UN-LJUDSKA PRAVA-Organizacije/savezi-Ljudska prava NJ 10. XII. TAZ: UN GRADI INSTITUCIJE ZA ZAŠTITU LJUDSKIH PRAVA NJEMAČKADIE TAGESZEITUNG10. XII. 1998.Teška diplomacija za ljudska prava"'To je uspjeh našeg upornog lobiranja',
radovala se u proljeće ove godine jedna predstavnica Amnesty Internationala. Naime, u okviru ženevskog Povjerenstva UN-a za ljudska prava, 26 od ukupno 53 države-članice upravo su glasovale za prihvaćanje rezolucije o globalnoj zabrani smrtne kazne. U svakom slučaju, dvije članice više nego prošle godine, ali još manje od većine i jako daleko od političkog konsenzusa, potrebnog za obvezujuću zabranu. Za takav ishod pobrinule su se - uz Kinu i ostale države pod diktatorskom vladavinom - i Sjedinjene Države.Put koji vodi prema poštivanju ljudskih prava jako je težak. Radi izrade 'Opće deklaracije o ljudskim pravima', ondašnja 51 članica Glavne skupštine UN-a odlučila je 1946. osnovati stalno povjerenstvo za ljudska prava. Od 1979. ta institucija ima mandat za koordinaciju svih aktivnosti na području ljudskih prava u čitavom sustavu UN-a. Doduše, taj mandat nije povezan s pravnim mogućnostima djelovanja protiv pojedinih država, ali povjerenstvo se ipak razvilo u jezgru opsežne mreže procedura, institucija i
NJEMAČKA
DIE TAGESZEITUNG
10. XII. 1998.
Teška diplomacija za ljudska prava
"'To je uspjeh našeg upornog lobiranja', radovala se u proljeće ove
godine jedna predstavnica Amnesty Internationala. Naime, u okviru
ženevskog Povjerenstva UN-a za ljudska prava, 26 od ukupno 53
države-članice upravo su glasovale za prihvaćanje rezolucije o
globalnoj zabrani smrtne kazne. U svakom slučaju, dvije članice
više nego prošle godine, ali još manje od većine i jako daleko od
političkog konsenzusa, potrebnog za obvezujuću zabranu. Za takav
ishod pobrinule su se - uz Kinu i ostale države pod diktatorskom
vladavinom - i Sjedinjene Države.
Put koji vodi prema poštivanju ljudskih prava jako je težak. Radi
izrade 'Opće deklaracije o ljudskim pravima', ondašnja 51 članica
Glavne skupštine UN-a odlučila je 1946. osnovati stalno
povjerenstvo za ljudska prava. Od 1979. ta institucija ima mandat
za koordinaciju svih aktivnosti na području ljudskih prava u
čitavom sustavu UN-a. Doduše, taj mandat nije povezan s pravnim
mogućnostima djelovanja protiv pojedinih država, ali povjerenstvo
se ipak razvilo u jezgru opsežne mreže procedura, institucija i
mehanizama za provedbu i nadzor postojećih sporazuma o zaštiti
ljudskih prava.
Na svojoj godišnjoj plenumskoj sjednici povjerenstvo se bavi u
prvom redu stanjem ljudskih prava u pojedinim zemljama. Pokretači i
temelj rasprava mogu biti pritužbe na povrede ljudskih prava ili
izvješća 'tematskih' posebnih izvjestitelja Visokog povjerenstva
o povredama ljudskih prava, poput mučenja, samovoljnog uhićenja
ili ograničavanja vjerskih sloboda.
Proteklih godina sve važniju ulogu u radu povjerenstva UN-a imaju
informacije i istraživanja Amnesty Internationala i ostalih
nevladanih organizacija. One mogu sudjelovati u plenarnim
sjednicama s pravom na nastup i podnošenje zahtjeva, ali ne mogu
sudjelovati u odlučivanju.
Osim toga, Povjerenstvo može imenovati vlastitog posebnog
izvjestitelja za određene zemlje. U jesen 1992., zbog genocida i
'etničkog čišćenja' u Bosni i Hercegovini, bivši poljski premijer
Tadeusz Mazowiecki imenovan je posebnim izvjestiteljem o kršenju
ljuskih prava. Njegovih ukupno 18 izvješća čini važan polazni
materijal za istraživanja haaškog suda za ratne zločine. Na
prijedlog Mazowieckog, Vijeće sigurnosti UN-a proglasilo je šest
bosanskih gradova pod srpskom opsadom 'zaštićenim zonama'. Kada su
UN i NATO u srpnju 1995. ipak dopustili da 'zaštićena zona'
Srebrenica padne u ruke opsjedatelja, gledajući prekriženih ruku
masovno ubijanje oko 8000 muslimanskih civila, Mazowiecki je u znak
prosvjeda dao ostavku.
Istu je konzekvenciju prošle godine povukao i stručnjak UN-a za
nestale osobe na području bivše Jugoslavije Manfred Nowak, kojem je
povjerenstvo 1996. dodijelilo potpuno nejasan mandat za
istraživanje masovnih grobnica u Bosni da bi mu potom uskratilo
političku i financijsku potporu, nužnu za obavljanje te zadaće.
Najoštriji i očito najvidljiviji instrument povjerenstva čine
rezolucije o osudi povreda ljudskih prava u određenim zemljama. One
mogu biti prihvaćene običnom većinom. Proteklih sedam godina
najveći interes bio je usmjeren na - konačno neuspješne - pokušaje
prihvaćanja odgovarajuće rezolucije o Kini.
Najveći noviji uspjeh povjerenstva pri usuglašavanju novih
međunarodnopravnih normi bilo je donošenje 'Deklaracije o zaštiti
branitelja ljudskih prava' u proljeće ove godine. Navedeni pojam
obuhvaća aktiviste koji su zbog svog zalaganja za ljudska prava
drugih i sami izloženi političkim progonima", piše Andreas
Zumach.