PREDSJEDNIKA DR. FRANJE TUĐMANA (1)- EMBARGO DOK NE JAVIMO!!!
ZAGREB, 14. svibnja (Hina) - Obraćajući se okupljenima na svečanosti
u prigodi 75. rođendana predsjednika Republike Hrvatske dr. Franje
Tuđmana večeras u Hrvatskom narodnom kazalištu, predsjednik Sabora
akademik Vlatko Pavletić održao je izlaganje "Tuđmanova doktrina"
koje prenosimo u cijelosti:
"Na današnji dan, prije 75 godina, 14. svibnja 1922. ugledao je
svjetlo u Velikom Trgovišću Franjo, sin Stjepana Tuđmana i Justine
rođ. Gmaz. Od te činjenice mora poći svaki životopisac predsjednika
Republike Hrvatske s namjerom da detaljno prikaže i intenzivno
osvijetli događaje koji su njegovo djetinjstvo zamračili preranom
smrću majke, ali i prosvijetlili proniknućem u tajnu očeva zalaganja
za druge, za suseljane, za širu zajednicu, za egzistencijalni interes
naroda. Bol zbog gubitka majke nesumnjivo je razlog što se rano
nabujala emotivnost Franje Tuđmana povukla u duboke predjele njegove
anime, dok su ga daljnja proživljavanja i promišljanja utvrđivala u
uvjerenju, da se u životu u pravilu ništa ne dobija na poklon, nego se
naprotiv lako gubi ili se pak mora sve trudom steći: zavrijediti,
zaraditi, izboriti...
Otuda u cijelom Tuđmanovu životu primjetljiva napetost između anime
ganutljive do suza i animusa oličenog u osebujnoj tvrdoći zbog koje ga
mnogi doživljuju u liku strogog, ali pravednog oca. Time tumačim i
njegovu odlučnost da se bez krzmanja oslobađa suradnika koji se nisu
pokazali dostojni njegova povjerenja, ali isto tako i ponekad upravo
začudno opraštanje radi privlačenja u vlastiti krug i onih -
sposobnih, rodoljubnih i radoljubivih - koji su svojedobno bili
nepravedni prema njemu, nanijevši mu namjerno zlo. Očito ako animus i
ne zaboravi, anima oprosti.
Zahvaljujući naglom osamostaljivanju, kad se kao srednjoškolac u
Zagrebu uzdržavao podučavanjem, Franjo Tuđman je u sebi razvio
samosvijest o vlastitoj sposobnosti i vrijednosti, a iz toga je izvora
i njegova kasnija pragmatičnost, kao i samouvjerenost i
autoritativnost koju samo protivnici zaslijepljeni mržnjom mogu danas
nazivati autoritarnošću.
Odustajući ovom prigodom od životopisnog nizanja datuma i događanja,
obvezan sam ponuditi ključ razumijevanja svega što čini Tuđmanov život
iznimno zanimljivim i dramatičnim - taj hod po ledu nepoznate
debljine, od jedne do druge opasnosti, sve do konačnog trijumfa.
Bijaše to život prebogat iskušenjima, ali također doživljajima i
spoznajnim obasjanjima, učvršćivan duhovnim pročišćenjima u
neprestanom traženju sebe u drugima i otkrivanju drugih u sebi, što je
dr. Tuđmana obvezatno dovodilo do uspješnih ostvarenja zamisli
potaknutih silnicama u psihotematskome sindromu njegove ličnosti.
Pozornom raščlambom djetinjstva i najranije mladosti dadu se uočiti, i
izdvojiti, kao urođene ili stečene, u svakom slučaju kultivirane i
izgrađivane, ove dominante u Tuđmanovu generativnom sindromu:
pravdoljublje; slobodoljublje; istinoljublje; rodoljublje.
Pridodamo li tome i radoljublje, postaje jasno kako je dr. Tuđman
postao uzor točnosti i uz to usredotočenosti na posao u koji ulaže
silnu stvaralačku energiju. Moć i rad povezani, a ne ni moć bez rada
ni rad bez moći - u tome je velik dio tajne Tuđmanovih uspjeha!
Najproizvodnije i najjače su ideje-vodilje u slučaju dr. Tuđmana-
potpuno uklopive u njegovu naglašenu socijalnu osjetljivost, ali isto
tako i u jednako jasnu nacionalnu ponositost.
Nema uvjerljivijeg dokaza za ovu tvrdnju od činjenice, da je na
mladoga Tuđmana najjače utjecala hrvatska ljevica, jer je
zadovoljavala oba njegova imperativa - jasno sročenim programom
socijalne, ali i nacionalne pravde! Upravo je iz hrvatske ljevice
potekla metafora o prvoj Jugoslaviji kao tamnici naroda, a isto tako i
mišljenje da svaki narod ima pravo na samoodređenje. Ne smijemo
smetnuti s uma ni Krležino glorificiranje dr. Ante Starčevića kao ni
posljednju umjetničku preokupaciju Augusta Cesarca Kvaternikovom
Rakovičkom bunom. Ali isto je tako dokaz Tuđmanove obuzetosti
nacionalnim interesima teorija o naoružanom narodu i praksa
teritorijalne obrane koju je on u najužem krugu u Beogradu razrađivao
vođen mišlju da će takva organiziranost oružane strukture ojačati
republike, pa i Hrvatsku, u uspostavljanju kakvog-takvog podnošljivog
poretka u ideološki zadanim okvirima socijalističke Jugoslavije.
Socijalni osjećaj i već spomenuto pravdoljublje zanijetili su u
Tuđmanu želju da sudjeluje u promjeni nepravednog stanja, a
istinoljublje ga je dovelo do knjiga u kojima je tražio poticaj,
priznavši da je na njegov priklon socijalizmu presudno utjecala
lektira Krležinih djela, da bi naknadno, obraćajući se osjećajno
očevoj uspomeni 1986., ispovjedio izravno i potresno: '... nisam
iznevjerio Tvoje nacionalne i socijalne ideale'. Bio je tada utoliko
odlučniji i uvjerljiviji, jer je konačno saznao da njegov otac nije
počinio samoubojstvo, nego je pao žrtvom tajne jugoslavenske policije
upravo zbog tih ideala koje je svojim životom i radom ostvarivao i
obistinjavao dr. Franjo Tuđman.
Misao o potrebi i mogućnosti da se Hrvatska osamostali i da iziđe iz
zajednice od koje je očekivala svako dobro a dočekala mnogo zla nije
napuštala najbolje hrvatske muževe; Zrinsko-frankopanska urota
smjerala je i mnogo dalje od toga. Njezin tragičan kraj naveo je
kasnije predstavnike hrvatske državotvorne ideje da postupaju
opreznije, primjereno situaciji, ali ni Jelačićev plan nije uspio jer
je, zbog pogrešne političke procjene, ovaj hrvatski ban svojom vojskom
ojačao stoljetnog zatornika hrvatstva umjesto da ga oslabi i tako
prokrči put ideji o hrvatskoj samostalnosti u nacionalno probuđenoj
Europi.
Nešto kasnije, Starčević se nije ni dao niti zbuniti niti pokolebati,
uvjeren da Hrvatska, koja je stoljeća i stoljeća prkosila Istoku i
Zapadu, može sama o sebi opstojati kao i druge države, pa i državice
manje od nje. Još jedan tragičan neuspjeh kakav bijaše Kvaternikov
pridonio je tome, da su i pametne hrvatske političke glave poput
Trumbića i Supila pozaboravljale Starčevićeve pouke, dok je Stjepan
Radić svojim životom platio naivnu hrabrost i hrabru naivnost da se za
hrvatska prava bori u brlogu hrvatomrzaca.
Misao o hrvatskoj slobodi i samostalnosti ipak nije zamrla. Nakratko,
djelomično, i naizgled, ostvarena u Banovini Hrvatskoj, ubrzo je
zatrta unutarnjim i vanjskim preokretima. A kad je rasplamsavanjem
rata postalo jasno da su utemeljitelji Nezavisne države Hrvatske na
strani koja će neminovno biti pobijeđena, mnoge je Hrvate raskolila
dilema što činiti: pasivno čekati zlu sudbinu pobijeđenih nad kojima
će se neometano osvećivati zakleti četnici i ostali hrvatožderi, ili
prijeći na drugu stranu. To je tada značilo 'preko rijeke', 'u šumu',
u partizane. Taj put su odabrali i pisci Nazor i Goran, kao i mnogi
radnici i intelektualci. Željeli su borbom izvojevati mjesto među
pobjednicima, a time zadržati utjecaj na poslijeratnu zbilju,
pronijeti u budućnost ideju o hrvatskoj samostalnosti pa makar i u-
zajedničkoj državi. Među njima je bio i mladić Franjo Tuđman, vođen
već spomenutim pravdoljubljem, slobodoljubljem i rodoljubljem.
Uvidjevši ubrzo da partizanija nije samo antifašistička borba, već i
početak nastojanja komunista da iskoriste sve za svoju koncepciju
boljševizacije naroda na ovim prostorima, Franjo Tuđman je prolazio
kroz krize, pa i one najteže, ali iz djetinjstva ponesena misao o
slobodi i hrvatskim pravicama održala ga je u uvjerenju, da će samo
brojnost hrvatskih partizana onemogućiti osvetu nad hrvatskim narodom
koju su najavljivali četnici i za koju bi čak dobili, najvjerojatnije,
prešutni pristanak Saveznika.
Isti su ga motivi naveli da se demobilizira i posveti znanosti.
Vrativši se u Zagreb 1961, Franjo Tuđman je sa sobom, kao rep iz
Beograda donio pogrdnu etiketu 'tuđmanovštine'.
Tuđmanovština - za Srbe je značila 'tvrdokorni hrvatski nacionalist',
'manipulator ratnim žrtvama', 'pronositelj antisrpstva'..
Nasuprot tome, tuđmanovština je za nas uistinu bila pojam s pozitivnim
predznakom, sinonim za upornost i uspješnost u borbi za Hrvatsku i
hrvatstvo, za nepopustljivost i nekompromisnost kad su posrijedi bitni
nacionalni interesi, za odlučnost u donošenju provedivih odluka, za
iskustvo i dobru obaviještenost o svemu što može biti odlučno u
pregovorima, ali i za znanstveno utemeljenu istinoljubivost u
istraživanju prošlosti radi boljeg razumijevanja i tumačenja
sadašnjosti i neposredne budućnosti. Nema primjera među suvremenim
državnicima koji su prošli dug i složen put poput Tuđmana. Nitko od
njih nije bio aktivni borac antifašist, kao Tuđman, koji se još kao
mladić prekalio u uvjetima partizanskoga pokreta. Nitko nije od
suvremenih državnika osobnim iskustvom vojnih pohoda i pisanjem
povijesnih studija proniknuo bit velikih nacionalnih prekretnica,
nitko nije iz historiografije izažeo filozofiju jednako primjenjivu u
ideologiji i u politici, nitko nije kao Tuđman uočio opasnost i
raskrinkao velike ideje ispod kojih su se često krili ne samo programi
nego i pogromi pogubni za male narode.
Tuđman je kao znanstvenik, odlučno i uvjerljivo, branio Hrvate od
optužbi da su prigrlili fašizam, ali je ujedno razradio podlogu i
ustanovio kriterij za tumačenje svega što se poslije događalo. Nevolja
je u tome, što se cijeli taj rad na reviziji protuhrvatstva novije
hrvatske povijesti odvijao u zadanim uvjetima, pa ni istina nije mogla
biti istraživana i priopćavana nesputano. Suditi o tome danas može
stoga ispravno jedino svestrano obaviješten povjesničar, i njegov će
sud nesumnjivo istaknuti Tuđmanovu ulogu kao ključnu. Nije to bio
početak Tuđmanove borbe za obranu hrvatskih interesa, nego uistinu
njezin nastavak. Jer je istina (doduše, manje isticana!), da se Tuđman
suočio s problemom broja ratnih žrtava, posebno onih u logoru
Jasenovac, još u pedesetim godinama, pišući o partizanskoj borbi u
Hrvatskoj.
Griješe oni koji to preskaču, ili u dobroj nakani prešućuju kao nešto
manje važno u Tuđmanovu životopisu. Istina je, naprotiv, da je dolazak
razvojačenoga generala u Zagreb i njegova preobrazba u znanstvenika i
organizatora povijesnih istraživanja bio važan, a iz današnjeg kuta
sagledan i ocijenjen upravo povijesni događaj. Tuđman je učinio mnogo,
zajedno sa brojnim suradnicima u Institutu za historiju radničkog
pokreta, ali on je i značio mnogo za sve koji su, u isto vrijeme, na
svojim područjima djelovanja, sve otvorenije i odvažnije branili
hrvatske interese u kulturi, u književnoj baštini, u jeziku, pa i u
gospodarstvu.
Tuđman je svojim primjerom poticao, usmjeravao, i vodio, ohrabrujući
i druge da ne popuštaju, da pružaju sve odlučniji otpor uznapredovalom
procesu rashrvaćivanja i gospodarskog iskorišćivanja Hrvatske.
Razmotrimo li npr. njegovu procjenu državnog udara 27. ožujka 1941.
uvjerit ćemo se, da se Tuđman pokazao nadmoćnim onim povjesničarima
koji samo objektivno opisuju, jer je u spomenutom događaju otkrio sve
što mu je prethodilo, što ga je motiviralo i na što su računali
njegovi protagonisti, dakle odjednom je sagledao prošlost i
sadašnjost, uočivši opasnost od najgoreg mogućeg raspleta u
budućnosti.
Upravo u takvim stavcima njegovih povijesnih studija prepoznajemo
lucidnost političara, za kojeg je prošlost doduše pouka, ali i
polazište za politički angažman u sadašnjosti. Znanje, otkriće pa
spoznaja - to je bio put povjesničara Tuđmana i preduvjet da se kao
političar ne zadovolji tek tumačenjem zašto je hrvatska zbilja takva
kakva jest, nego da je radikalno mijenja.
Tuđmana su rano unitaristi i pritajeni velikosrbi proglasili opakim i
opasnim hrvatskim nacionalistom, čak šovinistom, a uistinu je sve što
je pisao proisteklo iz njegova pravdoljublja, istinoljublja i
domoljublja. Tuđman nije bio samo povjesničar, on je u isto vrijeme
djelovao kao odvjetnik hrvatstva, pobijajući teze o krivnji Hrvata za
propast monarhističke Jugoslavije. Karađorđevićeva tamnica naroda,
ustvrdio je dr. Tuđman, propala je upravo krivnjom hegemonističke
sirove i surove velikosrpske politike i zbog neriješenog, a u datim
okolnostima i nerješivog nacionalnog problema. Tuđmanovu disertaciju o
uzrocima krize monarhističke Jugoslavije od ujedinjenja 1918. do sloma
1941. prihvaćam prvenstveno kao znanstveno djelo, ali ga s pravom
shvaćam također kao razgranatu osebujnu metaforu opomene
socijalističkoj Jugoslaviji, kako će i ona zasigurno završiti zbog
istih uzroka. I sve se upravo doslovno tako i dogodilo! Znanstvenik
Tuđman ovom se nevidljivom, ali vrlo sugestivnom preobrazbom pisanja
potvrdio kao pisac. Osim nekih retoričkih ustupaka, na koje su bili
prisiljeni svi koji su se u jednopartijskom sustavu suprotstavljali
forumski proklamiranim floskulama, Tuđman je u tim svojim studijama i
knjigama izbrusio stil kao preplet činjeničnosti, misaonosti i
političke projektivnosti koja i danas uzbuđuje otkrivačkim zanosom.
Onima koji takvu moju tvrdnju dočekuju s nevjericom lako je
podastrijeti uvjerljive dokaze, jer stilom, na sintaksičkoj i
leksičkoj razini, Tuđman ostaje u svakom svom stavku osebujno
prepoznatljiv, služeći se spontano jednim od najdojmljivijih sredstava
umjetnosne proze - otežavanjem recepcije radi produljivanja i
produbljivanja percepcije prikazanog ili opisanoga predmeta.
Godina 1967. donijela je prvi čin obračuna s dijelom domoljubne
inteligencije okupljene na iniciranju, pisanju i izglasavanju
Deklaracije o nazivu i položaju hrvatskoga jezika. Ožujak i travanj
bijahu pogubni, ispunjeni odstrelom pojedinaca i institucija. Premda
nije sudjelovao u sastavljanju Deklaracije, dr. Tuđman je
sinhronizirano postao žrtvom protuhrvatske histerije usredotočene na
historiju i na rad Instituta kojemu je od osnutka zadavao sadržaj rada
i određivao idejnu usmjerenost. Tako je izravno okrivljen za tobožnje
nacionalističko ozračje u Hrvatskoj, a neizravno također za pojavu i
objavu Deklaracije. I to ne od bilo koga, nego od Vladimira Bakarića.
Unitaristi su likovali, hrvatske su se komunističke prišipetlje
dodvoravale Beogradu, a istaknuti su članovi uprave Matice hrvatske -
s Tuđmanom na čelu optužnice - tamnovali. Bio je to - tada se činilo -
završni čin hrvatske drame koja se nije pretvorila u tragediju upravo
zahvaljujući ljudima među kojima je Tuđman zadobijao karizmatsku
ulogu, i koji su - pod njegovim vodstvom - spremno iskoristili prigodu
koja im se pružila 1990. na izborima, ali koju su i sami pripremali.
Uz ostalo, od godine 1964. Tuđman je još odlučnije nastavio
istraživati i utvrđivati objektivne, statistički dokazive činjenice o
broju žrtava u Jugoslaviji za vrijeme drugog svjetskog rata. Tuđman je
uvidio da je to ključni problem hrvatsko-srpskih odnosa, pa je
znanstvenički pribrano a zapravo politički dalekosežno razorio osnovu
protuhrvatskoga mita iznijevši provjeren i jedino dokaziv podatak da u
svim logorima nije izgubilo život više od 60.000 žrtava, među kojima
su bili, uz Srbe, također Židovi i Hrvati i Cigani. Bio je to, od svih
Tuđmanovih istupa, najhrabriji - jedinstven dokaz njegove spremnosti
na snošenje svih posljedica zbog takvog uvjerljivog stapanja znanosti
i politike u obrani hrvatskih interesa."
(Hina-nastavlja se) pp vkn
141951 MET may 97
SKV: Hrvatska u 4,30 sati
Njemački veleposlanik: Trump želi redefinirati ustavni poredak
Više od 70 uhićenih na propalestinskom skupu u Londonu
Trumpovu inauguraciju poremetila hladnoća
Trump želi u Kinu u prvih 100 dana mandata
Prekid vatre u Gazi počinje u nedjelju ujutro
Najava događaja - fotografije - za nedjelju, 19. siječnja
Najava događaja - sport - za nedjelju, 19. siječnja
Najava događaja - kultura - za nedjelju, 19. siječnja
Najava događaja - svijet - za nedjelju, 19. siječnja