HR-DNEVNI PREGLED +DNEVNI PREGLED BR. 239 - 9. PROSINCA 1998. ++GLAS AMERIKE - VOA+8. XII. 1998.+'Konsolidacija u BiH se bliži kraju, ali je nazočnost međunarodne +zajednice još uvijek potrebna', ekskluzivni razgovor s ministrom
+vanjskih poslova BiH Jadrankom Prlićem vodio Vladimir Bilić.+"U BiH završava se projekt konsolidiranja, ali je u iduće dvije +godine ovdje nazočnost međunarodne zajednice neophodna, naglasio +je u posebnom razgovoru za Glas Amerike Jadranko Prlić, ministar +vanjskih poslova BiH. +- Gospodine Prliću, nalazi li se BiH u kritičnoj fazi primjene +Daytonskog sporazuma? += Mi se stalno nalazimo u kritičnoj fazi primjene Daytona, ali ipak +moramo konstatirati da je mnogo toga učinjeno, da je situacija +bitno promijenjena nabolje. Ovaj trenutak jest kritičan, budući da +se nalazimo pred nekim bitnim odlukama, jer neke stvari treba +daleko brže implementirati i više raditi na njima, dok su na drugim +područjima postignuti pomaci kojima možemo biti zadovoljni. Mislim +da je u ovom trenutku bitno reći da se završava razdoblje tzv. +konsolidacije u BiH, ali da će, barem u sljedeće dvije godine, +nazočnost međunarodne zajednice biti nužna, i to u oba oblika - i +kada je riječ o vojnim efektivama u BiH, i kada se govori o nekim
GLAS AMERIKE - VOA
8. XII. 1998.
'Konsolidacija u BiH se bliži kraju, ali je nazočnost međunarodne
zajednice još uvijek potrebna', ekskluzivni razgovor s ministrom
vanjskih poslova BiH Jadrankom Prlićem vodio Vladimir Bilić.
"U BiH završava se projekt konsolidiranja, ali je u iduće dvije
godine ovdje nazočnost međunarodne zajednice neophodna, naglasio
je u posebnom razgovoru za Glas Amerike Jadranko Prlić, ministar
vanjskih poslova BiH.
- Gospodine Prliću, nalazi li se BiH u kritičnoj fazi primjene
Daytonskog sporazuma?
= Mi se stalno nalazimo u kritičnoj fazi primjene Daytona, ali ipak
moramo konstatirati da je mnogo toga učinjeno, da je situacija
bitno promijenjena nabolje. Ovaj trenutak jest kritičan, budući da
se nalazimo pred nekim bitnim odlukama, jer neke stvari treba
daleko brže implementirati i više raditi na njima, dok su na drugim
područjima postignuti pomaci kojima možemo biti zadovoljni. Mislim
da je u ovom trenutku bitno reći da se završava razdoblje tzv.
konsolidacije u BiH, ali da će, barem u sljedeće dvije godine,
nazočnost međunarodne zajednice biti nužna, i to u oba oblika - i
kada je riječ o vojnim efektivama u BiH, i kada se govori o nekim
civilnim strukturama, koje trebaju pomoći u uspostavi onoga
sustava koji će biti održiv. U tom razdoblju treba omogućiti i
potpuni prijenos ovlasti na izabrane institucije BiH. Ja često
ističem da mi jesmo u stanju preuzeti odgovornost u većoj mjeri nego
što je to slučaj u ovom trenutku.
- Bliži se madridska konferencija - Upravni odbor Vijeća za
provedbu mira, sazvana za polovicu ovog mjeseca. Recite nam, što
radi administracija BiH, a što radi međunarodna zajednica u
pripremi BiH?
= Pokušavamo da i jedni i drugi rade zajednički posao. BiH je
zajednički projekt međunarodne zajednice i naroda u BiH. Često
dolazimo u situaciju da međunarodna zajednica radi nešto, a da ne
informira institucije BiH, a obratnih situacija ima, vjerojatno, i
mnogo više. Ta rasprava je pokrenuta i u Vijeću ministara te u
Predsjedništvu, koje će pripremiti određene zajedničke elemente
istupa na madridskoj konferenciji. Parlament BiH će razmotriti te
pripreme na sjednici u četvrtak. Odvija se i komunikacija s Uredom
visokog predstavnika. Ja smatram da ona treba biti daleko bolja.
Ovo je, ipak, naša država, i netko se može slagati s nama, ili ne,
ali se ne može ne složiti s time da ovo jest naša država i da želimo
razgovarati o svim tim pitanjima. Osnovni prioriteti u sljedećoj
godini bit će izgradnja neovisnog sudstva u preobrazbi kojega se,
zapravo, najmanje učinilo, zatim daljnje inzistiranje na
omogućavanju povratka izbjeglica i prognanika u BiH, proces
privatizacije - na tome će se jako inzistirati, dok će potpora za
ekonomsku rekonstrukciju prije svega ovisiti o stupnju
ispunjavanja ostalih obveza izmijenjenog sporazuma.
- Recite nam, kakav je trenutačni položaj BiH u svijetu i koliko je
tom položaju moglo pridonijeti Ministarstvo vanjskih poslova BiH?
= Smatram da imamo veće značenje s našom vanjskom politikom u
svijetu nego što bi jedna zemlja ove veličine i na ovom položaju
trebala imati. Mi smo u ovome razdoblju razradili jednu
uravnoteženu vanjsku politiku, koja nije više ni protiv koga, već
polazi od toga da smo mi jedna mala zemlja, da nam trebaju
prijatelji u inozemstvu, a ne samo na jednoj strani. Mi smo, prije
svega, afirmirali naš europski pristup - približavanjem Vijeću
Europe. S EU smo postigli specijalne odnose; poduzeli smo prve
korake na povezivanju armijskih struktura u okviru naše zemlje da
postignemo što blizu suradnju u okviru Partnerstva za mir.
Izgradili smo odnose i s Izraelom, i s islamskim zemljama, i s nekim
zemljama, s kojima takve odnose nismo prije izgrađivali - riječ je,
prije svega, o zemljama u središnjoj i istočnoj Europi. Rezultati
jesu iza nas - mi smo samo u ovoj godini otvorili pet novih
veleposlanstava.
***
'Ove je godine na demokratskom planu u Hrvatskoj postignut određen
napredak', rekao je Robert Hand, savjetnik u Helsinškom odboru
američkog Kongresa. Prilog Bojana Klime.
"U četvrtak se obilježava pedeseta godišnjica proglašavanja Opće
deklaracije o ljudskim pravima. Tim povodom za Glas Amerike govori
Robert Hand, savjetnik pri Povjerenstvu za sigurnost i suradnju u
Europi američkog Kongresa. Ovo tijelo, koje se također naziva i
Helsinški odbor, prati poštivanje ljudskih prava diljem svijeta,
te savjetuje Kongres kada se razmatra američka vanjska politika,
pogotovo gospodarska i financijska pomoć stranim zemljama. Robert
Hand je dobar poznavalac situacije u Hrvatskoj, u kojoj je boravio
nekoliko puta, najviše u svojstvu promatrača izbora. On smatra da
je ove godine, na demokratskom planu, u Hrvatskoj postignut određen
napredak.
= Najveći je napredak postignut na općem planu: jednostavno, čini
se da na hrvatskoj političkoj sceni u ovom trenutku postoji veći
pluralizam nego ikad dosad. Prije svega mislim na okupljanje
oporbe. To bi moglo dovesti i do temeljitih promjena. Jasno, ljude
koji su na vlasti plaši i sama ideja da bi se nešto moglo
promijeniti. Zato se, na žalost, vlast i utječe prisluškivanjima i
uhođenju novinara i drugih oporbeno nastrojenih ljudi, smatra
gospodin Hand.
Što Povjerenstvo za sigurnost i suradnju u Europi poduzima u takvim
slučajevima? Robert Hand kaže da ova komisija objavljuje izvješća i
organizira panele, na kojima informira članove Zastupničkog doma i
Senata, ali i medija, o problemima vezanim uz poštivanje ljudskih
prava.
= Nemamo izravan utjecaj na njihove odluke, ali sasvim sigurno oni
pažljivo slušaju što mi imamo reći, kaže Robert Hand. U službenim
hrvatskim krugovima sve se češće čuju optužbe da kritičari politike
Hrvatske demokratske zajednice 'rade u interesu drugih država', te
da žele nauditi svojoj zemlji. Gotovo ih se proglašava izdajnicima
nacionalnih interesa. Robert Hand o tome kaže:
= Moram reći da mi se takve optužbe gade. Po mom mišljenju, najveći
domoljubi u svakoj zemlji su upravo ljudi koji žele demokraciju,
koji žele da im domovina postane solidna i poštena zemlja. Osnovna
građanska prava - kao što su slobodni i pošteni izbori, slobodni
mediji, neovisno sudstvo - to nisu stvari koje Hrvatskoj netko
izvana nameće. To su univerzalni standardi. No, svaka zemlja
samostalno donosi odluku hoće li te standarde poštovati. Hrvatska
je, članstvom u Organizaciji za europsku sigurnost i suradnju i
Vijeću Europe, prihvatila te standarde. A sada, kada oporba poziva
na poštivanje tih kriterija, onda ju se proglašava izdajničkom. Po
mom mišljenju, službeni Zagreb se ponaša prilično neozbiljno.
Robert Hand, savjetnik pri Helsinškom povjerenstvu američkog
Kongresa, kaže da u Sjedinjenim Državama vlada uvjerenje da bi se
demokratske promjene u Hrvatskoj mogle vrlo brzo provesti.
= Hrvatska je kozmopolitska sredina, to je zemlja koja je sve
sigurnija u sebe. Ljudi su svjesni da opasnost za opstanak zemlje ne
dolazi sa Zapada. Hrvatska je država koja može vrlo brzo
napredovati, jedino je pitanje kada će to učiniti. Ja sam uvjeren da
će se to ubrzo dogoditi - vjerojatno već sljedeće godine, rekao je
Robert Hand.
***
'Pozicija Hrvatske unazađena govorom predsjednika Tuđmana',
reakcija publicista Slavena Letice. Prilog Željka Matića.
"U hrvatskoj povijesti bilo je previše vukova i ovaca, a premalo
razboritih lija. Bit ćemo vukovi kada je u pitanju obrana vlastitog
života, ali nećemo dopustiti da nas kao ovčad neki gusani odvedu u
maglu, rekao je na jučerašnjoj sjednici Središnjeg odbora HDZ-a
predsjednik Tuđman. Tuđmanov novi bestijarij i pouke ove i sličnih
prispodobi analizira dr. Slaven Letica:
= Mislim da korištenje same metafore iz životinjskog carstva
pripada jednom dijelu hrvatske političke tradicije i retorike o
guskama u magli, pa je on to malo proširio na ostale domaće i šumske
životinje. Mislim da je ovaj govor vrlo simptomatičan, prije svega
po mjestu gdje se održavao - to mjesto je, ljudi ne smiju
zaboraviti, namjerice je izabrano kao mjesto izvanrednog stanja.
Naime, u tom istom prostoru održan je onaj čuveni izvanredni Sabor
nakon bombardiranja Banskih dvora, tako da je predsjednik Tuđman
održao, zapravo, jedan govor koji odražava njegovo shvaćanje kako
se Hrvatska nalazi u novom izvanrednom stanju. On je progovorio iz
perspektive izvanrednog stanja, jednog oblika unutarnjeg
specijalnog rata, te je najavio rat praktički svakome. On među
protivnike, kako on kaže, i to protivnike Hrvatske, ubraja i
oporbene prvake, i EU, i europske političare, i žuti tisak, i
slobodni tisak. To je, dakle, na neki način tužan govor, jer se iz
njega nazire da je on duboko uvjeren da spas i preživljavanje
Hrvatske zavise isključivo od njega i HDZ-a. Dakle, on se,
naprosto, u jesen vlastite vladavine i, nažalost, vlastitoga
života vratio onoj retorici, koju najbolje poznaje i na kojoj je
politički socijaliziran - to je retorika kratkog kursa SKP(b)-a, u
kojoj se također govori o ušima, neprijateljima naroda, svekolikom
ološu, stjenicama, bjelogardijskim pigmejima itd. Znači, on je u tu
shemu klasične paranoje boljševičke vlasti ovoga puta ubacio samo
neke šumske i domaće životinje.
Ivan Jakovčić, predsjednik IDS-a, na jučerašnjem skupu primijetio
je i neke nove vjetrove: 'Za one koji se više bave politikom može se
iz govora mnogih koji su govorili, kao što su to, na primjer, bili
gospoda Šeks, Pašalić i Granić, pročitati i jedna poruka pomirenja
prema opoziciji ili barem prema dijelu opozicije. To je nešto novo,
što možemo iščitati sa sjednice Središnjeg odbora HDZ-a i to je, po
meni, vrlo pozitivno, ali neće im puno pomoći. Uvjeren sam da je
opozicija čvrsta u namjeri da djeluje zajedno i da ne prihvaća
ovakve pohvale Danajaca, da se i ja izrazim figurativno.'
Gospodin Letica ne dvoji kakav će odjek imati govor predsjednika
Tuđmana:
= Već sutra će ovaj govor biti ocijenjen od strane svih europskih i
zapadnih institucija kao duboko antieuropski, antizapadnjački,
despotski, autistični, tako da je pozicija Hrvatske zbog ovoga
govora ponovno unazađena. Općenito je paradoks naše pozicije u tome
što smo prije tri ili četiri godine bili barem deset godina bliže
Europi nego smo u ovom času.
(VOA)
NJEMAČKI RADIO - RDW
8. XII. 1998.
Kako hrvatska vlada "frizira" BDP
U Hrvatskoj i za škandale vrijedi zakon ponude i potražnje: što ih
je više, cijena im je niža, bez obzira na to jesu li veliki ili mali.
Tako ni posljednji u nizu, zacijelo neće proizvesti neke
posljedice, što ne znači da ga ne vrijedi zabilježiti. Riječ je o
domaćem bruto proizvodu, temeljnoj mjeri za vođenje makroekonomske
politike u svakom gospodarstvu.
Do jučer, Državni zavod za statistiku procjenjivao je - prema
metodologiji Ujedinjenih naroda - hrvatski bruto proizvod za ovu
godinu kao nešto viši od 130 milijarda kuna. Iz toga se za sljedeću
godinu može izračunati da bi bio najviše oko 140 milijarda kuna.
Neovisno o tom službenom broju, Ministarstvo financija uvrstilo je
u prijedlog proračuna svoje podatke, više za pedesetak milijarda
kuna, što je na taj način postala službena vladina procjena domaćeg
bruto proizvoda, iako sve ostale državne institucije - na primjer
centralna banka - još operiraju broj Državnog zavoda za statistiku,
kao uostalom i međunarodne institucije. Veći broj domaćeg bruto
proizvoda - bez obzira na to što se u realnosti ništa ne mijenja -
ima neke vrlo pozitivne posljedice. Koliki god poduzetnici porez
plaćali, udio državne potrošnje izgleda nizak. Nizak je i vanjski
dug, i takozvani deficit na tekućem računu, koji je zbog svoje
visine osobito zabrinjavao inozemne investitore. Međutim, ima i
negativne posljedice. Hrvatski izvoz, mjeren domaćim bruto
proizvodom, postaje minoran, kao i ukupna razmjena sa svijetom,
čime se Hrvatska svrstava u grupu izuzetno zatvorenih zemalja.
Potvrđuje to i omjer inozemnih investicija, koje su mjerene novim
bruto proizvodom, postale zanemarive. Iako je dugo trebalo čekati,
na novi je izračun hrvatskoga bogatstva ipak reagirao Državni zavod
za statistiku. Prvo, on će prema svojem kalendaru polovicom mjeseca
ipak objaviti svoju procjenu bruto proizvoda, a od stručnjaka
Ekonomskog instituta u Zagrebu zatražio je ekspertizu o računici
Ministarstva financija. Znanstvenici su metodu državnog
ministarstva odbacili, u potpunosti i u svim pojedinostima,
dokazujući da se nigdje u svijetu bruto proizvod ne računa na osnovi
toga koliko je prihoda skupljeno od poreza na dodanu vrijednost, a
upravo to je učinilo ministarstvo financija. No teško je vjerovati
da će to vladu pokolebati u upotrebi njihovih brojeva o bogatstvu
građana Republike Hrvatske, kojima se, dakle, može uzeti više.
Pregled tiska
"Prijedlog zastupnice Stranke demokratskog socijalizma Evelyn
Kenzler prema kojemu bi visoki dužnosnici iz bivšega DDR-a trebali
biti ne samo amnestirani već bi im, kako traži ova stručnjakinja
PDS-a za pravna pitanja, za svaki mjesec odslužene kazne valjalo
isplatiti i 600 maraka odštete nailazi na zgražanje.
'Nordbayerischer Kurier' iz Bayreutha drži kako ovaj besramni
prijedlog predstavlja najnižu točku njemačke parlamentarne
prošlosti: 'To je primijetilo čak i predsjedništvo PDS-a koje je
jučer pokušalo popraviti stvar: ovaj politički topovski udar ne
odgovara zaključcima stranke, izjavilo se hladno. Gdje se međutim
nalazi PDS? Sigurno ne na strani žrtava SED-a (bivše DDR-ovske
komunisticke partije), kamo pripada svaki pristojni demokrat."
Za 'Frankenpost' iz Hofa ne samo moral, već i činjenice
nedvosmisleno govore protiv amnestije: 'Iako je pokrenuto 20
tisuća istražnih postupaka, došlo je tek do 211 pravosnažnih
presuda od kojih kazne zatvorom predstavljaju neznatni dio. (...)
Ove činjenice nedvojbeno dokazuju koliko je sudstvo pravne države
postupalo suzdržano s tim neizrecivim nasljedstvom pokojnog DDR-
a. Ne može biti ni govora o pobjedničkom sudstvu. Od amnestije kojoj
teži PDS sigurno neće biti ništa. To će spriječiti druge stranke u
Bundestagu. Može li se dakle prijeći na dnevni red? Ne može. Bar SPD
mora dobro razmisliti o svojim stavovima prema jednoj stranci koja
otvara ovakve sirove zahtjeve'.
Glavna tema koja plijeni pozornost njemačkih medija je međutim
jučer održan sastanak čelnika vlade, sindikata i udruga
poslodavaca kojim je ponovo pokrenut takozvani 'Savez za
zapošljavanje' - savez u kojem bi svi relevantni društveni
čimbenici trebali konsenzusom svladati masovnu nezaposlenost u
zemlji. Jučerašnji je sastanak bio tek početak naglašavaju gotovo
svi, a 'Neue Osnabr?cker Zeitung' primjećuje: 'Ovaj je početak
novoj njemačkoj vladi - za razliku od porezne politike - uspio.
Ozračje u prvom pregovaračkom krugu o savezu za zapošljavanje bilo
je bolje od onoga što su međusobna bockanja dala naslutiti. Kao
glavni rezultat razgovora u kancelarovu uredu može se smatrati da
su dobro zacijelile rane koje je otvorio neuspjeh prethodnog saveza
pod vladom Helmuta Kohla. Jedni s drugima opet mogu razgovarati bez
grča. I da, očito su loša iskustva iz prošlosti ovog puta izazvale
pozitivan efekt tako da nitko nije pokušao drugim sudionicima u
razgovoru postaviti nešto što je izvan njihove moći. Ni jednoj
strani nije pružen razlog da se smatra pobjednikom ili poraženim. U
tome je napredak'.
'Freie Presse' iz Chemnitza iznosi sljedeće stajalište: 'Schr?der
je osuđen na uspjeh, jer smanjenje masovne nezaposlenosti mjerilo
je svih stvari. Tako su crveni i zeleni sami najavili u predizbornoj
borbi. Ali čuda se od okruglih stolova ne mogu očekivati. Ništa ne
bi bilo gore nego kada bi se sada računalo s iznenadnom promjenom
trenda. Kod ovog tripartitnog pakta prijeko je potrebno strpljenje
čak i ako četiri milijuna nezaposlenih želi brza rješenja, a to nam
je pokazala nama susjedna Nizozemska. Pa ipak, bio je to uspješan
start koji se posrećio politici, gospodarstvu i sindikatu. I
najduži put uvijek počinje upravo prvim korakom'.
Za današnji smo pregled tiska izdvojili i reagiranja na jučerašnji
ho-ruk potez ruskoga predsjednika Borisa Jeljcina. Izišao je na
nekoliko sati iz bolnice, smjenio predstojnika svog ureda, doveo na
njegovo mjesto jednog generala i razvlastio porezni ispektorat i
pravosuđa. 'Neue Osnabr?cker Zeitung' primjećuje: 'Način na koji
ovaj prema ustavu najmoćniji čovjek najveće republike u Zajednici
Neovisnih Država obnaša svoju dužnost može samo izazvati
zabrinutost. Tko toliko grčevito, unatoč teškoj bolesti, snagu
želi demonstrirati smjenjivanjima i preuzimanjem novih funkcija
postiže upravo suprotno. On potvrđuje nestabilnost svoje
vladavine, potiče na novu nesigurnost u zemlji i u inozemstvu. Uz
ovakav stil vladanja Predsjednik neće moći još dugo opstati. Krizom
potresenoj Rusiji ništa nije potrebnije od političkog kontinuiteta
koji stvara povjerenje. Umjesto toga scenu određuje čisti
akcionizam. Kao farsa djeluje to što Jeljcin, koji je na samo
nekoliko sati napustio bolnicu, svojoj izravnoj kontroli želi
podrediti još i ministarstvo pravosuđa i poreznu inspekciju.
Fizički samo - on to nije u stanju podnijeti'".
(RDW)
BRITANSKI RADIO - BBC
8. XII. 1998.
Ministri vanjskih poslova NATO-a na sastanku u Bruxellesu
pripremaju teren za sastanak na vrhu ovoga saveza o njegovoj 50.
godišnjici koji će se održati u travnju u Washingtonu. Naglasak je
uvelike na prilagodbi saveza kako bi se on mogao sučeljavati s
izazovima poslijehladnoratovskoga svijeta. Ali, kako iz
Bruxellesa javlja izvjestitelj BBC-a za pitanja obrane Johnatan
Marcus, neki se u savezu pribojavaju da Amerikanci pokušavaju NATO-
u nametnuti globalnu ulogu.
"Prvotno stvoren da bi se suprotstavio sovjetskoj prijetnji, NATO
je sve više preuzimao ulogu regionalnog policajca, vodeći velike
vojne operacije u Bosni, sada u Makedoniji. Mnogi u savezu žele da
se ova uloga više odražava u njegovu konceptualnu nacrtu, odnosno
dokumentima koji će odrađivati NATO-ove akcije i njegovo vojno
planiranje. Upravo su Amerikanci i njegovi najbliži saveznici
najzagrijaniji za obnavljanje strateškog koncepta saveza. No dok
se većina slaže da su neke promjene nužne, postoje još strahovi među
nekim europskim članicama da NATO može doći u opasnost da služi
širim američkim ciljevima u pitanjima sigurnosti širom svijeta.
Većina europskih članica želi da NATO i dalje bude usmjeren na
obranu europskog teritorija. Britanski ministar vanjskih poslova
Robin Cook istaknuo je potrebu obrane europskih zemlja:
= Istaknuo sam da će NATO ostati temelj teritorijalne obrane
europskih zemalja i upravo s NATO-om ćemo napustiti obavezu iz
članka 5 da branimo jedna drugu, te prihvatimo načela zajedničke
obrane. Velik dio onoga što sad radimo s našim vojnim kapacitetima
ipak je rješavanje kriza, mirotvorne akcije, humanitarne
intervencije. One se razlikuju od obaveze članka 5, pa je važno da
Washingtonu u bilo kojem slučaju razvoja strateškog koncepta
priznamo da aktivnosti NATO-a idu puno dalje od članka 5. Naša
umiješanost u Bosni vrlo je dobar primjer uključivanja NATO-a na
način koji nadilazi članak 5. No, neće sve članice NATO-a obvezno
željeti sudjelovati u svim tim vrstama operacija koje nisu u skladu
s člankom 5. I dok Europska unija razvija djelotvorniju zajedničku
vanjsku politiku, istodobno ćemo razmotriti kako razvijamo ove
naše mogućnosti za pažljivo dobro primjereno odlučivanje o tome
kako možemo naše vojne kapacitete rasporediti da nam oni pomognu u
vanjskoj politici inicijativa, mirotvorstva i rješavanja kriza.
Svjesna novih strahova Europljana, američka državna tajnica
Madeleine Albright pokušala je jutros razuvjeriti svoje kolege,
objašnjavajući da Washington ne traži globalni NATO. Ali
Amerikanci ustraju na tome da se savez mora suočiti sa širim
spektrom izazova, uključujući terorizam i oružje za masovno
uništavanje. A u NATO-u tako je često institucionalni celofan
važniji od samog sadržaja. Od svog osnivanja NATO se uvijek brinuo o
pitanjima sigurnosti svojih članica. Ono što NATO sad naziva
operacijama izvan granica svog područja, bilo je doslovce nemoguće
tijekom hladnog rata, ali politički se zemljovid promijenio. NATO
zna da, želi li i dalje ostati utjecajan, mora se prilagoditi novim
zadacima i novim misijama."
Pregled tiska
"Britanski ministar vanjskih poslova Robin Cook pozvao je svoje
europske partnere da se više založe za promicanje ljudskih prava
širom svijeta, piše 'The Times'. List kaže da su u povodu 50.
godišnjice Opće deklaracije o ljudskim pravima gospodin Cook i novi
njemački šef diplomacije Joschka Fischer u zajedničkom pismu
predložili da EU svake godine objavljuje izještaj o ljudskim
pravima u kojemu će se, među ostalim, pratiti zemlje u kojima
zabrinjava stanje ljudskih prava. Oni predlažu da to počne već
sljedeće godine. 'Bio bi to', kaže list, 'pandan godišnjem
izvještaju američkog State Departmenta o ljudskim pravima u
svijetu. Dvojica ministara zatražili su od austrijskog ministra
vanjskih poslova Volfganga Schuessela da službeno iznese tu
zamisao na bečkom sastanku na vrhu EU-a sljedeći vikend',
zaključuje list.
'The Times' donosi i kratku bilješku o tome da je glavni pregovarač
kosovskih Albanaca Fehmi Agani odbacio novi nacrt političkog
rješenja za Kosovo. Agani kaže da je novi američki prijedlog
preblizak srpskim gledištima. List također kaže da je Srbija jučer
uputila prikrivenu prijetnju međunarodnim promatračima na Kosovu,
izjavivši da će biti prisiljena pokrenuti novu ofenzivu na Kosovu
ako Zapad ne obuzda albanske gerilce.
Guy Dinmore piše u 'The Financial Timesu' kako američki angažmana
na Kosovu nailazi na otpor i režima u Beogradu i albanskih
separatista, što pokreće pitanje sigurnosti 2000 nenaoružanih
međunarodnih promatrača koji će biti razmješteni u ratnoj zoni.
Beograd je upozorio NATO da će kontingent NATO-a za zaštitu
promatrača koji će biti smješten u Makedoniji biti smatran
okupacijskim ako njegovi vojnici pokušaju prijeći na Kosovo.
'Beograd kaže kako uloga tog kontingenta nije dio sporazuma koji su
u listopadu sklopili jugoslavenski predsjednik Milošević i
američki posrednik Holbrooke. Vođe NATO-a u međuvremenu su
izrazili zabrinutost da bi se rat na Kosovu opet mogao rasplamsati u
proljeće', zaključuje Guy Dinmore u 'The Financial Timesu'".
(BBC)
INOZEMNI TISAK
NJEMAČKA
DIE WELT
8. XII. 1998.
Iza fasada vreba šutnja: Miloševićeva grozničava borba
"Zima je stigla u Srbiju - duga i teška balkanska zima. Rat na Kosovu
zamrznut je - pokrio ga je snijeg. Povremeno se čuju manje ili više
žestoka puškaranja. Južna srpska pokrajina pretežno je utonula u
duboku šutnju.
Zimska hladnoća ukočila je i život u ostatku zemlje. Gosodarska su
strujanja zamrla, društvo utonulo u apatiju, teturajući između
poruge, prkosa i sjete.
No, iza zaleđenog praćenja života u Srbiji, iza zidova vladine
palače u Beogrdu, Miloševićev sustav grčevito se bori za svoj
politički opstanak.
Slobodan Milošević na vlasti je već dulje od deset godina i uvijek
iznova uspijeva istom taktičkom igrom učvrstiti svoju vlast:
potpirivao je sukobe, zaoštravao ih do eksplozije, potom popuštao i
nastupao na unutrašnjoj pozornici u ulozi mirotvorca a na vanjskoj
u ulozi jamca stabilnosti na nestabilnom Balkanu. No, ovaj puta
njegova igra nije postigla željeni učinak. Kad je Milošević u
listopadu ove godine u posljednjem trenutku popustio u pitanju
Kosova - tamo gdje je prije jedanaest godina mržnjom prožeti
nacionalistički govor označio početak njegova brzog uspona - to
nije bio znak taktičke finese već posljednji izlaz diktatora,
pritiješnjenog uza zid.
Njegova mirovna poruka na državnoj televiziji djelovala je umorno i
šuplje. Njegov koalicijski partner, ulatrancionalistička
Radikalna stranka Vojsilava Šešelja, uzrujavala se zbog izdaje
srpskih interesa i otada ga podvrgava pritisku. Sve veći broj
njegovih prijašnjih sljedbenika otkazuje mu odanost, primjećujući
da su dani njegove vlasti odbrojeni. Režim odgovara oštrinom: val
čišćenja pomeo je iz unutrašnjeg kruga vlasti visoke političare i
časnike, a neovisni mediji podvrgnuti su represiji. Posrijedi su
reakcije diktature u agoniji.
No, Milošević je u prvom redu izgubio - doduše, uvijek prešutnu i
latentnu - potporu SAD, koje su odustale od dosadašnje strategije
održavanja Miloševića na vlasti radi sprječavanja gore
alternative: potpunog klizanja Srbije u anarhiju zbog uspona
ultranacionalista na vlast. Slobodan Milošević stekao je
reputaciju lukavog tehničara moći ali istodobno uvijek i manjeg
zla.
No, nedavno je na Potomacu (rijeka u Washingtonu - op. prev.)
službeno objavljena ocjena da je Miloševićeva pozicija oslabljena.
'On nije sastavni dio problema već njegova bit' - tim je riječima
glasnogovornik američke ministrice vanjskih poslova James Rubin
odbacio beogradskog diktatora, prepuštajući ga de facto političkom
odstrijelu. Bio je to signal međunarodnoj zajednici i podijeljenoj
unutarsrpskoj oporbi. Doduše, signal vjerojatno nisu razumjeli
samo oporbeni političari već i svi oni u Srbiji, koji se silom žele
domoći jasala vlasti.
Unutarnja i vanjska izolacija Miloševićeva sustava postala je
gotovo potpuna. Od Srbije su se ogradili čak i njezini bivši
saveznici. Crna Gora, trenutačno dio 'Savezne Republike
Jugoslavije', otvoreno prijeti odcjepljenjem. Makedonija je
nedavno odobrila stacioniranje NATO-ovih zaštitnih postrojba na
svom teritoriju, koji bi trebali štititi OESS-ove promatrače na
Kosovu. Moskva, posljednji slavenski brat, ostaje pak krajnje
nepouzdanim saveznikom.
Slobodan Milošević mora danas strahovati za jedinu stvar koja mu je
uistinu važna: ne za veliku Srbiju, ne za socijalističku ideju
spasa već za svoju vlast. Srpski diktator postao je progonjena
zvijer: na unutrašnjoj pozornici svi ga sumnjičavo vrebaju a
inozemstvo ga je otpisalo, kujući već planove za
postmiloševićevsko razdoblje.
Doduše, još nije kucnuo trenutak za to. Režim još drži sve
instrumente vlasti u svojim rukama. Agonije se mogu otegnuti. Osim
toga, miran raspad nije u prirodi balkanskih država.
Kada zimski moratorij završi a sukob na Kosovu ponovno oživi i
odbaci zimsko mrtvilo, vrlo će vjerojatno izbiti novi oružani
sukobi, još oštriji od ovogodišnjih. Tada će se zatvoriti krug
političkog života Slobodana Miloševića.
Na Kosovu, mitskoj kolijevci Srba, uslijedit će krvavi završni čin,
čiji ulog neće biti samo neovisnost Kosova već možda i vlast u
Beogradu", smatra Katja Ridderbusch.
DIE TAGESZEITUNG
8. XII. 1998.
Manje eura za novu Europu
"Njemačka previše plaća Bruxellesu: u tom se pogledu kancelar
Schroeder slaže sa svojim pretodnikom. Stoga njemačka vlada želi
promijeniti modalitete plaćanja. Fischerovi dužnosnici u
njemačkom ministarstvu vanjskih poslova izradili su prve
prijedloge. Ništa im nije sveto: ni izdvajanja za poljoprivredu, ni
strukturna pomoć ni stope poreza na dodanu vrijednost.
Europski ministri vanjskih poslova ne nose torbe pod miškom jer bi
se inače netko od te gospode na konferenciji ministara vanjskih
poslova našao u iskušenju da torbom udari po stolu - kao što je 1984.
napravila Margaret Thatcher na sastanku Europskog vijeća u
Fontainebleauu. Željezna lady tom je prilikom bijesno tresnula
svojom torbicom po stolu i doviknula ministrima: 'I want my money
back! I want my money back!' ('Hoću natrag svoj novac!' - op.
prev.). Gospođa Thatcher smirila se tek kada su joj okupljeni
muškarci obećali rabat pri uplatama za EU.
Britanski rabat sije sukob. Ministri vanjskih poslova još se uvijek
u Bruxellesu sukobljavaju oko moguće reforme uplata i isplata u
Europskoj uniji. Dogovor vjerojatno neće ni postići. Stoga su
premijeri članica EU krajem prošlog tjedna morali nastaviti
raspravu. No, malo je vjerojatno da će predsjednici država
napraviti korak dalje.
Pritom valja napomenuti da vrijeme polako istječe. Od prvog
siječnja sljedeće godine - kada će njemačka vlada preuzeti
predsjedanje Europskim vijećem - glavna zadaća Njemačke bit će
priprema za prihvaćanje Agende 2000. Povjerenstvo EU izradilo je
taj paket reforma kako bi omogućilo prijam novih članica. Svi
sudionici znaju da će EU moći biti proširena tek kad provede
unutarnje reforme. Dosje Agende 2000, koji obuhvaća 2000 stranica,
podijeljen je na tri međusobno povezana poglavlja: na dosje o
reformi proračuna za poljoprivredu, dosje o važnoj strukturnoj
reformi i dosje o financijama EU.
Posljednji je daleko najvažniji. Premijeri imaju vremena za
pronalaženje rješenja do međuvladine konferencije, sazvane 25.
ožujka sljedeće godine u Koelnu. Ne postignu li konsenzus, članice
EU možda više neće od 1. siječnja dobivati novac iz Bruxellesa.
Naime, Europska skupština mora na svojoj posljednjoj sjednici u
svibnju 1999. odobriti Agendu 2000. Budući da bi u ljeto trebali
biti održani izbori za Europsku skupštinu, skupštinski zastupnici
ponovno će se okupiti tek u studenom. 'To će biti prekasno',
izjavljuje Elisabeth Schroedter, zastupnica Zelenih u Europskoj
skupštini. 'Austrijanci su proteklih mjeseci premalo pregovarali,
a Nijemci sada grade otpor kojeg vjerojatno neće moći razgraditi do
ožujka', smatra ona.
U ministarstvu vanjskih poslova, koje će sljedećih mjeseci voditi
pregovore, očekuju 'noć dugih noževa'. Pritom dužnosnici ministra
vanjskih poslova Fischera imaju vrlo precizne predodžbe o mogućem
smanjenju doprinosa Njemačke u EU. Odjel E, zadužen za europska
pitanja, izradio je sedam točaka. Neke od njih bile bi korisne i
drugim neto-platišama - Nizozemskoj, Austriji, Švedskoj i Velikoj
Britaniji.
Jedna od predloženih mogućnosti jest ograničenje neto-isplata. To
bi značilo da doznake pojedine zemlje Bruxellesu ne smiju
prekoračiti određeni postotak društvenog brutto proizvoda. Kod
izdvajanja za poljoprivredu, dio tereta mogao bi biti premješten s
Bruxellesa na članice. Njemačka bi time poboljšala svoju poziciju
neto-platiše budući da se u njezinu poljoprivredu ne vraća gotovo
nikakav novac iz Bruxellesa. Doduše, tom se prijedlogu striktno
protive Španjolska i Portugal, zemlje koje bi u tom slučaju morale
same plaćati 25 posto subencija za poljoprivredu.
Španjolski premijer Aznar odbija i ukidanje kohezijskog fonda,
koji po mišljenju Njemačke uopće nije nužan. Iz te se blagajne
financiraju projekti u zapostavljenim regijama kako bi njihov
standard bio približen standardu EU. Taj je cilj ostvaren u
dostatnoj mjeri, uz iznimku beznadnih slučajeva, tvrde u Bonnu.
Isti je cilj slijedio i program, koji je Europu podijelio na sedam
različitih područja subvencije, subvencionirajući ceste, zračne
luke i područja s tradicionalnim obrtom. Najjače subvencionirano,
dakle najslabije razvijeno ciljno područje 1 obuhvaćalo je i
istočnu Njemačku. Dosad su istočnonjemačke zemlje dobivale 143
ekija (300 maraka) po glavi stanovnika godišnje. Portugalci koji
žive na ciljnom području 1 obdarili su svoju vladu s 265 ekija jer je
Portugal siromašnija zemlja. Kako je njemačka vlada pokušala
pregovorima ishoditi ukidanje te odredbe i provesti identičnu
subvenciju u svim državama, Njemačka bi ubuduće mogla uštedjeti 1
milijardu ekija godišnje. Gotovo 3 milijarde ekija godišnje Bonn bi
pak mogao uštediti kad ne bi više morao Bruxellesu doznačivati 1,4
posto poreza na dodanu vrijednost.
Tu je još i popust za Britance. Bude li i on ukinut, Nijemci i ostale
zemlje uštedjet će na vlastitim uplatama. No, argument protiv
takvog poteza bit će aktovka, kojom će Tony Blair tresnuti o stol.
Stoga u njemačkom ministarstvu vanjskih poslova očekuju da će
'rješenje biti mješavina svih prijedloga'. Osim ako premijeri ipak
ne nabave torbe", napominje Ulrike Fokken.
Washington mijenja politiku
"Washington je ponovno zaoštrio odnos prema režimu u Beogradu. Kad
su Holbrooke i Milošević sklopili sporazum o OESS-ovoj misiji na
Kosovu, činilo se da je smanjena napetost u odnosima te dvije strane
na štetu kosovskih Albanaca. No, uhićenjem generala bosanskih Srba
Krstića, koje su izvele američke postrojbe u sastavu SFOR-a, i
raspisivanjem astronomske nagrade za hvatanje Radovana Karadžića
odaslani su važni signali.
Po mišljenju britanskog i američkog tiska, predsjednik Clinton
navodno je čak naložio obavještajnoj službi CIA-i da organizira
svrgavanje Slobodana Miloševića. Istodobno se čini da američki i
europski diplomati žele ponovno aktivirati srpsku oporbu. Oporbeni
političari poput Milana Panića, Zorana Đinđića, Vesne Pešić i
ostalih zasjedali su nedavno u Beču. Heterogena i nepouzdana srpska
oporba trebala bi vjerojatno iznutra podvrgnuti Miloševića
pritisku.
Dosad su SAD i EU smatrale Miloševića 'stabilizirajućim
čimbenikom'. Iako diplomatima nije promaklo da je Milošević prvo
izazvao sukobe, koje je potom pomogao primiriti, činilo se da
diplomati ništa ne smatraju tako opasnim kao pad njihova
protivnika. Strahovalo se da bi Miloševićev pad možda u Srbiji čak
izazvao građanski rat. Odustaju li sada diplomati od te teze?
Promjena mišljenja kod američkih političara mogla bi biti povezana
s činjenicom da Milošević sam potkopava svoju vlast. Smjenom
vrhovnog zapovjednika vojske Perišića Milošević je s vrata skinuo
jednog protivnika koji poput šefa obavještajne službe Jovice
Stanišića kritizira odnos prema Kosovu. No, taj je potez dodatno
razotkrio karakter njegove vladavine. Milošević ne podnosi čak ni
kritiku svojih odanih sljedbenika.
Angažman Washingtona, Bruxellesa i Beča potaknule su i glasine da
Milošević želi intervenirati u Crnoj Gori kako bi svrgnuo
predsjednika Milu Đukanovića. Upravo su američki diplomati
proteklih mjeseci neprekidno Crnoj Gori obećavali pomoć. Osim
toga, eventualni oružani sukobi između Srbije i Crne Gore posebno
bi teško pogodilo muslimansko stanovništvo na Sandžaku. Širenje
sukoba izvan granica Kosova treba izbjeći. Nakon iskustava iz
proteklih godina, kritčari strahuju da bi se američka prijetnja
mogla pokazati tek taktičkim potezom čiji je cilj izmamljivanje
nekoliko manjih ustupaka u odnosu na novi američki mirovni plan na
Kosovu. Ako je Clintonova prijetnja bila ozbiljna, Miloševićeva
vladavina uistinu će se naći u opasnosti", zaključuje Erich
Rathfelder.
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
8. XII. 1998.
Paradoksalna misija na Kosovu
"NATO se približava: ovoga tjedna bit će u Makedoniji stacionirani
prvi vojnici u sastavu 'extraction force'. U toj postrojbi
sudjelovat će i jedna izvidnica Bundeswehra. Postrojba koja će
kasnije imati 1500 vojnika trebala bi iza granice biti pripravna u
slučaju opasnosti izvući 2000 promatrača OESS-a iz nevolje na
Kosovu. Jedan francuski časnik sročio je formulu te operacije NATO-
a odmah nakon slijetanja u glavni grad Makedonije Skopje: 'Sretni
smo što smo ovdje, ali nadam se da nećemo imati posla'.
Nada, strahovanje i neupletanje - to su tri stupa na koja se oslanja
međunarodni angažman na Kosovu. Kada je beogradski vlastodržac
Slobodan Milošević prije dva mjeseca pokleknuo pred prijetnjom
vojnim udarom, Zapad nije iskoristio priliku i diktirao uvjete
rješenja sukoba. Umjesto toga, upustio se u pustolovinu koja
izgleda gotovo paradoksalno: na samom kriznom području nenaoružane
snage OESS-a trebale bi nadzirati krhko primirje. NATO-ve
postrojbe, koje jedine mogu jamčiti da će prekid sukoba između Srba
i Albanaca potrajati i nakon zimskog predaha, stacionirane su izvan
Kosova. Njihova je jedina zadaća spašavanje kolega iz OESS-a iz
opasnih situacija kojima su izloženi bez ikakve zaštite.
Dakle, međunarodni mehanizam rješavanja sukoba instalirao je na
Kosovu vlastiti krizni krvotok, koji postoji gotovo odvojeno od
stvarnih problema. Slanjem promatrača i stacioniranjem postrojba
moguće je demonstrirati snagu, ali ne treba očekivati da će ti
potezi donijeti napredak na Kosovu", upozorava Peter Muench.
Savez za red
"Danas će se u Bruxellesu sastati ministri vanjskih poslova članica
NATO-a. Taj događaj gotovo i ne bi sam po sebi zaslužio vijest kada
bi samo bio sastavni dio poznate rutine, koja se redovito ponavlja
poput zimskog vremena. No, ovaj je put na dnevnom redu uistinu
povijesna tema: dnevni red jubilarnog sastanka na vrhu povodom 50.
godišnjice NATO-a, sazvanog u travnju sljedeće godine. Na tom bi
sastanku u Washingtonu trebala biti odlučena i zapečaćena funkcija
NATO-a u sljedećih pola stoljeća.
Ionako je pravo čudo što će taj sastanak uopće biti održan. NATO
zapravo vjerojatno više ne bi trebao postojati. Naime, željezno je
pravilo da savezima zvone pogrebna zvona upravo u trenutku njihova
najvećeg trijumfa. Taj se pak trijumf dogodio 1989. kad je Gorbačov
ponudio kapitulaciju u hladnom ratu, a najkasnije na Božić 1991.
kad se Sovjetski Savez raspao na vlastitu inicijativu. Bio je to
kraj velike prijetnje koja je NATO podupirala 40 godina.
Takav gubitak nije preživio još nijedan savez budući da nestanak
protivnika rezultira i nestankom razloga za njegovo postojanje.
Anglo-francuska protunjemačka antanta zamrla je četiri godine
nakon Versaillesa; američko-sovjetska antihitlerovska antanta
raspala se 1946. Tako je bilo i u 19. i 18. stoljeću. Tko pobijedi,
taj umire, glasi pravilo, jer samo opasnost održava savez na
životu. Nakon toga svatko kreće svojim putem - ili se čak okreće
protiv dojučerašnjih saveznika - prisjetimo se primjera SAD i SSSR-
a za hladnoga rata.
To je veći paradoks cvatućeg NATO-a u 50. godini njegova
postojanja. Sljedeće godine zapadni će se savez čak povećati - za
Poljsku, Češku i Mađarsku. Još je čudesnija pojedinost da je NATO
uspješno izveo i upravo nevjerojatan skok iz obrambenog u savez
reda. Da, NATO je prvi puta upotrijebio silu na području izvan svoje
nadležnosti ('out-of-area' - op. prev.): bilo je to 1995. godine u
Bosni. Druga takva operacija - u listopadu ove godine u sukobu na
Kosovu - otkazana je u posljednji trenutak.
'Out-of-area' ili out-of-business' - ili će NATO djelovati i izvan
područja pod svojom nadležnošću ili će se raspasti', glasila je
parola onih koji su željeli neutralizirati povijesno pravilo
raspada saveza. To im je uspjelo - protivno svim očekivanjima i
iskustvu - a SAD žele upravo tim 'proširenjem proizvoda' spasiti
NATO i prevesti ga u sljedeće stoljeće. Madeleine Albright,
američka ministrica vanjskih poslova, oprezno formulira taj
pokušaj: novi NATO trebao bi 'odvratiti brojne prijetnje
zajedničkim interesima'. U prijevodu: zapadni obrambeni savez ne
bi se trebao brinuti samo za čistu obranu već i za sve Bosne, Kosova
i Irake ovog svijeta te za suzbijanje oružja za masovno uištenje.
Ta je formula već tri puta postigla uspjeh, ali djelovao zapravo
nije jedinstveni NATO već uvijek nove koalicije pojedinih članica,
koje su se mogle poslužiti zajedničkom infrastrukturom. Tko ih je
okupio? Washington - napornim uvjeravanjem u slučaju Zaljeva,
Kosova i Bosne. Razborito gledano, konkretne poteze ne povlači NATO
kao takav već njegova najjača članica potiče druge da to čine.
Oštrije rečeno - bez SAD nema ni NATO-a.
Upravo zato Washington priželjkuje novi strateški koncept, koji će
već sada ustoličiti načelo 'out-of-area' - i to bez blagoslova
Vijeća sigurnosti UN. No, baš takav koncept drugi neće prihvatiti.
Bilo da je riječ o Nijemcima, Francuzima ili Englezima - nitko od
njih ne želi se čvrsto vezati već želi svaki put iznova vagati hoće
li se podvrgnuti američkom vodstvu. I u tom smislu jedinstveni NATO
više ne postoji već samo države, koje čas misle isto a čas ne.
Kao atlantska policijska postrojba, NATO će se svaki puta morati
iznova sastavljati - pri čemu rasprava - vidi primjer Bosne - može
trajati tri godine. Bi li Europljani sami za sebe bili
'jedinstveniji u mišljenju'? Dosad nisu bili - vidi primjer Kosova.
No, krajem prošlog tjedna upravo su dva zakleta povijesna
neprijatelja - London i Pariz - odlučila da Europskoj uniji žele
navući zajedničku vojnu odoru. (Chirac: 'Napokon, mi smo jedine
dvije države s jakim vojnim snagama.') Takve su stvari Europljani
često objavljivali, ali odgovarajući projekt uvijek je propadao
zbog dva nepostojeća čimbenika: potencijala i volje.
Europljanima je iz dana u dan sve teže djelovati bez Sjedinjenih
Država. Na zemlji im nedostaju transportni a u zraku nadzorni
kapaciteti. Nemaju računala ni senzore, 'nevidljive' bombardere ni
teledirigirane projektile. Grubo rečeno: dok Europljani još
uvježbavaju klasični rat, Amerikanci već vježbaju na razini
zvjezdanih ratova. Nadalje, smanjena proračunska sredstva za
obranu posvuda sprečavaju hitno potrebno osuvremenjivanje
naoružanja. To je europska dilema: Europa se želi odvojiti od
američkog pokrovitelja, ali ne može namaknuti potrebna sredstva ni
volju.
Stoga će gospođa Albright još neko vrijeme imati pravo: 'Europa i
Amerika mogu daleko bolje zajedno promicati svoje interese nego
svaka posebno'. Budući da je tako, (zasad) ne vrijedi ni pravilo o
raspadu saveza. Europa je posvuda izložena manjim prijetnjama, ali
još ih ne može sama uklanjati. Za to je potrebno nešto više od eura -
Europa treba zajedničkog suverena. Stoga će atlantski savez
preživjeti i svoj 50. rođendan", zaključuje Josef Joffe.
FRANCUSKA
LA CROIX
8. XII. 1998.
Hrvatska će dobiti pomoć za razminiranje svog područja
"Francuska je odlučila izići ususret Hrvatskoj i deblokirati
milijun franaka kao pomoć ovoj zemlji u njezinu ambicioznom
programu čišćenja mina. 'Riječ je o pothvatu koji je glavni uvjet za
povratak pučanstva na ratom opustošena područja', rekli su u
Zagrebu francuski dužnosnici nakon dvodnevne konferencije na kojoj
su se trebali prikupiti novci za obnovu Hrvatske.
Hrvatska vlada koju jako napadaju zbog toga što je čekala zadnji
trenutak kako bi ukinula diskriminaciju prema izbjeglicama, napose
srpskim, dobila je jako malo novih obećanja. Računala je s 2,5
milijarda dolara (14 milijarda franaka) međunarodne pomoći za
oživljavanje gospodarstva i pripravu terena za povratak izbjeglica
kojih se broj procjenjuje na otprilike dvjesta tisuća. No morala je
napustiti svoje nade. Samo nekoliko europskih zemalja, među njima i
Francuska, te Japan odlučile su pomoći s pedeset milijuna franaka,
uglavnom za programe čišćenja mina.
Naime, riječ je o prvotnoj zadaći: od g. 1991. od mina je stradalo
gotovo tisuću ljudi, od čega četiristo djece. Uz više od 1,2
milijuna mina posijanih diljem čitave zemlje, hrvatski Centar za
razminiranje sa sjedištem u Sisku, na bivšoj crti bojišnice,
izračunao je da će u sljedećih petnaest godina trebati 840 milijuna
franaka na godinu da bi se Hrvatska potpuno očistila. Izazov koji je
nemoguće prihvatiti bez međunarodne pomoći", izvješćuje iz Zagreba
Christine Holzbauer-Madison.
LE FIGARO
8. XII. 1998.
NATO: šesnaestorica i njemački smutljivci
"Nova njemačka vlada i dalje otkriva i preispituje teme koje su u
prošlosti bile zabranjene. Oskar Lafontaine je to učinio, učinit će
to danas ujutro u Bruxellesu i Joschka Fischer pred svojim kolegama
ministrima financija, u nazočnosti šefova diplomacije NATO-a. Prvi
je napao nedodirljivu neovisnost središnjih banaka, a drugi udara
po svetoj kravi nuklearnog zastrašivanja.
NATO-ove nuklearne sile - Washington, London i Pariz - odmah su
'crveno-zelenoj' Njemačkoj dale na znanje da se ne smije otvoriti
ta Pandorina kutija. Započeti raspravu o 'jedinstvenom mišljenju'
u sklopu Saveza, značilo bi potaknuti i druge zemlje da se pridruže
stajalištu Bonna, poput Kanade, ali i nekih europskih zemalja, među
kojima je zacijelo i Belgija.
Ukratko, primjećuje jedan diplomat, to će 'unijeti zbrku' u
organizaciju u kojoj vlada konsenzus, iako su neki njezini članovi
- Amerikanci - jednakiji od drugih. 'Mi smo nalik na građansku
obitelj, podsmjehuje se, za stolom ne govorimo ni o kćerkinoj
trudnoći, ni o nećaku koji je toksikoman. Iako svi o njima
razmišljaju.'
No nitko ne očekuje verbalni dvoboj. Partneri iz Bonna znaju da je
savez SPD-Zeleni u svoj program uvrstio neprihvaćanje inicijalnog
nuklearnog napada. Ne želeći da Nijemci budu usamljeni jahači,
Joschka Fischer je tako trebao prenijeti poruku i biti grubo
odbijen prije nego se prijeđe na druga pitanja. U završnom
priopćenju jamačno neće biti govora o tome.
Unatoč svojoj prilično velikoj zanimljivosti, njemački ispad nije
prva točka dnevnog reda, iako bi tema mogla ponovno postati važnom.
Ministarsko vijeće održano u utorak službeno je zadnje prije
susreta na vrhu u Washingtonu 24. i 25. travnja 1999. kojim će se
obilježiti pedeseta obljetnica NATO-a. Na njemu će Savez dobiti
novi 'strateški koncept' kojim bi se simbolično trebao označiti
kraj prijelaza s hladnog rata u novo doba.
Amerikanci su pokušavali u taj 'koncept' uključiti novu definiciju
NATO-ova razloga postojanja. Od organizacije za zajedničku obranu
utemeljene na zemljopisnom mjerilu područja zemalja članica, on je
postao 'savez zajedničkih interesa'. Uz gotovo opće neprihvaćanje
partnera da zamisle takvu ulogu moćnog 'svjetskog policajca'. Čini
se da Washington ide unatrag i uzmiče pred 'teološkom' raspravom.
Možda je riječ o tome da se učvrsti zamisao koju je jučer iznijela
državna tajnica Madeleine Albright, da NATO bdije nad sigurnosti 'u
i za' transatlantskim prostorom, što daje prostora mašti...
Pogleda uprtog u izolacionističke kušnje Kongresa, američka uprava
predlaže nekoliko pravaca za konkretno djelovanje: borbu protiv
oružja za masovno uništenje, napose kemijskog i biološkog,
zajedničke inicijative protiv terorizma i razvitak obrambene moći,
nalik na onu o kojoj su se Pariz i London dogovorili u Saint-Malou.
Kako god bilo, primjećuje jedan diplomat, rasprave o 'strateškom
konceptu' u začetku su i bit će povod za pogađanja 'sve do dana uoči
susreta na vrhu'. Bonn se nada da će nakon neumornog tumačenja
završna inačica smjerati na manju važnost nuklearne energije...
Drugi osjetljivi problem: je li Kosovo presedan ili ne? Drugim
riječima, bi li NATO ubuduće mogao proći bez izričitog mandata UN-a
za upletanje u trećoj zemlji samo zato što se to moglo dogoditi da
Slobodan Milošević nije popustio?
'Da', kažu Amerikanci, dok se odgovori onih drugih kreću od 'da,
ali' do 'ne'. Rješenje će zacijelo biti u što manjoj određenosti na
papiru kako bi se moglo odlučivati za svaki slučaj pojedinačno. Pri
čemu ne treba zaboraviti neizbježivi konsenzus, tj. pravo svake
zemlje na veto.
Napokon, trebat će pokušati postići suglasnost u svezi s deveterim
kandidaturama (Slovenija, Rumunjska, Bugarska, Slovačka, Litva,
Latvija, Estonija, Makedonija i Albanija) koje nisu dobile potporu
na madridskom susretu na vrhu 1997. Takozvano načelo otvorenih
vrata ponovno će se potvrditi u Washingtonu kao znak dobre volje,
ali bez ikakvog konkretnog koraka prema onima koji zavide Poljskoj,
Češkoj Republici i Mađarskoj. Treba pričekati prije nego se opet
izazove mržnja Rusije", iz Bruxellesa izvješćuje Pierre Bocev.
Jeljcin se još miče
"Kremlj sve više sliči na dvor kralja Petauda. Tu vlada nered,
neočekivani se preokreti nižu bez smisla, pretvarajući postupno
rusku politiku u teatar apsurda, dok nositelj vrhovne vlasti - kada
pristane da se pojavi - samo povećava opći metež.
Jučer ujutro, dok su svi mislili da više neće ponovno vidjeti
Predsjednika među zidinama od crvene opeke, Boris Jeljcin koji se
donekle oporavio od upale pluća, naglo je, poput vihora, uletio u
kremaljski ured kako bi proveo veliku političku čistku savršeno
nalik na onu proljetošnju kada je smijenio vladu Viktora
Černomirdina.
Ovaj je put 'žrtva' Predsjednikova izljeva bijesa u središtu
Jeljcinova sustava, budući da je riječ o predstojniku njegova ureda
Valentinu Jumaševu koji je blizak prijatelj Jeljcinove kćeri i koji
skupa s njom već nekoliko mjeseci nadzire svaki pristup
Predsjednikovu 'zboru'.
Trojica njegovih pomoćnika - Jevgenij Savostjanov, Jurij Larov i
Mihail Komissar, prate Jumaševa u njegovu padu. Jeljcin je također
iskoristio ovaj niz 'pokolja' kako bi poslao u mirovinu generala
Aleksandra Starovojtova, načelnika tajanstvene službe sigurnosti
koja je nadzirala službena priopćenja. (...)
Prema mišljenju Predsjednikova predstavnika za odnose s javnošću
Dimitrija Jakuškina, 'nedovoljna suradnja predsjedničkih ustroja
u borbi protiv političkog ekstremizma i korupcije' bila je razlogom
zbog kojega je Predsjednik ponovno odlučio nagaziti u mravinjak
vlasti. (...)
No za golemu većinu promatrača pravi se razlozi Jumaševljeva
smjenjivanja čine puno običnijima: Jeljcin je jednostavno htio
dokazati da još diše. Pošto je iz tiska i preko televizije doznao da
se o njemu govori kao o mumificiranom kralju, ogorčen zbog 'uloge
cara umjesto cara' koja po zakonu pripada Jumaševu u njegovoj
izočnosti, on je odlučio reagirati kao i obično, odsjekavši
nekoliko glava. 'Da bi ostao na vlasti, Boris Jeljcin se mora
osloboditi svoje uprave' koja više nema 'političke volje da ga
podupire', upozorio je u srijedu dnevnik 'Kommersant'. 'Ili ćemo
promijeniti kralja, ili njegovu okolinu', dodaje list,
oslikavajući opće ozračje 'nek se spasi tko može' u predsjedničkom
uredu.
Na mjesto Jumaševa ruski Predsjednik danas postavlja Nikolaja
Bordiuja, generala KGB-a kojega šira javnost ne poznaje, a koji je
bio zamjenik šefa odbora za očuvanje granica, a zatim je naglo,
nakon smjenjivanja Andreja Kokoškina, postao tajnikom vijeća za
sigurnost.
Neobično je da je Jeljcin preko svog službenog predstavnika
priopćio kako će Bordiuja svoju novu dužnost obavljati uz staru,
što na neki način najavljuje stapanje vijeća za sigurnost s
predsjedničkom upravom, ako ne obratno.
Predsjednik je također odlučio osnovati novo povjerenstvo pod
okriljem njegove uprave radi 'borbe protiv ekstremizma i
korupcije', kao da ih već nema dovoljno!
Ta Jeljcinova bolest stalnog preustroja upravo zapanjuje.
Gospodarstvo u zemlji propada, politička rasprava se izopačila,
sve su popularniji pozivi na diktaturu, premijer Jevgenij Primakov
sam se muči za državnim kormilom, pokušavajući ponovno zadobiti
prividno povjerenje. A Jeljcin, između dvaju bolničkih liječenja,
osniva povjerenstva", izvješćuje iz Moskve Laure Mandeville.
SJEDINJENE DRŽAVE
INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
8. XI. 1998.
Tobožnji pomagači nameću pogrešne reforme
"Službenici Međunarodnoga monetarnog fonda, Svjetske banke i
drugih sličnih institucija, kao i donatorskih vlada, sastaju se
ovog tjedna u Washingtonu kako bi raspravljali o ekonomskoj sudbini
Nikaragve i Hondurasa - država koje je opustošio uragan Mitch u
listopadu ove godine. Ako se sve bude odvijalo po planu, paket
financijskog 'izbavljenja' samo će pogoršati probleme napaćenih
zemalja.
Sjedinjene Američke Države zamrznule su otplaćivanje golemih
dugova rečenih zemalja na dvije godine. Ostale su vlade i udruženja
pozvale na oprost duga u cijelosti te golemu pomoć kojom bi se
sanirala njihova privreda.
Međutim, novija je povijest pokazala da su uz oproštaj duga i
financijsku pomoć uvijek vezani teško prihvatljivi uvjeti. Od
država kojima se odobri potpora zahtijeva se da prihvate politiku
'strukturalnog prilagođavanja'. Nastupajući kao kartel, globalne
financijske institucije, vlade - donatori i komercijalne banke
postigle su to da ove zemlje restrukturiraju vlastitu privredu tako
da ona više koristi stranim ulagačima nego vlastitom pučanstvu.
Od Meksika, preko Tajlanda i Zimbabvea do Rusije, rezultati ovakvog
koncepta uključivali su propadanje poduzeća, rastuću
nezaposlenost, lošiju produktivnost prehrambene industrije,
opadanje plaća, kresanje proračuna i opasnu polarizaciju u
društvu.
Politika prilagođavanja nanijela je štetu Hondurasu i Nikaragvi i
prije no što ih je uragan opustošio. Obje su zemlje, ovisne o
stranim donacijama, čitavo proteklo desetljeće živjele pod
pritiskom. Kapital je pritjecao u kratkoročnim polozima uz visoku
otplatu, na trošak produktivnog ulaganja. Više od tri četvrtine
stanovnika živi u bijedi i siromaštvu.
Reduciranje i privatizacija vladinih služba oslabile su
zdravstvenu skrb u ruralnim područjima, a neadekvatan program
zaštite okoliša doveo je do nestajanja čitavih šuma. Uragan Mitch
bacio je svjetlo na posljedice takve politike. Zbog iskrčenih šuma
svaka je poplava poprimila katastrofalne razmjere. Nedovoljna
zdravstvena zaštita povećala je strah od epidemije kolere i
malarije.
Politika prilagođavanja nije reducirala inozemne dugove ugroženih
zemalja. To ne bi trebalo nikoga iznenaditi - većina država koje su
prigrlile politiku koju diktiraju svjetske banke i MMF-a, sad se
nalazi u mnogo većim dugovima nego ranije.
Namećući ovaj recept Nikaragvi i Hondurasu, spomenute institucije
samo će gurnuti njihovu privredu korak unatrag.
Ako MMF i Svjetska banka iskoriste svoj utjecaj u ovoj krizi, kao
što su to već učinile u Aziji, kako bi širom otvorile vrata stranim
natjecateljima, oporavak lokalnih proizvođača bit će gotovo
nemoguć. Ako se plaće smanje da bi se privuklo ulagače, ljudi neće
imati dovoljno novaca da ponovno sagrade lokalnu privredu.
Potrebne su fundamentalne promjene koje zrcale lokalne uvjete.
Malim farmerima treba odobriti pristup produktivnoj zemlji i
pristupačnom kreditu. Plaće moraju biti dovoljno visoke da
osiguraju obiteljsku egzistenciju. Trgovinska politika koja
omogućava lokalnim proizvođačima da se natječu sa svojim stranim
kolegama je nužna. Sve manje od toga neće naštetiti samo narodu
Nikaragve i Hondurasa već i sve lošijoj reputaciji Svjetske banke i
MMF-a", zaključuje Stephen Hellinger.
THE WASHINGTON POST
8. XII. 1998.
Novac jest važan
"Prošloga ljeta jedan me švicarski televizijski novinar došao
intervjuirati dok sam bio na odmoru. Tema je bila švicarska
bankarska industrija i zahtjevi žrtava holokausta. Napisao sam
neke članke o tome, ali nemam za to posebne stručnosti koja bi
dovukla novinara na udaljenu plažu. No nije bilo važno što znam,
rečeno mi je, nego moje podrijetlo. Ja sam trebao govoriti kao
istaknuti američki Židov", piše Richard Cohen.
"I tako sam, nakon nekog vremena, upitan o novcu: je li važan i
zašto? Važan je, rekao sam, jer je novac često sredstvo
odmjeravanja pravde. On je važan jer oštećeni zaslužuju odštetu. No
ono što ne bih rekao (iako sam to snažno osjećao) jest da ne bih
dopustio da novinski napisi o Židovima i novcu zaustave ono što sam
smatrao pokušajem ostvarivanja pravde. Još uvijek to mislim.
Drugi, očito, misle drukčije. Među njima se ističu kolumnist
Charles Krauthammer i direktor Protuklevetničke lige Abraham
Foxman. Oni su u istom danu prošli tjedan (Krauthammer u The
Washington Postu i Foxman u Wall Street Journalu) objavili članke u
kojima izražavaju svoj prezir za ono što je Krauthammer nazvao
'nelijepom' i 'sramotnom' potjerom za milijardama u 'novcu iz
krivice'. Foxman je bio jednako ogorčen.
Poznajem i poštujem obojicu pisaca, i odmah priznajem da ih
shvaćam. (...) Da, ima nečeg nelijepog u slici gomile odvjetnika
koji obilaze istočnu Europu u potrazi za malobrojnim preživjelim
žrtvama holokausta u čije ime mogu (s gotovo apsolutnim
opravdanjem) tužiti gotovo svakog na vidiku. (...)
No takav je ovaj svijet - ne samo za Židove i žrtve holokausta. Kad
industrija duhana daje odštete, to nije samo zato jer se boji
političara koje je ionako kupila mnogo prije (govorim o novcu
uloženom u izborne kampanje), već zato jer je gledala u oči
odvjetnika i vidjela hladnoću i bezobzirnost koju je prepoznala kao
dostojnu vlastite. Ti momci, kao i industrija duhana, imaju sram
jedne zmije.
Tko je, onda, prikladniji da govori o europskim osiguravajućim
kompanijama i dužnosnicima banaka koji su, nasmiješeni i uvijek
ljubazni, inzistirali na smrtovnicama za jadne ljude koji su
izgorjeli u nacističkim krematorijima? Tko može uspješnije tražiti
da kompanije čiji su direktori tridesetih i četrdesetih poslovali
kako su zahtijevali nacisti da za to preuzmu odgovornost? Nitko ne
govori da je sadašnja uprava tih kompanija antisemitska, no ja
govorim da se oni nikad ne bi otvorili (pritom mislim na njihove
dokumente, nisu važne lisnice) da ih ti užasni odvjetnici nisu
opkolili.
Što je još važnije, ima nešto izopačeno u tome da Židovima bude
oduzet njihov novac ili imovina te da se oni zatim moraju brinuti da
ih ne bi nazvali škrtima ili pohlepnima jer taj novac traže natrag.
Ako, kao što je izgleda slučaj, zahtjevi židovskih organizacija
doprinose rastu antisemitizma u Švicarskoj, tad bi Švicarci, a ne
Židovi, trebali promisliti o svojim vrijednostima. Kako to da su
Židovi škrti jer traže svoj novac natrag, a švicarske banke to nisu
iako su ga sve donedavno držale?
Krauthammer upozorava na 'ponovno oživljavanje Shylockova
stereotipa', a Foxman, kojeg slične stvari zabrinjavaju, kaže nam
da taj naglasak na prljavu zaradu naoružava one koji tvrde da su
'Židovi bili ubijani ... jer su imali novac' - a ne stoga što su bili
Židovi te, većinom, uopće ne bogati.
Da, tu postoji ta opasnost. No još je gore prešutno prihvatiti
stereotip suzdržavanjem od onog što bi drugi odmah učinili. (...) U
Europi je počinjen golem zločin, moralna nesreća koja je ostavila
crnu rupu usred dvadesetog stoljeća. Novac je tu najmanje važan.
No novac je dio toga. Žrtve holokausta već su jednom platile što su
Židovi. Sad se, na jedan način, od njih ili njihovih nasljednika
traži da opet plate porez na judaizam koji ih obvezuje da ne naprave
ono što bi drugi učinili u istoj situaciji. No u izbjegavanju jednog
stereotipa, oni prihvaćaju još gori - stereotip vječne žrtve."
Kosovski izbjeglice nalaze hladno utočište u Crnoj Gori
"Kada su Hagrie Cacaq i njezina obitelj prošloga proljeća s Kosova
pobjegli u Ulcinj, selo na obali, spartanski je smještaj bio
podnošljiv zbog topla vremena. No hladni vjetar i kiša sada prodiru
kroz okvir prozora prekrivenog dekom, a šestero djece spava u
zimskim kaputima na betonskom podu prekrivenom tek rastvorenim
kartonskim kutijama.
"Prehladno je", kazala je Cacaq, a jedina hrana koju dobivaju - od
Crvenoga križa - manje je od onoga što im je potrebno. Ona i još
nekoliko tisuća Albanaca koji su došli u Ulcinj nemaju novca kojim
bi platili hranu i struju, pa nemaju drugog izbora nego biti bez
grijanja, iako su temperature noću tek nešto iznad ništice.
Cacaq i još 23 osobe koje žive u nedovršenoj kući na plaži nalaze se
među desecima tisuća izbjeglica s Kosova koji su nasukani u
susjednoj jugoslavenskoj republici, Crnoj Gori. Europa i SAD su, u
svakom slučaju, bili veoma spori kada je u pitanju bila pomoć ovim
ljudima.
Otkad su u veljači izbili sukobi između albanskih separatista i
jugoslavenskih snaga, veći dio pozornosti svijeta i humanitarne
pomoći bio je usmjeren na više od 200.000 Albanaca raseljenih zbog
borba na Kosovu te na desetke tisuća ostalih koji su pobjegli u
Albaniju ili Makedoniju.
Kako bilo, više od šest tjedana nakon što su žestoke borbe prestale,
između 25.000 i 35.000 Albanaca, uključujući i barem 6.000 djece
mlađe od 7 godina, ostalo je u Crnoj Gori, tvrde glasnogovornici
Međunarodnog Crvenog križa i ureda UNCHR-a(...).
Oko 31.600 izbjeglica iz Bosne i Hrvatske takođe živi u privremenom
smještaju u Ulcinju i ostalim crnogorskim gradovima već barem tri
godine, čekajući još da se stanje u tim bivšim jugoslavenskim
državama smiri. Uz taj teret, crnogorska vlada nije bila u stanju
puno pomoći pridošlicama.(...)
Loši uvjeti u Crnoj Gori potakli su na tisuće izbjeglica da
ilegalnim putem otiđu u druge europske države, putujući kroz
Albaniju i Italiju u Njemačku i Švicarsku pošto su onima koji su im
to omogućili platili pozamašne sume. Otkad su borbe početkom
listopada završene, u svoja sela u jugozapadnom Kosovu se vratilo
između 10 i 15.000 osoba, no mnogi tvrde kako to još ne mogu učiniti
zbog toga što su njihovi domovi uništeni i boje se policije.
"Nemam kamo otići", kazao je 38-godišnjak s Kosova, iz uništenog
grada Dečani, koji sa suprugom, petero djece i još sedmero ljudi
živi u dvije sobe u kući neznanca u Tuzi, selu koje se nalazi 10
milja jugozapadno od Podgorice.(...)
Kao i mnogi drugi stanovnici Kosova koji su pobjegli zajedno s
članovima obitelji koji su bili članovi Oslobodilačke vojske
Kosova, čovjek je kazao kako se neće vratiti sve dok jugoslavenska
vlada ne ostvari svoje mjesecima staro obećanje o amnestiji za
politički motivirane aktivnosti. Jedan od njegove braće prošloga
je tjedna otišao pogledati kuću, rekao je, i nazvao je da kaže kako
'se policija nalazi na svim cestama. Voze se uokolo u privatnim
automobilima'.
Čovjek koji je u strahu od srbijanske policije zatražio da njegovo
ime ne bude objavljeno, kazao je da 'Crveni Križ pruža pomoć dvaput
mjesečno, no od onoga što nam daju mogli bismo preživjeti tek pet
dana... Ne bismo bili živi' bez pomoći mjesnog stanovništva.
Njegova djeca po cijeli dan sjede kod kuće, kazao je, jer im je
crnogorska vlada - u strahu da će albanske obitelji potaknuti da
ostanu - zabranila pohađanje mjesne škole.
Hrana namijenjena Albancima jest samo za mlađe od 14 godina i
starije od 65, zbog nestašice, kazao je Stojan Sjekloca, zamjenik
povjerenika crnogorskog osmočlanog odbora za pomoć izbjeglicama.
(...)
Philipp Reber, šef ureda Crvenog križa u Podgorici, kazao je kako
gotovo 40 posto izbjeglica još živi u nezagrijanim pastirskim
kolibama u planinskim predjelima pored granice s Kosovom, sada
prekrivenima snijegom. 'Međunarodna zajednica napustila je ovo
područje' kazao je Pierfrancesco Maria Natta, šef mjesnog ureda
UNCHR-a.
Crnogorski predsjednik Milo Đukanović brani gledište svoje vlade o
izbjegličkoj krizi, za koju drži da su je stvorili jugoslavenska i
srbijanska vlada kako bi stvorili napetost u republici i kako bi
oborili svoje čelništvo sklono reformi. 'Međunarodna je pomoć, u
usporedbi s onim što smo mi učinili, neznatna', kazao je
Đukanović.
Nakon što je prvi put prije nekoliko tjedana posjetila Kosovo,
Julia V. Taft, pomoćnica državnog tajnika za stanovništvo,
izbjeglice i migracije, potvrdila je da 'put dostave pomoći nije
dobro organiziran', kao što nije niti na Kosovu.(...)
'Zbilja se moraju usredotočiti na ovo', kazala je Taft o agencijama
za pomoć i lokalnim dužnosnicima zaduženima za ublažavanje
humanitarne krize u Crnoj Gori (...)", piše Jeffrey Smith.
THE NEW YORK TIMES
8. XII. 1998.
U gospodarstvu Schroeder iskušava pristup konsenzusom
"Konsenzus je dugo bio okosnica njemačkoga poslijeratnog
gospodarskog procvata, pa je kancelar Gerhard Schroeder u
ponedjeljak pokušao pokazati da bi takav pristup mogao biti polazna
točka u borbi protiv visoke stope nezaposlenosti u zemlji", piše
Roger Cohen.
"U zemlji s više od 4 milijuna nezaposlenih, ili 10,6% radne snage,
Schroeder je na prvom sastanku mnogo hvaljenog 'saveza za poslove'
okupio sindikate, poslodavce i nekoliko članova svoje vlade. No
početna postignuća saveza jedva su nešto više od popisa dobrih
namjera.
Kako globalna konkurencija raste, a troškovi rada ostaju visoki,
njemačko se gospodarstvo, utemeljeno jednako na slobodnom tržištu
kao i na visokom stupnju socijalne zaštite, troši. Bogati postaju
bogatiji, no nezaposlenost je narasla na razinu koja nije viđena
još od 1945. Schroederov rad će se dobrim dijelom mjeriti na temelju
njegove sposobnosti da ljudima vrati poslove.
Metoda koju je on izabrao - pomno osmišljeni pregovori među
sindikatima, poslodavcima i političarima - jednaka je pokušaju
dokazivanja da njemački model (koji je imao velikih poteškoća
odgovarajući na izazove devedesetih) može biti oživljen.
Uvođenjem zajedničke europske valute, eura, Schroeder također želi
pokazati da najveće europsko gospodarstvo može stvarati poslove
istovremeno održavajući visoku razinu socijalnih privilegija i
izbjegavajući opću deregulaciju koja je pomogla potaknuti ubrzano
stvaranje poslova u Americi.
'Izvrsno ozračje dogovora ispunja me optimizmom', izjavio je
Schroeder poslije sastanka. (...) U izjavi se kaže da su se strane,
koje će se opet sastati 25. veljače, složile da će nastojati
smanjiti troškove rada, reformirati sveobuhvatan ali skup
socijalni sustav, osigurati više fleksibilnosti, malim
kompanijama omogućiti lakši pristup kapitalu te možda sniziti
godinu odlaska u mirovinu, koja sad iznosi 65.
Sve se te mjere već nekoliko godina razmatraju u Njemačkoj. Bivši
kancelar Helmut Kohl započeo je sličan krug sastanaka 1996., no oni
nisu vodili nikamo, pa stoga nije odmah bilo jasno zašto bi ovog
puta bili uspješni. U praksi, reforma mirovinskog, zdravstvenog i
socijalnog sustava, čiji trošak dodaje 40% plaćama, nailazi na
snažan otpor sindikata.
Jedini konkretni koraci o kojima je u ponedjeljak postignut dogovor
bili su da se porezne reforme za male i srednje kompanije provedu g.
2000. umjesto 2002. te da se stvori 100.000 pripravničkih mjesta za
mlade ljude. Kako će se ona stvoriti, i čime će biti financirana,
nije objašnjeno.
Pravi test volje za kompromisom vjerojatno će stići u sljedećih
nekoliko tjedana dok se poslodavci i sindikati sukobe oko plaća. IG
Metall, sindikat koji ima više od 2,7 milijuna članova u industriji
automobila i tehničkim industrijama, traži povišenje plaća za
6,5%."
BELGIJA
LE SOIR
8. XII. 1998.
Genocid ne smije postati banalni događaj XX. stoljeća
"Po čemu se zločin protiv čovječnosti ili ratni zločin razlikuje od
genocida? Radi li se tu o nijansama ili je posrijedi neka druga
razlika, zbog same prirode zločina? U sjeni godišnjice proglašenja
Opće deklaracije o pravima čovjeka, slavi se još jedna godišnjica,
godišnjica proglašenja Konvencije o sprječavanju i suzbijanju
zločina i genocida, a ista ta Glavna skupština Ujedinjenih naroda
prihvatila ju je 9. prosinca 1948., dan uoči prije spomenute
deklaracije. To je još jedan sastavni dio međunarodnoga pravosuđa,
a i on, pedeset godina poslije njegova prihvaćanja, izaziva žive i
zamršene rasprave. Međunarodna krizna skupina tome je jučer u
Bruxellesu posvetila razgovor na temu 'Genocidi i zločini protiv
čovječnosti, izazov za XXI. stoljeće'.
Liberalni senator Alain Destexhe, bivši voditelj Liječnika bez
granica i predsjednik Međunarodne krizne skupine, upozorio je na
previše često verbalno spominjanje i banaliziranje riječi
'genocid' pri opisivanju svih vrsta zatiranja, pokolja i
represija, od Pinocheta do Sadama Huseina, a ponekad i kad je riječ
o ubijanju životinja.
Pojam 'genocid' nije bio posve jasan ni na suđenju u Nuernbergu.
'Pravna istina je varljiva, može biti pogrešna, a izaziva strašnu
pomutnju u glavama, zbog čega genocid postaje banalni događaj XX.
stoljeća', izjavio je Maxime Steinberg, profesor povijesti na
Universite Libre de Bruxelles. Genocid je 'uništavanje jednog
naroda sustavnim istrebljivanjem, ali ne samo muškaraca, nego i
žena i djece', ustraje taj stručnjak za 'konačno rješenje'.
Yves Ternon, kirurg i povjesničar, stručnjak za genocide, kaže da
oba haaška ad hoc osnovana suda, onaj za područje bivše Jugoslavije
i onaj za Ruandu, spominju genocid, a time pridonose zabuni i brišu
posebnost riječi 'genocid'. Genocid je riječ koja pripada
isključivo pravosuđu. A razlikovanje zločina protiv čovječnosti i
genocida katkad je vrlo teško, ali je nužno, budući da će se naći i u
optužnici. 'Važno je da se ta dva pojma ne brkaju, kako bi nas
povijest mogla bolje upozoravati kada se izlažemo opasnosti od
pojave genocida', dodaje Steinberg.
Stvaranje međunarodnoga kaznenog suda, o čemu je odlučeno u srpnju
ove godine u Rimu, najavljuje kraj nekažnjavanju najgorih zločina,
a među njima je i genocid. To je i druga prigoda za Konvenciju o
borbi protiv genocida, naglasio je Erik Derycke, ministar vanjskih
poslova Belgije, koji smatra da je pravosuđe postalo glavni element
preventivnog diplomatskog djelovanja. Gianfranco Dell'Alba,
europski parlamentarni zastupnik i jedan od sudionika stvaranja
novoga kaznenog suda, drži da će međunarodni kazneni sud konačno
stvoriti stegovna načela za one koji budu kršili Opću deklaraciju o
pravima čovjeka.
Ali njegov optimizam neki osporavaju, ili se suzdržavaju. Filozof
Alain Finkielkraut upozorava na sadašnje euforično raspoloženje i
strahuje od rasapa pravosuđa koje zbog genocida progoni generala
Pinocheta, a njegovi zločini nemaju nikakve veze s tim pojmom, čak
se ne mogu svesti ni pod naziv 'zločini protiv čovječnosti'. I sve
se to zbiva samo zato što se izbjegava točno određivanje pojma.
Finkielkraut se boji da će zločin tako izići iz vremenskog
konteksta, da će biti delokaliziran zbog djelovanja televizije.
Gledatelj želi postati sudionik, kojega će sudac postaviti na to
mjesto, umjesto pravih sudionika. 'Neke su države odlučile
zaustaviti nasilje proglašavanjem amnestije: Poljska,
Južnoafrička Republika i Čile. U tom 'westernu nazočnosti na
televiziji, nitko se ne pita kakav je stav Crkve ili čileanske
vlade', zabrinut je Finkielkraut.
Osim toga, Finkielkraut vidi i vezu između sve veće nemoći
međunarodne zajednice i sudskog aktivizma. 'Što se manje stvarno
djeluje, više se sudi', ljuti se Finkielkraut. Emma Bonino,
europska povjerenica zadužena za pitanja humanitarne politike,
misli da međunarodni kazneni sud, koliko god on bio potreban, neće
biti čudotvorno rješenje.
'Ne smije se sakralizirati humanitarna djelatnost', kaže Emma
Bonino. 'Ona ne može riješiti problem, a on je političke prirode'.
Umjesto da se govori o sprječavanju krize, talijanska radikalna
aktivistica željela bi vidjeti Europu koja će jasno odrediti svoje
interese, vrijednosti i prioritete, a među njima bi se trebala naći
i borba za poštovanje ljudskih prava.
Mark Eyskens, koji postavlja nezgodna pitanja o univerzalnosti i
prihvatljivim granicama nacionalizma, misli da 'humanitarni
aktivizam služi za prikrivanje nemoćne europske vanjske i
obrambene politike'.
Mnogi izaslanici slažu se da je vojna intervencija često jedini
način za zaustavljanje genocida. 'Zaista je vrijeme da se odredi
minimalni konsenzus o tome što može izazvati i biti cilj neke
intervencije: priroda i veličina zločina, tko su ubojice i kako ih
zaustaviti', zaključuje Alain Destexhe", piše P. L.
SLOVENIJA
DELO
8. XII. 1998.
Tko koga štiti
"Sada gotovo nitko više ne dvoji da što prije treba nešto napraviti
za ostatak nekad jake i gusto naseljene slovenske narodnosne
skupine uz istočnu i sjevernu granicu Furlanije - Julijske krajine.
Talijanski je parlament naime ratificirao europsku povelju o
pravima narodnih manjina koja ga obvezuje i na pravno uređenje
njihovog položaja. A budući da je pitanja francuske i njemačke
manjine već odavno uredio i prihvatio zaštitne norme i za jezične
skupine u državi, ne može više dugo bez posljedica odgađati
zahtjeve Slovenaca.
Politika izgovora vladinih koalicija zadnjih desetljeća da još
nisu dozreli uvjeti za takozvani globalni zaštitni zakon za
Slovence, bogato se ukamatila. Urbanističkom politikom,
naseljavanjem slovenske zemlje Talijanima te gradnjom
industrijskih i drugih javnih objekata duž granice, bitno se
promijenio narodnosni sastav. Tomu su pridonijele i demografska
kriza i tiha asimilacija. A posljedica svega toga je da su se među
jako prorijeđenim Slovencima počeli razdvajati i pogledi na
sadržaj potrebnih zaštitnih norma. Zajedničkom slovenskom
predstavništvu se prije dobrih pet godina posrećila izrada
cjelovitog teksta zaštitnog zakonskog nacrta, a svaka njegova
komponenta tumačila ga je na svoj način i prilagođavala vlastitim
potrebama. Zato su prošlog tjedna predstavnici organizacija išli
svaki sa svojim gledištima na četverodnevnu audiciju o
pripremljenom Masellijevom nacrtu zakona.
Ako uzmemo u obzir da je saveznička vojna uprava brzo poslije rata
oko Trsta skoro sasma izjednačila pravni položaj Talijana i
Slovenaca - glede javne uporabe jezika pa i škola, te dostupnosti
javnim službama (što je u dobroj mjeri preuzeo i londonski
memorandum, ali ga rimski parlament nije ratificirao) - moramo
zaključiti da su se izvršna i zakonodavna vlast zadnjih desetljeća
ponašale prema Slovencima vrlo ograničavajuće. Mrtvo slovo na
papiru ostale su i odluke osimskih sporazuma. Samo je sudstvo na
raznim razinama više puta odlučilo u korist javne uporabe
slovenskoga jezika. Dug države prema slovenskoj narodnosnoj
skupini je dakle više nego očit.
Masellijev nacrt zakona prilično je blijed odraz svega što je bilo
napisano u nekih desetak zakonskih prijedloga zakona sastavljenih
u raznim strankama koji su zatim ostali ležati u ladicama
parlamenta. Predstavnici obiju krovnih organizacija Slovenaca na
audiciji u Rimu dali su više prijedloga za njegovo poboljšanje. No
čuđenje izazivaju novi pogledi tršćanske demokratske ljevice koja
je sasma revidirala svoja donedavna stajališta o zaštitnom
zakonu.
U strahu da bi talijanska većina zaštitne norme shvatila kao
povlasticu manjine, među ostalim je predložila izbacivanje iz
nacrta zakona pojmova koji se tiču 'narodnosti' i 'narodnosnog
područja'. Ujedno simbol slovenske nazočnosti u tršćanskom
gradskom središtu, Narodni dom koji su zapalili fašisti odmah
poslije Prvoga svjetskog rata i koji je tobože još predmet razdora
između većine i manjine, ne bi vratili Slovencima kako je predložio
Domenico Maselli u 20. članku nacrta zakona, nego bi ga u znak
pomirbe prepustili svim građanima. Promjenu stajališta glede
zaštite Slovenaca demokratska ljevica opravdava potrebom gledanja
u budućnost.
Nezahvalnu zadaću razlaganja novih pogleda stranke preuzeo je
slovenski potpredsjednik zemaljskog vijeća Miloš Budin. Među
ostalim ovih je dana pojašnjavao da talijanski nacionalizam nije
više opasan protivnik manjine, a sasma je previdio da ga tršćanski
desničarski zastupnici Roberto Menia i Guadalberto Nicolini
demantiraju najavom da će na 29 članaka nacrta zaštitnog zakona za
Slovence uložiti više od tisuću amandmana.
Budin ipak nije iznenadio. Kao podpredsjednik zemaljskog vijeća
više je puta pristao na maglovita obećanja u odnosima prema
Slovencima. Tako je pri prihvaćanju pokrajnskog zakona o zaštiti
furlanske jezične zajednice odbijao zahtjeve da pokrajinsko vijeće
izglasa zaštitne norme i u korist Slovenaca, jer da će to obaviti
parlament globalnim zaštitnim zakonom. Pomirio se i sa zemaljskim
izbornim zakonom koji je pooštrenim zahtjevima spriječio izbor
kandidata Slovenske zajednice u zemaljsko vijeće. Može li se
razumjeti takvu promjenu stajališta prema potrebama Slovenaca kao
pomoć stranke novoj lijevo-srednjoj koaliciji Masline koja je
rodila Prodijevu vladu i njezinoj nasljednici vladi Massima
D'Aleme, ili ih možda treba pripisati pripremama za skore
parlamentarne izbore?
Rimske audicije predstavnika slovenskih organizacija i stranaka te
odlučno uvjetovanje stajališta desnice prema ipak ograničavajućim
normama za Slovence s istodobnim rješavanjem optantskih problema,
vjerojatno neće pridonijeti poboljšanju sadašnjeg teksta
zaštitnog zakona, a zacijelo će idućih tjedana raspiriti daljnji
razdor u manjini. Baš tako će se odnosi između slovenske manjine i
talijanske većine duž granice prije zaoštriti nego popraviti.
Pokrajinski tajnik demokratske stranke ljevice Stelio Spadaro i
podpredsjednik zemaljskog vijeća Miloš Budin morat će dakako
preuzeti dio odgovornosti" - piše Lojze Kante.
ITALIJA
IL MESSAGGERO
8. XII. 1998.
"Bospor, Aja Sofija, Kapadokija? Ne, hvala. Oko 40.000 Talijana
otkazalo je već rezervirani put u Tursku. Afera Oecalan i sumnja da
se stara, tradicionalna naklonost prema nama pretvorila u
neprijateljstvo, televizijske slike masa koje viču, paljenje
zastava, sve je to pridonijelo da naši turisti u vrijeme božićnih
praznika odustanu od Turske. Uzbunjujuće izvješće dolazi od Talhe
Camasa, predsjednika Tursaba, agencije koja okuplja turske
turističke tvrtke. Prema Camasu, 40.000 turista manje znači pad 20%
turističkog priljeva Talijana u Turskoj, koji se procjenjuje na
200.000 osoba godišnje.(...)
Tako je, slijedeći primjer predsjednika mnogih gospodarskih komora
i turskog udruženja obućarske industrije, Camas uputio poziv da se
kriza u odnosima s Italijom riješi što prije 'kako bi se izbjegle
daljnje štete za naše gospodarstvo'. Turistička kriza s Italijom
podudara se s jednom širom, koja je zaustavila spektakularan rast
broja posjetitelja, čiji se godišnji porast procjenjivao na 8-10
posto. Razlozi su nemiri na Istoku, nedostatak infrastruktura, te
grčka, španjolska i hrvatska konkurencija. Sada ta tendencija u
Turskoj bilježi pravi zaokret u suprotnom smjeru."
SRBIJA
POLITIKA
8. XII. 1998.
Hrvatske prometne želje
"U sve nestrpljivijoj želji da privuče bar neki djelić pozornosti
međunarodne zajednice, inače poprilično ohlađene više nego
skromnim dometima aktualne hrvatske državne politike i njezinom
stvarnom spremnošću da prihvati europske norme u razvoju
društevnih odnosa, hrvatski državni vrh je lansirao još jednu
ambicioznu prometnu želju: izgradnju tzv. jadransko-jonske
autoceste, koju iz razumljivih razloga priželjkuju i Grci jer bi im
se tim pravcem - uz sve ostalo - jednog lijepog dana slio i dio
europskih turista koji dolaze na istočnu jadransku obalu.(...)
Zanimljivo je da su - prema pisanju 'Novog lista' - u kancelariji EU
za transeuropske mreže iznenađeni ovom hrvatsko-grčkom
inicijativom, jer u mjerodavnim međunarodnim tijelima ne postoji
potpora takvoj trasi..."
Raste broj alkoholičara i narkomana
"Među brojnim teškim posljedicama protekloga građanskog rata u
Hrvatskoj je i sve teži položaj demobiliziranih pripadnika
Hrvatske vojske, koje uz zdravstvene probleme pogađa i sve dublja
privredna kriza tako da malo tko od njih može dobiti posao. U takvoj
besperspektivnoj situaciji među njima se širi alkoholizam i
narkomanija..."