Ž4=ITALIJA Ž1=LA REPUBBLICA Ž2A=22. VII. 1997. Ž3=Dvije težine i dvije mjere "Dvije težine i dvije mjere. Na dan kad Italija potvrđuje poraz inflacije (jedan od parametara Maastrichta) i ubire pohvale 'Financial Timesa', Francuska
službeno objavljuje da u 1997. neće svoj javni manjak smanjiti na 3% unutarnjeg brutto proizvoda (drugi kriterij Maastrichta). No za nas ispiti nikada ne svršavaju, dok je Theo Weigel, njemački ministar financija, ulazak Francuske u jedinstvenu valutu proglasio sigurnim. Dvije težine, dvije mjere, to je očito. Važno je razumjeti zašto i predvidjeti posljedice tog neobjavljenog stanja u kojem je jedna od dviju vodećih zemalja Europske unije zapravo već dobila dopuštenje da odstupa od Maastrichta. Pogledajmo činjenice. Parametara za ulazak u jedinstvenu valutu od početka (prvi siječanj 1999.) ima pet: javni manjak od 3% unutarnjeg brutto proizvoda, javni dug od 60%, niska inflacija, niske kamate, stabilna valuta. Jučer je Jospinova vlada izjavila da neće poštivati kriterij manjka. Pred rupom od 10-15 tisuća milijardi lira, francuski je ministar financija Dominique Strauss-Kahn najavio manevar od 9 tisuća milijardi. Manjak koji šeće između 3,5-3,7 posto, snizit će se na 3,1-3,3% brutto proizvoda. Strauss-Kahn je potvrdio želju da napravi euro: no u tim okolnostima s fleksibilnim tumačenjem brojaka. Njemačka razumije pripjev i pokorava se. Ne samo stoga što Helmut Kohl sa svoje strane prokleto nastoji centrirati cilj - manjak. Ali ponajprije stoga što,
Ž4=ITALIJA
Ž1=LA REPUBBLICA
Ž2A=22. VII. 1997.
Ž3=Dvije težine i dvije mjere
"Dvije težine i dvije mjere. Na dan kad Italija potvrđuje poraz
inflacije (jedan od parametara Maastrichta) i ubire pohvale 'Financial
Timesa', Francuska službeno objavljuje da u 1997. neće svoj javni
manjak smanjiti na 3% unutarnjeg brutto proizvoda (drugi kriterij
Maastrichta). No za nas ispiti nikada ne svršavaju, dok je Theo
Weigel, njemački ministar financija, ulazak Francuske u jedinstvenu
valutu proglasio sigurnim. Dvije težine, dvije mjere, to je očito.
Važno je razumjeti zašto i predvidjeti posljedice tog neobjavljenog
stanja u kojem je jedna od dviju vodećih zemalja Europske unije
zapravo već dobila dopuštenje da odstupa od Maastrichta.
Pogledajmo činjenice. Parametara za ulazak u jedinstvenu valutu od
početka (prvi siječanj 1999.) ima pet: javni manjak od 3% unutarnjeg
brutto proizvoda, javni dug od 60%, niska inflacija, niske kamate,
stabilna valuta. Jučer je Jospinova vlada izjavila da neće poštivati
kriterij manjka. Pred rupom od 10-15 tisuća milijardi lira, francuski
je ministar financija Dominique Strauss-Kahn najavio manevar od 9
tisuća milijardi. Manjak koji šeće između 3,5-3,7 posto, snizit će se
na 3,1-3,3% brutto proizvoda. Strauss-Kahn je potvrdio želju da
napravi euro: no u tim okolnostima s fleksibilnim tumačenjem brojaka.
Njemačka razumije pripjev i pokorava se. Ne samo stoga što Helmut Kohl
sa svoje strane prokleto nastoji centrirati cilj - manjak. Ali
ponajprije stoga što, kako je primijetio Weigel poslije objave u
Parizu, 'monetarna unija bez Francuske ili Njemačke ne bi imala
smisla'.
Turnusni predsjednik Europske unije Luksemburžanim Juncker razumio je
poruku i dodao, gorljivo, da je Pariz 'pokazao svoju volju da
sudjeluje u euru'.
Komentar djelomično zaslužuje Europsko povjerenstvo ili, bolje,
francuski odbornik Yves Thibault de Silguy, mjerodavan za jedinstvenu
valutu. De Silguy se 23. travnja borio da Bruxelles odobri one
'svjedodžbe stručnjaka' koje su za Njemačku i Francusku predviđale
manjak od 3% naspram 3,2% za Italiju. Danas je jasno da je ta prosudba
utjecala na politička razmišljanja. To ne svjedoči u korist
povjerenstva. Ako Europa mora ponovno zadobiti povjerenje građana,
njezin izvršni odbor ne može biti jednostavan bilježnik odnosa snaga
između zemalja članica.
Bilo bi naivno zanemariti težinu povijesti: Francuska ubire plodove
onoga što je posijala. Svoju pokretačku ulogu tijekom četrdeset godina
europske konstrukcije. Financijska sanacija koju je otpočeo Mitterrand
daleke 1983. (tržišta dugo pamte pa se ne uzbuđuju ako Pariz 'prijeđe'
koju decimalu). Na posljetku je veliki francusko-njemački pakt ustavni
dokument Maastrichta: Europa podnosi njemačko ponovno ujedinjenje koje
zauvijek mijenja političku ravnotežu, Njemačka se odriče marke i
monetarne suverenosti.
Francusko-njemački dogovor se nastavlja unatoč Jospinovim trzajima.
Kakve su posljedice za nas? Prevladava optimistički ton. Što više od
drugih nastoje smanjiti manjak i okreću se političkom tumačenju
Sporazuma, to su naše šanse veće. A osim toga, to je sigurno,
Francuska nas želi unutra. U to vjeruju i tržišta, i to pokazuju
povjerenjem u liru.
Ne bismo htjeli pokvariti svečanost, ali treba podsjetiti da je put od
danas pa do svibnja 1998. (dana presude kad će vođe vlada odlučiti
hoće li krenuti euro) još dug i moglo bi biti iznenađenja. Slušamo
predsjednika središnje njemačke banke Hansa Tietmayera: 'Bundesbanka
neće sudjelovati u raspravi o 2,9 ili 3 ili 3,1 posto jer drži da je
presudna tema održivosti'. Održivost je čarobna formula kojom se
tumače brojke da bi se shvatilo da će zemlje koje polože ispit biti
stabilne i pouzdane tijekom dugog razdoblja. Euro je neraskidiv brak,
Sporazum ne predviđa razvod.
Zna se što se misli o našoj pouzdanosti, primjerice što misli
Bavarska: na ratnoj je nozi s Bonnom samo stoga što nas je Kohl pustio
u schengenski klub, među zemlje koje ukidaju granični nadzor. Italija
bez carine je sinonim za zarazu: mafija, potajni useljenici, droga.
Francuzi će nam pomoći, ali koliko? U međuvremenu je Francuska, da bi
odvratila pozornost od svojega manjka, okrenula parametar na javni
dug. Napravila je to s namjerom da Nijemce dovede u poteškoće: njihov
dug prelazi 60% i još raste. Naš se smanjuje, ali još je uvijek 122%
od brutto proizvoda. I sada kad se manjak oprašta, treba ponuditi
druga sredstva za umirenje more njemačkih birača koji u najavljenoj
smrti marke mračno naslućuju uništenje uštede.(...)
Rasprava o decimalama je dosad bila prilično smiješna onima koji znaju
da je 0,2% od brutto proizvoda rub statističke pogreške. Ružan manevar
Jospinove vlade od kojeg su dvije trećine postignute novim porezima na
poduzeća, neće biti dovoljan da centrira parametar, ali bi morao
svratiti pozornost svih na strogost na tom starom kontinentu koji drži
svjetski rekord u porezima i nezaposlenosti.
Težak put prema jedinstvenoj valuti imao je čast pokazati koliko su
slični problemi koji muče nas, Francuze, Nijemce: preskupe mirovine
zajamčene premladim radnicima, fiskalni i porezni pritisak koji
obeshrabruje poduzeća da stvore nova radna mjesta, bijeg bogatih
poreznih obveznika i kapitala u fiskalne rajeve. Prijeko je potrebno
smisliti nove svjedodžbe koje će nam reći tko svladava te probleme" -
piše među ostalim Federico Rampini.#L#
230139 MET jul 97