ZAGREB, 11. srpnja (Hina) - Vlada Republike Hrvatske na današnjoj je 100-toj sjednici prihvatila Prijedlog zakona o privatizacijskim i investicijskim fondovima koji će u rujnu u Sabor po hitnom postupku. Prihvaćeno je i izvješće o
stanju djelatnosti osiguranja i nadzoru nad poslovanjem društava za osiguranje u prošloj godini te Prijedlog zakona o prijevozu u cestovnom prometu.
ZAGREB, 11. srpnja (Hina) - Vlada Republike Hrvatske na današnjoj je
100-toj sjednici prihvatila Prijedlog zakona o privatizacijskim i
investicijskim fondovima koji će u rujnu u Sabor po hitnom postupku.
Prihvaćeno je i izvješće o stanju djelatnosti osiguranja i nadzoru nad
poslovanjem društava za osiguranje u prošloj godini te Prijedlog
zakona o prijevozu u cestovnom prometu. #L#
Prijedlog zakona o privatizacijskim i investicijskim fondovima
sastavni je dio kuponske privatizacije jer se njime regulira
prikupljanje kupona u privatizacijske i investicijske fondove. Ti će
fondovi u ime povlaštenih pojedinaca - vlasnika kupona sudjelovati u
nadmetanju za dionice ponuđenih društava kapitala. Fondovi bi trebali
poslužiti i kao stabilizirajući čimbenik kako ne bi došlo do
rasprodaje dionica za gotovinu. Premijer Zlatko Mateša poručio je
svima onima koji će postati vlasnici kupona da dugoročno koriste
privatizacijske i investicijske fondove jer je to u njihovom interesu.
Inače, u kuponskoj privatizaciji sudjelovat će između 300 i 350
tisuća osoba - stradalnika domovinskog rata, a njome će biti
obuhvaćeno 17-18 milijardi kuna dionica iz portfelja Hrvatskog fonda
za privatizaciju.
Do sada se registriralo više od 60 tisuća osoba koje imaju pravo na
kuponsku privatizaciju, a očekuje se da će proces registracije biti
okončan do početka listopada. Nakon toga na kućne bi adrese onih koji
su podnijeli zahtjev za registraciju pristizala rješenja.
U raspravi je pomoćnik ministra privatizacije Damir Ostović kazao da
je za sada 20-tak grupacija zainteresirano za osnivanje
privatizacijskih i investicijskih fondova, a tržištu je, dodao je,
dovoljno 10. Kuponska će privatizacija praktički isprazniti portfelj
Hrvatskog fonda za privatizaciju.
Privatizacijski i investicijski fondovi temeljem predloženog zakona
bili bi zatvorena dionička društva koja će kotirati na burzi
vrijednosnih papira. Da bi stupanj odgovornosti tih fondova bio veći,
oni su dužni da kod određene banke polože 12,5 milijuna kuna
jamstvenog kapitala.
Sve djelatnosti koje rade s tuđim novcem moraju se detaljno
regulirati i kontrolirati, kazao je premijer Zlatko Mateša u raspravi
o izvješću o stanju djelatnosti osiguranja i nadzoru nad poslovanjem
društava za osiguranje u prošloj godini. Po izvješću koje je podnio
direktor Direkcije za nadzor društava za osiguranje Jure Brajković u
prošloj godini premije osiguranja porasle su za 10 posto u odnosu na
1995., aktiva društava veća je za 18 posto a rezerve za 27 posto. Veći
fizički obuhvat rezultirao je i boljim financijskim rezultatima, a
najveći porast zabilježen je u životnom osiguranju koje je za 63 posto
veće nego u godini prije.
Lani je na tržištu osiguranja bilo 16 društava i jedno
reosiguravajuće društvo. Ministar financija Božo Prka smatra da je za
osiguravajuće tržište Hrvatske, vrijedno tri milijarde kuna godišnje,
dovoljan sadašnji broj osiguravajućih društava, kojima, mišljenja je
Prka, treba povećati kvalitetu rada. To se posebice odnosi na ona
osiguravajuća društva koja nemaju minimum kapitala propisan zakonom.
Potpredsjednik Vlade i ministar razvitka i obnove dr Jure Radić u
raspravi o izvješću zanimao se i za preciznije podatke o poslovanju
osiguravajućeg društva u većinskom vlasništvu Republike Hrvatske -
Croatia osiguranje, koje inače pokriva 72 posto ukupnog osiguravajućeg
tržišta u Hrvatskoj. Naime, potpredsjednika Radića zanimali su
podrobniji podaci o dobiti, jer mu se suma od 25 milijuna kuna učinila
preniskom. Također je potrebnim naveo i preciznije podatke o načinu
trošenja te dobiti, jer su to državni novci.
Zaključujući raspravu premijer Mateša je poručio Juri Brajkoviću da
mu Vlada daje mandat da bude nemilosrdan u provođenju zakonskih
odredbi bez diskrecionih prava. Tako će društva poslovati u skladu sa
zakonom, a uvijek je bolja preventiva jer je kasno kad se pojave
financijski inžinjerinzi, zaključio je Mateša.
Prijedlogom zakona o prijevozu u cestovnom prometu objedinjuju se
dva zakona, o unutarnjem i o međunarodnom cestovnom prometu. Za
primjenu predloženog zakona bit će potrebno osigurati 800 tisuća kuna,
ali će se, kako je kazao ministar pomorstva, prometa i veza mr. Željko
Lužavec, od pristojbi u toj djelatnosti u državni proračun godišnje
namaknuti 11 milijuna kuna. Predloženim zakonom uvjeti poslovanja i
kontrole cestovnog prometa usklađuju se s europskim standardima, a
dozvole za cestovni prijevoz izdavale bi se putem javnog natječaja na
pet godina.
Vlada je na današnjoj sjednici prihvatila i izvješće o drugom krugu
bilateralnih pregovora o pristupu Hrvatske u punopravno članstvo
Svjetske trgovinske organizacije. Pregovaralo se sa Češkom, Slovačkom,
Mađarskom, Kanadom, Novim Zelandom i Australijom.
Bez rasprave prihvaćena je odluka o dodjeli koncesije na pomorskom
dobru za industrijsku luku Plomin.
(Hina) sšh ds
111310 MET jul 97