SPLIT, 23. srpnja (Hina) - U povodu ponovnog upućivanja subpoene Hrvatskoj iz međunarodnog suda za ratne zločine u Haagu, novinarka Slobodne Dalmacije Silva Pavić-Stazić razgovarala je s profesorom kaznenog prava dr. Zvonimirom
Šeparovićem koji pojašnjava razloge koji su doveli do ponovnog zahtjeva o dostavljanju nekih dokumenata važnih za slučaj Blaškić, pod prijetnjom kazne.
SPLIT, 23. srpnja (Hina) - U povodu ponovnog upućivanja subpoene
Hrvatskoj iz međunarodnog suda za ratne zločine u Haagu, novinarka
Slobodne Dalmacije Silva Pavić-Stazić razgovarala je s profesorom
kaznenog prava dr. Zvonimirom Šeparovićem koji pojašnjava razloge koji
su doveli do ponovnog zahtjeva o dostavljanju nekih dokumenata važnih
za slučaj Blaškić, pod prijetnjom kazne. #L#
"Statut Međunarodnoga suda za ratne zločine kombinacija je
kontinentalnog, odnosno rimskog i commonwelthskog, odnosno
anglosaksonskog prava koji je preuzela Amerika i Australija, a tzv.
'sub poena dues tecum' izričita je tvorba anglosaksonskog pravnog
sustava. U konkretnom slučaju riječ je o tome da se preko
Međunarodnoga suda za ratne zločine, koji ima pretenziju prerasti u
stalni sud takve vrste, u europski pravni sustav uvodi američka
verzija pravnog sustava", objašnjava u uvodu dr. Šeparović.
Analizirajući činjenicu da je Sudsko vijeće Međunarodnog suda
odbacilo prigovor hrvatske Vlade o statutarnoj neutemeljenosti tzv.
naloga sub poene (upućen još u siječnju) i potvrdilo hrvatskoj državi
i ministru Šušku spomenuti nalog, Šeparović kaže: "Očito da je sudsko
vijeće našlo elemente u Statutu Međunarodnoga suda kojim se može
nametnuti obveza državama da pod prijetnjom kazne u istražnom postupku
izvršavaju nalog Suda. Doista, Statut Haaškog suda, koji priznaje i
Hrvatska svojim Ustavnim zakonom o suradnji s Međunarodnim sudom za
ratne zločine, kaže da su države dužne surađivati sa Sudom u istražnom
postupku optuživanja osoba optuženih za teške zločine protiv
međunarodnoga humanitarnog prava. U tom se dokumentu još kaže da su
države dužne bez odgađanja udovoljiti svakom zahtjevu za pomoć ili
ispuniti svaki nalog Sudu uključivo i sljedeće: dužnost identifikacije
i lociranja optuženih osoba, davanje iskaza i pružanje dokaza, davanje
dokumenata i isprava, pritvaranje i zadržavanje optuženih te predaja
ili izručenje optuženih Međunarodnom sudu.
Te su obveze izričito navedene u Statutu toga suda i Hrvatska je
dužna slijediti ih zbog nekoliko razloga: prvo, Međunarodni sud za
ratne zločine osnovalo je Vijeće sigurnosti UN-a, što znači da je
nadnacionalan i da je jači od nacionalnog prava; drugo, zato što je
Hrvatska svojim Ustavnim zakonom o suradnji s tim sudom pristala i
obvezala se na suradnju i, treće, možda najvažnije, na suradnju nas
obvezuju daytonski sporazumi", napominje Šeparović i ocjenjuje kako
sudsko vijeće "inzistira na poštovanju daytonskih sporazuma".
Procjenjujući izglede da viša instancija poništi nalog pod prijetnjom
kazne upućen Hrvatskoj i ministru Šušku, Šeparović kaže: "Hrvatska
Vlada preko svoga pojedinog ministra ili posebnog povjerenstva može
uložiti prigovor predsjedniku Međunarodnog suda, kao višoj instanciji
od sudskog vijeća. Situacija je dosta ozbiljna i treba postupiti
razumno, što će reći ocijeniti sve okolnosti, i dostojanstveno, a
nadasve stručno. Uvidom u sve dokumente, posebice Statut Haaškog suda
i pojedine elemente daytonskoga sporazuma, i uz znanje međunarodnoga i
međunarodnoga kaznenog prava potrebno je ocijeniti sve elemente iz
obzora struke i onda postupiti energično kako bi se očuvali hrvatski
nacionalni interesi".
Na molbu novinarke da objasni koje su sve mogućnosti na raspolaganju
hrvatskoj Vladi "u smislu da ispuni svoje obveze i time poštedi
Hrvatsku od međunarodne političke i ekonomske izolacije, a istodobno
ne naškodi generalu Blaškiću, odnosno da sama sebi u nekim budućim
slučajevima pred sudom ne stavlja omču oko vrata", Šeparović odgovara:
"Hrvatska uvijek ima pravo zadržati privilegij koji je priznat u
svakom pravnom poretku, pa mora vrijediti i u svjetskom - nitko nije
dužan davati podatke protiv sebe samoga i nitko nije dužan narušavati
sustav nacionalne sigurnosti. Polazeći s te pravne osnove, mogućnosti
manevriranja nisu male. Treba biti oprezan i mudar, a to znači učiniti
onoliko koliko se mora i ne više od toga, a ipak dovoljno da nam se ne
predbacuje nesuradnja sa Sudom".
Na upit novinarke je li mudrije da ministar Šušak ili neki drugi
ministar ili Vladin izaslanik odu u Haag i obrazlože razloge zbog
kojih hrvatska Vlada ne može dati dokumente ili je bolje "zaobilaziti
taj lijepi nizozemski gradić", Šeparović odgovara: "Osobno mislim da
ministar Šušak neće, niti bi smio, a po mom sudu nema ni potrebe, ići
u Haag pred Sud. Takav je zahtjev prema aktualnome ministru jedne
suverene i članice UN-a države po svim parametrima međunarodnog prava
presedan. Ministar Šušak, dakle, nikako ne bi smio ići u Haag. Ima niz
načina kako se toj neugodnoj situaciji može doskočiti. Jedan dio
dokumenata može se dostaviti, ali ne i oni koji bi štetili Blaškiću.
Sav teret dokazivanja krivnje mora biti na onoj drugoj strani".
Komentirajući tezu da odluka Sudskog vijeća ne može imati nikakav
pravni učinak jer Međunarodni sud ne raspolaže nikakvim mehanizmom
kažnjavanja, dr. Šeparović napominje: "Sankcije su u rukama Vijeća
sigurnosti. Riječ je o sankcijama koje se tiču mogućnosti političkog
djelovanja i međunarodne suradnje. Kazna može biti u obliku političkog
pritiska u smislu daljnje ekonomske i političke izolacije Hrvatske".
Na primjedbu novinarke kako onda "onaj 'podsmijeh europskih kolega
američkoj sutkinji McDonald', koji donosi jedan hrvatski dnevnik i
nije uvjerljiv", već je prije "riječ o osveti europskih kolega što
nisu mogli zadržati odlučujući utjecaj europskog pravnog sustava nad
Sudom koji se nalazi na domaćem terenu", dr. Šeparović odgovara:
"Očito je da je anglosaksonski pravni sustav i ovom odlukom potvrdio
svoju dominaciju u Međunarodnome sudu za ratne zločine, pa ja stoga
odluku Sudskog vijeća doista ne bih nazvao 'odlukom za podsmijeh',
kako se moglo pročitati u nekim novinama. Riječ je jednostavno o tome
da se Međunarodnome sudu, koji ponavljam ima pretenziju prerasti u
stalni, osigura mehanizam pomoću kojega mogu natjerati pojedine države
da dostave potrebne dokaze".
(Hina) dp bn
230745 MET jul 97