KAIRO, 2. travnja (Hina/dpa) - Arheološka istraživanja ne mogu potvrditi istinitost biblijskih tekstova o naseljavanju Židova u Egipat i njihova kasnijeg ugnjetavanja i iseljavanja, ustvrdili su njemački i austrijski
arheolozi.
KAIRO, 2. travnja (Hina/dpa) - Arheološka istraživanja ne mogu
potvrditi istinitost biblijskih tekstova o naseljavanju Židova u
Egipat i njihova kasnijeg ugnjetavanja i iseljavanja, ustvrdili su
njemački i austrijski arheolozi. #L#
Njemački i austrijski arheolozi koji rade na iskapanju na području
glavnog egipatskog grada za vrijeme faraona Ramzesa II u Pi-Rameseu do
sada nisu pronašli nikakav dokaz da su se izraelska plemena naselila u
delti Nila, ni da je u razdoblju od 1290. do 1224. prije Krista došlo
do njihova iseljavanja i ugnjetavanja.
Je li se biblijski egzodus uopće dogodio ili se ovdje radi prije o
pjesničkoj tvorevini nego o istini.
"Egzodus se u opisanom obliku nije dogodio," kaže Edgar Pusch iz
muzeja Pelizaeus iz Hildesheima.
On se bavi iskapanjem u Pi-Ramesei već desetak godina, a da do sada
nije naišao ni na kakav arheološki trag boravka ili iseljavanja
Izraelaca.
"Ukoliko je došlo do iseljavanja ono je počelo ovdje," tvrdi ovaj
50-godišnji egiptolog. Prema njegovu mišljenju "stoljetno lutanje
plemena pretvorilo se u povijest egzodusa."
Njegov kolega Manfred Bietek, voditelj Austrijskog arheološkog
instituta, je nakon tri desetljeća iskopavanja, također pesimističan.
"Mi egiptolozi ne možemo reći da li se egzodus odigrao stvarno tako
kako se to obično predočava," rekao je on.
Prema njegovu mišljenju, možda postoji istinita povijesna jezgra
koja je postala temeljnim doživljajem "jedne vrlo malene skupine
stanovnika". Moguće je zamisliti da je skupina nasilno dovedenih ljudi
ili zarobljenika pobjegla kako bi izbjegla prisilni rad.
Bietak drži mogućim da je biblijsko more trstike zapravo guštara
papirusa kojeg je ranije bilo u Egiptu.
"I za čudo s morem, prema kojem je more najednom presušilo, postoji
jednostavno objašnjenje," kaže on. "Jaki vjetrovi mogu silom potisnuti
vode u unuatarnjem moru. Nakon što vjetar popusti voda se vrati
natrag. Moguće je da su progonitelji odustali od progona kada je
postalo otežano kretanje konjskih kola kroz blato."
Prema mišljenju voditelja Njemačkog arheološkog instituta u Kairu
Rainera Stadelmanna, ne može se niti očekivati arheološki dokaz
boravka i bijega Izraelićana iz Egipta.
"Jer da je zbilja došlo do tako nečega kao što je uspješan bijeg bilo
kakvog plemena to se u egipatskim kronikama uopće ne bi moglo
pojaviti. Faraon je uvijek pobjednik i ne bi se niti izvijestilo da je
morao podnijeti poraz svejedno kakve vrsti," kaže Stadelmann.
"Možda je to bila neka velika obitelj koja je kasnije zajedno s
drugima došla na prostor Palestine i tamo stvorila savez gradova,"
kaže on. "Za kasniji Izrael selidba iz Egipta je bila tako značajna da
je to iskorišteno i u povijesne svrhe."
Bietak je možda ipak naišao na trag koji svjedoči o boravku
Izraelićana u Egiptu.
"Postoji tu nekoliko novina, otkriće kuće iz željeznog doba u zapadnoj
Thebi (Luksor)," kaže on. Ta kuća napravljena od trstike i blata može
se datirati u vrijeme dvadesete dinastije od 1196. do 1070. prije
Krista.
Kako se nagađa, tu su živjeli ratni zarobljenici koji su radili na
izgradnji hrama Ramzesa IV. Oni potječu iz istog kulturnog okruženja
kao i praočevi Izraelićana koji su u isto doba nastanjivali prostor
Kanaana.
(Hina) sl dh
021612 MET apr 97