FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

HRVATSKI ZNANSTVENICI O "ILUZIJI CENTRALNOSTI"

ZAGREB, 16. travnja (Hina) - Okrugli stol "Iluzija centralnosti - politička stajališta srpskih elita u završnoj krizi jugoslavenske federacije" održan je danas na Fakultetu političkih znanosti u Zagrebu, u organizaciji uredništva časopisa "Politička misao". Skup je okupio hrvatske politiloge, ekonomiste, sociologe, povjesničare i društvene analitičare, a uvodna izlaganja podnijeli su akademici Eugen Pusić i Jakov Sirotković, dr. Drago Roksandić i dr. Zvonko Lerotić.
ZAGREB, 16. travnja (Hina) - Okrugli stol "Iluzija centralnosti - politička stajališta srpskih elita u završnoj krizi jugoslavenske federacije" održan je danas na Fakultetu političkih znanosti u Zagrebu, u organizaciji uredništva časopisa "Politička misao". Skup je okupio hrvatske politiloge, ekonomiste, sociologe, povjesničare i društvene analitičare, a uvodna izlaganja podnijeli su akademici Eugen Pusić i Jakov Sirotković, dr. Drago Roksandić i dr. Zvonko Lerotić. #L# Izravan povod okruglome stolu bio je članak profesora na Oberlin koledžu i srpskoga teoretičara Veljka Vujačića "Povijesno naslijeđe, nacionalistička mobilizacija i političke posljedice u Rusiji i Srbiji: weberijanska perspektiva". Kritizirajući Vujačićeve teze, po kojima su i SSSR i Jugoslavija imale dominantnu i periferne nacije, Pusić je iznio osnovnu postavku o kojoj se vodila rasprava: da su i Srbi i Hrvati razvili "ideju centralnosti", odnosno da su najbolji i najveći narodi na cijelom području. Ta je ideja, po njegovu mišljenju, u prošlome stoljeću možda i imala objektivnu podlogu (npr. Rački i Strossmayer nisu mogli ni zamisliti neki drugi centar Jugoslavije osim Zagreba i Hrvatske), ali ona se poslije izgubila i ostala je samo iluzija. Takve iluzije, "iluzije centralnosti" i fascinacije vlastitom državom, nije pošteđena ni današnja Hrvatska, smatra Pusić. Akademik Sirotković se u svojoj raščlambi usredotočio na ekonomsku komponentu "iluzije centralnosti", odnosno na gospodarsko stanje u bivšoj Jugoslaviji i pogotovo položaj Srbije u njoj i (ne)opravdanost teza o ekonomskom zaostajanju Srbije, koje su iznesene u Memorandumu SANU još 1986. Drago Roksandić pak smatra da je "povijest iluzija" vrlo važna za razumijevanje nacionalnih ideologija na ovim prostorima, pa i onih s kraja osamdesetih godina. Taj se nacionalizam, koji je nastao nakon pada komunizma, može objasniti pojmom "etnokonfesionalnog nacionalizma", drži Roksandić. Propuštajući priliku modernizacije i poleta, koju je imala 1989., nakon pada komunizma, Srbija je, po njegovu sudu, doživjela strahovit poraz, izgubivši svoju budućnost za barem tridesetak sljedećih godina. Zvonko Lerotić smatra kako ni srpski teoretičar Vujačić, ni srpski intelektualci, nisu kadri shvatiti nacionalizam jer, dometnuo je, Vujačić nije shvatio kako se nacionalizam može demokratizirati. Svi nacionalizmi moraju završiti ondje gdje su danas Njemačka ili Francuska, stvaranjem države, pravne države, države ljudskih prava i socijalne države, drži Lerotić. "U Hrvatskoj i Sloveniji 1989. postojao je demokratski nacionalizam, no nitko mu nije dao priliku", ustvrdio je Lerotić. U opširnoj raspravi sudjelovalo je tridesetak sudionika, uz ostale i Davor Rodin, Đorđe Pribićević, Ivo Banac, Branko Caratan, Radovan Pavić, Dalibor Čepulo, Danilo Pejović, Vlatko Mileta, Đuro Degan, Božidar Javorović i Dušan Bilandžić, a pročitana je i brzojavka Anđelka Milardovića, autora članka u jučerašnjem "Vjesniku", u kojem se dovodi u pitanje opravdanost održavanja skupa s takvom temom. Milardović je u svojoj brzojavci poručio sudionicima: "Gdje ste bili kad je grmilo?" (Hina) rd vkn 161651 MET apr 97

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙