ZAGREB, 29. kolovoza (Hina) - U sklopu cjelovite reforme kaznenoga zakonodavstva, kojom će se to područje uskladiti s odredbama hrvatskog Ustava, ali i najvažnijim međunarodnim odredbama o zaštiti temeljnih ljudskih prava, hrvatska je
Vlada dostavila u saborsku proceduru konačni prijedlog zakona o kaznenom postupku, koji će se na jesenskomu zasjedanju naći pred saborskim zastupnicima.
ZAGREB, 29. kolovoza (Hina) - U sklopu cjelovite reforme kaznenoga
zakonodavstva, kojom će se to područje uskladiti s odredbama hrvatskog
Ustava, ali i najvažnijim međunarodnim odredbama o zaštiti temeljnih
ljudskih prava, hrvatska je Vlada dostavila u saborsku proceduru
konačni prijedlog zakona o kaznenom postupku, koji će se na jesenskomu
zasjedanju naći pred saborskim zastupnicima. #L#
Kako se navodi u obrazloženju prijedloga, glavni poticaji za novo
reguliranje kaznenoga postupka, osim usklađivanja toga zakonskoga
gradiva s ustavnim odredbama i međunarodnim pravnim odredbama na snazi
u Hrvatskoj, bili su pojava novih uzroka i oblika kriminaliteta,
posebno organiziranoga, te rasterećenje kaznenoga pravosuđa i uvođenje
takvih postupovnih pravila koja će omogućiti brže i djelotvornije
rješavanje kaznenih predmeta.
Cilj kaznenoga postupka je da se sudskom odlukom ustanovi umjesnost
tvrdnja i zahtjeva iznesenih u optužbi, odnosno je li počinjeno
kažnjivo djelo, tko ga je počinio te može li se počinitelju izreći
kazna ili druga mjera predviđena materijalnim kaznenim pravom. Kazneno
procesno pravo, dakle, rezultat je odnosa tih oprječnih težnja - za
djelotvornošću kaznenoga pravosuđa i postupka, koja zahtijeva da svaki
poznati počinitelj kažnjiva djela bude uhvaćen i kažnjen - te za
zaštitom prava građana, koja zahtijeva da se spriječi neutemeljen
kazneni progon i osuda nevine osobe.
Novi prijedlog donosi najviše novosti u prethodni postupak, u kojem
se tijekom istrage na zakonit način skupljaju dokazi potrebni za
odluku o tome hoće li se podignuti optužnica. On počinje predistražnim
postupkom, koji još nije postupak pred sudom i događa se prije njegova
pokretanja, a u praksi najčešće počinje policijskim izvidima. Novost
je pravo državnog odvjetnika da za prikupljanje obavijesti potrebnih
za odlučivanje o kaznenoj prijavi i sam povede razgovore, ne samo s
prijaviteljem kažnjiva djela nego i s osumnjičenikom i drugim osobama.
I policija dobiva nove ovlasti, ali i nove obveze. Naime, da bi se
povećala policijska djelotvornost, kad su posrijedi teža kažnjiva
djela protiv Republike Hrvatske i protiv vrijednosti zaštićenih
međunarodnim pravom, počinitelji kojih pokazuju povećanu opasnost i za
koja je predviđen zatvor od pet i više godina, policija će se moći
koristiti posebnim operativnim "prikrivenim" mjerama. One se odnose na
tajnu opservaciju (nadzor i tehničko snimanje telefonskih i drugih
razgovora na daljinu, snimanje privatnih prostorija te tajno praćenje
osoba i predmeta) ili pak na prodor u kriminalne skupine (upotreba
prikrivenih istražitelja te simulirani otkup predmeta ili davanje
potkupnine).
Međutim, te se mjere mogu primijeniti samo ako opstoji osnovana
sumnja da je tko počinio neko od kažnjivih djela za koja su takve
mjere predviđene, propisan je djelokrug sudskoga tijela za njihovo
određivanje, vremensko ograničenje njihove primjene te, što je posebno
važno, procesna sankcija ako su pribavljeni podatci dokazno
neuporabivi i ako su pri određivanju ili primjeni mjera nastale bitne
procesne povrjede.
Ako su posrijedi vrlo teška kažnjiva djela, koja su počinile
organizirane kriminalne skupine, koje su pak u prijedlogu nazvane
zločinačkim organizacijama, državni će odvjetnik moći donijeti odluku
o odustajanju od progona jednog od pripadnika te organizacije, ako on
omogući djelotvorno otkrivanje kažnjivih djela i drugih članova
organizacije.
Osoba za koju se sumnja da je počinila kažnjivo djelo (osumnjičenik)
i koja je uhićena, ima već u predistražnom postupku jamstva obrane:
pravo na poznavanje predmeta optužbe, pravo na branitelja i pravo na
šutnju. Uhićenoga osumnjičenika redarstvene vlasti moraju ne samo
upozoriti na ta njegova prava već mu ih i omogućiti.
Novost je i mogućnost vrlo brza svršetka glavne rasprave i sama
kaznenoga predmeta, ali samo ako optuženik nakon čitanja optužnice
izjavi da se glede svih točaka optužbe smatra krivim. Time bi izostala
rasprava o krivnji i glavna bi se rasprava pretvorila u procjenu
izbora i odmjere kazne.
Propisan je i postupak naknade štete i rehabilitacije neopravdano
osuđenih u razdoblju komunističke vlasti, koji će imati pravo
zatražiti reviziju i poništenje osuđujuće odluke ako je bila riječ o
političkim kažnjivim djelima ili drugim kažnjivim djelima za koja je
osuda izrečena zbog zlouporabe političke moći.
(Hina) rd mc
291134 MET aug 97