FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

SLOVENIJA: ODNOS CRKVE I DRŽAVE PONOVO U SREDIŠTU POZORNOSTI

(od dopisnika Hine Luke Fiamenga) LJUBLJANA, 10. ožujka (Hina) - Odnos Katoličke crkve i samostalne slovenske države obilježen je u proteklih šest godina politikom 'hladne tolerancije', a slovenska javnost sada s velikim očekivanjem promatra što će u tom smislu donijeti bitne promjene do kojih je na obje strane u posljednje vrijeme došlo.
(od dopisnika Hine Luke Fiamenga) LJUBLJANA, 10. ožujka (Hina) - Odnos Katoličke crkve i samostalne slovenske države obilježen je u proteklih šest godina politikom 'hladne tolerancije', a slovenska javnost sada s velikim očekivanjem promatra što će u tom smislu donijeti bitne promjene do kojih je na obje strane u posljednje vrijeme došlo. #L# Papa Ivan Pavao II. imenovao je za novog ljubljanskog nadbiskupa dosadašnjeg tajnika Vatikanskog vijeća za kulturu i čovjeka koji je još prije preuzimanja visoke dužnosti najavio novu dinamiku u dijalogu sa svjetovnim vlastima. "Moj prioritet biti će školstvo i potreba uvođenja vjerskog nauka u škole kao obveznog izbornog predmeta, a taj predmet morao bi biti u nadležnosti Crkve", izjavio je dr. Franc Rode u jednom od svojih prvih nastupa za slovenska sredstva prioćavanja. Uvođenje nauka o vjeri u laičko školstvo u dosadašnjim je pregovorima ranijih vlada i crkvenih vlasti bilo tema u kojoj se nije mogao postići nikakav kompromis, pa ostaje da se vidi kako će se na to odazvati novoformirana liberalno-pučka vlada Janeza Drnovšeka i Marjana Podobnika. Prvi su na izjavu novog nadbiskupa reagirali oporbeni reformirani komunisti, izrazivši iznenađenje "političkim nastupom" dr. Rodea, ali i namjeru da se i dalje bore za laičko školstvo bez vjeronauka. Mjesto ministra za školstvo u novoj vladi drži dr. Slavko Gaber, član Drnovšekovih liberalnih demokrata koji su u pitanjima odnosa s Crkvom nastupali u lijevom bloku, a sam Gaber je na predizbornim nastupima izjavljivao da vjerskog odgoja u državnim školama neće biti dok njegova stranka drži taj resor. Dijalog Crkve i države dosad je bio opterećen i problemima imovine koja još nije denacionalizirana, a visoki crkveni dužnosnici više su puta domaću politiku (u kojoj su dominantno mjesto imali liberali i ljevica) optuživali za "presporu dekomunizaciju" i "prevlast starih snaga". Izjave biskupske konferencije za pravednost i mir o društvenim i političkim pitanjima u više su navrata (pa i pred zadnje parlamentarne izbore) bile ocjenjivane kao neopravdano miješanje u politiku. I sam predsjednik države Milan Kučan ocijenio je jednom prigodom da posredno izražavanje predizbornih simpatija Crkve prema tri stranke neformalne koalicije "Slovensko proljeće" (Pučka stranka, kršćanski demokrati, socijaldemokrati) znači da se ona počinje ponašati kao politički subjekt, zbog čega će morati preuzeti i političke konzekvencije tog čina. Rimokatolička crkva u Sloveniji nije zadovoljna činjenicom da Slovenija proteklih godina nije uspjela potpisati nijedan od predviđenih sporazuma s Vatikanom, željela bi više slobode na području karitativne djelatnosti, sigurnije financiranje vjerske djelatnosti i one vjerskih škola, konačni početak gradnje nuncijature u Ljubljani i šire mogućnosti za nastup u javnosti i preko medija. Novi nadbiskup obznanio je da od države očekuje i otvoreni i širokogrudniji odnos prema slovenskoj dijaspori, u čemu su stajališta državnih i crkvenih vlasti proteklih godina također često bila suprotstavljena. Novi je nadbiskup visoko senzibiliziran na tu problematiku, jer je i sam dijete roditelja koji su nakon 1945. napustili domovinu. Zato je srednjoškolsko obrazovanje završio u Austriji i Argentini (prema slovenskoj poslijeratnoj dijaspori u toj južnoameričkoj državi uvijek je prevladavalo stajalište kako je riječ o antikomunistički nastrojenim potomcima Rupnikovih domobrana). Novi je nadbiskup u svojim prvim javnim nastupima dao također do znanja da je, uz jačanje moralne obnove unutar Crkve, potrebno promijeniti i odnos koji prema njoj imaju ateisti, koji su, kako ističe, pod utjecajem ranije ideologije na Crkvu gledali kao na nešto neprijateljsko te tako stekli krivu predodžbu koja kvari mogući suživot i toleranciju vjernika i nevjerujućih. Politički promatrači u Ljubljani vjeruju kako će definiranje odnosa Crkve i države ubuduće najviše ovisiti od snage Podobnikove Pučke stranke (SLS) u vladi i o odnosu s Drnovšekovim liberalima (LDS). Pučani su, naime, politički skloniji traženju kompromisnih rješenja s Crkvom. Oni pritom moraju paziti da se u nekim pitanjima (npr. glede vraćanja nekadašnjih crkvenih šuma) ne eksponiraju previše pred javnošću koja je u tom doista politiziranom pitanju zauzela "protucrkveno" stajalište. Skeptici, pak, upozoravaju da ni demokršćani, ni njihov čelnik Lojze Peterle, koji su bili u prijašnjoj vladi s Drnovšekom pune četiri godine, nisu za poboljšanje odnosa države s ljubljanskom nadbiskupijom i Vatikanom uspjeli postići gotovo ništa. Iako su, primjerice, demokršćani držali resor prometa, na kraju su liberali uspjeli ishoditi vladinu uredbu kojom je zabranjeno blagoslivanje novootvorenih prometnica, a slovensko božićno drvce Papi je pred kraj prošle godine odnio predsjednik Milan Kučan, a ne Lojze Peterle. (Hina) fl br 101140 MET mar 97

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙