Ž4=SJEDINJENE DRŽAVE
Ž1=THE WASHINGTON TIMES
Ž2=28. VII. 1997.
Ž3=NATO-ov ili-ili
"Žalosno je ali istinito da zamisli republikanaca, kad ih jednom
prihvati predsjednik Clinton, katkad izgube ponešto od svoga sjaja u
očima stranke iz koje su potekle. Primjerice, republikanci su bili
daleko ispred administracije glede širenja NATO-a, tvrdeći da treba
konsolidirati ono što je dobiveno hladnim ratom, osigurati se protiv
potencijalnog ruskog revanšizma i uspostaviti novi sigurnosni poredak
za iduće stoljeće. I u Kongresu i u Senatu većina je glasovala za
rezolucije koje neće obvezivati te za financijsku pomoć zemljama koje
se žele pridružiti NATO-u.
Sada, međutim, kad se g. Clinton doista latio pera na madridskom
summitu kako bi potpisao dokument o uključenju u Savez triju
srednjoeuropskih država koje su dugo bile pod brutalnom sovjetskom
vlašću - Poljske, Mađarske i Češke Republike - neki republikanci (i
demokrati) odjednom postavljaju uvjete. Nemilosrdno bi objašnjenje
bilo da je njihova potpora bila prije svega retoričke naravi, način da
se to nalijepi Bijeloj kući i da se dobiju politički bodovi.
Velikodušnije bi objašnjenje bilo da su željeli biti sigurni da ništa
nisu propustili prije proljetne rasprave.
'Prilikom odlaska na summit NATO-a u Madridu bili smo uvjereni da će
širenje Saveza teći bez teškoća. To se uvjerenje promijenilo kad smo
shvatili što sve širenje povlači za sobom', napisali su senatori Kay
Balley Hutchison i John Warner u 'Washington Postu'. Tu bismo izjavu
mogli okrenuti naglavce i upitati se: Bi li bilo bolje ne širiti
Savez?
Na sastanku za doručkom Nove atlantske inicijative i American
Enterprise Instituta, koji je održan u četvrtak, glavni tajnik NATO-a
Javier Solana i bivši savjetnik za državnu sigurnost Anthony Lake
postavili su upravo to pitanje. Da bivše članice Varšavskog pakta iz
srednje i istočne Europe ostanu izvan sigurnosnog sustava, bi li
Rusija došla u iskušenje da pokuša preuzeti vodeću ulogu u bivšoj
sferi svog utjecaja? Bi li bilo manje etničkih sukoba, manje
mogućnosti za izbijanje svađa oko granica u bivšem istočnom bloku? Bi
li antagonizam između tih zemalja i Rusije bio manje izražen? Je li
vjerojatnije da bi u njima bio uspostavljen civilni nadzor nad vojskom
i demokratske institucije? I, ono što je Amerikancima najvažnije,
postoji li manja vjerojatnost da SAD budu uvučene u potencijalne
etničke sukobe u Europi, poput onog u Bosni.
Odgovor je na sva ta pitanja, dakako, negativan. Bit je u tome da
jednostavno ne možemo ne prilagoditi NATO novim okolnostima na
europskom kontinentu. Doista, kad Senat ne bi ratificirao sporazume o
pridruženju triju novih država NATO-u - koje su na koncu konca bile
pozvane nakon dugotrajnih razmatranja i rasprava - ne bismo ostali
samo sa starim dobrim NATO-om od 16 članica, nego s pohabanim NATO-om
i uništenim kredibilitetom SAD-a.
Pogledajmo koristi koje smo već požnjeli glede povećane stabilnosti.
Kao što je istaknuo g. Solana, Mađarska i Slovačka riješile su svoje
dugotrajne granične sporove da bi mogle biti primljene u NATO; isto su
učinile Mađarska i Rumunjska, Poljska i Litva, Njemačka i Češka
Republika (Njemačka je, dakako, u NATO-u od 1950-ih), Rumunjska i
Ukrajina (neposredno prije summita u Madridu). Polagano ali sigurno,
nestaje nered koji je ostao propašću Austrougarskog Carstva nakon
Prvoga svjetskog rata i propašću komunizma 1989.- 91. - a to nije
malo.
'Postoji mogućnost da u iduće stoljeće uđemo bolji nego što smo bili u
ovom što završava', primijetio je Solana. Bilo bi vrlo kratkovidno kad
tu mogućnost ne bismo iskoristili."
290153 MET jul 97
Island je posljednja reprezentacija koja se kvalificirala za EuroBasket
Poraz hokejaša Siska od Bregenzerwalda
Trump pozdravio 'sjajan dan za Njemačku' nakon pobjede konzervativaca
WTA Merida: Petra Martić prošla kvalifikacije, Vekić jedna od mogućih suparnica
Olympiakosu derbi, Lamija šokirala Panathinaikos
Remi Hoffenheima i Stuttgarta, asistencija Kramarića
SKV: Sport u 21 sat
SKV: Hrvatska u 21 sat
SKV: Svijet u 21 sat
Ancelotti: Modrić treba igrati za Real dok god to želi