ZAGREB, 14. prosinca (Hina) - Iako je britansko jedno od +najznačajnijih emitivnih tržišta za Hrvatsku, u idućoj će se godini +nastaviti trend smanjenja dolazaka turista iz te zemlje. Jedan od +najvećih tamošnjih turoperatora Thomson
uvrstio je hrvatsku +turističku ponudu u brošuru "Thomson Travel" za 1999. godinu na +samo pet stranica, znatno manje nego za ovu godinu, a i turoperatori +Cosmos i Holiday Options također su u skromnoj mjeri uključili +Hrvatsku kao turističku destinaciju u svoje programe.
ZAGREB, 14. prosinca (Hina) - Iako je britansko jedno od
najznačajnijih emitivnih tržišta za Hrvatsku, u idućoj će se godini
nastaviti trend smanjenja dolazaka turista iz te zemlje. Jedan od
najvećih tamošnjih turoperatora Thomson uvrstio je hrvatsku
turističku ponudu u brošuru "Thomson Travel" za 1999. godinu na
samo pet stranica, znatno manje nego za ovu godinu, a i turoperatori
Cosmos i Holiday Options također su u skromnoj mjeri uključili
Hrvatsku kao turističku destinaciju u svoje programe. #L#
Britansko je tržište 1990. godine u Hrvatskoj bilo četvrto emitivno
tržište po važnosti, odmah iza Njemačke, Austrije i Italije. U
nekoliko posljednjih godina, kao ni za iduću, niti jedan britanski
turoperator nije uvrstio Hrvatsku kao glavnu turističku
destinaciju u svoje programe.
U 1989. godini britanski su turisti u ukupnim inozemnim noćenjima u
Hrvatskoj sudjelovali s 8,1 posto, a u prvih osam ovogodišnjih
mjeseci s 1,7 posto.
Povratak britanskih turista u Hrvatsku, prema mišljenju profesora
Renate i Johna Foxa s opatijskog Hotelijerskog fakulteta, trebao bi
se provoditi putem tržišnih "niša", a trajni je zadatak stvaranje
"turizma kao kulturnog proizvoda". Time se naglašava turistički
"pogled" na ponudu kao vrstu robe konkurentnu nekoj drugoj, koja bi
se mogla ponuditi određenom segmentu britanske populacije.
Bit kreiranja novog proizvoda je stvaranje emocionalne veze između
proizvoda i potrošača, a ono što stvara emocionalnu vrijednost
destinacije je atmosfera mjesta, hotel ili ljubaznost lokalnog
stanovništva.
Želi li Hrvatska vratiti britanske turiste, smatraju u Thomsonu,
mora "održati konkurentnost cijena, ponuditi bogat spektar
smještaja, pobrinuti se da se svi hoteli pridržavaju protupožarnih
i sigurnosnih standarda te poraditi na poboljšanju mišljenja u
Velikoj Britaniji o Hrvatskoj kao turističkoj destinaciji".
Thomsonovi podaci ukazuju na činjenicu da u Hrvatsku iz Velike
Britanije u organiziranom obliku najviše dolaze parovi s djecom
ispod 16 godina starosti. Individualno dolaze uglavnom osobe
srednje životne dobi. Vrlo su važni i turisti tzv. treće dobi, koji
u Hrvatsku dolaze u razdoblju pred i posezone u organizaciji
turoperatora Saga Holidays te poslovni ljudi.
U posljednje vrijeme u Velikoj Britaniji najutjecajnija skupina s
toga tržišta su nautičari. Oni imaju naviku putovanja i snažnu
kupovnu moć. Tijekom 80-tih godina Britanci su počeli razvijati
tzv. "flotilla holiday". Tada je više od 200 plovila bilo
ukotvljeno duž hrvatske obale, s otprilike pet flotila i 80.000
putnika. Danas se većina te klijentele nalazi u sredozemnim
zemljama, Karibima i Aziji.
Kako ponovno potaknuti britanske nautičare da se vrate u hrvatske
marine? Stručnjaci drže da ponajprije treba izraditi studiju, na
temelju koje bi se stvorili uvjeti za razvitak marina i ukupne
turističke ponude.
Sanja Plješa
(Hina) splj sbo