BRITANSKI RADIO - BBC
12. I. 1997.
Oporbene stranke u bugarskom glavnome gradu Sofiji vele kako vlada
mora podnijeti ostavku kako bi se otvorila mogućnost novih izbora.
Njihov poziv za novim prosvjedima ako vlada ne podnese ostavku
uslijedio je nakon nastalih demonstracija koje su održane u petak i u
kojima je oštećena zgrada bugarskog parlamenta. Što stoji iza ovih
događaja u Bugarskoj, odgovara Edmund Butler.
"Riječ je o nedvojbeno najvećoj političkoj krizi u kojoj se našla
Bugarska od pada komunizma 1989. godine. Specijalna policija nalazi se
na ulicama Sofije, no kriza se već duže vremena pripremala. Za razliku
od ostalih zemalja bivšeg istočnoga bloka, u Bugarskoj je gospodarstvo
još uvijek u vlasništvu države koja njime i upravlja. Prošle godine
inflacija se popela i do 300 posto, za što je bila prozivana vlada, i
to uglavnom zbog sporog i pogrešnog donošenja odluka.
U listopadu su održani predsjednički izbori na kojima je pobjedu odnio
kandidat oporbene Demokratske fronte Petar Stojanov. Položaj
predsjednika je u Bugarskoj bez stvarne moći, no izbore su mnogi
doživjeli kao ispit popularnosti vlade, barem tako tvrdi Richard
Crampton, profesor Sveučilišta u Oxfordu.
= Opće je raspoloženje bilo slijedeće: Nakon dvije godine
socijalističke vladavine, gospodarstvo se nalazi u kaosu, stoga su
izbore ljudi doživjeli kao očitovanje javnog mnijenja, a ono je
pokazalo kako komunisti više ne uživaju potporu glasača, rekao je
profesor Crampton. Kriza se rasplamsala samo nekoliko tjedana nakon
početka demonstracija u susjednoj Srbiji. Srpski demonstranti traže
potvrdu rezultata izbora za lokalne vlasti koje je vlada poništila.
Oporba i u Srbiji i u Bugarskoj kritizira svoje vlade za korumpiranu
inačicu staroga komunizma, a komentatori u Bugarskoj vele kako postoji
veza između demonstracija.
Velislav Radev iz Sofije izvješćuje za bugarsko uredništvo BBC-a:
= Svrha je, koliko vidim, svima pokazati kako je politički sustav
iskvaren. Mnogo se studenata priključilo prosvjedima i oni su mi
kazali kako slijede primjer Beograda. Oni to shvaćaju kao efekt
prelijevanja događaja iz susjedne Srbije, veli gospodin Radev.
Bugarski socijalistički predsjednik u odlasku Željo Želev veli kako se
u načelu slaže sa zahtjevima oporbe, iako upozorava da bi nastavljena
uporaba nasilja bila pogubna za zemlju. U međuvremenu, čini se, da
vlada ukrućuje svoj stav, ustrajavajući kako neće podnijeti ostavku. U
ponedjeljak će štrajkati radnici zajedno s vozačima, taksistima i
lučkim radnicima, čime će se produbiti kriza u Bugarskoj."
11. I. 1997.
Pregled tiska
U današnjim izdanjima britanskih glasila dominiraju domaće teme,
poglavito vijest da je, u interviewu koji je dao, ministar u vladi
David McClain rekao da su prosjaci na ulicama gradova uglavnom Škoti,
koji su na ulicama zahvaljujući vlastitu izboru. Druga vodeća tema je
da bi kućni ljubimci mogli svoje vlasnike pratiti na putu u
inozemstvo.
Pod naslovom 'SAD žele izolirati Srbiju', Financial Times donosi
bilješku Laure Silber iz Beograda. Iz teksta saznajemo da će SAD danas
zatražiti od vodećih sila da još više izoliraju srbijanskoga
predsjednika Miloševića zbog poništavanja rezultata lokalnih izbora na
kojima je pobijedila oporba. Pomoćnik državnoga tajnika John Kornblum
pozvat će američke partnere u kontaktnoj skupini da slijede SAD i
obustave sve korake u reintegraciji Srbije u međunarodnu zajednicu.
O gospodarskim problemima Srbije koji su rezultat međunarodne
izolacije piše list The Independent. Andrew Gumbel piše kako osim
uličnih prosvjeda, pritisaka međunarodne zajednice, sve veće
razjedinjenosti njegovih vlastitih pristaša i opće sramote zbog toga
što je uhvaćen kako krivotvori izbore, postoji još jedan razlog zbog
kojega Slobodan Milošević mora razriješiti političku krizu koja
razdire Srbiju što je prije moguće. Naime, zemlji ponestaje novca,
doznajemo iz The Independenta. Gospodarstvo zemlje ide od jedne
katastrofe do druge, sve od početka - kako stoji u listu - balkanskih
ratova 1991. godine. Zemlju potresaju hiperinflacija, međunarodna
izolacija i sustav koji je usredotočio sve bogatstvo u rukama izabrane
nekolicine dok se više od polovice pučanstva zemlje nalazi na granici
siromaštva ili ispod te granice, piše dalje novinar u The
Independentu. Dosta dugo Srbi su bili nevjerojatno otporni na te
teškoće, ali novi val protuvladinih osjećaja učinio ih je znatno manje
tolerantnima. Posljednjih nekoliko tjedana vlada je morala zavući ruku
duboko u džepove da bi podmirila zaostale mirovine, da bi smanjila
cijenu struje i osigurala simpatije policije. Za sve je to potrebna
čvrsta valuta, a to je baš ono što srpsko čelništvo nema ili je to
barem službeni stav. Procjenjuje se da trgovinski deficit zemlje za
1996. godinu iznosi 2 milijarde i 200 milijuna dolara dok službene
zalihe čvrste valute pohranjene u Narodnoj banki Jugoslavije ne
prelaze 300 milijuna dolara. Nitko ne zna kako zemlja pokriva razliku,
ali gotovo sigurno to čini putem polulegalne ili ilegalne mreže
financijskoh transakcija, off-shore bankovnih aranžmana i tajnih
financija. Nemoguće je da se trgovinski deficit financira iz zakonskih
izvora, navodi list riječi Mlađana Dinkića, profesora gospodarstva na
beogradskom sveučilištu. Jedan način na koji vladi uspijeva povećati
novčane zalihe jest da ga iscijedi iz naroda. List zatim objašnjava
kako srpske vlasti to čine. U biti, nastavlja list, komercijalne banke
koje su pod nadzorom države ne isplaćuju gotovinu svojim mušterijama,
prisiljavajući ih time da prodaju čvrstu valutu sa svojih računa
uličnim preprodavačima koje također nadziru vlasti. Što više deviza
narod prodaje, to slabiji postaje dinar, zatim poslije nekoliko dana
banke olabave svoj nadzor nad zajmovima i dinar ponovno ojača. Dileri
onda prodaju čvrstu valutu koju su onda kupili i naprave lijepu zaradu
koju zatim predaju vladi. Taj je proces nezakonit, nastavlja dalje
profesor Dinkić, jer se radi o emisiji novca, novoga novca koji
potpuno zaobilazi središnju banku, ali srpska je vlada tu taktiku
uporabila nekoliko puta u posljednje dvije godine, izlažući se riziku
da ponovno potakne hiperinflaciju koja je divljala Srbijom '92. i '93.
godine, ističe The Independent. Nu sada više te metode nisu dovoljne
da bi održale na površini brod koji tone. Drugi tajni izvori čvrste
valute vjerojatno potječu od šverca cigaretama i profita tvrtki
uplaćene na računima off-shore banaka koje nadziru povjerenici
Slobodana Miloševića. Bude li Milošević ostao na vlasti i ne bude li
radikalno promijenio svoju politiku njegovi financijski izvori
vjerojatno će se još više smanjiti. On može pokušati odmrznuti srpski
i crnogorski dio zaliha bivše Jugoslavije, koje se nalaze u Baselu,
ali vrijeme nije na njegovoj strani. a koliko mu je vremena još
ostalo, nitko ne zna, zaključju The Independent.
10. I. 1997.
The Independent, The Times i The Daily Telegraph pišu o događajima u
Beogradu, The Guardian se osvrće na bruxelleski sastanak o pomoći za
Bosnu, a The Financial Times donosi bilješku o dodjeljivanju novoga
mandata slovenskom premijeru Janezu Drnovšeku.
The Independentov izvjestitelj Andrew Gumbel javlja da je Milošević u
sukobu s demonstrantima sada prisiljen popuštati, pa se rasplet krize
može očekivati veoma skoro, još ovoga tjedna. Tako naime misle
politički i diplomatski izvori u Beogradu, čitamo u tom listu. Najviši
vladini krugovi sugeriraju da je g. Milošević spreman priznati poraz
na općinskim izborima održanima u studenome prošle godine kako bi
vratio red na ulicama i izbjegao mogućnost da ga međunarodna zajednica
opet kazni sankcijama. Prosvjedi koji traju osam tjedana poljuljali su
njegov autoritet i u redovima njegovih pobornika, a članovi SPS-a u
Crnoj Gori otvoreno su protiv njega dok su njegovi dosadašnji
saveznici među bosanskim Srbima sada jednoglasno na strani
demonstranata. Jučerašnji je dan za srpske vlasti bio posebno bolan.
Studenti su u znaku građanskog neposluha odlučili održati 24 satni
hepening i čitati policajcima odlomke iz djela Dostojevskoga kako
policajcima ne bi bilo dosadno. Studenti medicine su im tumačili kakvi
su rizici za zdravlje ako se na glavi dugo vremena nosi kaciga.
Policajci nisu bili spremni na sukobe - stajali su krotko na uglovima
ulica dok su demonstranti nesmetano hodali oko njih. Nezavisni mediji
su - piše list - prepuni glasina o tome kako se srpski premijer Mirko
Marjanović sprema podnijeti ostavku zajedno s nekim, a možda i svim,
članovima vlade. I gradonačelnik Beograda Nebojša Čović zaprijetio je
ostavkom. Prema jednom scenariju kojega smo jučer mogli čuti, ovoga
vikenda vlasti će priznati izborne rezultate, a onda će Milošević
uvesti zabranu na sve ulične prosvjede. I jednom kada se prašina
slegne, tiho izvršiti promjene da bi iz vlade uklonio poznate i
nepopularne čvrstorukaše. Neki od njih već se nastoje prikazati u
boljem svjetlu - sada su kao umjereni, a nezavisni listovi pisali su i
o žestokoj svađi koja je izbila u komunističkom JUL-u, kojega predvodi
Miloševićeva supruga Mirjana Marković, o tome bi li trebalo popustiti
ili silom ugušiti demonstracije. Ako Milošević sada popusti, onda
uopće nije sigurno hoće li on biti u stanju vratiti poljuljano
povjerenje da bi se mogao održati na parlamentarnim i predsjedničkim
izborima koji će biti koncem godine. Opozicija će ako dođe na vlast u
velikim gradskim sredinama dobiti bolji pristup medijima, pa se
izborne prijevare više neće događati.
Dopisnik lista The Guardian iz Bruxellesa kaže da je međunarodna
zajednica spremna pružiti bosanskim Srbima pomoć u iznosu od gotovo
jedne milijarde funta, a zauzvrat ne će postaviti rok za predaju
osumnjičenih ratnih zločinaca. Na konferenciji zemalja donatora u
Bruxellesu jučer je objavljen plan petogodišnje pomoći u iznosu od tri
i pol milijarde funta za obnovu cijele Bosne. Prvi put u Bruxelles je
doputovalo zajedničko bosansko izaslanstvo u kojem su bili zastupljeni
delegati iz federacije i iz republike srpske. No uskoro se, na press
konferenciji, krhko jedinstvo delegacije raspalo kada se ministar
bosanskih Srba usprotivio jer - kako je naveo - bošnjačka strana uživa
superiorni status na ovom skupu. Na pitanje novinara kakve uvjete
moraju bosanski Srbi ispuniti da bi dobili pomoć, jedan viši službenik
Europskog povjerenstva rekao je da će se tražiti poštivanje Daytonskog
sporazuma, što uključuje i gonjenje ratnih zločinaca, ali mi ne
postavljamo rok za njihovo izručenje, rekao je on. Istodobno,
primljeni su izvještaji iz republike srpske da su NATO-ove snage
identificirale dva osumnjičena ratna zločinca, ali ništa nisu poduzele
da ih uhite jer naš mandat ne predviđa gonjenje osumnjičenih ratnih
zločinaca, komentirao je NATO-ov službenik. Jedan predstavnik je
izjavio da su u drugom incidentu NATO-ove snage koje su patrolirale u
Vitezu primijetile čovjeka kojega su prepoznale kao osumnjičenog
ratnog zločinca Peru Skopljaka, ali ga nisu uhitile. Inače jučer je u
Bruxellesu bilo govora o tome da bosanski Hrvati krše ljudska prava
Muslimana u podijeljenom Mostaru. Odredi bosanskih Hrvata, uz navodnu
potporu hrvatskih lokalnih policijskih snaga, iseljavaju Muslimane i
pripadnike drugih manjina iz pretežno hrvatskog zapadnog dijela
Mostara, stoji u The Guardianovu članku iz Bruxellesa.
Rezime jednog napisa Carla Bildta u međunarodnom izdanju Financial
Timesa daje Laura Silber u Financial Timesu. Visoki međunarodni
poslanik za BiH poziva zemlje Europe da pomognu Srbiji da pronađe
izlaz iz sadašnje krize. Zemlje EU, kaže Bildt, nemaju preče brige od
one kako da spriječe novo razbuktavanje rata u ovoj regiji. Kaže dalje
da je Miloševićeva želja za srpskom dominacijom ostavila tu zemlju u
toliko slabom položaju da bi bilo teško pronaći sličan primjer u
povijesti. Nijedna druga bivša komunistička zemlja u Europi nije tako
malo uradila na planu liberalizacije i gospodarskih reforma kao
Srbija, kaže Bildt, a tome treba dodati i učinak sankcija te
posljedice ratnih godina. Sadašnje ulične demonstracije su - po
Bildtovu mišljenju - manifestacija duboke nelagode koja se sve jače
osjeća u cijeloj Srbiji.
(BBC)
FRANCUSKI MEĐUNARODNI RADIO - RFI
12. I. 1997.
Kako se u Zagrebu gleda na političku krizu u Srbiji komentira Jelena
Lovrić:
"Što su beogradske masovke Zagrebu, pita se ovih dana jedan hrvatski
tjednik. Ovdašnja se javnost evidentno muči, pokušavajući artikulirati
svoj stav prema vrenju u Srbiji. Posljednjih se dana oko toga vodi i
neizravna polemika, potaknuta otvorenim navijanjem za Miloševića koje
u režimskim medjima poprima zapanjujuće razmjere. Tako će
Predsjedničkim dvorima bliski visokotiražni dnevnik tvrditi kako je za
hrvatske nacionalne interese bolje da Milošević preživi. Njegovo
preferiranje tumači se kao 'ni oporbena trojka nije manje
nacionalistička od Miloševića, a on je poražen i zato slab.' Državna
će televizija plasirati tezu: 'Što veći demokrati u Srbiji, to gore po
Hrvatsku'. Kao, svi su u Srbiji četnici, ali s Miloševićem je ipak
bolje.
Visokopozicionirani čelnik vladajućeg HDZ-a objašnjavat će da je
Milošević jamac mira, a da ga Đinđić i Drašković mogu ugroziti. Na
koncu, Hrvatska se televizija sinoć potrudila razraditi i sa svoje
strane poduprijeti tvrdnje beogradska televizije o dirigiranju
demonstracijama iz inozemstva. Komentari iz Prisavlja i inače su takvi
da bi se, kako je već netko primijetio, lako mogli emitirati na
televiziji Srbije.
Vlasti bliska reagiranja mogu se dakle podijeliti u dvije kategorije.
Jedni osporavaju već i samu mogućnost da se u Srbiji i među Srbima
pojavi bilo što demokratsko. Riječ je o nacionalističkom
generaliziranju, a prirodnom odbijanju svega što dolazi s istoka. Za
njih druga Srbija ne postoji ni u naznakama. Drugi tvrde da
demokratska Srbija nije u interesu Hrvatske, što je politička glupost
ili podvala. Jer lako je vidjeti da je nedemokratska Srbija u interesu
samo nedemokratske Hrvatske. Takva količina promiloševićevskih
nebuloza provocirala je odgovor.
U hrvatskim se medijima sada može pročitati da špekulacija o tome kako
je Milošević bolji od svoje oporbe vrijeđaju hrvatski narod te da za
razliku od onih srbijanskih čelnika koji su i u Zagrebu dočekivani s
počastima, Đinđić, Drašković i Pešićeva nemaju krvave ruke. Oni nisu
aktivno sudjelovali u agresiji na Hrvatsku i Bosnu i Hercegovinu, što
se za dosadašnje Miloševićeve izaslanike ne može reći. Zato, svako se
inzistiranje na demokratskoj proceduri mora poduprijeti, a svaka pa i
pasivna potpora Miloševiću, čitamo ovih dana u jednom tjedniku,
antidemokratski je i anticivilizacijski čin.
Može se razumjeti da u ovdašnjim vladajućim krugovima postoji strah od
odlaska Miloševića. Službeni mu je Zagreb uvijek bio sklon, za njegova
ljuljanja u vrijeme ožujskih demonstracija Tuđman mu je pružio ruku, a
tri mjeseca nakon krvavoga pada Vukovara hrvatski Predsjednik svojim
inozemnim sugovornicima povjerava da vjeruje Miloševiću. Između njih
dvojice odavno postoji strateška suglasnost. Hrvatski Predsjednik zna
da bi Miloševićevim odlaskom trpjele i njegove pozicije. Drugo,
službeni Zagreb osjeća da bi demokratiziranjem Srbije izgubio sadašnju
prednost. Što je Srbija gora, Hrvatska je bez mnogo truda mogla
izgledati kao bolja. U usporedbi sa srbijanskim Predsjednikom, svatko
je mogao djelovati kao manje zlo.
Treće, Tuđmanova je vlast zabrinuta da bi ono što se u Srbiji događa
moglo biti inspirativno za politička gibanja i na ovim prostorima,
pogotovo jer je Beogradu i Zagrebu zajednička i krađa izbornih
rezultata. Vrhovništvo se boji naroda na ulici i ovdašnjoj javnosti na
svaki način nastoji ogaditi one koji se služe tim sredstvima.
Beogradski demonstranti moraju biti četnici da u svom upornom protestu
ne bi postali simpatični ovdašnjim nezadovoljnicima. To evidentno
vrpoljenje vladajućih krugova signalizira strah od repriziranja
beogradskih masovki pod Tuđmanovim prozorima.
Doduše, ovdje se na sav glas nastoji dokazati kako događanja u
Beogradu za Zagreb nemaju veći značaj od zbivanja u Ljubljani ili
Beču, odnosno da je Srbija, kako pišu jedne ovdašnje novine, tamo
daleko, zaboravljajući da je to tamo daleko na samoj granici Hrvatske.
Navijanje za Miloševića ima za posljedicu činjenicu da je Zagreb opet
mimo cijelog svijeta. Na krajnje neugodan način, Hrvatska se stalno
sudara s činjenicom da je osim Rusije jedina zemlja koja podupire
gazdu s Dedinja. Taman kad državna televizija iskomentira kako
beogradska oporba i studenti nisu bolji, nego su za Hrvatsku gori od
Miloševića, Clinton srbijanske studente pozove na svoju inauguraciju.
Dok se iz vrha HDZ-a dokazuje kako srbijanski oporbenjaci nisu
garancija za mir, a Milošević to kao je, Doris Pack, predsjednica
Povjerenstva Europskog parlamenta, izjavljuje da Milošević nije jedini
jamac provedbe Daytonskog sporazuma nego je najbolji jamac demokratska
Srbija.
Milošević vodi Srbiju u propast, kaže jučer pomoćnik američkog
državnog tajnika John Kornblum, tvrdeći da to nije dobro ni za mirovni
proces u Bosni ni za mir na Balkanu. Beogradske demonstracije, po
njemu, znak su postojanja demokratskih osjećaja u Srbiji i zato ih
treba poduprijeti. Promiloševićevska kampanja u Hrvatskoj, u svijetu
zbunjujuće i loše odjekuje. Zato su čelnici hrvatskog Ministarstva
vanjskih poslova ovih dana javno morali izjaviti da je Hrvatska
članica Organizacije za europsku sigurnost i suradnju, pa Gonzalesovi
nalazi i zaključci te organizacije u vezi s beogradskim događanjima i
nju obvezuju."
(RFI)
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON POST
12. I. 1997.
Zadnji komunisti
"Osamljeni komunisti na čelu Sjeverne Koreje danas prijete ratom da bi
već sutra prihvaćali mir. U Beogradu zadnji šef komunističkoga tipa,
Slobodan Milošević, ne može se odlučiti hoće li primijeniti okrutnu
silu ili napraviti političke ustupke u borbi protiv sve većega bijesa
javnosti zbog krađe lokalnih izbora u Srbiji. Niti jedno, čini se, ne
uspijeva. To je kraj globalnoga komunizma, preživjelih satelita koji
su izletjeli iz orbite otkako je nestao Sovjetski Savez. Oscilacije u
strategiji i taktici u Pyongyangu i Beogradu smrtni su hropac režima
koji prešutno priznaju poraz, ali ne znaju kako prekinuti agoniju.
Istu pjesmu o kraju režima pjevaju, drukčijim tempom, u Pekingu,
Hanoju i Havani. (...)", piše Jim Hoagland.
"Politička shizofrenija komunističkih režima osuđenih na propast sad
predstavlja najveću prijetnju globalnoj stabilnosti. Pošteđen ozbiljne
međunarodne krize u svom prvom mandatu, predsjednik Clinton vjerojatno
neće imati istu sreću i u drugom. Suočen je sa sve nestabilnijim
odnosima s Kinom koje neće riješiti ni angažiranost ni suzdržanost.
Budući da ne mogu ili ne žele modernizirati političke i vojne
establishmente osnovane u Drugome svjetskom ratu i hladnom ratu,
Kinezi će se kolebati između sukoba i suradnje, ovisno o trenutačnim
potrebama i pritiscima. Početne nade Clintonove vlade da bi se Kinu
moglo nagovoriti na dugoročnu razumnost čini se da ustupaju svoje
mjesto realističnijoj procjeni opasnosti koje donosi nestabilna vlast
u Pekingu. Iako Washington ne može razglasiti pa niti priznati takvu
procjenu, ona je jasno vidljiva u najnovijem modelu kontakata dviju
zemalja. Iako javno umanjuju ratoborne prijetnje američkim gradovima
tijekom prošlogodišnjeg sukoba s Pekingom zbog Tajvana, američki
analitičari su zaključili da velik dio kineskih ostarjelih političkih
i vojnih čelnika nisu razumjeli koliko bi razaranje američka vojska
mogla nanijeti Kini kad bi izbili sukobi. Kinesko ponašanje
najsličnije je umišljenom hvaljenju Saddama Husseina iračkom borbenom
sposobnošću prije Zaljevskoga rata. Takva je pogrešna procjena opasna,
a Pentagon ju je, čini se, pokušao raspršiti dovođenjem kineskoga
ministra obrane i zapovjednika stožera prošlog mjeseca u posjet
ključnim američkim bazama. (...) Je li Peking shvatio poruku o tome
kakvim se opasnostima izlaže svatko tko izaziva Ujaka Sama? U svom sam
izlaganju kineskoj delegaciji tijekom svečane večere na početku
njihova putovanja najavio mogućnost teške, neravnopravne trgovine. No,
ministar obrane koji odlazi s dužnosti, William Perry, bio je
optimističniji u interviewu prošlog tjedna, naglasivši da vlada
napreduje u uspostavi pravila sporazuma s Kinom kako bi se spriječio
slučajan vojni sukob. Perry je usporedio sporazume dviju vojski s
onima koje su SAD sklopile sa Sovjetskim Savezom u jeku hladnoga rata.
Takvi su sporazumi prikladni i nužni. Njima se Kinu priznaje kao
opasnu vojnu silu. Sa sadašnjim vodstvom Kina je protivnik, a ne
saveznik i nije tek golemo tržište koje će preplaviti zapadne tvrtke.
Predsjednik Clinton i njegovi diplomatski savjetnici zamagljuju poruku
nastavljajući se ulizivati Pekingu. Poziv u posjet Predsjedniku koji
je Clinton prošlog mjeseca poslao kineskome ministru obrane tijekom
posjeta Americi, šalje pogrešne znakove.
Nedavni događaji u Sjevernoj Koreji pokazuju kakve koristi donosi
brižljivo odmjerena američka politika koja kombinira nastavak očitog
nadzora protivnika i volju za smanjenjem napetosti gdje god je to
moguće. Potkraj prosinca Sjeverna se Koreja iznenada ispričala za
slanje špijunske podmornice u južnokorejske vode u rujnu, a zatim je
prihvatila stari zahtjev Washingtona da u razgovorima o prekidanju
sukoba na korejskom poluotoku sudjeluje i Seul. Budu li ostvareni, ti
ustupci upućuju na mogućnost velike Clintonove diplomatske pobjede.
Clintona su oštro kritizirali zbog slanja goriva i hrane Sjevernoj
Koreji kad je Pyongyang 1994. pristao zamrznuti tajni razvoj
nuklearnoga arsenala. Sjeverna bi Koreja možda mogla pristati otići u
tišini, bez buke. Isto bi moglo vrijediti i za srbijanskoga Slobu.
Zadnje su opstale one komunističke zemlje koje su svoje vlade, vojna
zapovjedništva i gospodarstva sačuvale od sovjetskoga nadzora i
prilagodile ih lokalnim uvjetima potpunije nego istočnoeuropski
razbojnički režimi koji su se raspali 1989. (Kuba je, kao i uvijek,
djelomična iznimka.) Čini se da im je ta udaljenost osigurala dulji
'rok trajanja' nego Honeckeru i društvu. Ali ni oni neće izbjeći
sudbinu komunističkih sustava ni njegovo naslijeđe propasti. Utjecati
na to kako će otići, jedna je od najbitnijih američkih zadaća na kraju
XX. stoljeća", zaključuje Hoagland.
THE WASHINGTON TIMES
11. I. 1997.
Nemar u vođenju vanjske politike?
"Kad senator Indiane Richard Lugar razmatra sadašnji diplomatski
položaj Amerike diljem svijeta, ono što svugdje zapaža jest zbrka.
'Ove sam jeseni bio u Rusiji i dan o kojem ću vam pričati ocrtavao je
ležernost kojom pristupamo vanjskoj politici', kazao mi je sjedeći u
svom lijepom i veoma modernom senatskom uredu, u zgradi Hart u
Washingtonu. 'Bio je to važan dan kada je general Lebed otpušten iz
sigurnosnog vijeća. Bili smo u rezidenciji američkog veleposlanika u
društvu visokih ruskih dužnosnika - a sa zidova su bile skinute slike
zbog toga što je veleposlanik Tom Pickering bio na odlasku.
Iako je Pickering otišao 1. studenoga, još nismo odredili čovjeka koji
će ga zamijeniti. Rusi pitaju: 'Gdje je vaš veleposlanik? Shvaćate li
nas vi uopće ozbiljno?'
Kina? 'Naše veleposlanstvo u Pekingu ima velikih problema s
održavanjem', kazao je. 'Zgrada veleposlanstva je trošna i treba je
obnoviti. Postoje i problemi s telefonskim sustavom.(...) Kinezi to
zapažaju, čak nas i upozoravaju.'
Ipak, položaj Amerike u Japanu... sigurno je bolji? 'Naš posljednji
veleposlanik Walter Mondale vratio se u Minnesotu', kazao je Lugar.
'Nemamo pojma tko će biti imenovan za sljedećega veleposlanika, niti
kada.'
Šarmantni senator Indiane... već dugo ima istodobno pristojan ali i
kritički stav prema Clintonovu načinu vođenja vanjske politike,
nazivajući ga 'minimalističkim'. Ipak, u drugom Clintonovom mandatu
vidi Ameriku kako dopušta da njeni strateški 'blagoslovi' u svijetu
kliznu iz ruku nemarnih ljudi koji ju vode.
'U ovom trenutku imamo neusporedivu priliku da učinimo bilo što' kazao
je(...). 'U povijesti se rijetko događalo da jedna država dobije
gotovo potpuni monopol na moć i utjecaj. (...)
Ipak, uz promjene koje su nastale u Sovjetskom Savezu - i uz činjenicu
da nam se niti jedna druga država nije približila po razini vojne,
političke i gospodarske moći - danas taj monopol imamo. Štoviše, imamo
i dobru volju svijeta - ostale države žele da ih vodimo. Svi ostali
sustavi su propali ili su u procesu preobrazbe. Amerikanci to trebaju
shvatiti, kao što trebaju shvatiti i to da ovakove prilike nisu
trajne.'
Umjesto toga, s Kinom upadamo iz jedne krize u drugu, prodali smo
vlastite odredbe Daytonskog mirovnog sporazuma za 'političku
ekspeditivnost', a posljednje četiri godine živimo u nadi da Rusija i
Kina žele usvojiti dio našeg duha i običaja - no za to nema nikakvih
dokaza'.
'Do sada su analize bile tako površne...', kazao je vrteći glavom.
'Mogao bih poštovati odluku o Kini da znam da se netko tko ju je donio
trudio i namučio oko toga.'
Problem nije samo nedostatak političke volje, vjeruje gospodin Lugar,
nego i količina novca koji se odvaja za diplomaciju, američku misiju i
za predodžbu o Americi u inozemstvu. Tako je senator, sa svog
utjecajnog položaja u Senatskom odboru za vanjske poslove, u prvim
redovima u kampanji kojom se nastoji poduprijeti plan da se u
sljedećem proračunu za međunarodno financiranje američkih
veleposlanstava, za međunarodne banke i za humanitarnu pomoć odvoji
20.8 milijardi dolara.
Kao što je tvrdio u sada čuvenom pismu Predsjedniku početkom
listopada, 'Ako nastavimo štedjeti na proračunu za vanjske poslove
zbog pritisaka ili vjere u to da su naši ulozi u svijetu znatno manji
nego što su bili nekad, gotovo je sigurno da ćemo platiti cijenu u
terminima vlastite sigurnosti i napretka.'
Što bi trebalo učiniti u ovom jedinstvenom razdoblju
poslijehladnoratovske Amerike? SAD ne trebaju same preuzeti cijeli
teret ponovne uspostave reda u svijetu, tvrdi, nego 'treba taktički
dodijeliti uloge i nastaviti se baviti drugim poslovima'.
'Čini mi se', zaključio je, 'da je daleko bolje imati jasnu predodžbu
o opasnostima koje postoje u svijetu - kako bi se na njih moglo
odgovoriti - nego da nam se dogodi da se suočimo s krizom tipa
'urušenog krova'.
Obznanjena su imena nove Clintonove ekipe za vanjsku politiku i Lugar,
uvijek pristojan ali i čvrst, svakom od njih pojedinačno čestita. U
Istodobno, ipak, u javnosti tvrdi kako u skupini nema 'strateškog
mislioca'. Nada se da je u krivu i da će u drugom Clintonovu mandatu
Amerika iskoristiti ovaj izvanredni trenutak. 'Predsjednik Clinton ima
sposobnost da dalekosežno razmišlja o velikim stvarima', tvrdi.(...)",
prenosi Georgie Anne Geyer.
THE NEW YORK TIMES
11. I. 1997.
Mantra 'mi protiv njih' pojačava balkansku groznicu
Chris Hedges iz Beograda piše: "Veliki meštar Ujedinjenih velikih
masonskih loža u Njemačkoj opskrbljen vizom koju je dobio u
jugoslavenskom konzulatu u Hamburgu, htio je provesti srpski
pravoslavni Božić u Novom Sadu i inaugurirati novu ložu u tom gradu.
No, kad je veliki meštar g. Schieke stigao prošlog tjedna na
beogradsko uzletište, carinski su mu službenici... iznenada, bez
objašnjenja, rekli da se mora vratiti istim zrakoplovom...
Bila je to nebitna sitnica u svijetu međunarodnih odnosa koja je
izazvala tek neznatno zanimanje malog neovisnog tiska i potpunu
nezainteresiranost državnih medija. No, naglasila je čudne teorije o
konspiracijama, navodnim međunarodnim urotama, predrasude i tlapnje o
kojima raspredaju politički vođe.
Političku raspravu zapleće kombinacija komunističke ideologije koja je
pet desetljeća vladala bivšom Jugoslavijom i nacionalističkih vlada
koje vladaju u Hrvatskoj, Bosni i Srbiji. Javni su govori... puni
izjava protiv vanjskih sila, tajnih organizacija i suparničkih
etničkih skupina koje sudjeluju u urotama protiv svih.
Srbijanski predsjednik Slobodan Milošević i hrvatski predsjednik
Franjo Tuđman u... mjesec dana upozorili su svoje sljedbenike na
'vanjske neprijatelje' koji pokušavaju destabilizirati njihove zemlje.
Dva su čelnika optužili političke protivnike da ih financiraju i njima
upravljaju iz inozemstva. Obojica imaju popise omiljenih skupina za
ljudska prava, vjerskih redova, dobrotvornih organizacija i stranih
sila za koje govore da su se urotili protiv njih. G. Tuđman je, u
jednom od svojih zagonetnijih napada, nedavno napao Hrvate koji su se,
kako je rekao, prodali 'crnim, zelenim i žutim vragovima' i za to
dobili 'Judin novac'.
Sve vrste skupina, uključujući Amnesty International, Otvoreno društvo
koje vodi George Soros, američke poslovne ljude pa čak i Vatikan, rade
iza kulisa protiv Srba, da nabrojimo samo neke od snaga koje navode
čelnici. I makar je Tito zapravo ukinuo masonski red u Jugoslaviji,
njegovu povijest ponovno pišu teoretičari konspiracije koji su ga
prikazali kao tajnoga međunarodnoga vođu masona. 'Znate da je Tito bio
mason', rekao je nedavno pedesetčetverogodišnji pravoslavni svećenik u
katedrali sv. Save. 'A masoni su i Papa i svi katolički biskupi. Kad
je ubijen Mahatma Gandhi, Tito je postao vođa masona. A najveći je
protivnik masonskoga reda, koji želi vladati svijetom, Srpska
pravoslavna crkva. Mi znamo da je Tito potajno pokopan u Vatikanu'.
Nedostak samokritike, sklonost stalnom optuživanju vanjskih sila često
prekidaju svaku racionalnu političku raspravu. A čak i politička
oporba unutar Srbije često podsjeća na sliku o Srbima kao 'žrtvama',
zanemarujući činjenicu da je Miloševićeva nacionalistička kampanja
izgradnje 'velike Srbije' bila glavni čimbenik koji je izazvao rat, da
ga je ona dovela na vlast i da mu se zbog nje, zasad, dive gotovo svi
slojevi srbijanskoga društva.
'Propaganda komunističkoga režima stalno je Jugoslavenima govorila da
postoje snažne međunarodne skupine koje smišljaju urotu protiv nas',
rekao je Stojan Cerović, kolumnist oporbenog časopisa 'Vreme'.
'Milošević je na vlast došao zahvaljujući upozorenju da se takve
strane skupine skrivaju iza raspada Jugoslavije. Rekao je da su
sankcije nametnute Srbiji tijekom rata i gospodarska propast dio
urote. I sad opet igra na kartu paranoje, prikazujući svoje protivnike
kao strane agente koji žele uništiti Srbe, iako s manjim uspjehom'.
Organizacija nesretnih beogradskih masona, kojih ima 150 i koji su dio
Redovne jugoslavenske velike lože, gotovo je potpuno uništena u
napadima - političkim a katkada i fizičkim. Automobli vođe beogradske
skupine Dragana Tanasića, teško je oštećen prošle godine, a kroz
prozor njegova doma uletjela je strijela s čeličnim vrhom. Tisak ga je
optužio da radi za g. Schiekea, za kojega je dnevnik 'Politika
ekspres' prošloga mjeseca napisao da je 'glavni službenik CIA-e u
Njemačkoj'. 'Ljudi nam se ne žele priključiti, ali i stari članovi
žele izići', rekao je. 'Poslije tih napada u tisku, moji me susjedi
gledaju kao da sam vrag'. Propagandna kampanja, kažu masonski vođe,
više je povezana s intelektualnim i političkim iskrivljavanjima nego s
uvjerenjima njihove organizacije. Masoni su tajno društvo i kažu da
promiču toleranciju, bratstvo i dobrotvoran rad. Ali nisu imali mnogo
saveznika u prosvjedu protiv izbacivanja g. Schiekea. 'Ovo društvo
vjeruje da je netko drugi kriv za naš neuspjeh', rekao je g. Tanasić.
'Živimo pod režimom u kojemu se sve odluke donose tajno. Oni koji
vladaju povlače se iza zatvorenih vrata i donose odredbe. Nikad ne
vidimo rad vlade. Kad tako živite više od 50 godina, počnete vjerovati
da svi politički sustavi djeluju na sličan način. Tajnovitost i
sklonost optuživanju drugih za svoje pogreške održali su ove smiješne
teorije o urotama'. Kao da teorije o uroti nisu bile dovoljne za
Tanasićevu skupinu, ona se mora boriti i protiv druge masonske lože,
poznate pod imenom Velika loža Jugoslavije, za koju kažu da je blisko
povezana s vladom g. Miloševića. Masonske skupine u inozemstvu ne
priznaju tu ložu. 'U ovoj je zemlji nemoguće imati neovisnu građansku
organizaciju', rekao je. 'Ne mogu je imati čak ni masoni. Vlada
ustraje na tome da postavi svoje ljude u svaku skupinu, bez obzira
koliko ona opskurna bila'".
INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
10. I. 1996.
Diplomacija bi mogla spriječiti eksploziju u Srbiji
Flora Lewis piše da je "pravo čudo što su masovne demonstracije u
Beogradu, koje traju svakodnevno već sedam tjedana, izbjegle nasilje
velikih razmjera. Odlučni građanski duh demonstranata koji se ne daju
isprovocirati je izvanredan, a stroga upozorenja Sjedinjenih Država i
europskih zemalja protiv uporabe sile zadržala su Slobodana
Miloševića. Ali bilo bi previše očekivati da će takva mrtva točka
beskonačno ostati mirnom. 'Preventivna diplomacija', koju državni
tajnik na odlasku Warren Christopher voli prizivati, prijeko je
potrebna dok još postoji neki vidljivi demokratski izlaz.
To zahtijeva određenu inicijativu. 'Kontaktna skupina' od pet država,
koja je utemeljena da bi se pomoglo privesti kraju rat u Bosni,
odigrala je ključnu ulogu u postizanju Daytonskog sporazuma. Čini se
da spava zimski san. Trebala bi se pnovno aktivirati za Srbiju. Viši
diplomat iz 'kontaktne skupine' zemalja (Sjedinjenih Država,
Francuske, Britanije, Njemačke i Rusije) sada kaže da vođe ništa ne
poduzimaju sve dok ne dođe do stvarnih problema. Imaju mnogo briga i
prate trenutačnu krizu. Treba ih malo prodrmati.
Velika nevolja se može predvidjeti, kao što su se mogli predvidjeti
raspad Jugoslavije i ratovi koji su uslijedili. Tragično je što se
ništa prikladno nije učinilo u tom trenutku, pa su to veći napori
trebali biti učinjeni poslije. Ta se pogrješka ne smije ponoviti.
Još uvijek je moguće organizirati ustavni, nenasilni izlaz iz srpskog
građanskoga sukoba. To bi bilo od velike važnosti za budući razvoj ne
samo Srbije već i ostatka bivše Jugoslavije i drugih dijelova Balkana
gdje ima problema.
Milošević je odgovorio na otkrića Organizacije za europsku sigurnost i
suradnju tako što je ponudio djelomično priznavanje izborne pobjede
oporbe, ali njegov bahati kompromis ni u kom slučaju ne uspostavlja
demokratski legalitet.
'Kontaktna skupina' bi trebala poslati misiju u Beograd koja bi to
pojasnila i imala bi mnogo više učinka od povremenih izjava iz glavnih
gradova. Sudjelovanje Rusije je presudno.
Sprječavanjem eksplozije u Srbiji, koja bi obnovila opasnosti na
cijelom tom području, podjednako je u interesu Moskve kao i u interesu
Zapada. U trenutku kad rastu napetosti u rusko-američkim odnosima,
pomoglo bi da se pokaže mogućnost da se sigurnost podupre zajedničkom
akcijom.
Ove godine u Srbiji se trebaju održati predsjednički izbori. Vanjska
inicijativa treba biti čvrsta u inzistiranju na priznavanju lokalnih
izbornih rezultata, ali i na mjerama kojima bi se osiguralo da
nacionalni izbori budu slobodni i pošteni, s međunarodnim nadzorom. To
mora uključivati i razuman pristup oporbe medijima, koji su u
potpunosti ignorirali događaje u glavnom gradu.
Vjerojatno će Milošević izgubiti na poštenim izborima. Ali alternativa
je izazivanje strašne pobune koja bi ga izbacila s položaja i ostavila
njegovu zemlju u mnogo goroj katastrofi od ove koju je već donio.
Demokracija nudi prednosti gubitnicima isto kao i pobjednicima. Mogu
napustiti vlast časno i sigurno - što Milošević ne zaslužuje, ali to
bi barem riješilo krizu.
Njegova vojska je već izjavila da će odbiti intervenirati ako dobije
zapovijed da uguši prosvjede. Pravoslavna crkva, golema
nacionalistička snaga koja ga je podupirala, sada ga napušta. To mnogo
znači jer će tako seosko stanovništvo, odsječeno od informacija iz
prve ruke o tome što se događa zbog državnog monopola medija, početi
uviđati o čemu se radi. Do sada radnici se nisu pridružili prosvjedima
u velikom broju, iako i oni trpe od opće degradacije gospodarstva i
izolacije Srbije. Milošević se uglavnom oslanja na dobro naoružane
policijske snage koje broje 80 tisuća pripadnika, koje će možda
nametnuti red uz cijenu velikog krvoprolića ali neće oživjeti zemlju.
Ako misli da još uvijek govori u ime većine Srba, tada su izbori
jedini način da to dokaže. Upravo su na takvim raskršćima u povijesti
neke zemlje demokratski postupci najdragocjeniji.
Kako će se Srbija izvući iz ove kušnje utjecat će na cijelo ovo
područje.
Argumenti koji se trebaju upotrijebiti su očiti. Ono što je važno jest
da budu izneseni zajednički, od Rusije i velikih zapadnih sila, tako
da Milošević ne može imati iluzija o tome da može igrati igre među
njima. To je značenje 'preventivne diplomacije'. Poduzimanje takve
'preventivne diplomacije' značilo bi da je, čak i dok se priprema na
proširenje NATO-a, Zapad potpuno ozbiljan u svojim namjerama da
surađuje s Rusijom i osigura europsku sigurnost", zaključuje Flora
Lewis.
SRBIJA
POLITIKA
12. I. 1997.
Kivni na Erdutski sporazum
"Memorandum hrvatske vlade o dovršenju mirne reintegracije nailazi na
sve veći otpor u redovima oporbenih stranaka, a zajednički motiv takve
reakcije jest da on navodno previše ide naruku Srbima i time ugrožava
hrvatske nacionalne interese. (...) Zanimljivo je, ali ne i novost, da
ni hrvatsku oporbu (kao ni vlasti) nimalo ne zanima kako će svoja
prava na izborima ostvariti najveći dio srpskih izbjeglica iz Hrvatske
koji se nalaze u SRJ..."
11. I. 1997.
Peter Galbraith u Vukovaru
"(...) Veleposlanik Galbraith ne prihvaća prigovor i argumente srpske
strane da su preostala dva mjeseca do izbora više nego malo da svi
birači dobiju dokumente, da se organiziraju političke stranke koje ne
djeluju u području i da se organizira kampanja, pa čak ni stav glavnog
časnika UNTAES-a i predsjedavajućeg odbora zaduženog za izbore da nisu
stvoreni tehnički preduvjeti za održavanje izbora. Po njegovu
mišljenju, dva mjeseca su sasvim dovoljna da se sve to organizira".
VEČERNJE NOVOSTI
11. I. 1997.
Franjina dimna zavjesa
"Žuri li se Hrvatska ostvariti mirnu reintegraciju istočne Slavonije i
Baranje samo da bi zaokružila svoj teritorijalni integritet ili u toj
žurbi ima i skrivenih namjera, kakve su, uostalom, stalno prisutne u
hrvatskoj politici? (...)
Memorandum u cjelini nosi pozitivna rješenja srpskog pitanja, ali samo
na Dunavu. Svi Srbi koji su sada tamo, i koji tamo treba da ostanu,
odjednom su postali crvena krpa pred hrvatskom desnicom, sasvim je
sigurno da će na lokalnim izborima u ožujku Srbi biti uvjerljiva
demografska većina i da se njihova lokalna samouprava, pa i
autonomnost neće moći poreći pred međunarodnom zajednicom. (...)
Tuđmanovi pokušaji da sredi stanje u istočnoj Slavoniji i Baranji
posljedica su i njegove teške bolesti. Njegovi ustupci prema Srbima
vezani su za njegovu opsesiju da stvori 'cijelu Hrvatsku' prije svoje
smrti. Vrhovnik se već desetak dana ne pojavljuje u javnosti, pa se
nagađa da je posrijedi ono najgore. Bolje informirani krugovi, još ne
vjeruju u takav ishod, ali je činjenica da je Tuđman gotovo sasvim
potrošio svoje zdravlje. Mogu li Srbi na taj 'bon' riješiti svoje
pitanje?
Treba odmah reći da je takav račun nepouzdan: odlazak Tuđmana značio
bi nestabilnost u Hrvatskoj, pa čak i mogućnost građanskog rata. U
takvim okolnostima šanse Srba da postanu ravnopravni građani ili da
povrate status ravnopravnog naroda, vrlo su male. Ali to ne znači da
Srbi trebaju prihvatiti svako rješenje koje im se sada nudi..."
DEMOKRATIJA
11. I. 1997.
Bivši premijer RSK Borislav Mikelić odgovara Đuri Oklobdžiji
"(...) Stavove Komiteta koje sam iznio u javnosti, a vezano uz
događaje u Srbiji nakon lokalnih izbora, prihvaćeni su na sjednici
Komiteta od 21. XII. 1996. godine i ja iza njih čvrsto stojim: a to je
da izbjeglice i prognanici zaista nemaju razloga, a na drugoj strani
ni prava, da se na bilo koji način uključuju u te aktivnosti ili da
sudjeluju u demonstracijama koje organizira koalicija 'Zajedno'. Više
bi, naravno, bilo razloga da izbjeglice i prognanici iz zapadnih
dijelova krajine i Hrvatske, te s čitavog prostora BiH, demonstriraju
pred veleposlanstvima onih država koje su svojim međunarodnim
priznanjem secesionističkih republika izravno utjecale na raspad
prijašnje Jugoslavije, a time i izbijanje ratnih sukoba..."
BLIC
10. I. 1997.
Zid šutnje oko Prevlake
"Nastojanje 'Blica' da od domaćih i međunarodnih ustanova dobije
komentar na tvrdnje nekih zagrebačkih medija da će Hrvatska 16. ožujka
vojnom akcijom 'osloboditi' Prevlaku, neočekivano je naišlo na zid
šutnje. U informativnoj službi VJ mjerodavni potpukovnik nije želio
ništa reći...
U saveznom ministarstvu obrane na brojeve telefona nitko se nije
javljao, a u ministarstvu inozemnih poslova Crne Gore rečeno nam je da
je ministar Janko Jeknić odsutan. Ni u saveznom ministarstvu vanjskih
poslova nikoga nije bilo..."
ITALIJA
CORRIERE DELLA SERA
11. I. 1996.
Clinton napada desni tisak: 'Izmišljaju škandale da bi me uništili'
"Postoji li urota medija protiv Predsjednika? 'Izmjena škandala' od
jednog udarca do drugog kako bi ga se opkolilo? Točno, prema jednom
dossieru Bijele kuće koji sadrži čak 332 stranice isječaka iz novina,
televizijskih emisija, tekstova prikupljenih s Interneta. Tvorci tih
tekstova su konzervativna udruženja, čuvari republikanskih vrijednosti
i neki vođe desnice: izmislili bi klevete protiv Predsjednika,
omogućili bi da stignu do britanskih tabloida, preuzeo bi ih Internet
i 'trojka' američkog novinstva koja nije 'sklona' Clintonu, Wall
Street Journal, Washington Times i New York Post, prilagodile bi se: i
igra je gotova. Na toj točki škandali postaju uvjerljivi, mediji
'manistreama' ih više ne mogu ignorirati, a kongres, pod kontrolom
oporbe, otvara tko zna koju istragu.
Paranoja? Ne, opovrgava glasnogovornik Bijele kuće nakon što je
dossier završio u rukama jednih od 'neprijateljskih' novina, Wall
Street Journala. On govori o pravoj uroti. Štoviše, tvrdi Mike
McCurry, mediji pomažu, a ne bi smjeli postati instrumentom.
'Pokušavamo zaštiti novinare, a ne sastavljati crnu knjigu protiv
njih'. Mediji naravno nisu u to povjerovali i pobunili su se. Ali
prema Mike McCurryju, upravo ti prosvjedi potvrđuju tezu Bijele kuće.
'To je kao Fellinijev film', ironizira glasnogovornik, 'Mi
razotkrijemo urotu, a što vi radite? Optužujete nas za cenzuru. Vidite
da se tako stvara začarani krug?' McCurry navodi da je dossier star,
objavljen je 1995. i Bijela kuća ga je već dala nekim novinarima.
Naveo je Wolfa Blitzera sa CNN-a. 'Nikad vidio', odgovorio je Blitzer.
Paradoksalno, polemika oko dossiera razbuktala se u samo mjesec dana
nakon teškog 'j'accuse' uglednog časopisa New Republic protiv
'manistream' medija da su ignorirali Clintonove škandale u izbornoj
kampanji. New Republic nije desni časopis, ali se okomio na poštenje
većine udaraca protiv Predsjednika: 'Nisu se usredotočili na priče
koje bi mogle kompromitirati ponovni izbor... Bili su to psi koji ne
grizu, ili barem ne grizu snažno i dugo.' (...) Prema analizi New
Republica, New York Times, Washington Post i druge velike novine
popustile su pod pritiscima Bijele kuće. '1972., kada je Nixon
nagovorio postaju CBS da djelomično cenzurira njegovu ulogu u
Watergateu, vikalo se o škandalu. Danas su intervencije iste vrste
norma. Chris Vastlo izjavljuje da je prije dvije godine Bijela kuća
pokušala blokirati televiziju ABC.' (...), prenosi dopisnik iz
Washingtona.
LA STAMPA
11. I. 1996.
Urota medija da bi se diskreditirao Clinton
Dopisnica Andrea di Robilant također piše o izvješću pravnog ureda
Bijele kuće u kojem se opisuje 'velika urota' tiska protiv Billa i
Hillary Clinton, te između ostalog navodi: "Ta vijest iznenađuje ne
zbog sadržaja izvješća već zbog toga što razotkriva upornost i
tvrdoglavost, koja podsjeća na 'nixonovske dane', a s kojom se ured
Bijele kuća predao tome da dokumentira takozvanu urotu (desnog)
novinstva protiv vlade. U izvješću se pokušava pokazati kako
informacije nekih malih pristranih publikacija završavaju, preko
Interneta, do velikog nacionalnog tiska. Dio tog začaranog kruga,
uvjeravaju autori, su i razvikani londonski tabloidi, opasni pokretači
dezinformacija. Fenomen je poznat: male tendenciozne vijesti odašilju
se u informatički krug i završavaju tako da daju iskrivljenu i nejasno
rasvijetljenu sliku stvarnosti. (...)
Uglavnom, sva je krivnja na tisku. No, pojednostavljenja su katkad
toliko nezgrapna da potkopavaju ugled. Na primjer, autori objašnjavaju
da je ugledni Sunday Telegraph iz Londona tendenciozni tabloid koji je
u središtu protuclintonovske urote. (...)"
NJEMAČKA
FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG
10. I. 1997.
Optužbe o korupciji u Sloveniji
"Izbor novog slovenskog premijera u parlamentu ne protječe onako kako
žele sudionici. U četvrtak na vidiku još nije bilo rezultata koji bi
mogao najaviti izlaz iz krize otvorene dan ranije, obilježene bučnim
popratnim pojavama. No glasovanje o ponovnom izboru sadašnjeg
premijera Drnovšeka nije se još moglo održati jer nije zasjenjeno samo
raspravama o dnevnom redu nego i oštrim optužbama o mitu.
Nakon tjednima neuspješnih konzultacija predsjednika države Kučana s
predsjednicima i šefovima frakcije stranaka koje poslije izbora 10.
studenog u Državnom zboru imaju zastupnike, te s pojedinim
zastupnicima, Kučan je iskoristio svoje pravo da parlamentu predloži
kandidata. Nominirao je sadašnjeg premijera čija je
Liberalno-demokratska stranka (LDS) najjača u parlamentu. Drnovšek i
LDS bi s ugovorno zajamčenom privolom frakcija lijevo od sredine
Združene liste socijaldemokrata (ZLSD), Demokratske stranke
umirovljenika (DeSUS) i desne Slovenske nacionalne stranke (SNS) mogao
računati jednako kao i s potporom dvojice zastupnika talijanske i
mađarske manjine. No to grupiranje iznosi zajedno svega 45 od 90
članova parlamenta. Time je stvoreno izjednačenje. Drnovšeku to nije
bilo dovoljno za apsolutnu većinu.
Desno od sredine stranački savez 'Slovensko proljeće' zauzima ostalih
45 mjesta. Savez se sastoji od seljačke Slovenske narodne stranke
(SLS), socijaldemokrata (SDS) i kršćanskih demokrata (SKD). Njihov
predsjednik Podobnik (SLS), bivši premijer i kasniji ministar vanjskih
poslova Peterle (SKD) zaključili su da nipošto ne smiju pomoći da
Drnovšek ponovno dobije tu dužnost. Oni za premijera žele Podobnika
čiji je SLS iz izbora izišao kao najjača snaga 'Slovenskog proljeća'
nakon što su Podobnikova brata progurali kao predsjednika parlamenta.
Drnovšek je očito pogriješio s pretpostavkom da će potpora izbora
jednog od braće Podobnik za vođu parlamentarnog predsjedništva od
strane dijelova njegove LDS rezultirati približavanjem blokova i
izlazom iz izjednačenog stanja. Nadao se da će drugi brat Podobnik
odustati od svoje želje da postane premijerom ili da će se naposljetku
sa svojom SLS postaviti na njegovu stranu. No 'proljetni savez' je
dosljedan u svojem zahtjevu. Neko se vrijeme čak činilo da su spremni
na koaliciju tri-više-jedan (SLS, SDS, SKD i LDS), i to čak pod
vodstvom LDS-a - ali bez kandidata Drnovšeka.
Budući da je predsjednik Kučan to predložio, a trebalo se držati
ustavom propisanoga roka između nominacije i rasprave kao i
glasovanja, još je prije sjednice u srijedu došlo do 'glasnog udarca'.
Drnovšek je na jednoj na brzinu sazvanoj konferenciji za tisak
predstavio 46. zaastupnika koji bi mu trebao omogućiti da dobije
većinu. Bio je to poduzetnik Pučko koji je izjavio da se u
'nacionalnom interesu' odlučio glasovati za Drnovšeka. Tom je prigodom
izjavio i da iz SKD-a prelazi u LDS.
I Peterle, kao i Podobnik i Janša, bili su konsternirani. Janša je
govorio o 'korupciji' i 'kupovini glasova' od strane LDS-a, što je
Drnovšek u ime svoje stranke energično odbio. Pučko kojem je Peterle
prigovorio 'kršenje etičkih temeljnih načela' jer nije poštovao
zaključke vodstva SKD-a, obznanio je kako njegova nastojanja da se
promijeni držanje SKD-a nisu urodila plodom, pa je 'u skladu s
odgovornošću spram države odlučio' poduprijeti Drnovšeka.
Zatim je nastupio jedan od zastupnika, Rupar, i potkrijepio optužbe
svojeg šefa stranke Janše. Rupar je iznio da mu je LDS ponudio iznos
od 300 tisuća maraka ako podupre Drnovšeka. I predsjednik frakcije
Drnovšekove stranke Anderlič mu je navodno predočio takav 'ugovor' na
potpis, što je Anderlič kategorički porekao, da s Ruparom o nečem
takvom nije razgovarao. Anderlič je zatim govorio o konspiraciji u
redovima 'proljetne stranke' koja treba slobodno odabrane zastupnike
spriječiti da rade po savjesti. Ministar unutarnjih poslova Šter - on
pripada SKD-u koji je iz prošlog legislativnog perioda formalno još
povezan u vladi s LDS-om kao 'koalicijski partner' - odmah je
zapovijedio istragu optužbe o korupciji, a Pučka i njegovu kuću stavio
pod policijsku zaštitu jer su Pučku u srijedu stigle anonimne
prijetnje" - izvješćuje novinar lista R.O.
Kuda gleda Rusija
"I u međunarodnim odnosima postoje tradicije čija ustrajna sila
otežava temeljne promjene smjera. Ruski ministar vanjskih poslova
Primakov navodno je razočaran Zapadom (odrednica: proširenje NATO-a):
kao suprotnost tomu, on hvali poboljšane odnose s Kinom i Indijom.
Taktički je to fino smišljeno: jedna od - opet tradicionalnih - noćnih
mora Zapada je naime predodžba da bi jednoga dana moglo nastati
'strategijsko partnerstvo' Rusije i Kine. No za to je uzajamna
odbojnost prevelika - ponajprije odbojnost Pekinga spram nekadašnje
komunističke prevlasti. Takve averzije nisu jednostavno nestale nakon
kraja Sovjetskoga Saveza. Uostalom: davno prije nego je postala
komunističkom, još od doba Petra Velikog, Rusija je gledala prema
Zapadu i od njega preuzimala ciljeve i mjerila svojega razvitka.
Okretanje Aziji bi zemlju koja se u svojoj zemljopisnoj jezgri
definira kao europska, i iznutra promijenilo na način koji za Ruse,
vladajući narod u toj mnogonarodnoj zemlji, jamačno ne bi bio
povoljan" - drži komentator lista Nm.
DIE WELT
10. I. 1997.
Azil je i dalje tema
"Prošle je godine 116.367 ljudi zatražilo azil u Njemačkoj. To je
devet posto manje nego 1995. Time je otprilike dostignuto stanje iz
1988. kada dotijek azilanata još nije došao do razmjera opasnih za
unutarnji mir zemlje - kao 1992. kada je skoro 440 tisuća ljudi
zatražilo azil. Dakle, djeluje reforma prava o azilu koju je prošle
godine potvrdio savezni ustavni sud nakon oštre političke borbe
poslije 1993.
Ipak se ta tema ne može skinuti s političkog dnevnog reda. Mjerodavni
savezni ured za priznavanje inozemnih izbjeglica prošle je godine
donio gotovo 195 tisuća rješenja. Sedam posto priznati su kao
politički progonjenici u smislu ustavnog zakona. Pet posto je dobilo
zaštitu od izgona. 65 posto tražitelja azila je odbijeno. Dakle, ne
može se upozoriti na zloporabu prava na azil. Veliko značenje dobiva i
sve veće jačanje sigurnosti granica. Jer velik je i broj stranaca koji
su u Njemačku došli bespravno: više od 25 tisuća bilo ih je između
siječnja i studenoga prošle godine. U više od 1600 slučajeva imali su
svoje prste potajni vodiči preko granice koji su za svoje usluge
ubirali od 500 do 20 tisuća dolara. Njih treba spriječiti u interesu
ljudi iz potencijalnih zemalja podrijetla.
U odbijenim slučajevima ne smije se nipošto zanemariti da među
razlozma odbijanja ima i puno formalnih razloga. Tako, primjerice, u
politički progonjene ne spadaju oni kojima prijete odmetničke skupine,
a ne država od koje ne mogu očekivati zaštitu. U pojedinim
slučajevima su sudovi riješili u korist tražitelja. To je u skladu s
ljudskošću, ali krije opasnost od otvaranja novih ulaznih vrata.
Pomoći bi se moglo jedinstvenim europskim pravom o azilu i
izbjeglicama uz poštenu raspodjelu tereta. No to je još jako daleko" -
piše Martina Fietz.
AUSTRIJA
DIE PRESSE
10. I. 1997.
'Bosanski Muslimani nisu zahvalni Zapadu'
List objavljuje interview s Samuelom P. Huntigtonom, američkim
politologom i profesorom na harvardskom sveučilištu.
- Najnoviji sukobi u Africi vođeni su između plemena ili država, a ne
između crne i jedne od zapadnih civilizacija. Ne pokazuje li to
suprotno od vaše središnje teze da prije treba računati na
unutarcivilizacijske sukobe nego na sukobe između civilizacija?
= Lokalna politika je politika plemena i etnija, globalna politika je
politika civilizacija. Zacijelo su plemenski sukobi u Africi značajni
za Afrikance, ali za druge nemaju osobito značenje. Naprotiv, borba
između civlizacija ima puno veća djelovanja, pomislite na Balkan, na
središnju Aziju, na indijski potkontinent. Ti bi sukobi mogli
eskalirati i proširiti se.
- Savjetujete zapadnoj politici da se ne miješa u unutarnje etničke
sukobe: kada po vašem mišljenju ipak postoji potreba za intervencijom?
= Postoje dva stanja koja opravdavaju miješanje u sukobe drugih
civilizacija. Jedno je kad su na kocki vitalni interesi, primjerice
opskrba naftom kao onda kad je Irak napao Kuvajt. I drugo, Zapad je
kao jača civilizacija obvezan na humanitarne intervencije. Kad ljudi
pate, moramo otići tamo i pomoći im. No ne mogu naći nikakav poseban
interes Zapada u određivanju novih granica.
- Osim ta dva razloga nema drugih nužnih razloga za intervenciju?
= Povijesno je uvijek bio vitalni interes SAD-a spriječiti da Europa
ili istočna Azija padnu pod vlast jedne sile. Vodili smo dva svjetska
rata i jedan hladni rat kako bismo to spriječili. Nismo mogli
dopustiti da Hitler dominira Europom a Japan istočnom Azijom.
- Kako onda ocjenjujete angažman SAD-a u Bosni?
= U Bosni je došlo do tragedije jer su Zapad i SAD pokušavali očuvati
multietničku Bosnu. Puno se prolijevanja krvi moglo spriječiti da se
Srbima dopustilo odvajanje, Hrvatima spajanje s Hrvatskom, a
preostaloj, maloj muslimanskoj državi dalo jamstva. Bilo bi dakako
problema, došlo bi do preseljavanja stanovništva i - to smo vidjeli u
Daytonu - jako je teško povlačiti crte po zemljovidu.
- Do tih je preseljenja stanovništva došlo i prije sporazuma, s ratom.
= Bosanski je sukob imao različite korijene. Jedan od njih bio je
raspad Jugoslavije, drugi pomicanje demografske ravnoteže. Prije 40
godina Srbi su predstavljali 45 posto stanovništva Bosne, Muslimani 26
do 27 posto. Sada su razmjeri obrnuti: Muslimana ima 44 posto, Srba 29
do 30 posto. Srbi se osjećaju ugroženima zbog ekspanzije muslimanskog
stanovništva.
(...)
- Držite li Hrvatsku prirodnim saveznikom Zapada?
= Ne bih to baš tako rekao. Hrvatska vlada nije baš paradigma
demokracije. No Hrvati bi rado da ih Zapad prihvati, i to je vrlo
važno.
- Nakon hladnoga rata mnogi se analitičari boje porasta
dezintegracijskih tendencija na Zapadu. Dijelite li i vi to
stajalište?
= Jedinstvo Zapada, dakako, nakon nestanka sovjetske prijetnje labavi,
i čak jačaju suprotnosti unutar država kao i među njima. Ipak je
nezamislivo da bi jedna zapadna zemlja za drugu mogla predstavljati
vojnu prijetnju. Grčka i Turska nisu primjeri jer je Grčka
pravoslavna, a Turska muslimanska.
No postoje potencijalne prijetnje od nezapadnih civilizacija. U svojoj
knjizi ističen konfucijansko-islamsku vezu koja obuhvaća i dostavu
oružja i tehnologije oružja od Kine i Sjeverne Koreje Pakistanu,
Iranu, Alžiru i drugim muslimanskim državama. Iz toga bi naravno mogla
proizići znatna prijetnja Zapadu. Da je Sadam Husein pričekao još
godinu-dvije s pribavljanjem nuklearnog oružja, Zaljevski je rat mogao
sasma drukčije svršiti.
- Mogu li preživjeti multikulturna društva?
= Na stanoviti su način sva društva multikulturna. Austro-Ugarska
Monarhija i Osmansko Carstvo trajali su stoljećima. Ali oni nisu bili
demokratski. U demokratskim uvjetima političari apeliraju na
nacionalno-etničke osjećaje. U proteklom desetljeću raspale su se
dvije multikulturne države, Sovjetski Savez i Jugoslavija.
- Bi li se to moglo dogoditi i SAD-u?
= Ne u bliskoj budućnosti. Američki identitet počiva na dva temelja.
Jedan su načelo deklaracija o neovisnosti i ustav. Drugi je zapadna
kultura koja je u biti europska. Oba su temelja ugrožena na svoj
način.
(...)
Na pitanje kojim bi sredstvima Zapad mogao širiti demokraciju tamo
gdje je njegov utjecaj zasad mali, Huntington odgovara:
- Demokraciju se ne može izvoziti, ona mora sama rasti. Taj se rast
samo može pospješiti, ponajprije gospodarskim razvitkom. Može se
podupirati snage koje zagovaraju demokraciju. Ali ako Zapad postane
previše aktivan, to će biti shvaćeno kao imperijalizam i doći će do
reakcije. U Aziji se govori o imperijalizmu ljudskih prava, a prije
tri godine smo na konferenciji o ljudskim pravima u Beču vidjeli kako
se postavljaju spram Zapada muslimanske, azijske i afričke države.
(...)
Demokracija u jednoj nezapadnoj zemlji ne znači da je bezuvjetno
postala zapadna. U Indiji, u Izraelu, u Turskoj vidjeli smo niz
vjerskih stranaka koje zastupaja sasma drukčije vrijednosti nego
Zapad.
Razgovor sa Samuelom P. Huntingtonom vodili su novinari Karl-Peter
Schwarz i Andreas Unterberger.
VJESNIK
13. I. 1997.
Federalna vojska
"Od svih federalnih komponenti, čini se da najbolje napreduje ustroj
vojske u hrvatsko-muslimanskom entitetu u BiH. Usprkos povremenim
zastojima (poput onoga zbog 'slučaja Čengić'), oružane snage u
Federaciji dobivaju sve jasnije obrise. Korak po korak, rjašavaju se
problemi u tom dijelu, dok neki drugi aspekti hrvatsko-bošnjačkih
odnosa gotovo da stoje tamo gdje su i bili u trenutku potpisivanja
Washingtonskog sporazuma", piše Alenko Zornija u uvodu komentara, a u
povodu posljednjeg dogovora civilnih zapovjednika Vojske Federacije,
Alije Izetbegovića i Krešimira Zubaka o korpusnom ustroju i
profesionalizaciji oružanih snaga.
Zornija navodi kako će u obrambenom sustavu Federacije Bošnjaci imati
tri, a Hrvati jedan korpus, a da dogovor oko "unutarnje proporcije
hrvatskog i bošnjačkog korpusa od 30 000 ili 35 000 profesionalnih
vojnika", tek slijedi. Na kraju članka, Zornija još izdvaja: "Subotnji
dogovor potvrđuje i nedavne riječi Krešimira Zubaka da će Hrvati BiH
imati vrlo sigurne instrumente kojima se može spriječiti svaki pokušaj
pretvaranja Vojske Federacije u nekakvu 'JNA'. To jamči postojanje
hrvatskog korpusa, kao i slobodu izbora novacima da odluče u kojoj će
komponenti služiti vojni rok. S druge strane, ustroj federalne vojske
u okvirima Bečkog sporazuma o regionalnoj sigurnosti, te visok stupanj
opremljenosti i uvježbanosti profesionalne vojske bit će pravi odgovor
na moguće napade s Istoka".
Brčko: Početak trajnog mira ili ponovnog rata?
"Premda je Daytonski sporazum o miru i 'podjeli' BiH trebao biti
konačan, on još nije siguran. Nije i neće biti sve dok se ne riješi
status Brčkog, koji se cijelo vrijeme toga mira drži kao mogući
detonator rata. O ratu govore i Srbi i Bošnjaci. Ta prijetnja trebala
je, smatraju i jedni i drugi, međunarodnim arbitrima biti dodatan
'argument' pri donošenju konačne odluke komu će pripasti grad Brčko,
ali i dijelovi brčanske općine koji su sada pod srpskim nadzorom",
piše Andrija Tunjić napominjući u nastavku članka kako bi arbitražna
komisija odluku trebala donijeti 15. veljače.
"Hoće li moguća odluka biti dolazak stvarnog mira ili početak novog
rata, ovisit će o tom kako će tu odluku prihvatiti Srbi i Bošnjaci.
Ali, morala bi ovisiti i o izraženom stavu Hrvata!", napominje u
nastavku Tunjić i pojašnjava: "Pa i unatoč tome što se Hrvati, u
bošnjačko-srpskom prepucavanju i natezanju oko Brčkog, gotovo i ne
spominju, njihov prijedlog da se grad podijeli u tri zone i da zajedno
s općinom bude pod protektoratom međunarodne zajednice, u sadašnjem
političkom trenutku BiH čini se jedino prihvatljivim. I ma koliko se
taj prijedlog nekome činio zadržavanje statusa quo, to nije tako iz
niza razloga".
Prvi Tunjić vidi u tome što bi protektorat jamčio povratak izbjeglica;
drugi je taj što bi omogućio srpsku komunikaciju, vezu sa Srbima
zapadno od Brčkog; a treći to što bi Bošnjacima jamčio povratak u grad
u kojem su do rata 1992. godine bili većina. "Time bi bilo onemogućeno
srpsko prisvajanje tuđih teritorija i nepriznavanje etničkog čišćenja,
ali bi, i bez obzira na srpski koridor, u budućnosti onemogućilo
spajanje Republike Srpske sa Srbijom i SR Jugoslavijom. Međutim, u
interesu je Hrvata i Federacije očuvanje i opstanak BiH u njezinim
granicama, što je i Daytonom zajamčeno, ali i pravedno sudjelovanje u
odlučivanju. Naročito kad se radi o presudnim pitanjima za opstanak
hrvatskoga naroda", ističe Tunjić.
U prilog hrvatskog prijedloga navodi i postotak stanovništva i
zemljišta Hrvata na tom području i ocjenjuje kako je to čimbenik "koji
bi se u ovako važnim slučajevima ipak trebao uzimati u obzir. Pogotovo
što su prema svim statistikama Srbi u manjini i na trećem mjestu, ali
i zato što Bošnjaci stalno ističu kako je to 'njihov grad'. Da Brčko
nije samo srpsko, niti samo bošnjačko, pokazuju statistički podaci",
napominje Tunjić i u nastavku navodi konkretne statističke podatke
koji potkrepljuju njegovu tvrdnju.
U zaključku Tunjić piše: "Dakle, prema svim činjeničnim pokazateljima,
grad i općina Brčko ne mogu pripasti Srbima, unatoč tome što je u
međuvremenu nakon Daytona u Brčko doselilo više od 20 tisuća Srba iz
Sarajeva, Zenice, Travnika, Bugojna... Ali ne može biti ni bošnjački,
kako njihovi političari često ističu i nude tim Srbima da se vrate u
mjesta iz kojih su se iselili. Brčko kao njihov jednako je i hrvatski,
i usuprot Harisu Silajdžiću koji improvizira i hipotetički tvrdi da će
se u njega doseliti Srbi iz hrvatskog Podunavlja".
Đukićevo 'duhovno progonstvo'
Posljednje istupe Milana Đukića, saborskog zastupnika, komentira
Andrija Tunjić. Posebno se osvrće - uz prethodno podsjećanje na neke
od Đukićevih prijašnjih izjava u kojima iznosi 'greške' što ih čini
hrvatska država - na Đukićevo viđenje 'Memoranduma o dovršenju mirne
integracije hrvatskoga Podunavlja'.
Tunjić navodi kako je Đukić taj dokument proglasio 'dovršetkom
etničkog čišćenja srpskog naroda u Hrvatskoj' i ocjenjuje kako je to
zapravo "recidiv njegove 'otadžbinske duhovnosti'.
Za njega je i taj dokument 'klasična zamka poznatog scenarija prema
Srbima u Hrvatskoj - dat ćemo im sva prava (misli na Hrvatsku), ali
treba učiniti sve da napuste svoja ognjišta. Ti trikovi su nam poznati
iz operacija 'Bljesak' i 'Oluja', ali nažalost primjenjivani su i nad
Srbima u urbanim sredinama', tvrdi Đukić i rješenja srpskog problema u
Hrvatskoj vidi u povratku Srba u mjesta u kojima su živjeli prije",
citira Tunjić i u nastavku komentira: "Đukić pri tome ne zna li ne
želi znati da se, po istraživanju UNHCR-a, u svoja prijašnja
prebivališta i Republiku Hrvatsku, želi vratiti tek 10 posto Srba.
Ostali se žele integrirati tamo gdje su otišli, tj. u Srbiju i
Republiku Srpsku. Njih, Srbe, Hrvatska ne zanima iz Đukiću dobro
poznatih razloga.
Ali Đukić ne bi bio ono što jest, kada bi to mogao prihvatiti kao što
to prihvaća velik broj sunarodnjaka mu, ili kao što prihvaćaju recimo,
također Srbi: Pupovac i (donedavni) mu stranački kolega Pejnović.
Đukiću u Hrvatskoj uvijek nešto smeta. Kada se je, početkom srpskog
'ustanka' u Hrvatskoj skrasio u Zagrebu i pritom od Sabora dobio stan
kasnije je izjavio da bi više volio biti prognanik. Iako možda neće
priznati, no ipak, on jest prognanik. Duhovni prognanik! I ne bi
trebalo iznenaditi ako nakon reintegracije Podunavlja Đukić napusti
Hrvatsku".
VEČERNJI LIST
13. I. 1997.
Županijski dom neće se raspustiti
"Što su izbori bliže, u hrvatskoj javnosti u zadnje se vrijeme dosta
nagađalo o mogućnosti da će Županijski dom Sabora biti raspušten i
prije isteka njegova mandata, odnosno 23. ožujka 1997. godine", piše
Darko Đuretek u uvodu razgovora s dr. Katicom Ivanišević,
predsjednicom Županijskog doma Sabora, koja komentira takve napise.
"Nagađanja ostaju uvijek na razini špekulacija koje imaju zadaću
izazvati u javnosti osjećaj nesigurnosti ili odbojnosti. To su
političke igre ili senzacionalne vijesti u tisku u cilju povećanja
naklade. No, činjenica je samo jedna: Županijskom domu Sabora ističe
mandat i sve se stranke pripremaju za izbore. Datum održavanja izbora
objavit će, prema Ustavnim odredbama, Predsjednik Republike", kaže o
svim tim napisima predsjednica Županijskog doma i napominje kako će
taj Dom regularno zasjedati do isteka mandata.
Iznosi i svoju procjenu budućeg sastava Doma i kaže: "Ne očekujem da
će se izmijeniti omjer snaga u Županijskom domu u odnosu na vladajuću
i oporbene stranke, čak vjerujem da će HDZ dobiti veći broj zastupnika
u odnosu na sadašnji saziv. Zbog previranja u oporbenim strankama
moglo bi doći do promjene u odnosu na zastupljenost pojedine oporbene
stranke".
U nastavku razgovora dr. Katica Ivanišević se osvrće na dosadašnji rad
Županijskog doma i na odluke koje je tijekom rada donosio.
130357 MET jan 97
Izložba “Memory Lane - 40 godina hip-hopa” otvorena u Institutu Liszt
Svjetski prvak Martin propušta uvodnu utrku
SKV - Sport u 21 sati
SKV: Hrvatska u 21 sat
FINANCIJSKI SERVIS od 24. veljače 2025.
Usporedni tečajevi poslovnih banaka primjenjivi 25. veljače
SKV: Svijet u 21 sat
Macron i Trump: Želimo zajedno raditi na miru u Ukrajini
HOO: Hrvatskom ronilačkom savezu obustava financiranja
Saborski MIP u utorak o Dabrinom imunitetu, DP će glasati protiv