ZAGREB, 9. prosinca (Hina) - U sadašnjim uvjetima na jadranskom +pomorskom tržištu, kada brodovi i trajekti moraju udovoljavati sve +zahtjevnijim propisima o sigurnosti plovidbe, linijski prijevoz +putnika i vozila još nije dovoljno
atraktivan za privatne +prijevoznike.
ZAGREB, 9. prosinca (Hina) - U sadašnjim uvjetima na jadranskom
pomorskom tržištu, kada brodovi i trajekti moraju udovoljavati sve
zahtjevnijim propisima o sigurnosti plovidbe, linijski prijevoz
putnika i vozila još nije dovoljno atraktivan za privatne
prijevoznike. #L#
Privatni pomorski prijevoznici nisu zainteresirani za linijski
putnički prijevoz zbog toga što nemaju potporu države i moraju
ulagati sami u razvitak svoje flote. Isto tako, ne mogu cijenama
svojih usluga konkurirati najvećem hrvatskom pomorskom
prijevozniku putnika i vozila, riječkoj Jadroliniji, koja se
dijelom financira iz državnog proračuna.
Obveze za održavanje linijskog prijevoza tijekom čitave godine
diktiraju visoki angažman kapitala, uz vrlo nisku popunjenost
prijevoznih kapaciteta. Stvarajući nepokrivene troškove,
pogotovo izvan turističke sezone kada je iskorištenost kapaciteta
niska, uzrokuje se nerentabilnost poslovanja.
U splitskoj privatnoj tvrtki - pomorskoj agenciji Sem marina
d.o.o., koja se bavi prijevozom putnika i vozila na relaciji Split -
Ancona - Split, drže da sa cijenama svojih usluga ne mogu
konkurirati Jadroliniji, zbog toga što su prisiljeni ulagati
vlastita ili kreditna sredstva u razvitak flote.
Direktorica te tvrtke Nataša Vuković drži da "iako se stalno govori
o nekim pomacima u odnosu na privatne prijevoznike, situacija nije
blistava". Ove je godine Sem marina kupila katamaran 'For' radi
povezivanja Splita i srednjodalmatinskih otoka i nije uspjela
izdržati konkurenciju Jadrolinije. Riječki je brodar na tu liniju
uveo veći katamaran, koji je imao i puno veće troškove, ali i pet
puta nižu cijenu putne karte. U takvim uvjetima, smatra Vuković,
privatni brodski prijevoznik ne može opstati, jer nema ekonomske
računice u cijeni prijevoza, a niti državnu potporu.
Postupnim jačanjem gospodarske snage države, posebice razvitkom
gospodarstva na otocima, može se očekivati daljnje jačanje
turističkog prometa, vezanog i za produljenje turističke sezone.
Obilježje cjelogodišnje nerentabilnosti bit će sve slabije
izraženo, smatraju u Jadroliniji. Na taj će se način, drže,
smanjivati i njihova ovisnost o sredstvima iz državnog proračuna,
kojima pokrivaju tekuće gubitke na nerentabilnim linijama.
Hrvatska gospodarska politika prema javnim tvrtkama potiče proces
privatizacije i otvaranje tržišta, pritom vodeći računa da se ne
ugrozi minimum standarda kojeg treba osigurati u cjelogodišnjem
svakodnevnom linijskom povezivanju s naseljenim otocima. Vlada RH
je 1992. godine raspisala javni natječaj za koncesioniranje
pomorskog putničkog linijskog prijevoza, a odaziv zainteresiranih
novih brodara, osim Jadrolinije i desetak ostalih brodara koji
održavaju sustav prometa bio je zanemariv, kazali su u
Jadroliniji.
Tvrtka Sem marina je pomorska agencija, agent liberijske brodarske
kompanije "Sem Maritime Company, Inc.". Ta kompanija u vlasništvu
ima dva putnička broda; "Kraljicu mira" i "Split 1700", koji već pet
godina plove na liniji Split-Ancona-Split.
Na toj istoj liniji plove Jadrolinijini te brodovi talijanske
tvrtke Adriatica. Obje tvrtke imaju državnu potporu.
U Jadrolinijinoj floti trenutačno prometuje 48 brodova, a
brodovlje sačinjava pet velikih trajekata za dužobalne i
međunarodne linije, 34 srednja i manja trajekta, tri katamarana,
jedan hidrobus i pet klasičnih putničkih brodova.
Jadrolinijini najvažniji planovi razvoja vezani su uz realizaciju
Programa obnove i razvoja putničke flote u razdoblju od 1996. do
2000. godine. Od ukupno 22 planirane nabave, program je do danas
realiziran s 11 nabava, a realizacija toga plana u idućoj godini
ovisit će o visini kapitalnih transfera iz proračuna.
U prvih devet ovogodišnjih mjeseci u Hrvatskoj je prevezeno u
pomorskom i obalnom prijevozu gotovo šest milijuna putnika, 2,4
posto više nego u istom lanjskom razdoblju. Po podacima Državnog
zavoda za statistiku, u tom je razdoblju ostvareno 245 milijuna
putničkih kilometara, 10,6 posto manje. Gotovo polovinu
cjelogodišnjeg prijevoza obavi riječka Jadrolinija.
Sanja Plješa i Tanja Pernička
(Hina) splj/tp sbo