FRANCUSKA
LE MONDE
17. VIII. 1997.
Bosna: diplomatsko komadanje
"Pod odličnim izgovorom da prisiljavaju tri bosanske političke strane
na poštovanje mirovnog sporazuma, SAD i Europska unija napravili su
veliku glupost koja će dovesti u pitanje posljednju prigodu za
izbjegavanje podjele države. Na zahtjev njihovoga visokog predstavnika
Carlosa Westendorpa, naše su vlade pozvale sarajevske vlasti da
pronađu kompromis sa svojim dojučerašnjim neprijateljima, vođama
srpskog entiteta s Pala i sa zaštitnicima hrvatskih vojnica iz
Hercegovine, i da imenuju trideset i trojicu predstavnika u
inozemstvu.
To je i razlog za ovo apsurdno stanje. Umjesto da raspolaže
veleposlanicima koji će predstavljati jedinstvenu državu i poklisarima
koji će braniti interese svih bosanskih građana, bez obzira na njihovo
etničko podrijetlo, vjeru ili poltička uvjerenja, Bosna i Hercegovina
će svugdje biti poistovjećivana s jednom od svoje tri zajednice. Tako
će se u UN-ovo sjedište u New Yorku, isto kao u Istanbul i u Teheran,
poslati muslimanski veleposlanik kako bi zastupao unionističke
koncepte SDA, stranke gospodina Izetbegovića. Nu, u Washingtonu će
Srbin braniti separatizam, a isto će biti i u Ateni i u Pekingu. A
Tokio, Bonn i Bruxelles dobit će hrvatskoga veleposlanika, iz klana
koji je granatama Mostar sravnio sa zemljom.
Nu, bitka se razvila oko pitanja koja će strana poslati veleposlanika
u London (inače dodijeljen Muslimanima) i u Moskvu (koju su dobili
Srbi). Kako da ne zadrhtimo pri pomisli na logiku koja stoji iza tih
zahtjeva?
Na kraju te političko-etničke lutrije, ocijenjeno je da će biti dobro
da veleposlanstvo u Parizu dobiju Srbi s Pala. Jer, branitelji
demokratske Bosne i Hercegovine, bez obzira na etničku pripadnost, u
potpunosti podupiru tamošnjeg sadašnjeg veleposlanika Nikolu Kovača
koji je u Pariz donio osjećaj časti sa svoje strane i nadu svih
zajedno, boreći se neumorno za stvaranje laičke i pluralističke
republike. Tko bi bolje od toga poštenog čovjeka mogao predstavljati
jedinstvenu državu, bez davanja prednosti nekoj vjeri ili nekom
narodu?
To sigurno ne bi mogao biti Aleksa Buha, čije se ime nalazi među
kandidatima. Taj teoretičar etničke podjele nikada nije izdao svojeg
prijatelja Karadžića, u čijoj se sjeni nalazi na čelu srpske
nacionalističke stranke. A kao 'ministar vanjskih poslova republike
srpske' izravno je podupirao sve zločine i prljavštine tijekom rata.
Osim žrtava opsade Sarajeva, prognanika iz Foče i preživjelih iz
srebreničkoga pokolja koji bi tog četnika rado vidjeli na optuženičkoj
klupi u Haagu, nije malen ni broj francuskih vojnika koji bi mu rado
rekli koju riječ za sva poniženja doživljena u vrijeme epizode s
uzimanjem talaca. Možemo samo zamisliti kakve bi napete odnošaje imao
s diplomatima koji su od 1992. godine govorili o agresiji ili s
prognanicima u inozemstvu. Treba li taj gospodin, ili možda netko iz
njegova okruženja, dobiti vjerodajnice od predsjednika Republike,
treba li njega pozdraviti premijer u ime nove vlade, hoće li s njim
ministar vanjskih poslova razgovarati o izgradnji nove Europe?
Kako izgleda, to se podrazumijeva, u skladu s Daytonskim sporazumom.
Odnošaji s inozemstvom dio su zajedničke nadležnosti, isto kao što je
zajednička putovnica i državni stijeg. Ali to znači odredbe samog
sporazuma primjenjivati protiv duha u kojemu je potpisan, to znači
primjenjivati izolirani članak tog sporazuma protiv cjeline sporazuma.
Tročlano bosansko predsjedništvo nije se uspjelo dogovoriti ni oko
ostalih točaka, a ni glede povratka prognanika, slobode kretanja osoba
i dobara, uhidbe ratnih zločinaca, nadzora lokalne uprave i slobode
riječi, a sve se to nalazilo na prvom mjestu teksta potpisanog u
Parizu.
Opstrukcija srpskih i hrvatskih snaga tolika je da od cjeline tih
zamršenih ustavnih odredaba funkcionira samo ono što je već od samog
početka bilo podijeljeno na tri dijela. Prema tome, čemu tolika žurba
da se ispuni separatistički program u tom posebnom području? Možda
zato što zapadni diplomati sada žele izvršiti ... diplomatski
pritisak. Teško je prihvatiti takav nedostatak mašte, a gospodarski i
vojni pritisak već je počeo dokazivati svoju uspješnost.
Vlade naših država sada moraju pokazati više lucidnosti i zatražiti od
novih bosanskih vlasti jamstvo da će postupati odgovorno. Nakon toga
obavile bi se nužne promjene diplomatskih predstavnika, tek kad nova,
pravno snažna država, dokaže da je sposobna zaštiti sve svoje građane.
Nakon što su podijelili ozemlje i razdvojili pučanstvo, poglavice s
Pala i iz zapadnoga Mostara od sarajevske vlasti kidaju, komad po
komad, i posljednje dijelove suverenosti. Rastrgana od jednog
veleposlanstva do drugog, sa svojim nedjelotvornim poklisarstvima zbog
unutarnjih sukoba i svojim zastupstvima u inozemstvu bez ikakve
vjerodostojnosti, Bosna i Hercegovina će uskoro prestati postojati na
međunarodnoj pozornici. A s njom će nestati i nada u povratak,
obećanja o pomirbi, planovi obnove i novčane navjere u okviru
mirovnoga tijeka. A Velika Srbija i velika Hrvatska još će se
povećati, zahvaljujući zaslijepljenosti međunarodnih ustanova. Osim
ako Francuska, jednim jedinim glasom ne progovori o praktičnom
stvaranju 'konstruktivnog suživota' i ne pozove svoje partnere da se
opet pozabave problemom čija je važnost mnogo veća od pitanja
predstavnika u nekom veleposlanstvu", pišu novinari Bernard Faivre
d'Arcier, Romain Goupil, Jack Ralite i Emmanuel Wallon.
190150 MET aug 97
Tisuće u Washingtonu kako bi prosvjedovali pred Trumpovu inauguraciju
ABA liga: Težak poraz Splita
SP Rukomet: Poznata satnica druge faze
Muškarac smrtno stradao u naletu putničkog vlaka u Unešiću
Ski-skokovi Zakopane: Očekivana pobjeda Austrijanaca
Nezadovoljni kirurzi čakovečke bolnice: Izbor pročelnika politički motiviran
Leganes srušio vodeći Atletico
Netanyahu provedbu sporazuma uvjetuje popisom talaca
Engleska: Brentford - Liverpool 0-2
Teška pobjeda Bayerna, pogodak Kramarića