ŽENEVA, 10. srpnja (Hina/AFP) - Izgleda kao pritajena reklama, no to se zove "plasiranje proizvoda": kad glumac Vincent Perez sjeda na talijanski motor u "Vrani", a Cruella sluša svoju dansku hi-fi liniju u "101 dalmatincu",
proizvođači su to skupo platili.
ŽENEVA, 10. srpnja (Hina/AFP) - Izgleda kao pritajena reklama, no to
se zove "plasiranje proizvoda": kad glumac Vincent Perez sjeda na
talijanski motor u "Vrani", a Cruella sluša svoju dansku hi-fi liniju
u "101 dalmatincu", proizvođači su to skupo platili. #L#
"Radi se o tržištu od nekoliko stotina milijuna dolara", prema
riječima Rubena Igielko-Herrlicha, Švicarca suosnivača agencije
Propaganda.
Sa sjedištem u Ženevi, ona je jedina u Europi koja daje ponude
velikim holivudskim studijama, pregovarajući financijski o
"plasiranju" pojedine vrste šampanjca u "Zlatnom oku" ili mineralne
vode u "Rockyju".
Američki filmovi s visokim proračunima, koji ujedno čine i 75 posto
europskog kinoprograma, prikazuju se obično u 60-ak zemalja, prije
nego počnu karijeru na televiziji i video-kazetama, prema riječima
Andersa Granatha, drugog čovjeka Propagande.
Brojne su prednosti za "oglašivača": superprodukcija će obuhvatiti
400 milijuna osoba, "Terminator II" obuhvatio ih je čak dvostruko.
Njezin je životni vijek barem pet godina i proizvod dijeli ekran s
glumačkim zvijezdama. I na filmu ne nestaje sve brzo budući da je
reklama uključena u akciju, a gledatelji potpuno obuzeti, s velikom
vjerojatnošću memoriranja, ističe Igielko-Herrlich.
Kad neki proizvod dospije na plato za snimanje, račun se čini papren
ali oba ženevska maga "filmskog sponzoriranja" odbacuju takav
argument: "Čak kad to košta i milijun dolara, ako 500 milijuna osoba
vidi film, trošak kontakta iznosi 2 dolara... na tisuću gledatelja".
Producenti su također na dobitku "jer su im potrebna pomagala za
prenošenje stvarnosti te bi film koji bi koristio samo proizvode bez
marke proizvođača djelovao lažno", dodao je Šveđanin Granath.
Cijene za pojavljivanje na filmu, koje iznose minimalno nekoliko
desetaka tisuća dolara, pomažu smanjenju ogromnih troškova filmova.
Promidžbene kampanje sve više povezuju junaka uz proizvod što još
više pridonosi populariziranju filma i proizvoda.
Reklamni upliv raste ako zvijezda proizvod drži u rukama. Disneyevi
studiji naplaćuju 20.000 dolara pojavu proizvoda u filmu ali barem
triput više ako se junak njime koristi.
Čak kad James Bond polijeva ceradu kamiona gaziranom vodom ili junak
"Crocodile Dundeeja" lupa bocom proizvedenom u Atlanti, ti su
proizvodi čvrsto vezani uz energični imidž zvijezde, objašnjava Anders
Granath.
"Svetac" koji konzultira svoj račun u banci u moskovskom taksiju
zahvaljujući prijenosnom radio prijemniku - i to je Granathova
zasluga. Sa svojim kolegom smjestio je pedesetak proizvoda u "Appolo
13", "Brzinu", "Zvjezdana vrata", "Forrest Gump", "Zlatno oko" i
stotinjak drugih produkcija.
Oni se isto tako zalažu kod scenarista za trgovce oružjem koji žele
da se njihov pištolj nađe isključivo u rukama policajaca a ne
kriminalaca. Zalažu se i za talijanske automobilske tvrtke koje ne
žele da njihov najnoviji model eksplodira na izlazu iz zavoja.
U Los Angelesu, gdje se nalazi još pet agencija za plasiranje
proizvoda, ekipa "čitatelja" proučava godišnje oko 200 scenarija za
Propagandu, vrebajući dobru priliku za 50 klijenata na listi.
Upliv na prodaju je teško odrediti ali je neosporan: "Thelma i
Louise" potaknule su prodaju šalova, "Jurski park" kupnju vozila s
pogonom na četiri kotača, a "E.T." je povećao za 65 posto prodaju
bombona koje jede junak filma.
(Hina) bnš bnš
101147 MET jul 97