Ž4=FRANCUSKA
Ž1=LE MONDE DIPLOMATIQUE
Ž2=10. VII. 1997.
Ž3=NATO pred vratima Rusije
"Od završetka hladnog rata američki politički i vojni dužnosnici
počeli su mijenjati svoje stare strateške koncepcije, ali nikada nisu
doveli u pitanje postojanje NATO-a, svoga glavnog instrumenta iz
vremena hladnog rata. Ta 'bottom review', prema njihovim vlastitim
riječima, ili bolje reći 'temeljna i potpuna revizija', stavlja
naglasak na postupak prema regionalnim sukobima i na korištenje novog,
tajnog oružja visoke preciznosti.
Nakon brojnih kontroverzija, sada je postignut opći sporazum i njime
se prelazi preko crta razdvajanja suprotstavljenih strana i
tradicionalno suparničkih intelektualnih i političkih težnji u vezi s
ciljevima te strategije. Kako je to već iznijeto u Wolfovitzovom
izvješću (prema imenu bivšeg zamjenika ministra obrane), jednoglasno
je prihvaćena teza da je u američkom interesu da spriječi pojavu bilo
kakve sile koja bi se mogla mjeriti sa SAD-om kao što je to bio slučaj
sa Sovjetskim Savezom.
U svim objavljenim tekstovima i dokumentima kao mogući suparnici
uvijek se spominju ne samo Rusija ili, još češće, Kina, nego i Japan,
Europa, ako postane politički jedinstvena i neovisna, i još preciznije
- Njemačka. Iako oružje za uklanjanje tih navodnih suparnika mora biti
ponajprije gospodarske i političke prirode, uvijek se podsjeća na to
da je vojna sila glavni čimbenik nadmoći SAD-a.
Tako su se svi politički i vojni dužnosnici suglasili glede važnosti
koju u budućnosti treba pridavati američkoj vojnoj sili. Dogovoreno je
da američke vojne snage ostanu između četiri petine i devet desetina
onoga što su bile tijekom posljednjega razdoblja hladnog rata, a tome
bi odgovarale i promjene u vojnom proračunu - 250 do 270 milijardi
dolara (što odgovara svoti koju troše Njemačka, Francuska, Japan, Kina
i Rusija zajedno). Taj će se novac uglavnom rabiti za istraživanje i
za razvoj oružja nove generacije, zahvaljujući velikom napretku
ostvarenom u području komunikacija, promatranja i informiranja, a sve
se to obuhvaća riječima 'revolucija u vojnim pitanjima', što je
središnja tema literature posvećene američkoj vojsci i strategiji u
posljednjih nekoliko godina. A ona najbolje pokazuje u kakvoj je
prednosti SAD, kad je riječ o vojnoj industriji, u odnosu na svoje
saveznike ili suparnike.
Zbog velikih strateških promjena na međunarodnoj pozornici, više se ne
predviđaju samo 'dva i pol rata' - veliki rat protiv SSSR-a, veliki
rat protiv Kine i još neki regionalni sukob, ili 'jedan i pol rat',
kao što se govorilo za vrijeme Nixona (jedan veliki rat protiv SSSR-a
ili Kine i jedan regionalni sukob). Sada je radna hipoteza sljedeća:
američka vojska mora biti kadra istodobno djelovati u dva regionalna
sukoba veličine Zaljevskog rata.
Unatoč svim nastalim promjenama, američke su brige i dalje iste kao i
prije: treba osigurati vojnu nadmoć u tri najvažnija područja za
obranu američkih interesa - na Bliskom istoku, na Dalekom istoku i u
Europi. Poznato je da se glavna os nakon Zaljevskog rata premjestila
iz Europe na bliskoistočno područje i da ono sada postaje prioritet
zbog stalnih kriza i prijetnji državama koje su američke saveznice
(zbog napetosti s Iranom i zbog embarga prema Iraku).
Isto tako, nezadrživo jačanje Kine navelo je predsjednika Clintona da
za vrijeme svoga susreta s japanskim premijerom i posjeta Južnoj
Koreji, u travnju 1996. godine, potvrdi zadržavanje američkih snaga na
Dalekom istoku u sadašnjem broju: oko 100 tisuća vojnika na jugoistoku
Azije, 47 tisuća u Japanu (od toga 27 tisuća na Okinawi) i 37 tisuća u
Južnoj Koreji.
Ali Washington svoju cjelokupnu strategiju mijenja ponajprije zbog
promjena do kojih je u Europi doveo završetak hladnog rata, i upravo
na tom području najbolje se mogu razlučiti odluke vezane uz njegovu
obrambenu politiku. Nakon raspada istočnog bloka, umjesto da razmatra
mogućnost smanjivanja uloge Atlantskog saveza i njegove vojne
organizacije, SAD je njegovu ulogu pokušao još i povećati. Smanjivanje
broja američkih vojnika u Europi nije ništa značilo: umjesto toga,
Amerikanci su željeli još i povećati svoju ulogu.
U prvo vrijeme, ishodili su prihvaćanje eventualnih NATO-ovih vojnih
intervencija izvan područja određenog sporazumom Atlantskog saveza.
Stvaranje Snaga za brzo djelovanje bilo je praćeno uključivanjem svih
ostalih država Atlantskog saveza. Ali upravo u jugoslavenskom sukobu
američki su diplomati postigli rezultat gotovo nezamisliv za prijašnje
razdoblje: priznanje NATO-a kao UN-ove 'naoružane ruke', budući da mu
je njegovo Vijeće sigurnosti povjerilo zadatak da vojnim sredstvima
iznudi primjenu prihvaćenih rezolucija. Nakon toga dogovoreno je da
NATO-ove postrojbe služe i za provođenje postignutih sporazuma.
Prema tome, povijesna uloga bosanske krize leži prije svega u
činjenici da je zbog nje UN svečano posvetio NATO-ovu jedinstvenu i
specifičnu ulogu. Kao da je NATO od tog trenutka postao jamcem
međunarodnog poretka u tom dijelu svijeta. Od tog trenutka američka
politička klasa napušta zamisao o davanju veće uloge UN-u, iako je
takvo razmišljanje bilo u modi odmah nakon završetka hladnog rata.
Tako smo se mogli uvjeriti da SAD odlučno namjerava zadržati autoritet
u okviru Atlantskog saveza i njegove vojne organizacije. Bez većih
poteškoća Amerikanci su uspjeli spriječiti sve francuske pokušaje
stvaranja europskog sustava obrane izvan NATO-a. Tada je Pariz dobivao
samo dvosmislenu potporu Njemačke koja je zapravo bila protiv toga.
Kad je predsjednik Jacques Chirac pokušao postići stvaranje tog
'europskog sustava' unutar samog NATO-a, američka se diplomacija
osigurala da on ne djeluje bez pristanka, pomoći i nadzora NATO-ovih
ustanova, drugim riječima, bez samog SAD-a. Još je jasniji pokazatelj
američko kategoričko odbijanje povjeravanja zapovjedništva NATO-ova
južnog krila nekom europskom generalu. Prema njihovu mišljenju, riječ
je o strateški najvažnijem području zato što povezuje Atlantski ocean,
Europu i Bliski istok.
Ipak, bez ikakve sumnje, američka politika i njezino shvaćanje
europske 'sigurnosti' najjasnije se očitovalo u odlukama vezanim uz
proširenje NATO-a. To proširenje zapravo znači proširenje područja u
kojemu ona želi osigurati pokroviteljstvo ili drugim riječima, u
kojemu će imati nadzor. Trebalo je, istina, uzeti u obzir želju nekih
država srednje i istočne Europe da se uljuče u Atlantski savez kako bi
se unaprijed zaštitile od opasnosti, iako vrlo hipotetske, nekakve
buduće ruske politike čiji bi cilj bio ponovno uspostavljanje svoje
nadmoći. Ali se njihovo nastojanje pridružilo jasno određenom
američkom cilju: sprječavanju pojave neke veće sile na istoku Europe
i, prema tome, eventualnom stvaranju nove ruske utjecajne sfere.
Taj pokušaj naišao je na otpor Borisa Jeljcina. Kad je to u pitanju,
ruski se Predsjednik priklonio stavovima diplomatskog aparata i
glavnih ruskih političkih stranaka - a oni su se odmah izjasnili
protiv proširenja NATO-a. A tome sigurno treba dodati i njegove osobne
motive. Budući da je napravio tolike napore kako bi slomio unutarnji
otpor i kako bi rusku vanjsku politiku okrenuo u istom smjeru, koliko
je to god moguće, u kojemu se kreće američka vanjska politika, u planu
NATO-ova proširenja ugledao je znak nepovjerenja i obično pomicanje
crta razdvajanja iz vremena hladnog rata prema istoku. Nećemo
pretjerati ako kažemo da je to doživio kao osobnu uvredu i da ga je to
razljutilo. Ni propadanje položaja koji je SSSR imao u Africi,
Srednjoj Americi ili na Bliskom istoku niti ekskluzivno američko
diplomatsko posredovanje u arapsko-izraelskim pregovorima ili američki
ulazak u područja s tradicionalnom ruskom prisutnošću, poput Kavkaza
ili središnje Azije, nisu uzrokovali toliko protivljenje predsjednika
Jeljcina.
Da NATO-ovo proširenje ne dovede u pitanje cjelokupne odnose Moskve i
Washingtona i, osobito, da se u Moskvi ne poljulja položaj
predsjednika Borisa Jeljcina kojega u Washingtonu smatraju najboljim
mogućim sugovornikom, trebalo mu je učiniti neke ustupke, makar i
simbolične. To je bio cilj dugih pogađanja u kojima je francuska vlada
imala vrlo aktivnu ulogu. Zahvaljujući stalnim razgovorima ruskog i
francuskog ministra vanjskih poslova, Evgenija Primakova i njegova
francuskog kolege Hervea de Charettea, 27. svibnja potpisani su
sporazumi u Parizu.
Praćeni su posebno emfatičnim komentarima čiji je cilj, očigledno, bio
povećanje njihove ozbiljnosti i same svečanosti tog čina. Ali stvarni
sadržaj čudno je ograničen. Istina je da se u tim sporazumima predviđa
rusko sudjelovanje u raznim ustanovama Atlantskog saveza i uspostava
Stalnog zajedničkog vijeća u kojemu će se nalaziti NATO i Rusija koja
će, na taj način, u načelu sudjelovati pri sjednicama članica
Atlantskog saveza. Ali jasno je da će pri donošenju važnijih odluka
ili u slučaju krize one moći vijećati, donositi odluke i djelovati, a
da se Rusija tome, naravno, ne može opirati, i jasno je da one neće
brinuti o ruskim interesima. Isto tako tim je sporazumima predviđeno
da se na teritoriju novih članica ne razmještaju 'strane' snage ni
nuklearno oružje koje je, uostalom, prema zajedničkom
američko-sovjetskom dogovoru iz 1991. godine trebalo biti uklonjeno s
europskog kontinenta. Ali i tu, u slučaju krize, NATO može premjestiti
svoju vojnu opremu u srednju i istočnu Europu prema svojim potrebama.
Zapravo, SAD će rukovoditi proširenjem NATO-a po svojoj volji i
brzinom koja njemu bude odgovarala. To se dobro vidjelo i kad je
odlučio da će najprije biti primljene samo Poljska, Češka i Mađarska.
Iako je više europskih država, osobito Francuska i Italija, uporno
zahtijevalo istodobno prihvaćanje Rumunjske i Slovenije, nitko uopće
nije posumnjao da će prevagnuti američko gledište. Ali ruska se
diplomacija, a da i ne govorimo o osobnim reakcijama predsjednika
Jeljcina, boji NATO-ova proširenja ponajprije zato što u tome vidi
samo prvi korak. Nitko ne dovodi u pitanje teritorijalni integritet
Poljske, Mađarske ili Češke, ali stanje u nekim susjednim državama
posve je drukčije i tamo će se teško održati stabilnost i sadašnje
teritorijalno i političko stanje. Takav se problem postavlja u vezi s
nekadašnjim sovjetskim republikama na istoku Europe (Estonija,
Letonija, Litva, Bjelorusija, Ukrajina, Moldavija). Ako se NATO,
ohrabren presedanom - pristupom Poljske, Mađarske i Češke - jednog
dana odluči proširiti i na te države, radit će se o državama u kojima
žive i Rusi, a tamo bi u pitanje bili dovedeni i ruski interesi.
To se može vidjeti već i u javno iskazanim stavovima vlada triju
baltičkih država. U deklaraciji objavljenoj u Tallinnu 27. svibnja
1997. godine, istog dana kad su potpisani sporazumi između Rusije i
NATO-a, u nazočnosti poljskog i ukrajinskog predsjednika, te su tri
države izjavile da se i one namjeravaju priključiti političkoj i
vojnoj organizaciji Zapada. A upravo tu se krije opasnost nove
američke strategije", piše novinar Paul-Marie de la Gorce, autor
knjige 'Posljednje carstvo' (Dernier Empire) u izdanju kuće Grasset
(Pariz, 1996.).
240157 MET jul 97
Liga prvakinja: Rezultati
SP rukomet: Rezultati (1)
Liga prvakinja: Nova pobjeda Podravke Vegete
Lukačić: Dabro izolirani slučaj, HNS je dio vladajuće koalicije
Trump će 'najvjerojatnije' dati TikToku 90 dana odgode prije potencijalne zabrane
Tisuće u Washingtonu kako bi prosvjedovali pred Trumpovu inauguraciju
ABA liga: Težak poraz Splita
SP Rukomet: Poznata satnica druge faze
Muškarac smrtno stradao u naletu putničkog vlaka u Unešiću
Ski-skokovi Zakopane: Očekivana pobjeda Austrijanaca