HR-izbori, stranke, izborni sustavi +IL MESSAGGERO 15. XII.- O LOKALNIM IZBORIMA ++ITALIJA+IL MESSAGGERO+15. XII. 1998.+Ako se centar pomakne+"Bilo je za očekivati. Povik na uzbunu izazvan 'skandaloznim' +postotkom onih koji nisu
izišli na nedjeljne izbore pretvara se u +izravnu optužnicu protiv većinskog sustava glasovanja i, osobito, +protiv glasovanja u dva kruga. Neki političari, koji nisu slučajno +demokršćanskog podrijetla, osjetili su potrebu da upozore na +neprikladnost ponovnog glasovanja, koje birače prisiljava na +dvostruki napor u dva tjedna i lišava ih, svojom +pojednostavljujućom logikom, prava da izaberu svoju omiljenu +stranku. (...) Bilo bi lako prigovoriti da ono što ga čini tako +teškim nije dvostruko glasovanje u razdoblju od dva tjedna, već +stalno kapanje različitih glasovanja (državnih ili mjesnih, općih +ili djelomičnih) tijekom godine, koje svako ima svoj različit i +zamršen sustav, a posebno kad se radi o glasovanju za 'mjesna' +tijela, kao što su ona pokrajinska, čijih se posebnih funkcija više +nitko ne sjeća. Bilo bi lako i izokrenuti polemički argument protiv +logike užeg izbora i ustvrditi da je nezainteresiranost birača +izazvala upravo prevelika složenost političke ponude, koja se
ITALIJA
IL MESSAGGERO
15. XII. 1998.
Ako se centar pomakne
"Bilo je za očekivati. Povik na uzbunu izazvan 'skandaloznim'
postotkom onih koji nisu izišli na nedjeljne izbore pretvara se u
izravnu optužnicu protiv većinskog sustava glasovanja i, osobito,
protiv glasovanja u dva kruga. Neki političari, koji nisu slučajno
demokršćanskog podrijetla, osjetili su potrebu da upozore na
neprikladnost ponovnog glasovanja, koje birače prisiljava na
dvostruki napor u dva tjedna i lišava ih, svojom
pojednostavljujućom logikom, prava da izaberu svoju omiljenu
stranku. (...) Bilo bi lako prigovoriti da ono što ga čini tako
teškim nije dvostruko glasovanje u razdoblju od dva tjedna, već
stalno kapanje različitih glasovanja (državnih ili mjesnih, općih
ili djelomičnih) tijekom godine, koje svako ima svoj različit i
zamršen sustav, a posebno kad se radi o glasovanju za 'mjesna'
tijela, kao što su ona pokrajinska, čijih se posebnih funkcija više
nitko ne sjeća. Bilo bi lako i izokrenuti polemički argument protiv
logike užeg izbora i ustvrditi da je nezainteresiranost birača
izazvala upravo prevelika složenost političke ponude, koja se
dobro vidjela po mnoštvu kratica u prvom krugu glasovanja. I na
kraju bi se za sve moglo okriviti lokalne i državne potrese koji
često uzrokuju neodaziv birača.
No, bitna je druga stvar. Tko kaže da je zdravlje neke demokracije u
izravnoj vezi s odazivom na glasovanje? Ne zaboravimo da iskustvo
pokazuje da se golemi dolazak na biračka mjesta bilježi u
totalitarnim sustavima, ili plebiscitarnim, mnogo više nego u
starim demokracijama te da je i u Italiji postotke odaziva od 80 do
90 posto uveo fašizam. Stopa neizlaska na glasovanje od 50 posto,
ili više, nedvojbeno je zabrinjavajuća. No, zabrinjavajuća je,
prije svega, kada udio onih koji ne glasuju pokazuje tendenciju
podudaranja s društvenom marginalizacijom, što je, primjerice,
slučaj u Sjedinjenim Državama, a ne čini se da je to i talijanski
slučaj, gdje su s birališta pobjegli glasači bogatih i zadovoljnih
pokrajina, kao što su Brescia ili Treviso. Na kraju krajeva, bit
demokracije nije u tome da svi glasuju ili da se osjećaju dužnima to
učiniti, uz kaznu u vidu nekakvih društvenih sankcija, već u
mogućnosti, koja je dana svima, da se mogu potpuno slobodno
izraziti. Također, treba dodati i da mogu svojim glasom utjecati u
stvarnom i lako razumljivom opredjeljivanju, a ako toga nema,
glasovanje se, makar i uz golemi odaziv, pretvara u ritualni,
zamorno ponavljajući čin.
Tako gledano, (malobrojni) birači u nedjelju 13. prosinca pokazali
su da žele i znaju izabrati. Posebice se vidjelo kakva bi u jednom
sustavu koji naginje bipolarnosti mogla biti težina biračkog
tijela centra koje, pomičući se na desnicu (kao što se dogodilo u
Rimnu i regiji) ili na ljevicu (kao što se dogodilo na izborima u
Brescii), može kazaljku vage pomaknuti prema jednom ili drugom
polu. A to može činiti i neovisno o uputama stranaka koje
pretendiraju na to da ga one predstavljaju u stabilnom obliku,
zvale se one Lega, UDR ili talijanska narodna stranka.
Sve u svemu, ako je bipolarni sustav, zamišljen kao zakonodavni
aparat, još uvijek nesavršen i zamršen, duh bipolarizma, u smislu
logike biračkog ponašanja, unatoč tome, sasvim je živ i djeluje. I
vjerojatno je predodređen za opstanak, ukoliko ga ne odluče
sustavno rušiti. Vjerojatno uz opravdanje da je to borba protiv
opasnog čudovišta - neodaziva na glasovanje.", piše Giovanni
Sabbatucci.