FR-DE-GB-porezi-Organizacije/savezi-Zapošljavanje-Makrogospodarstvo +FR-LIBERATION 21.12.EUROPA I ZAPOŠLJAVANJE ++FRANCUSKA+LIBERATION+21. XII. 1998.+Europa protiv zapošljavanja+"Nakon dolaska ljevice na vlast u većini velikih zemalja
Europske +unije brojni su promatrači pozdravili 'povratak političke volje' u +Europu. No potrebno je puno više od uobičajenih riječi da bi Europa +postala uspješan sudionik u borbi protiv nezaposlenosti i +nepravilnosti. Do sada je gospodarsko ujedinjenje općenito imalo +negativan utjecaj na zapošljavanje, jer je različite europske +zemlje uvuklo u kobnu poreznu utakmicu. Budući da svaka zemlja želi +privući najpokretljivije čimbenike proizvodnje (kapital i dobro +plaćen rad), sve europske vlade 80-ih i 90-ih godina, bez obzira na +politički sustav, bile su potaknute da smanje davanja koja +opterećuju te čimbenike (porez na dobit poduzeća, oporezivanje +prihoda od štednje, veći porez na prihod i sl.), uz, zauzvrat, očito +postupno povećanje davanja koja opterećuju najmanje pokretne i, +prema tome, najviše 'zarobljene' čimbenike: malo i srednje plaćen +rad. Taj je izopačeni proces doveo do povlaštenog položaja roba, +usluga i proizvodnih tehnika koje ne stvaraju puno radnih mjesta.+Ta je promjena logična posljedica preuranjene gospodarske
FRANCUSKA
LIBERATION
21. XII. 1998.
Europa protiv zapošljavanja
"Nakon dolaska ljevice na vlast u većini velikih zemalja Europske
unije brojni su promatrači pozdravili 'povratak političke volje' u
Europu. No potrebno je puno više od uobičajenih riječi da bi Europa
postala uspješan sudionik u borbi protiv nezaposlenosti i
nepravilnosti. Do sada je gospodarsko ujedinjenje općenito imalo
negativan utjecaj na zapošljavanje, jer je različite europske
zemlje uvuklo u kobnu poreznu utakmicu. Budući da svaka zemlja želi
privući najpokretljivije čimbenike proizvodnje (kapital i dobro
plaćen rad), sve europske vlade 80-ih i 90-ih godina, bez obzira na
politički sustav, bile su potaknute da smanje davanja koja
opterećuju te čimbenike (porez na dobit poduzeća, oporezivanje
prihoda od štednje, veći porez na prihod i sl.), uz, zauzvrat, očito
postupno povećanje davanja koja opterećuju najmanje pokretne i,
prema tome, najviše 'zarobljene' čimbenike: malo i srednje plaćen
rad. Taj je izopačeni proces doveo do povlaštenog položaja roba,
usluga i proizvodnih tehnika koje ne stvaraju puno radnih mjesta.
Ta je promjena logična posljedica preuranjene gospodarske
integracije bez primjerene politike. Njezin će se smjer kretanja
moći promijeniti samo pravom europskom poreznom politikom.
Jesu li, ipak, nedavne izjave Schroedera i Lafontainea u kojima se
predlaže da se o svim poreznim pitanjima ubuduće odlučuje
glasovanjem kvalificirane većine, a koje su izazvale bijes
popularnog tiska preko La Manchea, najbolji način da se postigne
napredak na tome polju? Kada je riječ o reformama ustanova, ove bi
izjave protivnici poreznog usklađivanja mogli shvatiti kao izazov
(kada se jednom prihvati opće pravilo o kvalificiranoj većini, kamo
dalje?), a istodobno ne bi bile poticajne ni za njihove pristaše,
jer europskom javnom mišljenju ne govore jasno za kojim se ciljem
teži. Porezno se usklađivanje prikazuje kao svrha za sebe i
prosječnom se građaninu čini kao tehničko pitanje s nejasnom
zadaćom, a to je tim štetnije što je za provedbu takvih reforma
prijeko potrebna jaka potpora javnosti. Zacijelo bi bilo bolje
odrediti porez koji će biti točno utvrđen i politički vidljiv, i
obrazložiti zašto je potrebna zajednička politika.
Najbolji je kandidat svakako porez na dobit poduzeća, za koji je
najvažnije pitanje porezne utakmice između europskih zemalja (puno
više nego porez na prihod obitelji). Pravi europski porez na dobit
koji bi trebao zamijeniti slične poreze u pojedinim državama, imao
bi veliku simboličnu ulogu i omogućio bi europskim vladama da
povrate svoj manevarski prostor. K tome, ove vrlo općenite izjave u
savršenoj su suprotnosti sa smanjenjem poreza na prihod koji je
najavila Schroederova vlada. Ovaj je izbor daleko od onoga što je
prerano nazvano 'keynesijanskom' politikom konjukturne obnove, on
je zapravo izbor strukturnog slabljenja koje je raspoređeno na pet
godina progresivnog poreza - i napose najviših stopa. On je, dakle,
na desnoj crti gore opisanog općeg razvoja", kaže Thomas Piketty,
koji se bavi gospodarskim istraživanjem u CNRS-u (Državno središte
za znanstvena istraživanja).