HR-DNEVNI PREGLED +DNEVNI PREGLED BR. 240 - 10. PROSINCA 1998. ++GLAS AMERIKE - VOA+9. XII. 1998.+Ivan Zvonimir Čičak govorio u američkom Institutu za mir o +poštivanju ljudskih prava u Hrvatskoj. S njim je razgovarao Bojan
+Klima.+"Jučer je u američkom Institutu za mir gostovao Ivan Zvonimir +Čičak, bivši predsjednik Hrvatskog helsinškog odbora. Govorio je o +situaciji u Hrvatskoj, pogotovo o poštivanju ljudskih prava i +slobodi medija. Uz vlasti, kritizirao je i hrvatske medije, a i +programe Glasa Amerike na hrvatskom jeziku. Ivan Zvonimir Čičak +govorio je o nizu tema vezanih uz poštivanje ljudskih prava: +slobodi medija, niskoj kulturi javnog dijaloga u Hrvatskoj, +nacionalnoj mržnji koju je tijekom rata promicala televizija, +ratnim zločinima i njihovom nekažnjavanju, deložacijama te +pomirenju između Hrvata i Srba. Govorio je o radu Hrvatskog +helsinškog odbora, a ponajviše o svojoj ulozi u toj organizaciji. +Za goste panela - većinom američke novinare koji obično ne prate +pisanje tjednika Nacional ili Globus - nastup gospodina Čička bio +je informativan. Voditeljica panela gosta je najavila kao +'hrvatskog Cicera'. No, on je veći dio svog govorničkog umijeća +istrošio na digresije koje na okupljene - po priznanju potonjih -
GLAS AMERIKE - VOA
9. XII. 1998.
Ivan Zvonimir Čičak govorio u američkom Institutu za mir o
poštivanju ljudskih prava u Hrvatskoj. S njim je razgovarao Bojan
Klima.
"Jučer je u američkom Institutu za mir gostovao Ivan Zvonimir
Čičak, bivši predsjednik Hrvatskog helsinškog odbora. Govorio je o
situaciji u Hrvatskoj, pogotovo o poštivanju ljudskih prava i
slobodi medija. Uz vlasti, kritizirao je i hrvatske medije, a i
programe Glasa Amerike na hrvatskom jeziku. Ivan Zvonimir Čičak
govorio je o nizu tema vezanih uz poštivanje ljudskih prava:
slobodi medija, niskoj kulturi javnog dijaloga u Hrvatskoj,
nacionalnoj mržnji koju je tijekom rata promicala televizija,
ratnim zločinima i njihovom nekažnjavanju, deložacijama te
pomirenju između Hrvata i Srba. Govorio je o radu Hrvatskog
helsinškog odbora, a ponajviše o svojoj ulozi u toj organizaciji.
Za goste panela - većinom američke novinare koji obično ne prate
pisanje tjednika Nacional ili Globus - nastup gospodina Čička bio
je informativan. Voditeljica panela gosta je najavila kao
'hrvatskog Cicera'. No, on je veći dio svog govorničkog umijeća
istrošio na digresije koje na okupljene - po priznanju potonjih -
možda i nisu ostavile baš najbolji dojam, te nisu bile odveć
razumljive. Evo jednog primjera. Na pitanje je li u Hrvatskoj
opasno baviti se njegovim poslom, Ivan Zvonimir Čičak je
odgovorio:
= Apsolutno morate biti hrabar. Može vam se dogoditi da na vas netko
baci bombu - ne seks bombu, kao što se dogodilo predsjedniku
Clintonu - već pravu bombu. Prije dvije godine, na moju je kuću
bačena bomba. No, to je takav posao. Zapravo, napadi nam samo
pomažu. Rekao sam jednom prijatelju iz policije: pozivam na ručak
izvršitelja bombaškog napada na moju kuću. Jer, nakon napada naš je
budžet znatno porastao.
Ivan Zvonimir Čičak je - nakon kraćeg nećkanja - ipak dao kratku
izjavu za Glas Amerike. Prije no što je odgovorio na pitanje o
svojem posjetu Americi, gospodin Čičak je Glasu Amerike uputio
kritiku, i to zbog toga što mu se "ne sviđa" izvještavanje jednog
našeg zagrebačkog dopisnika. Ono je - po mišljenju gospodina Čička
- 'ljudski nepošteno'.
= Čak sam mislio napisati pismo vašem direktoru u vezi s načinom na
koji se izvještava. Jer to što se radi nije profesionalizam. Mislio
sam uopće vam ne dati izjavu, ali ću je ipak dati jer već ste tu došli
a i poštujem vašu profesiju, radim sličan posao. Pisanje vašeg
zagrebačkog dopisnika je nekorektno i neprofesionalno. Ja sam
dakako spreman to argumentirati, imam sve tekstove, jer vi to
šaljete i na Internet. Ja vam to mogu pokazati, nema tu diskusije,
rekao je Ivan Zvonimir Čičak.
On nije želio obrazložiti svoje mišljenje o Glasu Amerike, rekavši
da mu se "vrlo žuri". Nakon toga, upitan o stanju ljudskih prava u
Hrvatskoj, a pogotovo stupnju slobode medija, gospodin Čičak je
odgovorio:
= Sinoć me je u avionu šokirao jedan detalj. U avionu Air Francea smo
svi dobili one njihove žurnale s oko 120 stranica. Ovaj broj je
cijeli posvećen ideji ljudskih prava. Od prve do zadnje stranice! U
tisuće primjeraka, i zaista stvarno profesionalno napravljeno. Na
engleskom i na francuskom jeziku, da čovjek ima što čitati u avionu.
Kod nas, recimo, toga nema. Kod nas je ideja o ljudskim pravima još
uvijek vrlo strana. Ona je kao nasilje izvana. Mi ljudska prava
prihvaćamo zato jer od nas to traži svijet. Nemojmo to raditi zbog
svijeta, već zato što je to za nas dobro, da nam država bude
kvalitetnija, rekao je Ivan Zvonimir Čičak, bivši predsjednik
Hrvatskog helsinškog odbora.
Gospodin Čičak je jučer govorio u američkom Institutu za mir, a
sutra govori u Ujedinjenim narodima, na proslavi pedesete
godišnjice proglašenja Opće deklaracije o ljudskim pravima.
***
Dolazi li do promjena u Ustavnom sudu Hrvatske? Što se krije iza
prijedloga zakona po kojima bi suci Ustavnog suda s navršenih 70
godina života morali u mirovinu? Prilog o tome pripremio je Željko
Matić.
"U Hrvatskom saboru je već formirana radna skupina za izradu
prijedloga novog zakona o Ustavnom sudu po kojem nitko stariji od 70
godina ne bi mogao biti sudac Ustavnog suda. Taman toliko godina ima
Jadranko Crnić, sadašnji predsjednik Ustavnog suda koji se jako
zamjerio vladajućoj stranci odlukom prema kojoj je Vlada dužna
vratiti umirovljenicima zakinute mirovine. Bivši predsjednik
Vrhovnog suda Krunislav Olujić smatra donošenje takvog zakona -
apsurdnim.
= Mislim da je to rješenje apsurdno iz najmanje dva razloga. Ukoliko
bi se išlo na izmjenu Ustavnog zakona, čini mi se da je nemoguće
mijenjati Ustavni zakon, a da se pritom ne mijenja i sam Ustav
Republike Hrvatske, koji je propisao mandat sucima Ustavnog suda na
osam godina. Ako suci Ustavnog suda Republike Hrvatske imaju mandat
i podliježu, uvjetno rečeno, reizboru od Zastupničkog doma
Hrvatskog sabora po prijedlogu kandidata od Županijskog doma i
Sabora, onda je apsurdno tim istim osobama, s obzirom na činjenicu
da bi se mogle naći u životnoj dobi višoj od 70 godina, propisivati
dodatno ograničenje vezano uz njihov odlazak u mirovinu s navršenih
70 godina.
No, Olujić ne gubi iz vida da je sljedeća godina izborna.
= Ako bi te glasine bile točne, onda one prije svega imaju jednu
drugu dodatnu podlogu koja leži u činjenici da bi se eventualno
državni i stranački vrh HDZ-a opredijelio na prijevremene izbore
koji bi najvjerojatnije bili u proljeće iduće godine, a s obzirom na
činjenicu da Ustavni sud prema slovu Hrvatskog ustava ima među inim
i zadaću čuvara izborne ustavnosti, odnosno zakonitosti, onda bi to
bili dodatni razlozi zbog kojih bi se dio sudaca ili njegov veći dio
Ustavnog suda iz sadašnjeg sastava na jedan, da tako kažemo, tihi
način uklonio.
Upitan na Radiju 101 da li je donošenje ovog zakona slučajno ili
ipak rezultat nezadovoljstva radom Ustavnog suda od strane
vladajuće stranke, predsjednik Ustavnog suda Jadranko Crnić je
odgovorio:
= Ne znam je li to slučajna koincidencija da je to iskrslo svom
snagom sada nakon ovih nekih odluka Ustavnog suda, dakle možda je
slučajna koincidencija i dakle svaka insinuacija u tom pravcu da je
to neki akt uperen smišljeno, ali smišljeno u pravcu ograničavanja
mogućnosti rada suda ili možda potrebe da dio sudaca, jer trojica
smo već sada u dobi od 70 godina i mi bi onda trebali otići. No, što se
mene tiče da li idem danas ili 7. XII. iduće godine kad mi mandat
završava, meni je potpuno svejedno."
***
'Beograd postupa upravo obrnuto od onoga što se od njega očekuje'.
Najavu jugoslavenske vojne istrage u slučaju Ovčara komentira
Gabrielle Kirk McDonald, predsjednica haaškog suda. Prilog Bojana
Klime.
"Vojni sud u Beogradu odlučio je provesti vlastitu istragu o
slučaju trojice časnika - Mili Mrkšiću, Miroslavu Radiću i Veselinu
Šljivančaninu - koje je haaški sud optužio za masakr hrvatskih
civila nakon zauzimanja Vukovara. Sud je od ove trojice zatražio da
17. prosinca dođu na saslušanje. Međutim, u pozivu je istaknuto da
se spomenuta trojica pozivaju kao svjedoci, a ne kao osumnjičenici.
Ovu vijest je jučer u Washingtonu prokomentirala sutkinja
Gabrielle Kirk McDonald, predsjednica haaškog suda.
Sutkinja McDonald govorila je na međunarodnom znanstvenom skupu o
sprječavanju genocida, koji je organizirao američki Memorijalni
muzej Holokausta. Ona je u svom govoru oštro kritizirala
Jugoslaviju koja je jedina zemlja u regiji koja uopće ne surađuje sa
sudom za ratne zločine.
= Nedavno izglasovana rezolucija 1207. Vijeća sigurnosti ponovno
poziva na izručenje te trojice optuženih. Rezolucija također
poziva predsjednika suda da izvijesti o koracima koji su nakon toga
poduzeti, rekla je Gabrielle Kirk McDonald i nastavila:
Izvijestila sam Vijeće sigurnosti da su jugoslavenske vlasti,
umjesto da izruče optužene, pokrenule vlastiti postupak. Ne samo to
- Beograd je obavijestio ured tužiteljice Arbour da može na
saslušanje poslati vlastitog promatrača. A uz to, traže i
dokumentaciju o cijelom slučaju koju posjeduje sud. Zamislite
ironiju, beogradski vojni sud će istražiti postupke jugoslavenskih
časnika, koji se pozivaju ne kao optuženi već kao svjedoci!
Beogradske vlasti postupaju upravo suprotno od onoga što bi trebale
učiniti. Jer, sud koji ima prvenstvo za pokretanje postupka je
međunarodni sud, a ne vojni sud u Beogradu.
Sutkinja McDonald očekuje od Vijeća sigurnosti da poduzme oštrije
mjere protiv Beograda, no kaže da nije baš preveliki optimist.
Problemi suda, rekla je gospođa McDonald, su brojni, i njihovo
podrijetlo nije samo u nesuradnji Beograda. Tu je nesloga u Vijeću
sigurnosti glede stajališta prema ratnim zločinima te znatni
financijski problemi zbog kojih je rad suda spor. No, dugoročno
gledano, Gabrielle Kirk McDonald kaže da je optimist:
= Bilo da se radilo o Augustu Pinochetu ili Dušku Tadiću, očito je da
međunarodno kazneno sudstvo predstavlja budućnost. Naša će djeca
gledati na 20. stoljeće kao na stoljeće anakronizma, doba kada su
ratni zločini prolazili nekažnjeno. To će se u budućnosti teže
događati. Upravo je zbog toga djelatnost haaškog suda značajna,
rekla je u svom govoru u Memorijalnom muzeju holokausta Gabrielle
Kirk McDonald, predsjednica međunarodnog suda za ratne zločine
počinjene u bivšoj Jugoslaviji.
(VOA)
NJEMAČKI RADIO - RDW
9.XII. 1998.
"Bez obzira na suprotne predodžbe njemačkoga ministra vanjskih
poslova Joschke Fischera, NATO ostaje pri svojoj atomskoj
strategiji, uključujući i prijetnju preventivnim udarom. To je
rezultat prvog dana jesenskog vijećanja NATO-a. 'Koelner Stadt-
Anzeiger' to ipak ne smatra porazom njemačkog ministra vanjskih
poslova: 'Fischer je brzo naučio. Izraziti zanimljivu novu misao,
možda još neuobičajeno i otvoreno formuliranu, ne pripada u po sebi
razumljive privilegije jednog ministra vanjskih poslova, koji mora
uzeti u obzir međunarodne osjetljivosti. Oštre reakcije iz
Francuske i Sjedinjenih Država očito su bile pouka ministarskom
novaku. Posljedica njegova političkog zalijetanja i diplomatskog
povlačenja nakon toga, a da se ne odustane od biti stvari, zacijelo
su pozitivne: prijepor je izglađen, a tema nuklearne strategije sad
je na dnevnom redu NATO-a, gdje će i ostati'.
'Frankfurter Rundschau' naglašava: 'Tko želi može se sad rugati sa
zelenim strategijskim stručnjakom i njegovom postavkom da je već
rasprava važna. Ništa ne bi bilo neprikladnije. Promijenjeno
stanje koje je uočio Fischer, kao i koalicijski partner SPD, te
brojni političari i stručnjaci za sigurnosnu politiku atomskih
sila, nije samo umišljeno. Što valja misliti o vojnoj opciji obrane
koja je smišljena zbog u međuvremenu nestale opcije napada, naime
velike ofenzive Varšavskog pakta nadmoćnog u tenkovima, to je
razumno pitanje'.
M?nchenski dnevnik 'Sueddeutsche Zeitung' piše: 'Fischer ne
popušta, iako bi morao znati da tri atomske sile neće dopustiti da
im Nijemci propisuju njihovu strategiju. Što, dakle, tjera
ministra koji je prije toga kod prijatelja ostavio najbolji dojam
svojim zaklinjanjem u kontinuitet. Odgovor je jednostavan: borba
protiv preventivnog atomskog udara pripada u stare ideološke
dragocjenosti zelenih'.
'Schwaebische Zeitung' iz Leutkircha ukazuje na nužnost prijetnje
atomskim oružjem od Balkana do srednjeg istoka: 'Bilo bi ne samo
naivno, nego kriminalno lakomisleno, prepustiti polje Sadamima
Huseinima ovoga svijeta. Preventivni udar izričito isključiti,
kako to zahtijeva Fischer, imalo bi samo jednu posljedicu: oslabilo
bi strah (od atomskog udara) i time povećalo rizičnost'.
Rasprava u njemačkoj javnosti što ju je pokrenuo književnik Martin
Walser izjavom da se holokaust ne smije instrumentalizirati i da
Auschwitz nije prikladan za moralnu pouku, i dalje traje, iako su
predsjednik Središnjeg vijeća Židova Bubis i socijaldemokratski
političar von Dohnany javnim pomirenjem nastojali pridonijeti
smirivanju situacije. 'Ostsee-Zeitung' iz Rostocka u vezi s time
piše: 'Walser se branio protiv 'trajne prezentacije naše sramote'.
Bubis ga je zato nazvao 'duhovnim podmetačem požara'. Bilo je
krajnje vrijeme da kontrahenti počnu uklanjati nesporazume. U
utorak su se čule manje emocionalne, a više realistične riječi
između Bubisa i Klausa von Dohnanyija. To je važno, zato što pitanje
kako se ophoditi s nacionalsocijalističkom prošlošću ostaje
elementarna tema'".
(RDW)
BRITANSKI RADIO - BBC
9. XII. 1998.
Pregled tiska
"Naslovnim stranicama današnjih izdanja britanskih listova
dominira vijest o ubojstvu trojice Britanaca i jednoga
Novozelanđanina koji su pronađeni mrtvi u Čečeniji. 'Osuđeni
glupim hvalisanjem' stoji u naslovu tabloida 'The Mirror', koji se
poziva na izvješća u kojima se povezuje njihova smrt s neuspjelim
pokušajem čečenskih vlasti da ih oslobode iz ruku otmičara. List
tvrdi da se šef čečenskih snaga sigurnosti otvoreno hvalio kako zna
gdje se nalaze taoci i ta je neoprezna izjava, tvrdi 'The Mirror',
bila njihova smrtna presuda.
List 'The Daily Telegraph' piše kako je smrt talaca jeziva stvar ali
dodaje kako njihova sudbina ne bi trebala ni za koga biti
iznenađenje. U svojemu uvodniku list Čečeniju naziva leglom
nasilja te dodaje da je tome svoj doprinos dala i Moskva s
carističkim genocidom u 19. stoljeću, velikim deportacijama
stanovništva za Staljinove vladavine i brutalnim nekompetentnim
pokušajem gušenja pobune u 90-im godinama. Čečeni su, pak, tvrdi
list, nezakonito proglasili neovisnost 1991. godine. Posegnuli su
za prijetnjom terorističkim akcijama i otmicama te su vrlo brzo
pali u potpunu anarhiju.
List 'The Times', pak, pokušava odgovoriti tko bi mogao biti
odgovoran za smrt rečene četvorice te zaključuje kako sumnja pada
na ekstremističke islamske skupine koje se bore za vlast u toj
republici.
Drugi tabloid, 'The Sun' i dalje je zaokupljen vlastitim odnosom s
njemačkim kancelarom Gerhardom Schroederom i njegovim ministrom za
financije Oscarom Lafontaineom. Prošloga je mjeseca, naime,
ustvrdio za gospodina Lafontainea da je najveća prijetnja za
Britaniju, nakon što je njemački ministar govorio o europskoj
poreznoj politici. Na jednom skupu gospodin Lafontaine je
odgovorio, pozivajući novinare lista da dođu u njegovu saveznu
državu. Ali list kaže da oni tamo neće ići jer je gospodin
Lafontaine odbio razgovarati s novinarima lista na rečenome skupu.
'The Sun', također, dodaje kako je njemački kancelar Gerhard
Schroeder uvrijedio čitateljstvo toga lista nazvavši list
svinjskim izmetom.
'The Times' u svojoj rubrici 'Vijesti iz svijeta' donosi i tekst
Toma Walkera s Kosova. 'Gerilska paljba odjekivala je jučer
snijegom pokrivenim krajobrazima sjevernoga Kosova kao još jedan
podsjetnik Beogradu da pod budnim okom NATO-a i međunarodnih
promatrača srpski stisak nužno popušta', stoji u tekstu Toma
Walkera. U ponedjeljak je Tomislav Nikolić, zamjenik premijera,
prigovorio da promatrači iz OESS-a ne prate pokrete pripadnika OVK-
a. 'Ako se albanskim teroristima bude dopustilo da ubijaju i
otimaju ljude, onda ćmo morati poduzeti istu akciju kao i prošlog
ljeta, ali ovaj put ići ćemo do kraja bez obzira na to što drugi
misle', navodi list riječi Tomislava Nikolića. Novinar lista,
međutim, dodaje da je njegov izljev gnjeva odmah naišao na odlučan
odgovor Javiera Solane, glavnog tajnika NATO-a, koji je podsjetio
gospodina Nikolića da je Srbija još suočena s mogućnošću zračnih
udara bude li poduzimala takvu operaciju".
(BBC)
INOZEMNI TISAK
NJEMAČKA
DIE TAGESZEITUNG
9. XII. 1998.
NATO traži novu strategiju
"Uz pitanje globalnih intervencija NATO-a i bez mandata UN-a,
buduće značenje atomskog oružja u NATO-ovoj strategiji glavna je
tema internih rasprava vladajuće crveno-zelene koalicije o novom
konceptu. Nakon jučerašnjeg zasjedanja ministara vanjskih poslova
u Bruxellesu, nije vjerojatno da će zapadni savez do sastanka na
vrhu, koji će prigodom njegova 50. rođendana biti održan u travnju
sljedeće godine u Washingtonu, postići suglasnost o jasnim
stajalištima. Na spomenutom sastanku na vrhu bit će vjerojatno tek
objavljen formalni kompromis, koji - suprotno zahtjevima,
istaknutim u sporazumu o crveno-zelenoj koaliciji - ni u kom
slučaju neće ograničiti dosad postojeće opcije u sferi atomskog
naoružanja - poput doktrine inicijalnog udara - odgađajući
mogućnost proširenja tih opcija za rasprave nakon sastanka na
vrhu.
Uz njemačkog ministra vanjskih poslova Joschku Fischera, opciju
inicijalne upotrebe atomskog naoružanja, razvijenu isključivo
radi zastrašivanja Sovjetskog Saveza koji ne postoji već sedam
godina, žele iz buduće strategije NATO-a izbaciti i vlade Kanade,
Norveške, Danske i ostalih NATO-partnera. Atomske sile SAD, Velika
Britanija i Francuska odbijaju taj zahtjev. Obrazloženje: time bi
NATO izgubio svaku vjerodostojnost svog mehanizma zastrašivanja
potencijalnih budućih protivnika.
Argument o novoj opasnosti u obliku eventualnog ponovnog vojnog
jačanja Rusije, 'koju nije moguće isključiti', ima sada tek
sporednu ulogu u toj argumentaciji. Glavni motiv - posebno za
Sjedinjene Države - jest težnja da prijetnja atomskim naoružanjem
ubuduće odvrati takozvane 'države-negativce' poput Iraka ili
Irana, odnosno ne pobliže lokalizirane 'terorističke mreže', od
nabave, razvoja i upotrebe biološkog ili kemijskog oružja i
dalekometnih raketa.
Za razliku od koncepta odbacivanja inicijalne upotrebe atomskog
naoružanja, koncept 'vojne protuproliferacije' podrazumijevao je
osjetno širenje dosadašnje NATO-ove doktrine o atomskom
naoružanju. Uoči jučerašnjeg NATO-ova zasjedanja, bivši američki
general Lee Butler objasnio je u pismu Fischeru da i među američkim
časnicima postoje ozbiljne dvojbe glede širenja i zadržavanja
doktrine inicijalne upotrebe atomskog naoružanja. Doduše, u
nedavnim razgovorima u Washingtonu, Fischer i ministar obrane
Rudolf Scharping nisu se očitovali protiv planova SAD. Cilj
Sjedinjenih Država nije odbijen ni u internom dokumentu njemačke
vlade, formuliranom nakon sukoba Fischera i Scharpinga oko
odustajanja od opcije inicijalne upotrebe atomskog naoružanja. No,
kod Francuske i niza drugih članica NATO-a Washington zasad nailazi
na tako odlučno odbijanje da ne treba očekivati uključivanje
američkih ideja u budući dokument o strategiji NATO-a do sastanka
na vrhu u travnju sljedeće godine. Posebno ne ako ruska Duma uskoro
ipak ratificira START II - sporazum sa SAD, na što upućuju najnoviji
nagovještaji. U tom će slučaju vjerojatno u Sjedinjenim Državama
započeti nova rasprava o povlačenju preostalih 150 do 185
substrateških atomskih bojevih glava iz zapadne Europe. Samo to
oružje moglo bi biti operativni materijal za politiku 'vojne
protuproliferacije'", napominje Andreas Zumach.
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
9. XII. 1998.
Scharping: "Neuspjeh poput onog na Balkanu ne smije se ponoviti"
"Njemački ministar obrane zagovara zajedničko europsko djelovanje
i pripisuje atomskom oružju NATO-a čisto političku funkciju.
Nekad angažiran u mirovnom pokretu, danas ministar obrane. Godine
1981. Rudolf Scharping prosvjedovao je protiv udvostručavanja
odluka preko NATO-a, a danas brani pravo NATO-a na inicijalnu
upotrebu atomske bombe, sukobljavajući se oko tog pitanja sa svojim
kolegom na čelu ministarstva vanjskih poslova Joschkom Fischerom.
Za jesenske sastanke NATO-ovih ministara vanjskih poslova i
ministara obrane njih su dvojica pronašli kompromisno rješenje,
koje teškom mukom prikriva suprotnosti. Sukob oko nuklearne
strategije Atlantskog saveza mora biti riješen do washingtonskog
sastanka na vrhu NATO-a, koji će biti održan u proljeće sljedeće
godine. Tada će NATO donijeti novi strateški koncept. Tijekom
sljedeće četiri godine Scharpingova najteža zadaća bit će priprema
Bundeswehra za temeljitu strukturnu reformu. (...)
- Godine 1981. prosvjedovali ste u Hofgartenu u Bonnu protiv
američkih atomskih raketa na njemačkom tlu. Danas ste ministar
obrane. Kako se to slaže jedno s drugim?
= Tada je zapadna Europa bila suočena s golemom količinom oružja.
Vojni su blokovi u međuvremenu nestali. Postignuti su važni uspjesi
u procesu razoružanja. Međunarodna sigurnost suočava se danas sa
sasvim novim prijetnjama: glad izaziva rat, fanatizam teror,
masovne progone ili čak genocid. Nažalost, ima beskrupuloznih
diktatora, koji raspolažu oružjem za masovno uništenje. Pogledajte
Irak, Iran, Koreju, Balkan ili Bliski istok.
- To što kažete ne čini Vaš preobražaj logičnijim: nekada ste bili
demonstrant protiv američkih atomskih raketa, a danas ste
zagovornik doktrine o inicijalnoj upotrebi atomskog oružja.
= Prvo, svi događaji iz proteklih godina čine preventivno
djelovanje protiv kriza i njihovih uzroka posebno nužnim. Pitanje
nuklearnog zastrašivanja ne bavi se izričito inicijalnom upotrebom
tog oružja te ja, dakle, ne zagovaram tako nešto. U odnosu prema
Rusiji zapadni je savez potkrijepio trostruko nuklearno 'ne'.
Smanjio je svoj potencijal atomskog oružja za više od 80 posto.
Zapad nema ni biološkog ni kemijskog oružja. U okviru saveza
atomsko oružje imaju samo Sjedinjene Države, Velika Britanija i
Francuska. Zalažem se da to oružje u novom konceptu NATO-a ima čisto
političku funkciju i smatram da je njegova upotreba veoma malo
vjerojatna.
- Zašto onda ne otići korak dalje i nakon demontiranja bojevih glava
ne zatražiti i razoružanje u glavama?
= Više se ne izrađuju vojni planovi ciljeva za NATO-ovo atomsko
oružje. Rusija bi trebala brzo ratificirati sporazum o razoružanju
START II, poboljšati svoju unutarnjopolitičku stabilnost i ne bi
trebala stacionirati novo atomsko oružje. Naša vlada zalagat će se
za dodatno smanjenje konvencionalnog oružja i za brzi početak
razgovora o sljedećem sporazumu o razoružanju START III. To je
bolje od apelativne politike.
- Time s boka udarate na ministra vanjskih poslova Fischera.
= To uopće nije istina. Potpuno se slažem s Joschkom Fischerom o
ciljevima. Svi u vladi znaju sljedeće: NATO-u zahvaljujemo
desetljeća slobode, mira i sigurnosti. Nadalje, sva pitanja bit će
u savezu riješena konsenzusom. Nitko ne želi izdvojeni nastup
Njemačke. (...)
- Vi zapravo također već imate u glavi viziju sasvim drugačijeg
Bundeswehra: 'Trebamo oružane snage, koje će biti fleksibilnije,
visoko mobilne, sposobne podnositi opterećenje i veoma pokretne.
Oružane snage koje raspolažu najsuvremenijom komunikacijskom i
transportnom tehnologijom', kazali ste u Washingtonu.
= Zato samo izdao nalog o snimanju sadašnjeg stanja - u našem savezu
i među Europljanima. Predsjednik Chirac i premijer Blair potaknuli
su nužnu raspravu. Slažem se s njihovim ciljem: Europa mora moći
nastupati jedinstveno i zajedno djelovati. Neuspjeh poput onog
prije nekoliko godina na Balkanu ne smije se ponoviti. Povjerenstvo
za budućnost Bundeswehra pokazat će jesmo li već osposobljeni za
ispunjavanje svih zadaća u NATO-u.(...)
- Inozemne akcije Bundeswehra u međuvremenu su prihvaćene u
društvu. Zašto će Bundeswehr ubuduće izlaziti 'izvan područja pod
mjerodavnošću NATO-a' i kamo će odlaziti?
= Nećemo izlaziti izvan područja pod mjerodavnošću NATO-a već ćemo
se angažirati za sigurnost u Europi i za nju. SPD nikada nije
shvaćala sigurnost kao puku zaštitu od agresora. Riječ je o tome da
su zapadne demokracije odgovorne za demokratski razvoj ovog
globalnog sela. To je najbolje jamstvo mira. Demokracije obično ne
ratuju međusobno.
- Zašto ne želite priznati da Njemačka slijedi vanjskopolitičke
interese vojnim prioritetima - dakle, uspostava mira na Balkanu
ocijenjena je važnijom od izbjegavanja sukoba u Čečeniji ili
prekida umiranja u Sudanu?
= Njemačka je - što se tiče demokracije i ljudskih prava - globalni
ideal. Stoga smo kao Bundeswehr humanitarno pomogli u Sudanu. No,
naše političke i sasvim sigurno naše vojne mogućnosti nemaju
globalan doseg - pa ni u okviru NATO-a. Tome i ne težimo.
Fischerova sporedna bojišta
"Politika je - posegnimo za otrcanim klišejom - umjetnost mogućeg.
Zašto onda ministar vanjskih poslova Fischer - primjerice, ponovno
na zasjedanju NATO-a - vodi politiku, koja vodi prema njegovu
frontalnom sudaru s tri glavna partnera Njemačke - Amerikom,
Engleskom i Francuskom? Riječ je zapravo o ezoteričnom pitanju
inicijalne upotrebe atomskog oružja, koje nije nikoga uzrujavalo
od sredine osamdesetih godina jer je sukob s Moskvom postao gotovo
nezamisliv. Sada Fischer pak želi da NATO sasvim formalno odustane
od inicijalne upotrebe atomskog oružja.
Taj je njegov zahtjev posvuda - u Washingtonu, Londonu i Parizu -
naišao na hladno odbijanje. Nije pretjerano oduševljen ni sam
njemački ministar obrane. No, Fischer ne popušta, iako bi morao
znati da tri atomske sile neće dopustiti Nijemcima da im diktiraju
strategiju. Posebno ne u svijetu u kojem i neizrečena prijetnja
inicijalnom upotrebom atomskog oružja urazumljuje spletkare tipa
Sadama Huseina.
Što, dakle, pokreće ministra, koji je prethodno ostavio odličan
dojam svojim zakletvama o kontinuitetu? Odgovor je jednostavan:
borba protiv inicijalne upotrebe atomskog oružja stari je
ideološki biser Zelenih. No, u realnoj diplomaciji ne postoje
jednostavni odgovori. Treba znati uložiti oskudan politički
kapital kao i hoće li to ulaganje uzdrmati ili očarati partnere.
Prilagodba NATO-ove strategije sljedećem stoljeću opsežan je
posao. Fischer ne bi trebao trošiti snagu na sporednim bojištima
gdje u najboljem slučaju može požnjeti tek pljesak vlastite
stranke", upozorava Josef Joffe.
ŠVICARSKA
NEUE ZUERCHER ZEITUNG
9. XII. 1998.
Ambivalentna europska politika njemačkog SPD-a
"Njemački socijaldemokrati prihvatili su u utorak u Saarbrueckenu
smjernice za izbore Europske skupštine, koji će biti održani u
lipnju 1999. Stranka je naglasila da proširenje EU na istok drži
mogućim tek nakon duljih, vremenski neodređenih prijelaznih
rokova. Prepostavka proširenja je reforma institucija i
financijskih odosa u Europskoj uniji, istaknuli su u SPD-u. Tipična
je za stajalište prema pitanju proširenja EU na istok bila napomena
čelnog kandidata SPD-a za europske izbore Klausa Haenscha da je
proširenje na Istok preveliko a spremnost Zapada nedovoljna. U
takvoj situaciji pomaže samo realizam, ocijenio je Haensch.
Doduše, prihvaćene smjernice toliko su neobvezujuće da izazivaju
kritiku i u samoj stranci te će u proljeće biti potrebno donijeti
prošireni program.
Od europske politike prethodne vlade SPD se pokušava razlikovati
posebno nastojanjem da u središte svoje politike gurne pakt o
socijalnim pitanjima i zapošljavanju, koji je, doduše, zasad
sadržajno još maglovit. Poziv na europske izbore također spominje
taj cilj; osim toga, u utorak je u Bonnu objavljeno zajedničko pismo
njemačkoga kancelara Schroedera i francuskog predsjednika Chiraca
sadašnjem predsjedatelju Vijeća EU, austrijskom kancelaru Klimi, u
kojem dvojica državnika predlažu da na sastanku na vrhu EU,
sazvanom za kraj ovoga tjedna u Beču, bude izdan konkretan mandat za
sklapanje saveza za zapošljavanje. Schroeder i Chirac potvrdili su
svoj cilj promicanja rada na Agendi 2000 i njihova dovršenja na
izvanrednom sastanku na vrhu EU u ožujku sljedeće godine. Sve
članice trebale bi pokazati spremnost na kompromis, drže Schroeder
i Chirac, zatraživši pravedniju raspodjelu financijskih tereta u
EU.
Predsjedatelj njemačkog SPD-a Lafontaine potvrdio je u
Saarbrueckenu svoj zahtjev za usklađivanjem poreznih stopa u
Europi, koji je upravo u Velikoj Britaniji izazvao kritike. Na
sigurnom domaćem tlu bivši premijer savezne njemačke zemlje
Saarland ponovio je i zahtjev za smanjenjem njemačkih neto-uplata
EU. Ostale članice ne mogu očekivati solidarnost od Nijemaca pri
uplatama Bruxellesu sve dok je Njemačka okružena poreznim oazama,
koje upravo pozivaju na utaju poreza, istaknuo je ministar
Lafontaine. Doduše, ministar financija prvi je put napravio otklon
od službenog stajališta Bonna da proračun EU treba zamrznuti,
izjavivši da proračun EU ne smije jače rasti od državnih proračuna.
Time je Lafontaine navijestio kompromisne ideje u sukobu oko
financiranja EU. Njemački kancelar Schroeder naglasio je u
Saarbrueckenu zahtjev za smanjenjem doprinosa Njemačke,
posegnuvši za istodobno ležernom i jasnom formulacijom da više od
polovice doprinosa u EU, 'prepečenih' u Europi, potječe iz Bonna.
Njemačka zahtijeva samo nešto više pravednosti, kazao je
Schroeder.
Stranački Sabor u Saarbrueckenu još je jednom jasno očitovao
sadašnje nedostatke u socijaldemokratskoj europskoj politici.
Njemačkoj vladi nedostaju jasni prioriteti upravo u pogledu
skorašnjeg širenja EU na istok. Zahtjev za smanjenjem neto-uplata
razumljiv je, doduše, kao i napomena da su unutarnje reforme EU
pretpostavka za prijam novih članica. No, stereotipno ponavljanje
tih rečenica samo budi dojam da Bonn želi na dulji rok odgoditi
proširenje. Poljski predsjednik Kwasniewski upozorio je u
ponedjeljak navečer u Berlinu da proces proširenja EU na istok ne
treba povezivati samo s negativnim stereotipima. Neprekidno
upozoravanje na potrebno kanaliziranje migracija odnosno na
nepoštenu konkurenciju radnih mjesta s niskim plaćama s druge
strane Odre i Nise postiže pak upravo takav učinak. Na taj način
pozitivan smisao proširenja EU na istok, koje u osnovi zagovara i
SPD, lako pada u zaborav. Kohlova spremnost na velikodušne geste u
interesu nadređenog europsko-političkog cilja nije prisutna kod
njegova nasljednika, koji nedostatak dalekosežnih ideja i
odlučnosti prikriva formulom da je danas potreban razborit
realizam.
Upravo uoči predstojećega njemačkog predsjedanja EU potrebno je
vodstvo, predvidivost i taktičnost. Umjesto toga, njemačka vlada
svojim brojnim inicijativama izaziva kod europskih partnera
nesigurnost - ponajprije nastupima ministra financija
Lafontainea. Napadi na autonomiju središnje banke i zahtjev za
odustajanjem od načela jednoglasnosti pri donošenju odluka Vijeća
EU u pitanjima poreza, kao i zahtjev za usklađivanjem fiskalne
politike, nisu razdražili samo London. Schroeder je u
Saarbrueckenu oprezno podupro svog ministra financija,
proglasivši neke komentare britanskog tiska običnom svinjarijom.
Njemački kancelar neizravno je kritizirao i premijera Blaira, koji
zahtijeva da London ima vodeću ulogu u Europi. Njemačka bi mu se
također mogla pridružiti, glasi sukus Schroederova nastupa.
Prethodnog je dana njemački ministar vanjskih poslova Fischer
govorio u Bruxellesu o kriznom zgušnjavanju spornih točaka u
pregovorima o Agendi 2000. U tom se pogledu naziru sukobi, izazvani
na europskoj pozornici već nakon kratkotrajne vladavine crveno-
zelene koalicije u Njemačkoj, iako su ih pismo Chiraca i Schroedera
i Klimina nazočnost u Saarbrueckenu trebali prikriti. Čini se da
prevladava mišljenje da je prije njemačkog preuzimanja
predsjedateljske dužnosti u Vijeću EU uspjehe moguće postići samo
snažnim pritiskom", ocjenjuje novinar na kraju izvješća.
ITALIJA
LA REPUBBLICA
9. XII. 1998.
Soroševe bojazni
"Kad bi Luciano Pavarotti priznao kako osjeća da ne može ugoditi
glas ili kada bi Marco Pantani kazao da više ne zna voziti bicikl, to
ne bi izazvalo veću senzaciju od one koju je jučer napravio George
Soroš, 'kralj' špekulanata, kada je 'Financial Timesu' priznao da
više nije kadar biti globalni ulagač: posljednjih sam mjeseci
izgubio u nekoliko važnih prognoza, kazao je Soros, i vjerujem da
više nemam dovoljno sredstava za tako smiona djelovanja.
No, je li to istina? Je li, u prvom redu, moguće da jedan
profesionalni špekulant bude iskren, pogotovu kada govori o sebi i
o temama koje izravno utječu na njegovu djelatnost? Ta su pitanja u
najmanju ruku opravdana kad se radi o Sorošu, zapravo, i obvezna. Iz
najmanje nekoliko razloga. Ponajprije jer financijera-filantropa
mađarskog podrijetla svi pozorniji svjetski financijski
analitičari smatraju 'razlogom koji je pokrenuo' rusku krizu ovoga
ljeta, u kojoj je njegov 'Quantum fund' izgubio oko dvije tisuće
milijarda lira. Pomalo je čudno da se netko tko tako dobro upravlja
imovinom izloži velikim ulaganjem u Rusiji i potom, samom sebi na
štetu, toliko ocrni rusko gospodarstvo da ovo izgubi međunarodno
povjerenje te da potakne takav pad rublje da to pogodi i njega
samoga. Može li se vjerovati tolikoj budalaštini? Nije li
ispravnije misliti da je na te dvije tisuće milijarda lira, koje je
službeno izgubio njegov 'Quantum fund', lukavi Soroš vjerojatno i
više nego dvostruko zaradio drugim ulaganjima provedenim drugim
instrumentima?
No postoji i drugo, općenitije, razmišljanje, koje nikada ne treba
zaboravljati kada se govori o financijskim tržištima i
međunarodnim špekulacijama.
'Špekulirati' je glagol s negativnom konotacijom, no zapravo, u
poslovnom svijetu, označava vrlinu, odnosno, znači znati prije
ostalih uočiti pojave koja će se na tržištima dogoditi u
budućnosti, i znati izvući korist od te 'vidovitosti'. Kada je
Sorošev 'Quantum fund' odlučujuće pridonio padu lire, a potom i
funte, u drugoj polovici 1992., on je upravo napravio jednu uspjelu
špekulaciju: financijer je prije ostalih uočio da kotacije
spomenutih valuta u razmjeni za dolar i marku ne odražavaju točno
stanje zdravlja tih nacionalnih gospodarstava te je započeo
prodavati lire i funte po nižoj cijeni, dok pritisak tržišta nije
počeo rušiti brane središnjih banaka i nametnuo preustrojavanje
europskog monetarnog sustava. Tada, zanimljivo je, Soroš nije
djelovanje svojih fondova popratio izjavama, kao što je činio prije
i za vrijeme ruske krize, jer mu je interes bio da ne nameće
ponašanje tržišta. Jednom špekulantu, dakle, šutnja je zlato,
zamisao koja stoji iza određene odluke o ulaganju je poput tajnog
patenta i ako bi ga svi imali on više ništa ne bi vrijedio. Stoga,
može se biti siguran, kada jedan profesionalni špekulant govori o
ulaganjima, on govori o stvarima koje su se već dogodile, ili koje
se već 'iskoristilo'.
To ne isljučuje da Soroš može biti umoran, da se, čak i on, može
bojati tako burnih i nekontroliranih financijskih tržišta. No o
špekulacijama i njihovim učincima možda je bolje pustiti da govore
Monetarni fond, G7, oni koji nadziru, umjesto da govori jedan od
glavnih 'nadziranih'."
AVVENIRE
9. XII. 1998.
Nova europska obrana potrebna je i korisna
"Pitanje koje se tiče razvoja sigurnosti i europske obrane već se
neko vrijeme pojavljuje u međunarodnoj kronici. Započeo je
britanski predsjednik vlade Blair, najavljujući nove prijedloge
koji bi Europljane trebali osposobiti za uspješno djelovanje ondje
gdje se pokaže potreba za intervencijama (ili prijetnje
intervencijom), kao što se to više puta dogodilo u bivšoj
Jugoslaviji. On to nije dobro objasnio, no činilo se da cilja na
nastajanje europskih oblika, u nekim posebnim okolnostima i
funkcijama, unutar NATO-a, koji bi se radije trebali zacrtati,
očito, u dogovoru s Amerikancima, nego da se pokreću iz postojećeg
zapadnoeuropskog saveza ili neke nove strukture unutar Europske
unije.(...)
No Blair je nastavio razgovarati o svojim nacrtima na susretima s
europskim partnerima, posljednji put u Saint-Malou, gdje se održao
englesko-francuski sastanak na vrhu. Na sastanku je, štoviše,
objavljena i zajednička deklaracija, u kojoj se formalizira
suradnja među dvjema zemljama, koje same sebe nazivaju 'glavnim
diplomatskim i vojnim silama Europe', a koja se, čini se, već počela
provoditi o nadziranju kriza u Bosni i Kosovu. Osim toga znakovitog
bilateralnog sporazuma, čini se da su u Saint-Malou razmotrene i
zajedničke zamisli o europskoj obrani koje bi mogle biti iznesene
za nekoliko dana na Europskom vijeću, koje će se uskoro održati u
Beču.
To je vrlo zanimljiv razvoj koji se tiče svih vlada Unije, počev od
talijanske koja već dugo vremena, barem u teoriji, ima istaknuti
položaj u svezi sa željenim političkim jačanjem europske
konstrukcije. Je li Engleska uistinu izmijenila svoje tumačenje
atlantizma, u kojemu se činilo da je isključena bilo kakva europska
artikulacija koja bi se trebala pridružiti američkom stupu?
Izgledalo bi da jest, no glavne crte novosti koje predlaže London
još su neuhvatljive. Što se tiče Francuske, čini se da se nove
preuzete obveze s Britancima više pridružuju, nego što poništavaju
one već objavljene inicijative s drugim saveznicima, počevši od
Nijemaca, na području obrane. Na kraju, što se tiče Nijemaca, oni se
čine najzatečenijima tim svekolikim razvojem, budući da nova
vladajuća koalicija još, zbog postojećih razlika, nije uspjela
odrediti jasno i dosljedno stajalište o pitanju obrane.
Za zaključak, već nekoliko mjeseci pratimo razmjenu zamisli, i,
možda, i prijedloga oko novog sustava europske obrane, što je po
sebi sve samo ne negativno, no samo ako se što prije na vidjelo
iznesu ciljevi koje treba postići. Prihvatljivo bi moglo biti i
prevladavanje zapadnoeuropske unije u okviru racionalizacije
previše brojnih europskih institucija. Ključno i osjetljivo
pitanje odnosi se na političko vodstvo europske obrane. Neupitna je
potreba koordinacije i dogovora s Amerikancima u atlantskom
okviru, koje bi uzimalo u obzir međunarodno stanje, koje se
promijenilo nakon svršetka dvaju blokova. No, engleski se nacrti
još trebaju razjasniti, ne u pojedinostima već u glavnim crtama,
onima koji i dalje smatraju da se na političkom i obrambenom polju,
kao što je bilo s monetarnim, bruxelleska gradnja treba nastavljati
postepeno prema stvarnoj integraciji koja bi Europu dovela do toga
da preuzme svoje obveze na međunarodnoj sceni.
Je li u Rimu uistinu glavni problem i dalje sudbina Oecalana i
kurdskog naroda? Bilo bi poželjno, međutim, da se političke snage s
realizmom pozabave raspravom o budućnosti Europe, posebice u svezi
sa zajedničkom obranom, što je zahtjevna i složena tema o kojoj se
mnogo raspravlja u, i među, prijestolnicama Unije. Predsjednik
vlade opravdano često ponavlja da je Italija velika zemlja, no bilo
bi dobro da vladajuća koalicija ubrzo odredi svoj smjer u svezi s
time(...)", piše Bruno Bottai.
ŠPANJOLSKA
EL MUNDO
9. XII. 1998.
NATO kao svjetski policajac? Trebalo bi najprije promisliti...
"Unatoč prihvaćanju prva tri člana iz pokojnog Varšavskog ugovora,
NATO je i dalje veoma zatvoreni klub, ustanova ograničena na manje
od 20 od 200 članica Ujedinjenih naroda, a sve se NATO-ove članice
nalaze na vrlo uskom, iako, nema sumnje, vrlo važnom području,
ograničenom na Europu i sjeverni Atlantski ocean. To je
organizacija s jasno određenim obrambenim ciljem, a to je
objašnjeno i u sporazumu o njegovu osnivanju. Nestanak Sovjetskog
Saveza i njegova carstva postavlja pitanje o potrebi daljnjeg
postojanja NATO-a. A na sastanku ministara vanjskih poslova NATO-
a, koji je održan u Bruxellesu, američka državna tajnica Madeleine
Albright predložila je pretvaranje te organizacije u organizaciju
koja više ne bi bila obrambena, nego bi imala napadačke značajke, a
neće se više ograničavati samo na euro-atlantski prostor, nego na
cijeli svijet. A takav NATO imao bi i novi zadatak: borbu protiv
svjetskog terorizma i uklanjanje oružja za masovno uništavanje. Na
francusko-britanski prijedlog o pojačavanju obrambenog
koordiniranja Europske unije, američki bi odgovor mogao izgledati
kao nekakva pirueta ili pokušaj diverzije. U svakom slučaju, nameće
se oprez i promišljanje. Zadaci koje bi gospođa Albright željela
povjeriti malom NATO-klubu (zašto si ona dopušta pravo na igranje
uloge svjetskog policajca?) trebali bi, zapravo, biti zadaci UN-
a... Onoga UN-a kojemu SAD ne želi dati novac koji mu je nuždan za
obavljanje tih zadataka. Bolje bi bilo dovesti u red europsku kuću,
umjesto izmišljanja nekakve topovske neokolonijalističke
politike pod izgovorom da treba obnoviti NATO. I pojačati UN, kao
jedini pravi svjetski autoritet", stoji u uvodniku lista.
ABC
9. XII. 1998.
Budućnost NATO-a
"Sastanak ministara obrane država članica NATO-a koji je jučer
započeo u Bruxellesu pripremni je sastanak za sastanak na vrhu
šefova država i vlada koji će se održati u travnju sljedeće godine,
a na njemu se treba odrediti budućnost i strategija te vojne
organizacije u sljedećem stoljeću. Mnogo bi se toga moglo
promijeniti, ali ne i njegov razlog postojanja: obrana vrijednosti
otvorenoga društva.
NATO je, još od svoga osnivanja, prije gotovo pedeset godina,
jedina vojna organizacija koja se pokazala operativnom u obrani
strateških interesa i obrambenih potreba Zapada. Nastao je kao
odgovor na prijetnju zapadnoj Europi koja je dolazila iz tada
mladog Varšavskog ugovora, a glavni mu je cilj bila obrana. Nova
situacija na međunarodnoj pozornici, nakon propasti komunizma,
djelomice je promijenila njegovu prirodu i zadatke. Oni se sada ne
ograničavaju strogo na obranu u teritorijalnim granicama europskih
država, nego je NATO djelovao i izvan tih granica, kao što je bilo u
slučaju bivše Jugoslavije, Azerbajdžana i Gruzije. Budućnost koja
je pred njim jest pretvaranje u obrambenu organizaciju Zapada. A ta
se budućnost počela zacrtavati jučer.
Nema sumnje da će NATO i dalje biti nezamjenjiv i potreban.
Francuska i Velika Britanija, čak i ova posljednja, iako joj to nije
običaj, strahuju od hegemonije SAD-a unutar Atlantskog saveza.
Idealno bi bilo da Europska unija ima autonomiju na području
obrane, ali 'neovisnost" od SAD-a, iako bi bila ograničena i
odnosila bi se samo na europski prostor, bila bi jako skupa. A to bi
bilo jednako samoubojstvu, budući da bi to bilo zalaganje za
odvajanje od SAD-a i za zamrzavanje ili smanjivanje troškova
obrane. Nenaoružana Europska unija bila bi slaba Europska unija.
Skupina država, među njima i Španjolska, smatra da bi Europska
unija trebala rabiti Zapadnoeuropsku uniju kao obrambenu platformu
i da bi se ona trebala pretvoriti u organizam za obranu same Europe.
Nedostatak razumijevanja svih država članica mogao bi donijeti
tehničke poteškoće, ali to nije i zapreka koja se ne može
premostiti.
Njemački zahtjev, koji je izrekao njezin 'zeleni' ministar
Fischer, za odustajanje od mogućnosti pokretanja preventivnih
nuklearnih udara, a predviđena je Sporazumom, neprikladan je i
osuđen na neuspjeh zbog opiranja svih ostalih saveznika, a
vjerojatno i samoga njemačkog kancelara. SAD želi da Turska uđe u
Europsku uniju kako bi i ona mogla sudjelovati u njezinoj obrani.
Bez obzira na trenutak kad se to treba dogoditi, Turska će i dalje
djelotvorno pridonositi toj europskoj obrani kao što je to činila i
do sada, kao članica Atlantskog saveza. S komunizmom nije nestala i
posljednja prijetnja miru. Dovoljno je prisjetiti se međunarodnoga
terorizma i nacionalističkog nasilja pa da se čovjek uvjeri u to",
piše u uvodniku lista.
FRANCUSKA
LIBERATION
9. XII. 1998.
Saveznici podijeljeni glede NATO-ova područja
"Ima li NATO pravo bombardirati tvornicu za koju se sumnja da
proizvodi kemijsko oružje u nekoj zemlji na Bliskom istoku?
Amerikanci misle da ima, a Francuzi da nema. To je jučer u
Bruxellesu bilo glavno pitanje na skupu šesnaestorice ministara
vanjskih poslova Sjevernoatlantskog saveza. Saveznici su započeli
golem posao koji bi se na susretu na vrhu u Washingtonu 1999. trebao
završiti prihvaćanjem novog 'strateškog koncepta'. Pedeset godina
nakon osnutka, NATO mora naći svoj identitet, dok je njegov razlog
postojanja - sovjetska prijetnja - umakao u zadnjem trenutku. Je li
NATO svjetski policajac ili samo životno osiguranje za europske
zemlje pod američkim kišobranom? Rasprava će potrajati čitavu
zimu.
Neslaganje između Amerikanaca i Francuza koje podupire nekolicina
europskih zemalja, tiče se dviju točaka: NATO-ova upletanja izvan
područja njegove mjerodavnosti, tj. područja njegovih članica, i
njegovih odnosa s UN-om.
Sjedinjene Države misle da je danas glavna prijetnja Savezu
proliferacija oružja za masovno uništenje (kemijsko, biološko,
nuklearno i balističko). 'Proliferacijske' su zemlje smještene na
osovini (od Sredozemlja do Srednje Azije). Madeleine Albright,
američka državna tajnica, rekla je za današnji 'Le Monde' da 'iako
ta prijetnja može doći iz zemalja izvan zone, ona ipak ugrožava
članove Saveza. Mi dakle moramo naći načina da se tomu
suprotstavimo.' Prema američkom mišljenju, NATO, dakle, mora moći
djelovati 'izvan zone', bilo preventivno strogim nadzorom nad
izvozom nekih vrsta opreme, bilo izravnije, zračnim udarima na
sumnjiva mjesta. Francuska se s time ne slaže. Po mišljenju
ministra vanjskih poslova Huberta Vedrinea, proliferacije je tek
'jedan od uloga', a Savez je na tome području samo 'jedan od
sudionika'. Pariz nipošto neće od toga načiniti 'novi koncept koji
bi okupljao' zemlje oko SAD-a.
Druga točka koja izaziva rječkanje je NATO-ova samostalnost prema
UN. Francuzi i Nijemci misle da Sjevernoatlantski savez ne može
odlučivati o vanjskim vojnim pothvatima bez suglasnosti UN-a. Za
Huberta Vedrinea, zadaće koje zahtijevaju primjenu sile moraju
'biti u ovlasti Vijeća sigurnosti'. SAD ne misle tako, jer
Madeleine Albright kaže da bi 'u takvom slučaju NATO bio tek
podružnica UN-a' koja bi se pokoravala ruskom i kineskom vetu. To
nipošto nije teoretsko pitanje: pojavilo se kada je Savez
zaprijetio Srbiji zračnim udarima kako bi prisilio Miloševića da
popusti u kosovskoj krizi", piše Jean-Dominique Merchet.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE NEW YORK TIMES
9. XII. 1998.
Europa podrugljivo gleda na američki plan za NATO
"Američki prijedlozi za novi široki strateški koncept NATO-a, u
namjeri da se suzbiju globalne prijetnje kemijskog, nuklearnog i
biološkog oružja, kod europskih su saveznika u utorak izazvali
podrugljivu reakciju.
Mnogi saveznici odbili su prijedloge SAD-a da savez posreduje u
slučaju regionalnih kriza i bez izričitog odobrenja UN-a.
Državna tajnica Madeleine Albright ostalim je ministrima vanjskih
poslova na sastanku u stožeru NATO-a u Briselu kazala da je
besmisleno govoriti da bi moguće nove misije za saveznike(...)
mogle biti protivne ciljevima samoobrane NATO-a.
Albright nije upućivala, kazali su drugi dužnosnici koji su čuli
njezine izjave, da bi NATO svoje operacije trebao proširiti na Irak
ili Iran ili na sebe preuzeti problem razvoja nuklearnog oružja u
Sjevernoj Koreji, npr. 'Veoma sam jasno kazala', rekla je kasnije,
'da NATO ne pokušavamo globalno proširiti.'
No, američka inicijativa glede oružja masovnog uništenja(...)
svejedno je podigla prašinu.
Francuski ministar vanjskih poslova Hubert Vedrine u utorak je
kazao kako je zabrinut zbog toga što, ako NATO proširi svoju misiju,
'riskiramo slabljenje savezništva i neslogu saveznika što se,
naravno, ne bi trebalo dogoditi.
Njemački ministar vanjskih poslova, Joschka Fischer, kazao je kako
bi bila pogrješka od iznimke stvoriti pravilo što su ove jeseni
saveznici učinili na Kosovu. NATO je zaprijetio bombardiranjem u
namjeri da zaustavi vladine napade na albanske civile na Kosovu,
iako Vijeće sigurnosti UN-a nije eksplicitno odobrilo vojnu
akciju.
Osim u samoobrani, ustrajale su Njemačka i Francuska, misije NATO-a
trebale bi imati odobrenje Vijeća sigurnosti. Albrightova je
kazala kako je američki stav da bi NATO trebao progovoriti o svakom
problemu pojedinačno. No, složila se, 'NATO će u svim slučajevima
postupati u skladu s načelima Povelje UN-a.'
Predsjednik Clinton sve je čelnike saveznika, koji će
prisustvovati sastanku na vrhu, u travnju u Washingtonu, pozvao da
Poljskoj, Češkoj i Madžarskoj požele dobrodošlicu kao novim
zemljama članicama, kako bi se proslavila 50. obljetnica
savezništva i odobrile nove posthladnoratovske strategije za sada
ukupno 19 članica.
Saveznici su se složili da novi strateški koncept zahtijeva još
mnogo ozbiljnih rasprava. Njihov prvi cilj i dalje ostaje europska
sigurnost, koju jamče Sjedinjene Države kao čelnica savezništva.
Sve su zemlje članice pozdravile sporazum Britanije i Francuske o
tome da europske zemlje trebaju imati sredstva za samostalnu vojnu
akciju na svom nevoljama sklonom kontinentu i da same poduzmu vojnu
akciju, čak i ako SAD i ostali saveznici ne žele uključenje svojih
vojnika.
Ministar vanjskih poslova Velike Britanije, Robin Cook, koji je
dugo tvrdio da NATO pruža svu potrebnu obranu za Europu, složio se
da bi Europljani na problematičnim područjima, poput Bosne ili
Kosova, mogli djelovati samostalno, prije nego što se regionalni
problem pretvori u prijetnju njihovu vlastitom teritorijalnom
integritetu.(...)
'Sjedinjene Države pozdravljaju sposobnije europske partnere',
kazala je Albright, 's modernim, fleksibilnim vojnim snagama koje
su sposobne same rješavati europske probleme i surađivati s nama
putem savezništva, a u cilju obrane zajedničkih interesa.'
Sjedinjene Države bi ipak voljele da se obrambeni identitet Europe
razvija unutar NATO-a. Washington se prije tri godine složio s
novom zapovjednom strukturom koja bi europskim saveznicima
dopustila da provode mirovne i druge vojne operacije pod okriljem
NATO-a uz vlastite zapovjednike i bez američkih postrojba.
Sjedinjene Države su se u utorak složile sa saveznicima da nova
zapovjedna struktura bude dovršena(...) do proslave 50.
godišnjice.
Svi su saveznici izrazili veliku zabrinutost zbog sigurnosti na
Kosovu, i pobunjenike i srbijansku vlast u Beogradu okrivili su za
sve veću napetost (...) Albright je kazala kako bi se borbe, ako ne
dođe do političkog sporazuma, mogle nastaviti u proljeće.
Saveznici su upozorili da njihovih 32.000 mirotvoraca ne može
zauvijek ostati u Bosni. Čak i nakon tri godine s mirotvorcima,
kazali su saveznici, mir se još ne može održati bez ičije pomoći",
piše Craig R. Whitney.
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
9. XII. 1998.
'Ništa nije tabu' za Francusku u pripremama za razgovore o reformi
EU
"Vođe Europske unije sastat će se u petak i subotu u Beču, a
usredotočit će se, kao i obično, na nezaposlenost. No najteži će
biti razgovori o Programu 2000., sedmogodišnjem nacrtu aktivnosti
i proračuna Europske unije. Radi se uglavnom o tome tko će što
platiti. Nijemci tvrde da se njihov doprinos mora smanjiti, a
Francuska, Britanija i Španjolska, među ostalima, pokušavaju
zadržati svoje prednosti", piše John Vinocur u uvodu intervjua s
Pierreom Moscovicem, francuskim izaslanikom za europska pitanja.
"P: Koje konkretne rezultate očekujete od bečkog sastanka na vrhu?
O: Glavna će se poruka baviti nezaposlenošću. Rezultati bi trebali
potvrditi dinamiku koja je prije godinu dana započela na
luksemburškom sastanku. To znači da želimo brojčane pokazatelje
kako bi smanjili nezaposlenost mladih i onih koji su duže vremena
nezaposleni. Željeli bismo raspravljati o trajnom obrazovanju,
smanjenju radnog vijeka i, zašto ne, minimalnom prihodu svake
zemlje. To ne znači izjednačavanje minimalnog prihoda, ali znači
postojanje načela minimalnog prihoda u svim zemljama.
P: Kakvo je francusko stajalište prema njemačkoj želji da smanji
svoj doprinos Europskoj uniji u Programu 2000.?
O: Ne mislimo da se u Programu 2000. radi samo o njemačkom problemu.
Riječ je o globalnoj reformi. Radi se o načinu financiranja Unije u
tijeku sedam godina i određivanju zajedničke politike. Ne
zanemarujemo to što Njemačka smatra da podupire neravnotežu. No
želimo da odgovori na sve te probleme proiziđu iz jednog načela:
načela stabiliziranja troškova Unije. Vjerujemo da možemo bolje uz
manje troškova. To je ono što tražimo u Beču i zaista želimo
dovršiti ove pregovore u ožujku. Postoje dvije stvari koje veoma
jasno odbijamo. Prvo, rješavanje njemačkog problema, nizozemskog
problema, britanskog problema uopćavanjem sustava odbitka koji je
primijenjen na Britaniju. Druga stvar koju odbijamo jest
sufinanciranje zajedničke poljoprivredne politike. (...)
P: No kako odgovarate ljudima koji kažu da je Francuska prevelik
korisnik poljoprivrednih subvencija?
O: Francuska je korisnik jer je ona snažna poljoprivredna sila, no
nismo povlašteni ni po kakvom određenom mehanizmu. To se već 40
godina priznaje. Ne odbijamo reformu Zajedničke poljoprivredne
politike. Bit ćemo spremni razgovarati o ekonomičnosti te
politike. No ponavljam: odbijamo sufinanciranje.
P: Budući da je u pitanju toliko novca i toliko postojanih
stajališta, hoće li ovi pregovori biti teški, možda štetni?
O: To je veoma teško pitanje. Ja vjerujem da ih nitko ne bi smio
smatrati raspravom u kojoj će netko pobijediti nauštrb drugih. Svi
moramo činiti kompromise i u pregovore ulazimo s tim duhom. Za nas,
ništa nije tabu.
P: Kakvo je francusko stajalište prema pozivu na usklađivanje
poreza koji je izazvao dosta uznemirenosti?
O: Možda je problem u izboru riječi. Usklađivanje, po našem
mišljenju, ne znači uniformiranje. Mi ne vjerujemo da bi trebala
postojati jedna stopa poreza na dohodak ljudi ili kompanija.
Vjerujemo dvije stvari: u Europi ne smije biti poreznih rajeva. I
vjerujemo da mora biti pravila protiv nelojalne socijalne ili
fiskalne konkurencije u Europi. To je sve što tražimo. (...)
P: Kako određujete nelojalnu socijalnu konkurenciju? Oskar
Lafontaine često rabi tu frazu. Neke zemlje u Uniji imaju,
primjerice, manje mirovinske troškove nego Francuska ili Njemačka.
Jeste li mislili na to?
O: Ne želim ići predaleko, i ne želim spomenuti ni jednu određenu
zemlju što se toga tiče. Ono što mislim jest da zajedno moramo
smisliti pravila.
P: Kako Pariz doživljava novu njemačku vladu i ono što mnogi
smatraju njezinim slabim startom?
O: Oni imaju novi tim koji želi novi početak za Njemačku i Europu.
Možda imaju nekih teškoća, no s njima smo imali veoma konkretne,
veoma pozitivne razgovore. Mislimo da će se pokrenuti. To je veoma
važno za Europu. Također smo bliži u temama poput proširenja,
reforma ustanova, dogovora o zapošljavanju.
P: Smatrate li da Nijemci sad imaju manje interesa da zajedno s
Francuskom igraju ulogu pokretača Europe?
O: Uopće ne. Oni zaista žele biti uključeni i još vjeruju da je
francusko-njemački odnos žarište. Možda oni to vide na drugi način.
Možda je to manje romantično, manje sentimentalno, no mislim da je
možda i konkretnije, bliže preokupacijama ljudi. Na tom planu neće
biti promjena, i to je jasno."
THE WASHINGTON POST
9. XII. 1998.
Sljedećih 50 godina NATO-a
"Održavanje NATO-a, najvažnijeg međunarodnog saveza za Sjedinjene
Države, vječna je zadaća američke diplomacije. Posljednji se put
radilo o pitanju proširenja saveza na neke europske zemlje.
Proširenje još nije gotovo, no u međuvremenu Clintonova vlada
govori o novoj 'strateškoj zamisli' koja bi osvježila svrhu i
suvislost saveza pred njezin pedeseti rođendan.
U junačkim danima hladnoga rata, savezničko bi promišljanje uvijek
počinjalo čvrstim izjavama o antisovjetskom jedinstvu i
odlučnosti. Tad bi diplomati iza zatvorenih vrata rješavali
neizbježne napetosti koje su proizlazile iz različitosti u
veličini, moći, zemljopisnom položaju i vodstvu svojih članica.
Ovaj put sovjetske prijetnje nema, ali su poznate savezničke
napetosti još u igri. To nije kriza, ali bit će potreban trud da se
nova strateška zamisao učini vrijednom napora za njezino
ostvarenje.
Kao i uvijek, Sjedinjene Države za NATO imaju veće zamisli od svojih
europskih saveznica. One žele stratešku zaštitu kako bi nastavile
normalno živjeti. Sjedinjene Države, jedinstvena globalna sila,
žele svoje saveznice uvući u dublju suradnju u rješavanju novih
sigurnosnih i političkih problema. (...)
Saveznički način rješavanja unutarnjih trzavica uvijek uključuje
određenu količnu igre riječima, poput nedavnog američkog poziva na
zemljopisnu sferu koja nije ni globalna ni 'umjetno ograničena'. No
saveznički način također uključuje otvoren razgovor i pogađanje
poput onog koje je donijelo nepotpuno, ali prijelomno razmještanje
izvan savezničkog područja u Bosni i na Kosovu. Kako god
nesavršeni, to su primjeri otvorenosti prema promjenama, a jedino
će takva otvorenost osigurati savezničku djelotvornost u očuvanju
američkih interesa u Europi", piše uvodničar lista.
Raditi u Francuskoj? Nije naporno
"U Francuskoj su gotovo sve dobrovoljne pogodbe među odraslim
osobama dopuštene - osim, naravno, ako želite raditi", piše Anne
Swardson.
"Kao što pokazuje nedavni vladin napad na radoholičare, Francuska
je doslovno jedina razvijena zemlja u svijetu gdje je zadaća države
osigurati da ljudi ne rade dulje od zakonskoga tjednog ograničenja,
koji iznosi 39 sati (bez prekovremenih).
U žaru kojim vlada želi osigurati da radnici ne pretjeruju, stotine
inspektora rada broje automobile na parkiralištima poslije radnog
vremena, provjeravaju podatke o ulascima i odlascima iz ureda i
ispituju zaposlenike o njihovu radnom vremenu. Vlada je kaznila
nekoliko velikih kompanija jer su dopustile zaposlenicima,
uključujući i direktore, da ostanu dulje nego što dopuštaju
različita pravna ograničenja zemlje o redovnom radnom tjednu i
prekovremenim satima.
Korporacijski izvršni dužnosnici kažu da napad pokazuje teškoće s
kojima se Francuska suočava u pokušaju prilagodbe svijetu
nesputanog međunarodnog kapitalizma. Francuske se kompanije
(mnoge su od njih nedavno privatizirane) moderniziraju i sad
proizvode neke od najkvalitetnijih svjetskih roba i usluga. No
mnogi izvršni dužnosnici kažu da francuski zakoni o radu koče
korporacije. Predstojeće četvorosatno smanjenje radnog tjedna na
35 sati - bez smanjenja plaća - pojačava pritužbe.
'Oko nas je svjetska konkurencija. Izgubimo li na produktivnosti,
gubimo narudžbe', izjavio je Henri Thierry, direktor za ljudske
potencijale u Thomson-CSF Communications, high-tech tvrtki iz
pariškog predgrađa Colombes. Tvrtka polovicu svoje prodaje
ostvaruje izvan Francuske. 'Prisiliti nas na tridesetpetsatni
radni tjedan bilo bi jednako zahtjevu da francuski atletičari trče
sto metara s perajama. Tad ne bi imali velike izglede za osvajanje
medalja.'
Thomson se žalio na kazne od 2 milijuna dolara za 2.000 slučajeva
kršenja zakona o prekovremenim satima u tri mjeseca. Tvrtka je
kažnjena kad je policija za prekovremeni rad pregledala zapise o
ulascima i izlascima zaposlenika koje je napravio sigurnosni
sustav kompanije.
Kompanija je kažnjena, iako je, kao reakciju na posjet inspektora
rada, pokrenula akciju za 'kraće radno vrijeme' među svojim
zaposlenicima. Thomson je zaposlio savjetničku tvrtku koja bi
trebala postići da njegovi radnici postanu djelotvorniji, a šefovi
su svojim zaposlenicima rekli da prestanu toliko raditi. Čak je i
elektronski sustav namješten tako da se zatvori u 19.30.
Zaposlenici koji su odlazili kasnije morali su se potpisivati a iz
zgrade bi ih pratio čuvar.
Broj radnih sati opao je, ali ne dovoljno. Thomson iz načelnih
razloga sudski osporava kaznu, iako napominje da se želi osigurati
da nitko ne radi više od 10 sati na dan ili 46 sati na tjedan,
uključujući i prekovremene.
'Inspektori rada imaju viziju rada iz 19. stoljeća, gdje svi rade u
tvornicama', izjavio je Thierry. 'To nije tako. Kad su naši
inženjeri u automobilima ili u podzemnoj željeznici, oni misle o
poslu. Kako to možete zabilježiti? A da ne spominjemo one koji
odnose svoje laptope kući.'
Zaposlenici mnogih francuskih high-tech kompanija posao odnose
kući da zaštite svoje poslodavce, krijumčareći laptope i celularne
telefone pod svojim kišnim kaputima ako imaju razloga misliti da
inspektori rada proviruju, kaže francuski tisak. Neke kompanije
sad imaju zvono koje krajem radnog dana upozorava djelatnike da
iziđu iz ureda ili zatvaraju parkirališta u određeni sat.
Mantra Marconi Space, tvrtka za postavljanje satelitskih sustava
gdje 60% zaposlenika čine inženjeri, reagirala je na prijekor
inspektora rada prije dvije godine, uvođenjem novog programa.
Radni je tjedan određen na 38 i 1/2 sati, a tehničari svaki tjedan
ispunjavaju obrazac na kojem pišu koliko su zapravo radili. U
određenim razdobljima postoji tendencija velikog broja
prekovremenih sati, no zauzvrat se dobivaju slobodni sati u drugim
razdobljima.
'Zakon je jednak za sve, ali se ne primjenjuje na isti način',
izjavio je glasnogovornik kompanije Remi Roland.
Sindikati i inspektori rada kažu da kompanije preuveličavaju
slučaj kad tvrde da je Francuska puna menadžera koji umiru od želje
da rade više nego što zakon dopušta, iako priznaju da globalna
konkurencija traži od izvršnih dužnosnika da provode više vremena u
uredu. (...)
Sadašnji 39 sati dug zakonski radni tjedan u Francuskoj usporediv
je s drugim europskim zemljama. Većina zaposlenika plaćena je po
satu, a prekovremeni se isplaćuju nakon 39 radnih sati. Kao i u
Sjedinjenim Državama, određene vrste zaposlenika koje primaju više
plaće mogu se izuzeti iz plaćanja po satu, no čak su i oni uglavnom
ograničeni na 42 sata tjedno. Izvršni dužnosnici mogu raditi 46
sati ako dobiju dopuštenje, no nikom u Francuskoj, čak ni
najmoćnijem korporacijskom čelniku, nije dopušteno da radi više od
48 sati tjedno. Ili u nedjelju, s iznimkama poput restorana ili
delikatesnih trgovina.
'To potječe od radničkih zakona iz 19. stoljeća', izjavio je Pierre
Boissard, istraživač pri pariškom Centru za proučavanje rada. 'Čak
i visoki izvršni dužnosnik nema pravo raditi više od 48 sati. To ima
veze sa sigurnošću i javnim redom. Smatra se da se zbog socijalne
dobrobiti radno vrijeme mora ograničiti.'
U praksi, francuski djelatnici često rade prekovremeno, posebno u
Parizu. Radni je dan dug. Ljudi uglavnom stižu na posao između 9 i
9.30 sati te imaju dugu pauzu za ručak, no uglavnom ne napuštaju
ured prije 19.30 ili 20 sati. Godinama su izvršni dužnosnici radili
mnogo, inspektori se na njih nisu osvrtali i svi su bili sretni. Tek
prošle godine, nakon niza sudskih odluka o tome da se zakoni o
ograničenju radnog vremena odnose na sve, počele su i inspekcije
koje provjeravaju direktore.
Socijalistička vlada snažno se zalaže za tridesetpetsatni radni
tjedan i nametanje zakona o prekovremenim satima. Ipak, ministrica
rada Martine Aubry svjesna je da inspektori za prekovremene sate
ljute poslovne ljude, a Francusku čine smiješnom u očima
inozemstva. A ona želi osigurati da Francuska ostane međunarodno
konkurentna, izjavio je njezin pomoćnik.
Kad vlada sljedeće godine uvede zakon o prijelazu na
tridesetpetsatni radni tjedan, moglo biti prijedloga da se
menadžerima omogući više fleksibilnosti u radnim satima. (...)
Francuski radni tjedan je među kraćima u industrijaliziranim
zemljama.
Normalni radni tjedan u nekim zemljama:
Danska 37 sati
Australija 39 sati
Francuska 39 sati
Njemačka 40 sati
Italija 40 sati
Južna Koreja 44 sati
Meksiko 48 sati (...)"
SLOVENIJA
DELO
9. XII. 1998.
2003. ili na sveto nigdarjevo
"Ni ministri vanjskih poslova Europske unije niti šefovi država ili
vlada koji će se koncem tjedna susresti na bečkom vrhu, čini se ne
dvoje o širenju petnaestorice s barem šest najbolje pripremljenih
kandidatkinja. Ako je vjerovati izjavama njemačkoga ministra
vanjskih poslova Joschke Fischera, pouzdano je tako. 'Širenje i
produbljivanje EU su usporedni procesi. Prvi ne može bez drugoga i
obratno', kaže ministar koji će u prvoj polovici iduće godine
predsjedavati uniji. A odmah potom počinje na veliko razlagati o
onom 'drugom', ali za EU uvijek i posvuda prvom procesu - naime o
zamršenim i sasma nesigurnim reformama koje bi trebale biti uvjet
njezina širenja. Sa stajališta petnaestorice to je doduše logično,
ali činjenično je u mnogočemu protivno razumu.
Ako je Europska unija doista tako dobra kako pokušava prikazati
kandidatkinjama željnima pristupa, i ako je širenje i za nju doista
tako važno - 'jer bez njega neće biti moguća jedino smislena
sveeuropska EU', kako kaže Fischer - na trenutak bi se morala
posvetiti ponajprije kandidatkinjama i pokušati što se može da im
olakša ulazak na zajedničko europsko tržište. U životu je naime
uvijek tako da se bolji plesač, ako mu nije suđeno da bira
partnerice, mora prilagoditi lošijem. Jer je to za njega lakše i jer
samo tako mogu zajedno napredovati.
Europska unija radi baš obratno. Od lošije polovice po novom
sudbinski povezanog europskog para zahtijeva da još prije
zajedničkog plesa do savršenstva dotjera korake. Bruxelleski
eurokrati idu čak tako daleko da će kandidatkinjama uskoro
propisivati kako duboko i u kojem ritmu smiju disati njihovi
stanovnici ako žele postati Europljanima sa žutom zvjezdicom.
Najprije prepišite milijune obrazaca, zatim ćemo razgovarati, kažu
i očito shvaćaju širenje kao povremeno pisanje 'kontrolnih zadaća'
i usputno pregledavanje 'domaćih zadaća'.
Stvar bi unatoč tomu što je katkad već pomalo ponižavajuća (pa nismo
od jučer, a ni gladni ni bosi), bila možda razumljiva kad
bruxelleski učitelji ne bi u istom dahu ex cathedra pojašnjavali da
će ta ista europska pravila uskoro korjenito promijeniti i kad ne bi
cijelo vrijeme pazili ponajprije da im neka 'učenica' nespretno ne
stane na prste. Pokušajte im za svoj brži gospodarski napredak koji
stalno zahtijevaju, prodati čelik (i slovenski) ili jabuke
(primjerice poljske)! To ne, reći će, umjesto da ukinu svoje
subvencije ili prestanu kupovati oboje u Latinskoj Americi.
Da im je doista toliko stalo do 'europskog integriteta', morali bi
shvatiti da je bogatima puno lakše prestrukturirati onih pet do
devet posto stanovništva koje se u EU bavi poljoprivredom, a zatim
novu udruženu Europu primjerice opskrbljivati s jeftinih poljskih
ili madžarskih tržišta, a ne od europskih istočnjaka zahtijevati da
u već ionako zamršenom prijelaznom razdoblju potjeraju svoje
seljake u tvornice (ponegdje trećinu stanovnika) jer EU inače više
neće moći kljukati svoje skupim subvencijama.
Ista ili barem vrlo slična priča ponavlja se na političko-upravnoj
razini. Primjerice koja od kandidatkinja koja se odlučila za ulazak
u današnju EU može samorazumljivo tražiti da će joj odgovarati i ona
unija u kojoj će bruxelleski birokrati do pristupa novih članica
dobrano promijeniti pravila odlučivanja? Logika da će Zapad
reformirati europske strukture sam i po svojem (iako još ne zna
kako), a da će kandidatkinje još jedanput prepisivati
zakonodavstvo i ući, sasma je protivna zdravom razumu (ili barem
načelima europske demokracije). Naime, bilo bi logično da o novim
europskim strukturama razgovaraju oni kojima će krojiti sudbinu u
idućem tisućljeću. Dakle članice i uskoro članice. Zajedno. A ne na
uzvišeni bruxelleski način najprije mi, naša Agenda, naš europski
parlament, euro... a zatim možda još vi ostali. Raja.
Karikiranje je dakako namjerno. Također sam svjestan da pravila
kluba razvijenih određuju članovi, a ne oni koji bi htjeli
pristupiti. No uza sve zamršene europske procese koji bi deset
godina poslije pada Berlinskoga zida mogli silovito promijeniti i
zapadni dio kontinenta, zbog mogućih kobnih sveeuropskih
posljedica, nemoguće je unatoč svemu i dalje govoriti samo u
kategorijama 'kluba' koji je napisao ključna pravila jednom u
prošlosti, i to samo za pukih šest članica.
Osim toga ponekad je nužno upozoriti na one nelogičnosti i
besmislenosti koje Zapad već samorazumljivo (ili namjerno) previđa
s kojima se na Istoku nitko (još?) nema vremena baviti i zbog kojih
bi se širenje EU moglo pretvoriti u prigodu na sveto nigdarjevo. Ako
će naime cijenu za ulazak - zajedno s ulaznicom i odgovornošću za
možebitnu sasma nesretnu predstavu - morati platiti svaka
kandidatkinja sama, već je sada pametno razjasniti da doduše ima
smisla odobravati bruxelleskim učiteljima, a europski se ples
unatoč tomu isplati učiti ponajprije doma, u vlastitoj režiji i s
vlastitom pameti. Pravilnici su naime jedno (i do ulaznice treba
doći), a stvarna pravila obično nešto sasma treće. Da su azijski
tigrovi primjerice u Europi, bez obzira na ljudska prava ili
zakonodavstvo, vjerojatno bi ubrzo postali 'kompatibilni'. EU
naime, kako god okrenemo, još uvijek znači ponajprije istu stvar
napraviti jednako dobro, brže, a osobito jeftinije od drugih.
Ponajprije se od toga naime živi dobro, a zatim - po želji i zdravoj
europskoj pameti - i demokratski" - piše Damijan Slabe.