umjetnog entiteta. 3. Sjedinjene Države bi se mogle zadovoljiti de
facto podjelom kakvu imamo sada, no u tom bi slučaju dio snaga NATO-a
vjerojatno morao neodređeno dugo ostati na području da održava red na
međuetničkim granicama. 4. Sjedinjene Države i njihove saveznice mogle
bi u lipnju odustati od Bosne te pustiti da događaji idu svojim
tijekom.
Prva mogućnost donosi stabilnost samo ukoliko se Dayton obnovi; druga
mogućnost donosi stabilnost samo ukoliko se obnovi Bosna; treća
mogućnost donosi stabilnost, no ne i strategiju izlaza; a četvrta
mogućnost donosi mogućnost izlaza, no ne i stabilnost. Dakle, uhitimo
Karadžića. To je pravi potez, a jednom kad se Karadžić odstrani, možda
ćemo se moći usredotočiti na naše stvarne mogućnosti."
THE WASHINGTON TIMES
8. IX. 1997.
Clinton se prihvaća borbe za slobodnu trgovinu i veći NATO
"Predsjednik Clinton danas se vraća na posao te se hvata ukoštac s
dvije važne borbe; na kocki je njegova ostavština u vanjskoj
politici", piše Warren P. Strobel. "Dok sukobi u Bosni, na Srednjem
istoku i drugdje ključaju, g. Clinton se proširenjem međunarodnog
trgovinskog sustava i američkog sigurnosnog kišobrana nad Europom nada
iza sebe ostaviti nešto trajnije od bilježaka o rukovođenju krizama.
No on prvo mora prevladati rastuće suprotstavljanje koje dolazi
prvenstveno iz Kongresa, a odnosi se na njegova dva prioriteta:
dobivanje izravne ovlasti u donošenju pojedinih odluka, što bi mu
omogućilo da pregovara o slobodnoj trgovini te proširi
Sjevernoatlantsko vijeće. Glasovanje o trgovini na prvom je mjestu te
je, prema vladinim dužnosnicima i vanjskim analitičarima, daleko
rizičnije.
U srijedu je g. Clinton objavio svoj prijedlog o izravnoj legislaciji,
koja bi mu dopustila da odlučuje o budućim trgovinskim poslovima,
znajući da Kongres može samo glasovati za njih ili protiv te da ih ne
može promijeniti. Očekuje se da će njegov prijedlog odmah naići na
dobro organizirano suprotstavljanje radničkih sindikata, aktivista za
ljudska prava i mnogih pripadnika njegove vlastite stranke.
No obje će bitke pomoći da se odredi sudbina nečeg za što se g.
Clinton snažno borio. Radi se o vanjskoj politici kojom bi se zadržalo
američko vodstvo i uključenost u globalna pitanja; nakon što je
nadvladan Sovjetski Savez, ta se politika ne bi okrenula prema unutra.
'Svakako se radi o odbijanju povlačenja prema unutra', izjavio je viši
dužnosnik ministarstva vanjskih poslova. 'Te stvari imaju tendenciju
da idu zajedno. Politika sigurnosti i trgovine idu zajedno.' Kod
slobodne trgovine posebice je ključna 'simbolička vrijednost'. Došlo
je do okretanja leđa... globalnom sistemu slobodnog tržišta iz
posljednjih nekoliko godina', izjavio je Ted Galen Carpenter iz
libertarijanskog instituta Cato. Oni kojima je draži gospodarski
nacionalizam 'postigli su određen napredak i za poštenu, a ne samo
slobodnu trgovinu'.
Upravo se s tim snagama - koje zahtijevaju da trgovinska politika bude
usredotočena na takve činitelje kao što je zaštita domaćih radnih
standarda, okoliša i ljudskih prava - Clinton s vremena na vrijeme
sukobljavao, pa i u tijeku svoje predsjedničke kampanje 1996.
Povjesničar Douglas Brinkley, upravitelj Eisenhowerova centra pri
neworleanskom sveučilištu, tvrdi da je promicanje slobodne trgovine i
poslovnih mogućnosti u inozemstvu jedan razlikovni element Clintonove
vanjske politike. Udvaranje Wall Streetu i spajanje trgovine i vanjske
politike je 'razlikovna odrednica njegove vlade', izjavio je g.
Brinkley. 'Clinton je izuzetno okrenut slobodnoj trgovini.'
Bijela se kuća nada da će glasovanje o izravnoj ovlasti proći povoljno
u Kongresu, gdje se očekuje oštrija bitka. Nadaju se da će se to
dogoditi do početka listopada, kako bi Clinton imao poticaj prije nego
što ode na put u Južnu Ameriku, na koju se odnosi dobar dio njegova
trgovinskog programa.
Viši dužnosnik koji se zalaže za legislaciju tvrdi da bi se, ukoliko
se ona ne izglasuje, oštetilo američko vodstvo, i to ne samo u
gospodarskom smislu, budući da Europljani i ostali ubrzano rade na
sklapanju vlastitih poslova u slobodnoj trgovini s tradicionalno
američkim poslovnim partnerima. Poraz bi, izjavio je on, poslao signal
da su 'Sjedinjene Države postale, ne nužno pristaše zaštićivanja
domaćih proizvoda, ali da su napustile ulogu vođe.'
Ove će se jeseni također zaoštriti i debata o budućnosti američke
vojne nazočnosti u Europi, koja datira još iz Drugoga svjetskog rata.
Sa snažnom potporom g. Clintona, NATO u kojem prevladavaju Amerikanci
ovog je ljeta ponudio članstvo u savezu trojici bivših neprijatelja:
Mađarskoj, Poljskoj i Republici Češkoj. Vlada namjerava poslije Nove
godine podnijeti prijedlog u obliku amandmana, s tim da će se
glasovanje održati godine 1998. Dužnosnici i analitičari očekuju da će
Senat odobriti proširenje NATO-a, no također predviđaju oštru debatu o
troškovima i mudrosti proširenja američkih sigurnosnih jamstava u eri
u kojoj ne postoji očiti neprijatelj.
Čini se sve vjerojatnijim da će proširenje NATO-a biti dovedeno u
odnose s budućnošću Bosne, gdje se mirovne snage trude osigurati
trajni mir prije povlačenja američkih vojnika dogovorenog za lipanj
1998. Neuspjeh u Bosni još bi više ohladio javni entuzijazam za
sigurnosno obvezivanje u inozemstvu.
Vladini dužnosnici uspoređuju odluku o proširenju NATO saveza sa
sudbosnosnom odlukom koju su Sjedinjene Države donijele dvadesetih
godina, o odbijanju Lige naroda, te poslije Drugog svjetskog rata, o
angažiranju u borbi protiv komunizma u Europi.
Ove debate o mogućnosti izravnog donošenja odluka od slične su
važnosti, izjavio je jedan dužnosnik, iako ulozi nisu tako uočljivi
budući da država nije u krizi te ne postoje globalni trgovinski
dogovori poput Općeg dogovora o pristojbama i trgovini.
Upravo iz tog razloga, neki tvrde da ostavština g. Clintona neće biti
ni izbliza tako uzvišena. 'To nije isto kao što je bilo s Georgeom
Marshallom i Deanom Achesonom, hladnim ratom, godinama izgradnje
institucija... Na neki način, to vam govori da se ne događa nešto tako
veliko', izjavio je g. Brinkley iz Eisenhowerova centra. 'On će dobiti
određeno priznanje prevlada li njegovo stajalište. Nisam siguran da tu
ima dovoljno toga za ostavštinu u vanjskoj politici', izjavio je g.
Carpenter." Povjesničari i javnost, kaže on, neće se sjećati
Predsjednika po debati o izravnom donošenju odluka.
ŠPANJOLSKA
EL PAIS
8. IX. 1997.
"Prije ili kasnije, Karadžić će biti uhićen"
Novinari J. M. Larraya i Angel Santa Cruz razgovarali su s Carlosom
Westendorpom:
"Carlos Westendorp upravo započinje, u svojoj šezdesetoj godini, rad
na jednom od najtežih zadataka u svojoj diplomatskoj karijeri. Kao
visoki civilni predstavnik međunarodne zajednice u Bosni, on mora
raditi na uspostavi suživota između muslimanske, hrvatske i srpske
zajednice nakon dugog i krvavog rata. Taj bivši ministar vanjskih
poslova u posljednjoj socijalističkoj vladi zamijenio je New York,
gdje je radio kao španjolski veleposlanik pri UN-u, za Sarajevo. Među
njegovim najvažnijim zadacima nalaze se nacionalno pomirenje
stvaranjem zajedničkih ustanova, s demokratski izabranim
predstavnicima, povratak izbjeglica i predaja ratnih zločinaca među
kojima je i Radovan Karadžić, sve donedavna vođa bosanskih Srba. Prema
njegovu mišljenju, 'on bi se morao dragovoljno predati zato što će,
prije ili kasnije, morati izići pred lice pravde'. Prošlog je tjedna
Carlos Westendorp stigao u Madrid u posjet svojoj obitelji.
- Može li odlučnost SAD-a da glavne ratne zločince dovede pred sud,
služeći se pri tome i silom, bude li nužno, predstavljati zapreku
uspostavi mira?
= Odluka da se osobe optužene za ratne zločine pozove na odgovornost
nije samo američka, to je odlučila cijela međunarodna zajednica. Mi
smatramo da neće biti normalnog stanja u Bosni tako dugo dok se ne
riješi taj problem. To da netko ode na suđenje u Haag ne znači nužno
da ide i na kažnjavanje, nego u prvom redu da pristaje da mu se sudi.
Karadžić bi tamo trebao dragovoljno otići, kao što će tamo otići i
cijeli niz optuženih Hrvata čiji je jedini zahtjev bio da im sudski
proces kratko traje. Ako to ne učini, prije ili kasnije Karadžić će
biti uhićen.
- Rat u Bosni iznio je na vidjelo nepostojanje zajedničke vanjske
politike Europske unije. Ne nastavlja li se ta praznina i u sadašnjem
mirovnom procesu?
= Mislim da je sada posrijedi nešto drugo, problem uočljivosti. A
istina je da je pomoć Europske unije u cjelini važnija od one koju
pružaju SAD. Njezin je gospodarski doprinos veći, a isto tako više je
vojnika iz država Europske unije nego američkih vojnika. Pa ipak, svi
mi koji se krećemo po Bosni iz iskustva znamo da ljudi, kad nam
prilaze, govore: 'Amerikanci, Amerikanci...'
- Ne čini li Vam se da je to primjer koji sve objašnjava?
= Jasno, zna se tko je glavni u toj državi. Bosna je za SAD izvanredno
važna. Rekao bih čak da je ona za njih najvažnija zato što je tamo na
kocki njihov kredibilitet, i to u trenutku kad je NATO izveo uspješnu
operaciju i kad se proširuje na istok. Proširenje je operacija za
budućnost, a SAD si ne može priuštiti neuspjeh u Bosni upravo zbog tog
procesa NATO-ova proširivanja. Vjerujem da je to razlog za toliki
interes prema Bosni koji pokazuju SAD i predsjednik Clinton u svojem
drugom mandatu. Rekao bih čak i da bi bilo nemoguće riješiti taj
problem bez SAD-a, ali to ne bi bilo moguće ni bez Europe.
- Kako biste definirali sadašnji stav Europske unije?
= Europa je u Bosni uvelike prisutna. A i u Europi je ostvaren
pozitivan pomak. Svi znaju da je bilo predrasuda i da su neke države
tijekom rata djelovale prosrpski, prohrvatski ili promuslimanski. Sada
Europska unija ima posve jedinstveno gledište i meni to jako olakšava
rad.
- U vrijeme kad ste bili ministar vanjskih poslova odobreno je
otvaranje veleposlanstva Španjolske u Sarajevu, ali ono i dalje nije
otvoreno. Ne čini li Vam se to proturječnim, uza sav španjolski
gospodarski doprinos i uz nazočnost španjolskih vojnika u Bosni?
= Istina je da smo potpisali sporazum o otvaranju veleposlanstva, ali
nedostajalo nam je novca iz Ministarstva gospodarstva. Mislim da je
sada posrijedi isti problem. Španjolska može biti bolje obaviještena o
tome što se događa u regiji, a za to je nužno da se što prije pošalje
veleposlanik u Sarajevo. Ja pritišćem gdje god to mogu. A kad je riječ
o španjolskim postrojbama, rekao bih samo da na svojim oklopnim
vozilima imaju najveći simbol nacionalne pripadnosti, i to dovoljno
govori o povjerenju koje uživaju kod ljudi u Bosni.
- Hoće li NATO ići dalje od SFOR-ova mandata, koji završava u srpnju
sljedeće godine?
= Službeno, možemo reći jedino da moramo pričekati da vidimo kakav će
se napredak ostvariti do sljedeće godine. No, kako stvari stoje,
nezamislivo je da NATO ode. Tamošnje stanje opisao bih kao stanje
bolesnika na uređaju za umjetno disanje. Čim ga isključiš, on umire.
- Kada će ta država moći ostati bez NATO-a?
= Postoje različita mišljenja. Ima ljudi koji kažu da je to moguće za
nekoliko godina, a neki drugi misle da postoji i alternativa: da odemo
u Mađarsku ili u Aviano te da nadziremo odatle. Ali čovjek se tada
zapita koliko su vremena američke postrojbe u Zapadnoj Njemačkoj. Čemu
ići u Mađarsku kad je problem ovdje? Jer, ne radi se samo o Bosni,
nego i o Kosovu i o Makedoniji".
AUSTRIJA
DER STANDARD
8. IX. 1997.
Izetbegovićeva SDA u potrazi za bošnjačkim identitetom
"Je li Stranka demokratske akcije, najvažnija stranka bošnjačkih
Muslimana, uistinu na pragu podjele na zapadne tehnokrate, okupljene
oko premijera Edhema Bičakčića, i na religiozne ekstremiste
podrijetlom iz provincije? Zalaže li se SDA uistinu za bošnjački
'muslimistan' (kao što je istaknuto u kritikama sarajevskih oporbenih
intelektualaca) ili je otvorena za građane multietničke države? Nakon
dvodnevne velike stranačke konferencije SDA, održane krajem prošlog
tjedna u Sarajevu i tjedan dana prije komunalnih izbora ta su pitanja
o 'autentičnoj stranci bošnjačkog naroda' (predsjednik Alija
Izetbegović) i dalje bez odgovora.
Legendarni osnivač stranke Izetbegović, koji je za vrijeme komunizma
proveo osam godina u zatvoru, ponovno je aklamacijom izabran na
dosadašnju dužnost. Jačanje moći premijera Bičakčića stranački list
'Ljiljan' objašnjava činjenicom da je on 'čovjek od najvećeg Alijina
povjerenja'. Izetbegović pak 'utjelovljuje bošnjački narod, njegove
dobre strane i njegove slabosti', ističe list. Ekstremisti poput
gradonačelnika Bugojna koji se ponosno naziva i 'fundamentalistom' i
provincijskih političara iz Bihaća i dalje su izolirani. No, na prvoj
stranici gostima podijeljene knjige glasnogovornika stranke Ismeta
Grbe prikazana je fotografija sa sljedećim tekstom: 'Ovo je Bosna -
volite je ili je ostavite'.
Teme govora varirale su između 'islamske kulture' i sekularne države,
kapitalizma, klijentelizma i planske privrede. Jedan je ministar
izjavio da se zalaže za 'slobodu privrede', a drugi zahtijeva
subvencije radi spašavanja uništene teške industrije.
Stranački ideolog Latić zahtijevao je oštrije poštivanje islama u
školskom sustavu i istodobno hvalio 'otvoreno društvo'. Izetbegović je
u vrlo dugom govoru branio pravo svih izbjeglica na povratak (aplauz),
izjavivši potom da obitelji palih ratnika nigdje ne smiju biti
ostavljene na ulici (gromoglasan aplauz). Nitko se nije osvrnuo na
prosvjed žena iz Srebrenice protiv povratka Srba u sarajevska
predgrađa", dodaje Gerald Knaus, suradnik lista iz Sarajeva.
DIE PRESSE
8. IX. 1997.
Kraj blokovske podjele
"'Odbijanje napada više nije središnja točka obrambene doktrine',
izjavio je Teodor Geršak, državni tajnik slovenskog ministarstva
obrane, u sigurnosno-političkom razgovoru na temu 'Vrednovanje odluka
madridskog sastanka na vrhu NATO-a iz slovenske i austrijske
perspektive', pružajući uvid u sigurnosnu politiku Ljubljane.
Budući da je ugroženost proteklih godina splasnula te da se opasnost
od iznenadnog napada smanjila, potrebno je restrukturiranje oružanih
snaga, naglasio je nekadašnji časnik Jugoslavenske narodne armije.
Nova koncepcija slovenskih oružanih snaga bit će orijentirana na
vojske članica NATO-a, naglasio je slovenski državni tajnik.
Ubuduće će biti važno očuvati mir i sigurnost i spriječiti regionalne
i međunarodne sukobe, napominje Geršak. Osim toga, jako će važno biti
jačanje i širenje demokracije, dodao je on.
Slovenija treba vojsku koja će pomoći državi da jača mir i da riješi
eventualne krize, ističe on, ocjenjujući da treba odmah započeti s
restrukturiranjem - reorganizacijom zapovjedne strukture, raspuštanjem
pojedinih dijelova postrojba itd. Na razini brojčane snage postrojba
treba provesti osjetna smanjenja budući da sadašnjih oko 60 tisuća
vojnika (na samo 2 milijuna stanovnika) nakon pristupa NATO-u,
slovenskog prioriteta, neće više biti moguće opravdati.
Paralelno tome treba debirokratizirati vojnu upravu, zahtijeva Geršak.
Naime, u Sloveniji na svaka 3,5 vojnika dolazi po jedan činovnik vojne
uprave dok u NATO-ovu prosjeku taj odnos iznosi 20:1. Važna je i
promjena sustava vojne obveze, ističe Geršak.
Za 12 do 15 godina Slovenija će imati visoko profesionalnu vojsku,
uvjeren je državni tajnik. Po njegovoj prognozi taj će model
prevladati i u cijeloj Europi.
Ivan Hostnik, ravnatelj instituta za strateške studije u Ljubljani,
smatra da je madridski sastanak na vrhu NATO-a bio 'čin od izvanrednog
povijesnog značenja'. Nakon madridskog poziva Poljskoj, Češkoj
Republici i Mađarskoj da pristupe NATO-u, jasno je da je blokovska
podjela Europe napokon passe, dodaje Hostnik.
Spominjanje Slovenije u madridskom zaključnom dokumentu pokazuje da je
zemlja na pravom putu, objašnjava Hostnik. No, Slovenija će morati i
dalje teško raditi kako bi ušla u drugi krug proširenja, napominje on"
na kraju izvješća Clemensa Schuhmanna.
NJEMAČKA
GENERAL-ANZEIGER
8. IX. 1997.
Predsjednik pod pritiskom
"Nakon isteka predsjedničkog mandata u jugoslavenskoj republici
Srbiji, odlučio je preuzeti tu dužnost nekom vrstom udara, izvedenog
krajem lipnja ove godine. No, njegova računica o prijenosu nekadašnje
moći na dotada gotovo beznačajni položaj ostvarit će se samo ako mu
savezna skupština dade zeleno svjetlo za promjenu ustava.
Savezna republika sastoji se od samo dvije jedinice: nadmoćne Srbije s
10 milijuna i manje Crne Gore sa samo 600 tisuća stanovnika. No,
usprkos tom nerazmjeru, Crna Gora uživa gotovo jednaka prava u
saveznim institucijama. To znači da Milošević treba crnogorske glasove
za promjenu ustava te da je i kao nositelj predsjedničke dužnosti
ovisan o njima.
Dosada se oslanjao na striktnu poslušnost Demokratske partije
socijalista (DPS). No, u posljednje vrijeme došlo je do velikih
promjena. Odnosi između Srbije i Crne Gore uopće nisu dobri budući da
je Crnogorcima, uključujući većinu Miloševićevih stranačkih kolega,
dojadilo neprekidno pokroviteljstvo Beograda.
5. listopada bit će izabrani predsjednici dvije jugoslavenske
republike. U Podgorici (...) se uoči tih izbora rasplamsala dramatična
borba za vlast u podijeljenom DPS-u. Dosadašnji poslušnik Beograda
Momir Bulatović sve više zaostaje za sadašnjim crnogorskim premijerom
Milovanom Đukanovićem.
Vodeća tijela DPS-a imenovala su Đukanovića za svog predsjedničkog
kandidata. Bulatović je potom postao kandidatom skupine svojih
pristaša. No, po izbornom zakonu svaka lista može istaknuti samo
jednog kandidata. Oko tog je pitanja upravo izbila žestoka pravna
svađa u kojoj je ustavni sud Crne Gore donio odluku protiv
Bulatovićeve kandidature za DPS dok ju je ustavni sud federacije - sa
zakonskog stajališta krajnje sporno - odobrio. Ostaje još mogućnost
žalbe.
Bez obzira na mogući ishod sudskog postupka, Bulatović gotovo i nema
izgleda za regularnu pobjedu na izborima. Te izglede ne poboljšava ni
snažan politički, vojni i gospodarski pritisak kojim ga Milošević
pokušava zadržati na položaju. Naime, navedeni pritisak samo potpiruje
neprijateljsko raspoloženje prema Beogradu. Osim toga, šest oporbenih
stranaka sa 70-postotnim biračkim potencijalom odustalo je od
isticanja vlastitih kandidata, poduprijevši tim potezom izravno ili
neizravno Đukanovića koji Crnoj Gori obećaje više samostalnosti,
demokracije i gospodarske reforme.
5. listopada Zoran Lilić, dosadašnji državni poglavar federacije,
političar niskog profila, kandidirat će se u jugoslavenskoj republici
Srbiji za položaj Miloševićeva nasljednika u fotelji srpskog
predsjednika - zadržavajući i dalje status puke marionete, smatraju
mnogi. No, oporba se potpuno rasula nakon uspjeha na općinskim
izborima 1996. i danas je duboko posvađana. Tako Lilić usprkos
dosadašnjoj beznačajnosti može pouzdano računati na pobjedu. Snage
oporbene razboritosti, okupljene oko Zorana Đinđića, beogradskog
gradonačelnika, moraju stoga polagati sve svoje nade na Crnu Goru.
Doduše, tijekom nedavnog posjeta Podgorici, usmjerenog na jačanje
Bulatovićeve pozicije, Lilić se suočio s psovkama tisuća crnogorskih
prosvjednika koji su njegovo vozilu zasuli kišom jaja i kamenja. Tamo
je sve zastupljenije mišljenje da Crna Gora može egzistirati i kao
nezavisna država. No, odvajanje bi označilo politički kraj
jugoslavenske federacije, a s njom i Slobodana Miloševića koji bi u
tom slučaju postao državni poglavar bez države.
No, ne treba isključiti ni mogućnost novog krvoprolića. Vojska koja
podupire Bulatovića i policija koja podupire Đukanovića već su
razmijenile prve metke. U slučaju oružane borbe ishod bi bio
neizvjestan. Bulatović može, doduše, računati i na vojnu pomoć
Beograda, ali istodobno valja uzeti u obzir da je većina Crnogoraca
naoružana do zuba. Osim toga, građanski rat mogao bi prerasti u iskru
i zapaliti i eksploziv, koncentriran na Kosovu, s većinskim albanskim,
ali i na Sandžaku, s većinskim muslimanskim stanovništvom.
Milošević više ne smije prihvatiti taj rizik budući da i u Srbiji
raste nezadovoljstvo - ne samo među građanima već i u redovima SPS-a.
Neki u Beogradu mogli bi se povesti za primjerom Biljane Plavšić,
predsjednice republike srpske u Bosni, nekoć jedne od najbližih
pouzdanica, a danas samo omražene neprijateljice. Naime, sve dok ustav
ne bude promijenjen, nekadašnje velike Miloševićeve ovlasti bit će u
rukama Lilića kao srpskog predsjednika. Lilić pak mora strahovati da
bi se velike ovlasti u kontekstu prijeteće državne krize u Jugoslaviji
mogle okrenuti protiv njega samog, kao što se dogodilo i u slučaju
sukoba Plavšićke i Karadžića.
Čak su i sile iz kontaktne skupine, odgovorne za provedbu Daytonskog
mirovnog sporazuma, shvatile da razvoj događaja u Crnoj Gori krije u
sebi sve elemente krajnje opasne krize. Na posljednjem sastanku
spomenute su se države opširno bavile tom temom. Rezultat: i one
namjeravaju i dalje pojačavati pritisak na Miloševića", piše na kraju
članka Wolf J. Bell.
VELIKA BRITANIJA
THE SUNDAY TIMES
7. IX. 1997.
Strah od krvoprolića pred izbore u Bosni
"Ogorčena bitka za moć između predsjednice bosanskih Srba Biljane
Plavšić i njezinih suparnika, ekstremista odanih Radovanu Karadžiću,
prijeti prerasti u obnovljeno nasilje u očekivanju izbora sazvanih za
sljedeći vikend", piše Clive Thompson. "Karadžićevi zagovornici, neki
od njih naoružani kamenjem, prošli su se tjedan opetovano sukobljavali
s američkim vojnicima; u očekivanju izbora, napetost je rasla. To je
potaklo generala NATO-a Wesleya Clarka da upozori da će mirovne snage
upotrijebiti i smrtonosnu silu ukoliko to bude potrebno.
Rastu i strahovi da će snage NATO-a biti uvučene u krvave sukobe zbog
nadzora nad strateškim policijskim bazama i televizijskim
prijenosnicima - što je borba koja je posljednjih tjedana podijelila
srpsku republiku.
Od intervencije britanskih vojnika prošli mjesec, većina policijskih
postaja i televizijskih prijenosnika u zapadnom području stavljena je
pod nadzor osoblja predsjednice Plavšić. No u srednjem i istočnom
području, pokušaji američkih vojnika da slijede primjer britanskih,
doživjeli su neuspjeh, a brige za sigurnost izbornih promatrača sve su
veće.
Očekuje se da će za vrijeme izbora u područje stići tisuće hrvatskih i
muslimanskih izbjeglica koje žele glasovati u svojim nekadašnjim
boravištima. Te izbjeglice spadaju među više od 500.000 ljudi
prognanih za srpskog 'etničkog čišćenja' te se još uvijek ne mogu
vratiti svojim kućama. Logika izbora bila je da bi oni opet spojili
bosansko miješano stanovništvo, koje bi se usredotočilo na zajednička
pitanja kao što su ceste, škole i komunalna djelatnost.
No umjesto toga, sve ih strane doživljavaju kao priliku da Hrvati i
Muslimani dobe uporište u gradovima koje drže Srbi, izabirući gradska
poglavarstva koja će prisiliti srpske vlasti da osiguraju povratak
izbjeglica. Srpske vođe obiju strana smatraju taj proces svojevrsnim
Trojanskim konjem koji prijeti ugroziti 'etničko čišćenje' provedeno u
ratu. Karadžićevi zagovornici pozvali su na bojkotiranje izbora.
U protimbi s tim, međunarodna zajednica drži te izbore vitalnima za
ostvarivanje odredaba Daytonskog mirovnog sporazuma, kojim je u
prosincu 1995. završio rat. Neke zapadne vođe tvrde da NATO nema više
izbora te da mora pružiti potporu gđi Plavšić i njezinim donekle
umjerenim gledištima. (...)
Neki zapadni promatrači ipak kritiziraju proces. Jedan od njih ovaj je
tjedan izjavio: 'U nekim područjima ne provodi se smislena kampanja -
teško je voditi kampanju kad ljudi pucaju jedni na druge.'"
HRVATSKI TISAK
VJESNIK
9. IX. 1997.
Poboljšano stanje ljudskih prava
Goranka Jureško piše: "Prema riječima pučkog pravobranitelja Ante
Klarića 'stanje na oslobođenim područjima Hrvatske je zadovoljavajuće,
izgredi su svedeni na prosjek koji ne zabrinjava. Njihov je broj
toliki da ni za 'normalne okolnosti', odnosno ostale dijelove države
ne bi bio zabrinjavajući, a i osobnih je nasilja sve manje'. Štoviše,
Klarić ističe da se na oslobođenim područjima stanje bitno popravilo u
odnosu na ono kad je pisano njegovo prvo izvješće, kada je upozorio
Vladu na primjere kršenja ljudskih prava. U međuvremenu, nakon tih
upozorenja, Vlada je reagirala vrlo promptno, i pojačane su mjere
zaštite ljudi i imovine, tvrdi Klarić".
Novinarka ocjenjuje kako ta izjava pučkog pravobranitelja "pokazuje
koliko je važna suradnja svih institucija i organizacija koje se bave
zaštitom ljudskih prava i koliki se pomak može učiniti u vrlo kratkom
vremenu", kao i to da je pučki pravobranitelj "važan činitelj koji
omogućava da se to doista i provede". Novinarka pritom upozorava
koliko je važno "izabrati pravog čovjeka za tu važnu dužnost, koji
svojom etikom može jamčiti da će se jednako založiti za svakoga
čovjeka bez obzira na porijeklo i nacionalnost, vodeći brigu o
državnim interesima. Klarić je svojim političkim habitusom prošlih
godina dokazao koliko je častan, a zastupnici hrvatskog Sabora
potvrdili su to unisonim dizanjem ruku za njegov izbor za pučkog
pravobranitelja, bez obzira na političku opciju koju zastupaju",
prisnažuje novinarka.
Komentirajući u vezi s time činjenicu da se "neki žustri borci za
ljudska prava" bave samo "manjim dijelom hrvatskoga pučanstva, ili,
bolje rečeno, samo jednom nacionalnom manjinom", odnosno da 'mašu'
pojedinačnim primjerima kršenja ljudskih prava, prikazujući Hrvatsku
kao zemlju nasilja, kaosa i pravne nesigurnosti...", novinarka
nastavlja: "Pritom nitko ne tvrdi da se pravna država ne treba baviti
i pojedinačnim slučajevima, jer su zakoni isti za sve i valja ih
primijeniti na svakoga prekršitelja. Međutim, to ne znači da cijela
Hrvatska treba sjediti na optuženičkoj klupi ne bi li pojedinci mogli
opravdati bogato financiranje iz nevladinih organizacija kao 'dežurnih
i jedinih' relevantnih 'inspektora' o stanju ljudskih prava u zemlji.
Ljudi poput pučkoga pravobranitelja Klarića svojim radom potvrđuju
kojim putem ide hrvatska država i što je budućnost njezinih građana",
zaključuje novinarka.
Merčep i zakonitost
Interview s Tomislavom Merčepom (prošli četvrtak) na TV Mreži "u kojem
je odgovarao na pitanja koja su se pojavila u javnosti u povodu
interviewa Mire Bajramovića u tjedniku 'Feral Tribune'", povod su
osvrta Marka Barišića. "Određenu zbunjenost izazvale su dvije
Merčepove izjave", piše Barišić i nastavlja: "Ponajprije ona kako će u
slučaju da on sam i drugi hrvatski dragovoljci ne budu, kako je rekao,
zaštićeni od napada i uvreda za koje ne postoje dokazi 'odgovoriti na
način koji možda neće biti zakonit' te također i druga prema kojoj će
'kada (oni) dođu na vlast određivati način ponašanja'".
Barišić smatra da, "ako su mediji točno prenijeli takve Merčepove
tvrdnje", one "nisu u skladu s normama ponašanja kakve su na snazi u
pravnoj državi te jednako tako, nisu u skladu ni s njegovim zadnjim
nastojanjima da sredstvima pravne države dokaže kako su optužbe na
račun njegove osobe u stvari klevete i izmišljotine". Novinar pritom
napominje kako to "da ipak vjeruje u hrvatski pravni sustav, dokazuju
i brojne Merčepove tužbe protiv pojedinaca i novinskih nakladnika koji
su, prema njegovu mišljenju, o njemu u javosti iznosili neistine".
Barišić smatra kako je taj put "koji je Merčep do sada slijedio,
jedino ispravan, jer na zakonit način rješava postojeće sporove", a da
bi "svaki drugi 'prijeki' put dolaska do pravde" samo "išao u prilog
suprotnoj strani". Drži da je stoga Merčepova najava "usmjerena
prvenstveno protiv njega samoga".
U nastavku Barišić dodaje kako "dio frustracije, koja je zamjetna i
kod Merčepa, ali i drugih javnih osoba koje se često prije pravomoćnog
sudskog rješenja optužuje po javnim glasilima, posljedica činjenice da
hrvatski pravni sustav, pogotovo kad su u pitanju sporovi vezani uz
medije, djeluje prilično sporo. Doduše, i za takvu sporost sud ima
svoje razloge (manjak sudaca...), međutim, da se ubuduće izbjegnu
nesporazumi - kako oko tretmana događaja, primjerice, iz Pakračke
Poljane, tako i onih vezanih uz njihovo medijsko plasiranje - svakako
je potrebno ubrzati učinkovitost pravnog sustava", smatra Barišić.
"Međutim, neovisno od toga, javnu potporu ne mogu dobiti ničije, pa
tako ni Merčepove najave kako će onima koji ga optužuju 'odgovoriti na
način koji možda neće biti zakonit'. A pogotovo u demokratskoj državi
nemaju mjesta izjave kako će jedna skupina, kad eventualno dođe na
vlast, određivati način ponašanja kojemu će se morati podvrgavati svi
građani", komentira Barišić i zaključuje: "Naime, tko god želi dobro
budućnosti hrvatske države, svakako ne može zastupati totalitarizam i
anarhiju".
"Dobrodošlica" u Podunavlju
"Prvi put nakon šest godina školska godina je počela istoga dana u
cijeloj Hrvatskoj po jedinstvenome, hrvatskome školskom programu.
Težak posao oko reintegriranja školstva na području pod Privremenom
upravom UNTAES-a u hrvatski školski sustav priveden je kraju tek prvih
dana kolovoza. Tada, u prigodnom slovu prilikom potpisivanja Pisma
sporazuma, šef za civilne poslove UNTAES-a Gerard Fischer kazao je da
je 'obrazovanje toliko izuzetno važno da je postignuti dogovor poruka
ljudima da su dobrodošli'. No, bojkot svečanosti početka nastave i
pozdravnih riječi ministrice Vokić u ponedjeljak u Vukovaru od strane
predstavnika srpske zajednice i učitelja - sve je samo ne
dobrodošlica", piše Nada Dmitrović.
"No, potpisi nisu bili uskraćeni", napominje novinarka i objašnjava
kako su samom Pismu sporazuma prethodili "Odluka o privremenom
obrazovnom planu i programu za pripadnike srpske manjine ili etničke
zajedice koja uključuje dio namijenjen manjini u sklopu nastave tzv.
materinske skupine predmeta, ali i nastavu hrvatskoga jezika i
latiničnog pisma od prvog razreda osnovne škole te Sporazum o
raspodjeli radnih mjesta ravnatelja, kao završnica procesa dugog
godinu i pol. Njegov početak, pak, označile su dobre namjere hrvatske
Vlade koje su konkretizirane priznavanjem stečenih svjedodžba i
manjinskih obrazovnih prava, ponudom ugovora o radu zatečenim
učiteljima...", nastavlja novinarka. Zamjena svjedodžba "nije naišla
odmah na odaziv, s obrazloženjem da nema dovoljno mjesta na njima za
dvojezične spise", a nakon što je to riješeno postavljeno je pitanje
"nacionalne pripadosti v. d. ravnatelja, iako je Sporazumom riješeno
da se ravnateljska mjesta podijele 'na osnovi razvoja demografske
strukture populacije u tom području', a ne, kako je srpska strana
inzistirala, prema demografskom sastavu zatečenih učenika. Jer, do
Božića bi se u hrvatsko Podunavlje trebalo vratiti 20.000 prognanika.
To je i razlog što zasad nijedna škola na tome području nema status
manjinske", objašnjava novinarka i na kraju napominje:
"Prošloga tjedna, na zagrebačkom sastanku državne i županijske
prosvjetne vlasti s učiteljima i prognanicima, ministrica prosvjete i
športa Ljilja Vokić naglasila je da je povratak učitelja njihova
'domovinska zadaća', jer se s njima u Podunavlju vraća hrvatska
škola".
VEČERNJI LIST
9. IX. 1997.
Grijesi, savjest i politika
U povodu odluke hrvatske Vlade da se u korist žrtava holokausta
odrekne "novca koji bi joj eventualno pripao raspodjelom preostalog
blaga koje su nacisti opljačkali u porobljenim državama" - riječ je o
blagu koje su kasnije zaplijenili saveznici i uglavnom ga
raspodijelili nakon Drugoga svjetskog rata, a preostala je svota danas
simbolična - Višnja Starešina komentira događanja u aferi "pod
zajedničkim nazivnikom 'nacističko zlato i židovski fondovi'". Posebno
raščlanjuje "spremnost" saveznika, predvođenih SAD-om, "da isprave
neke 'zaboravnosti' iz prošlosti, nakon čega mogu od svih ostalih još
energičnije tražiti isto".
Pritom novinarka objašnjava kako u spomenutoj aferi, "osim već
spomenutog fonda, valja razlikovati nekoliko vrsta blaga", kakav je
"novac žrtava nacističkog terora, ponajprije Židova, pohranjen u
švicarskim bankama, i police osiguravajućih društava, koji nikad nisu
vraćeni njihovim nasljednicima. Zapravo, banke su iskoristile
švicarski zakon o bankovnoj tajni da 'zaštite' novac od njegovih
pravih vlasnika i prisvoje ga", ocjenjuje novinarka. Slijedi zatim
"blago opljačkano i od institucija i od pojedinaca u porobljenim
državama, a koje su visoki dužnosnici Trećeg Reicha navodno cijelo
vrijeme rata prali preko švicarskih banaka i transferirali u druge
države, a dio je navodno ostao u švicarskim bankama", objašnjava
novinarka i nastavlja:
"Pod izuzetnim političkim pritiskom, ponajprije SAD-a, i neviđenom
medijskom kampanjom, švicarske su banke prvi put otvorile svoje arhive
posebnoj međunarodnoj stručnoj komisiji koja istražuje putove i
sudbinu nacističkog zlata i židovskih fondova. Posljednjih mjeseci
odškrinuta su vrata aferi o suradnji Središnje banke za međunarodna
poravnanja iz Basela sa središnjom bankom Trećeg Reicha sve vrijeme
rata. Zapravo, izgleda da njezini financijski aranžmani s nacističkom
Njemačkom nikad nisu bili prekinuti. Međutim, na tome je stalo.
Zlobnici će reći - nije ni čudno jer su u upravi banke sjedili
Saveznici, i u spornom razdoblju na čelu joj je bio Amerikanac. U
međuvremenu, jedno je njemačko osiguravajuće društvo samo ponudilo da
osnuje fond za naknadu štete žrtvama holokausta. Švicarske su banke to
učinile tek nakon prozivki i pritisaka. Krug 'grešnika' nedvojbeno će
se širiti, pitanje je na koga i mogu li se političke prozivke i
pripadajući pritisci preduhitriti.
Sasvim je druga priča stvarni motiv tih pritisaka za iskupljivanje
povijesnih grijeha.'Bit će to kraj švicarskog zakona o bankovnoj
tajni', slavodobitno je prognozirao jedan američki senator nakon
najave da će u listopadu biti objavljena proširena lista vlasnika
prisvojenih računa u švicarskim bankama. O tome ipak još uvijek
odlučuje švicarski parlament, poručili su iz švicarske vlade. Ali to
više ne zvuči sasvim uvjerljivo", piše na kraju novinarka.
SLOBODNA DALMACIJA
9. IX. 1997.
Dva naroda - ista sudbina
U povodu uspostave diplomatskih odnosa Hrvatske i Izraela Danko
Plevnik piše o zaprekama i protivnicima koji su do zadnjeg časa
nastojali to spriječiti. "Izraelska je vlada, međutim, bila mnogo šira
u prihvaćanju Hrvatske. Ona je doduše striktno tražila poštovanje
određene forme, ali je bila svjesna da životni sadržaji, sportske,
kulturne i turističke veze čine svoje. Na mjesto nekadašnjeg rasnog
zločina - u Dubrovnik - danas slijeću avioni El Ala, dovodeći
izraelske goste da, među ostalima, vide i najstariju očuvanu sinagogu
u Europi.
Hitlerove marionete iliti ustaše ne mogu niti smiju sakriti tolike
povijesne, političke, mentalitetske, kulturne sličnosti između ovih
samoodanih naroda. Te su sličnosti brojnije ako se ograniče na noviju
državnu povijest Izraela i Hrvatske. Židovi su se, vrijedi istaknuti,
za svoju nezavisnost borili terorom i ratom. Tako su postupali i
Hrvati", piše Plevnik. "Prvima su se na tom putu ispriječile britanske
snage i Palestinci, drugima JNA i Srbi. Židovi se oslanjujaju na
mitologiju Davidova carstva, a Hrvati na mitologiju Tomislavova
kraljevstva : Hrvatima je integrativnu snagu pružala ideologija
državnog prava velike Hrvatske, dok su Izraelci sanjali povijesnu
zemlju Ertez Jisrael. I jedan i drugi narod došao je napokon do svoje
obećane zemlje, ali ne i do obećanih granica, jer im ne odgovaraju
'zelene linije', odnosno 'avnojske linije'.
U nastavku autor piše o sličnim mentalitetima i političkim sličnostima
- "klerikalna desnica i radnička ljevica glavni su politički faktori u
obje države, stoga se može povuči paralela između Likuda i HDZ-a,
čijoj su političkoj kulturi uvijek potrebni neprijatelji, bez kojih se
njihov politički radikalizam razvodnjava"... (...)
Hloverka u HINU - Galić na Prisavlje?
U kontekstu najavljene rekonstrukcije Vlade RH, Aleksa Crnjaković
analizira saznanja o kadrovskim promjenama i u novinarstvu, "gdje se
također očekuju iznenađenja"", i piše:
"Već se zna da direktor Hine Milovan Šibl odlazi. Uostalom, već je
održao oproštajni domjenak sa svojim ljudima, od kojih je većina
profesionalno 'odrasla' zahvaljujući upravo njegovoj teoriji po kojoj
treba izgraditi nov, neopterećen novinarski kadar, pa makar i izgubili
nekoliko godina dok ne stasaju u prave profesionalce". Uz napomenu da
se ne zna tko će ga naslijediti, novinarka piše kako su u 'bubnju'
mnogi, "od Hloverke Novak-Srzić do Zorana Bošnjaka, dugogodišnjeg
novinara 'Starta' i 'Vjesnika', a potom najbližeg suradnika dr. Mate
Granića. Doznajemo da će se iz diplomatskog u sektor informiranja
vratiti veleposlanik Branko Salaj... ", dodaje novinarka.
Uz upit hoće li Mirko Galić konačno doći na HRTV, novinarka napominje
da formalno nikad nije opozvan s dužnosti ravnatelja i ocjenjuje kako
će to "sasvim sigurno izazvati određene potrese u kući opterećenoj
frakcijskim borbama i različitim programskim koncepcijama". Dalje
piše: "Ni jedan čovjek ne može sam urediti tako važnu kuću koja je
samo u posljednje dvije godine 'nakrcana' s novih tisuću zaposlenih.
Tko može 'hraniti' trenutno 3800 stalno zaposlenih i još 6000
honoraraca? I tko je taj koji će imati petlje potpisivati rješenja o
otkazu? Kuća je opterećena hipotekama, od kadrovskih do programskih, a
trpi profesionalizam. To nije samo problem HRTV-a, već i države u
čijim je rukama. Sasvim sigurno na čelno mjesto neće doći, niti su
ikada bili u konkurenciji, ni Jadranka Kosor ni Zlatko Vitez. Ivica
Mudrinić još uvijek ima mirno more!"
090028 MET sep 97
Cortina d'Ampezzo, spust (ž): Goggia slavila ispred Vickhoff Lie i Brignone
U 44. godini preminuo predsjednik uprave Strabaga
Australian Open: Medvedjev mora platiti 76.000 dolara kazne
MUP: Dabri nije pružana zaštita kakva se dodjeljuje žrtvama kaznenog djela
Njemački izdavač: Autobiografija Angele Merkel prodaje se "senzacionalno" dobro
Gospić: Dvojica osumnjičena za ratne zločine u Lici
NSRH održao prosvjed: Traže povećanje plaća od 500 eura bruto
Novi predsjednik Libanona naglašava hitnost povlačenja izraelske vojske
SKV: Hrvatska u 12.30
SKV: Sport u 12.30 sati