FRANCUSKI MEĐUNARODNI RADIO - RFI
25. VIII. 1997.
O potrazi za nacionalnim identitetom u Rusiji govori Stanko Cerović.
"Ima jedna vrlo unosna i opasna profesija koja se zarazno širi kako
izgleda širom svijeta i koja bi se mogla zvati doktori za zdrave.
Naletite na te doktore u nekom nepredviđenom spletu okolnosti ili
vođeni onom nezdravom radoznalošću pod geslom 'Hajde da i ja vidim kad
svi trče gledati' ili jednostavno zato što su toliko brojni da je
susret s njima neizbježan i čim ga sretnete taj doktor uvrdi da je
činjenica da vas ništa ne boli i da vam ništa ne fali vrlo opasan
simptom i od tog trenutka vam ili nema spasa ili ga možete zahvaliti
čudesnom izlječenju. Jer od zamišljenih bolesti nema lijeka ako ste
izašli iz godina kad se dobivaju batine.
Tako pojedinci, narodi, kulture, religije danas dobijaju neku bolest
identiteta. 'Ne znate što ste,' prvo im kažu ti doktori, najčešće
političari i intlektualci u potrazi za ulogom i zaposlenjem,'i upravo
to što niste zabrinuti dokaz je da su vam potrebne udarne doze
lijekova'. Sadašnju modu identiteta izgleda dugujemom procesima
mondializacije, kažu novinari, ljudi se više sreću i miješaju i
počinju da više dobro ne znaju tko su i što su.
Katolička okupljanja u Parizu prošloga vikenda također spadaju u
potragu za identitetom. Sve se Crkve po pravilu puno uzdaju u taj
povratak identiteta. Pravilo je u tim konfuznim temama kad počinje
njihova zlouporaba u širokim razmjerima da one zvuče strašno
djetinjasto, uveseljavaju promatrače sve dok ih ne prihvati neka
realna vlast, a onda se uveseljavanje preko noći pretvori u
zapomaganje, bezazlene igre u tragedije.
Na neobičan način je ta tema posljednjih mjeseci izašla u prvi plan u
Rusiji. Prije devet mjeseci su mediji prenijeli informaciju o novoj
akciji Boris Jeljcina koji je javno uputio neku vrstu natječaja svim
Rusima, tražeći da razmisle o tome što je ruska nacionalna ideja ili
ideologija najvažnija za Rusiju. Tako postavljeno kao na partijskom
plenumu pitanje je izazvalo zbunjenost. Traži li to Jeljcin očitovanje
da mu netko napravi dugoročni politički problem o ruskim interesima
ili javno priznaje da ne zna što je Rusija kojom vlada ili sugerira
samim Rusima da ne znaju što su pa ih poziva da se zabave tim pitanjem
umjesto što piju, švercaju, muče se i dangube. Dok se riješi ovo teško
pitanje nacionalne ideje ruska vlast je, ali mlako, neopasno još
uvijek, lansirala pozive 'Kupujte ruske stvari!', koje nitko ne
slijedi, koje sama vlast zaboravi tek što ih uputi.
Ali, kako to tvrdi dopisnik lista 'Liberationa' iz Moskve, ne prođe
dan da se u najvećim dnevnicima ne započne rasprava o identitetu. Tko
smo, kamo idemo. Jedan dnevnik je otvorio nagradni natječaj na tu
zahvalnu temu. Nagradu od 5 milijuna rubalja dobio je neki Jurij
Sudakov, koji je kod sižea 'Liberation' iz njegova teksta mudro
ocijenio da spasonosni moralni princip Rusije počiva u odnosu prema
majčici domovini i građanskom životu. Solženjicin koji se ovim
pitanjem bavi ozbiljno već desetljećima, ne sa mnogo uspjeha je
ocijenio da nacionalna ideja mora doći sama od sebe. Ali unatoč
svakodnevnim raspravama Rusi se još odupiru virusu i bave se
problemima svakodnevnog opstanka, treba priznati da su teški, u kojima
im izgleda nitko ne pomaže, a ponajmanje vlada.
Prema jednoj anketi koju je objavio list 'Nezavisimaja Gazeta' većina
Rusa postavlja individualne i obiteljske vrijednosti ispred
nacionalnih. Rasprave će i ostati prazne i nevažne kao svuda ako se ne
pojavi neka vlast koja financijski i silom hoće se osloniti na taj
pokret što u Rusiji još nije slučaj. Sve to načelno treba priznati da
je ta vrsta rasprava ruski nacionalni šport, iako ima jedan sloj
inteligencije koji se uvijek i svuda bavi samo tim pitanjima.
Čije europsko 19. stoljeće je bilo prožeto nagađanjima tko smo, kamo
idemo i sl. i najmudriji su ljudi smatrali da je pitanje opravdano jer
je Rusija stupala na svjetsku pozornicu kao div i politički i
kulturni, koji je tražio svoje mjesto. U ruskoj kulturi to je često
značilo traženje neke misije. Bez misije onako živjeti s mirom, raditi
i zabavljati se po zakonima ljudske sudbine, to je Rusima bilo malo.
Bili su stigli do ozbiljnih umišljaja o tome kako će Rusija spasiti
svijet, kako ruski narod idealno ujedinjuje sve kakvoće drugih naroda
i sl.
Da misionarstvo nije igralo nevažnu ulogu nažalost u izvebi
boljševičke revolucije, često je izgledalo u Rusiji 19. stoljeća da se
Rusi neće zadovoljiti bez nekog velikog pothvata koji je uvijek ravan
samoubojstvu. Povratak u realnost bio je zastrašujući, ravan
samoubojstvu iako i sada ima pisaca kao Limonov, koji je igrao svoju
malu ulogu i u potpori srpskom nacionalizmu, koji tvrde da je sve
krenulo nizbrdo sa Staljinovom smrću jer je taj znao što je narod i
što mu treba i koja mu je misija.
Nesreća je s ovom potragom za identitetom što je ona uvijek potraga za
nečim velikim, što ju uvijek na kraju pronađe neki drugorazredni ili
ambiciozni birokrat čija se mašta raspaljuje u osobnin neuspjesima.
Nikada nitko ne pronađe za svoj narod neki maleni banalni identitet.
Nitko ne kaže 'Utvrdili smo da je naš narod u srodstvu s majmunom, ne
treba nam ništa osim hrane i pića i nema druge misije nego da živi u
miru i blagostanju'. Ako je takvo vaše iskustvo s identitetom naroda
vraćaju vas na popravni sve dok ne utvrdite da je narodu povjerena
neka velika misija.
U 19. stoljeću još su bile popularnije te rasprave o identitetu. Kako
je to inače bilo stoljće nacija, tj. popularizacije tog koncepta,
knjige autora, pogotovo drugoga reda, vrve od ocijena kakav je koji
narod i kako se koji ponaša, što mu ide od ruke, a što ne ide, zašto
je rođen i sl. Svatko je naravno uvijek sebi rezervirao veliku ulogu.
To je Nijemce odvelo u dva svjetska rata i do dvojbe jesu li bliže
ljudima ili životinjama. Nevjerojatno je do kakvog besmisla dođe to
traženje identiteta. A onda je bilo i ostalo za europske narode da se
uspoređuju i proglašavaju nasljednicima Atene i Rima, to je nekako
najljepše u povijesti. Francuzi su sebe smatrali Atenjanima, u vrijeme
Napoleona Rimljanima. Englezi su bili uvjereni stoljećima da su
naslijedili rimski karakter, snagu i mudrost. Slikar je ocijenio da
svjetsko carstvo pripada prirodno njemačkim kvalitetama, Rusi su
smatrali da je Moskva treći Rim, Amerikaci danas sebe uspoređuju sa
rimskim imperijem. Kako se netko opismeni uspoređuje se sa Sokratovom
Atenom, kako netko dobije bitku nad bilo kojim nemoćnim plemenom u
svijetu uspoređuje se s cezarovim Rimom. I to što je realnost
bijednija, a život sivlji, utoliko upornije.
Kad ludilo prođe, svi se pokunjeno sklone kućama, ali je malo tko
sposoban i tad sebi kazati da nema drugog identiteta osim svoje
realnosti i da bježanje iz nje, kakva god da je, može mu samo zlo
donijeti."(RFI)
260323 MET aug 97
Cortina d'Ampezzo, spust (ž): Goggia slavila ispred Vickhoff Lie i Brignone
U 44. godini preminuo predsjednik uprave Strabaga
Australian Open: Medvedjev mora platiti 76.000 dolara kazne
MUP: Dabri nije pružana zaštita kakva se dodjeljuje žrtvama kaznenog djela
Njemački izdavač: Autobiografija Angele Merkel prodaje se "senzacionalno" dobro
Gospić: Dvojica osumnjičena za ratne zločine u Lici
NSRH održao prosvjed: Traže povećanje plaća od 500 eura bruto
Novi predsjednik Libanona naglašava hitnost povlačenja izraelske vojske
SKV: Hrvatska u 12.30
SKV: Sport u 12.30 sati