Ž4=SJEDINJENE DRŽAVE
Ž1=INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
Ž2=26./27. VII. 1997.
Ž3=Igre oko eura: ili će biti kako hoće Francuska, ili više ne vrijedi
nikakav dogovor
List prenosi iz 'Washington Posta' komentar Jima Hoaglanda o teškoćama
koje se pojavljuju pri uvođenju zajedničke europske valute.
"Slabi posjeduju posebnu moć: oni znadu kako svojom ranjivošću
izmanipulirati one jake. Zamislite pješaka koji namjerno stane na put
kojim se približava kamion e da bi mogao vidjeti je li vozač dovoljno
daleko i ima li dovoljno vremena da se zaustavi.
Francuska vlada socijalističkog premijera Lionela Jospina učinila je
nešto slično prošlog tjedna, stavivši jasno do znanja da Francuska ne
može ispuniti strogi kriterij za uvođenje nove europske jedinstvene
valute 1. siječnja 1999. godine. Francuski partneri u Europskoj uniji
morat će prilagoditi svoja pravila gospodarskoj slabosti Francuske,
ako žele napredovati.
Paradoks snage slaboga dugo je bio u središtu francuske političke
misli. Ali, g. Jospin, koji je postao premijerom prije dva mjeseca,
postupio je tako isto toliko iz nužde koliko iz strategijskih razloga.
Plan puštanja u optjecaj nove valute, koja će se zvati euro, prisilio
ga je da se zaputi prečicom.
Iza kotača metaforičkog kamiona nalazi se kancelar Helmut Kohl, koji
se suočio s teškom dilemom: prihvatiti novo, fleksibilnije tumačenje
kriterija za uvođenje eura, ili se odreći plana eurpske integracije, a
vjerojatno i uvođenja eura, koji je dogovoren Maastrichtskim
sporazumom.
Valja donijeti odluku o tome kakva bi trebala biti Europa na prijelomu
stoljeća. To je podrazumijevao i dogovor o zajedničkoj valuti između
g. Kohla i francuskog predsjednika Francoisa Mitteranda u Maastrichtu
1991. Oni su bili pripravni prepustiti budućnosti presudu o tome hoće
li se nova europska valuta temeljiti pretežno na francuskim ili
pretežno na njemačkim vrijednostima. Odgovor je poznat: ili francuske
vrijednosti, ili nikakve.
Francuska je uvijek davala prednost 'političkom' tumačenju
maastrichtskih kriterija za uvođenje jedinstvene valute, uzimajući ih
više kao smjernice, a manje kao čvrste pragove. Francuzima odgovara
fleksibilnost i ublažavanje strogih antiiflacijskih uvjeta što ih je
njemačka marka nametnula svim gospodarstvima Europske unije, a prije
svega francuskom.
Međutim, Bundesbanka i njemačko javnost protive se fleksibilnosti,
koja vodi slabljenju njihove valute. To je razlog što su njemački
političari uporno zahtijevali da kriteriji budu kriteriji. U središtu
njihova zanimanja je zahtjev da proračunski deficit ne bude veći od 3
posto brutto nacionalnog proizvoda.
Kriterij od 3 posto deficita osobito je bio prikladan za isključivanje
Italije iz monetarne unije. Njemačka je javnost uvjerena da bi zbog
uključivanja Italije euro bio nestabilna valuta i da bi njihovi štedni
ulozi izgubili na vrijednosti. Uključenjem Italije, sadašnje
protivljenje žrtvovanju njemačke marke još bi se povećalo.
Ali, sada se pojavio jedan problem koji je veći od onog s Italijom.
Prošlog je tjedna vlada g. Jospina završila svoje početno financijsko
izvješće i objavila plan prihoda kojim se predviđa da će u idućoj
godini proračunski deficit iznositi 3,2 do 3,3 posto - ako sve bude
teklo prema predviđanjima s novim povećanjem poreza na promet koje su
socijalisti istodobno najavili. Brojka od 3,5 do 3,7 posto čini se
vjerojatnijom.
Službeno priznanje da Francuska nema dovoljno manevarskog prostora
stavlja Kohla u još teži položaj od onoga u kojemu se našao zbog
francuskih pokušaja demonstracije strogosti ili postavljanja
ultimatuma.
Maastrichtski je plan odabrao g. Mitterrand imajući u vidu da će
proeuropski Kohl biti na vlasti kad se budu donosile ključne odluke.
G. Kohl se zalaže za europsku Njemačku više nego za Europu u kojoj će
dominirati Njemačka. Prvi veliki korak u tom programu bilo je
iskorištavanje marke kao pogonske snage zajedničke valute.
Ali, što će se dogoditi ako te ambicije nadmašuju europske financijske
mogućnosti? Što će dogoditi ako se pokaže da je pogrešna francuska
teorija, koja daje prednost monetarnoj uniji, kao uvjetu političkog
jedinstva?
Ta se pitanja sada ozbiljno postavljaju u Europi, a inozemna novčana
tržišta reagirala su jačanjem dolara na račun marke i francuskog
franka. Time se povećava pritisak na g. Kohla da se odluči - sada -
ili za mekši euro ili za fleksibilnije tumačenje kriterija, ili da
ponudi novi plan u etapama u koji će tržište više vjerovati.
Amerika je zainteresirana za to novčano minsko polje iz više važnih
razloga.
Prvo, ona ne želi biti okrivljena za razbijanje plana euro ili za
iscrpljujuću utrku protiv europskih valuta na tržištu. Predsjednik
Bill Clinton i tajnik za financije Robert Rubin, koji je namjerno
ostao neutralan prema monetarnoj uniji, trebao bi biti susretljiviji
jer se nevolje gomilaju. Amerika nema nikakve koristi od sukoba oko
europske valute, niti će što izgubiti ako pomogne u zaustavljanju tog
sukoba."
290153 MET jul 97
Grmoja: Ostavku treba dati premijer Plenković
Biatlon: Johannes Boe najavio umirovljenje u ožujku
Plenković u Berlinu: EU se mora snažnije globalno pozicionirati
Benčić najavila pokretanje istražnog povjerenstva o prijetnjama ministrima
Hajdaš Dončić: Mora otići i Plenković
Cortina d'Ampezzo, spust (ž): Goggia slavila ispred Vickhoff Lie i Brignone
U 44. godini preminuo predsjednik uprave Strabaga
Australian Open: Medvedjev mora platiti 76.000 dolara kazne
MUP: Dabri nije pružana zaštita kakva se dodjeljuje žrtvama kaznenog djela
Njemački izdavač: Autobiografija Angele Merkel prodaje se "senzacionalno" dobro