WASHINGTON, 12. kolovoza (Hina/dpa/AP) - Štrajk transportnih radnika velikog američkog dostavljača paketa UPS (United Parcel Service) ukazuje preko posebnih interesa štrajkaša i poslodavaca mnogo šire i na granice mnogoslavljene
fleksibilnosti američkog tržišta rada.
WASHINGTON, 12. kolovoza (Hina/dpa/AP) - Štrajk transportnih radnika
velikog američkog dostavljača paketa UPS (United Parcel Service)
ukazuje preko posebnih interesa štrajkaša i poslodavaca mnogo šire i
na granice mnogoslavljene fleksibilnosti američkog tržišta rada. #L#
Najveći štrajk u SAD u zadnjih 25 godina, koji traje već 8 dana,
pokrenut je radi povećanja nadnica i umirovljeničkih fondova ali prije
svega zbog poslova s punim radnim vremenom.
Sustav poslova s djelomičnim radnim vremenom, posao na poziv prema
volji tvrtki, postao je u UPS-u kao i za sve više Amerikanaca od
slučaja pravilo.
Ogorčena borba štrajkaša i uprave UPS, koja je zabilježila već i prvu
žrtvu, direktora koji je u ponedjeljak poginuo za upravljačem vozila
na štrajkaškoj barikadi u Tennesseeju, pokazuje da se radi o bitnim
interesima i na strani sindikata i na strani poslodavaca.
Čak 60 posto od ukupno 300.000 zaposlenih u UPS-u rade prema ovom
uzorku. Dok to nekima, na primjer studentima, majkama i starijima,
odgovara raste broj onih koji bi htjeli takav posao kojim mogu
uzdržavati svoju obitelj. Posao s djelomičnim radnim vremenom za to
nije dostatan.
Primjer Desmonda Parkera, 47-godišnjeg useljenika s Jamajke, govori
kako u stvarnosti funkcionira fleksibilno tržište rada u SAD sa sve
više poslova na poziv. Noću raspodjeljuje pakete u UPS-u a preko dana radi u
prodavaonici "Sam svoj majstor". S oba posla zajedno zaradi 1.800 dolara
mjesečno.
"Mnogo bih radije imao samo jedan posao koji donosi koliko ova dva
zajedno. Više uopće nemam vremena da živim svoj život", kaže on.
Njegova kolegica Carol Padgett kaže: "Posljednji put kada je oglašeno
puno mjesto bila sam na 42. mjestu. Ako te zaposle obećaju kako ćeš
uskoro moći dobiti cijelo radno mjesto. Ali to je samo izgovor."
Od ukupno 43.000 radnih mjesta koja su u proteklih pet godina
otvorena u UPS-u bilo je samo 8.000 radnih mjesta s punim radnim
vremenom.
Problem s radnim mjestima s djelomičnim radnim vremenom jest u tome što
su zaposleni na njima u SAD bitno lošije plaćeni.
Carol Padgett za svoj 30-satni posao kao vozačica UPS-ovog vozila za
isporuku paketa zaradi 13 dolara na sat. Njen kolega na toliko
željenom 40-satnom radnom mjestu zarađuje međutim za isti posao 20
dolara na sat a kolegica s manjim brojem radnih sati značajno manje.
Pored toga zaposleni s djelomičnim radnim vremenom često ne sudjeluju
u raspodjeli dobiti niti dobivaju naknadu za zdravsteno i
mirovinsko osiguranje što njihov rad tvrtki čini još jeftinijim.
Prema službenim podacima 30 milijuna Amerikanaca rade pod ovim
uvjetima što čini 20 posto ukupne radne snage u SAD. Ovaj broj istina
nije mnogo veći nego prije 15 godina ali samo zahvaljujući
statističkim trikovima. Naime, svi oni koji s dva ili više poslova
namire 40-satni radni tjedan statistički se prikazuju kao zaposleni s
punim radnim vremenom.
Gospodarski polet koji u SAD traje neprekinuto već sedam godina
velikim dijelom financiraju upravo milijuni djelomično zaposlenih.
Njihova prosječna zarada danas je ispod razine iz 1989. kada je
započeo proces uštede na troškovima razgradnjom tradicionalnih radnih
odnosa u američkom gospodarstvu.
O značenju koji ovaj štrajk ima za SAD govori i snažna potpora koju
štrajkaši imaju u američkoj javnosti.
"Ovaj štrajk je poziv na buđenje. Vrijeme je da se oprostimo od ideje
da Amerika može konkurirati samo loše plaćenim i nesigurnim radnim
mjestima", piše kolumnist "Washington Posta" Jeff Madrick.
(Hina) sl br
121542 MET aug 97