ZAGREB, 7. prosinac (Hina) - "Povjerenstvo za banke nije nikakvo +paradržavno tijelo. Riječ je o koordinacijskom tijelu koje vodi +Predsjednik Republike, a njegov cilj je međusobno informiranje +radi pravodobnih intervencija i
rješavanja uočenih problema. +Koordinacija je uobičajena u svijetu i Povjerenstvo ne zadire u +samostalnost rada tijela koji ga čine, a to su Vlada, Ministarstvo +financija, Hrvatska narodna banka i sudska vlast", rekao je za Hinu +savjetnik predsjednika Republike za gospodarstvo i ravnatelj +Hrvatskog instituta za bankarstvo i osiguranje dr. Pero +Jurković.
ZAGREB, 7. prosinac (Hina) - "Povjerenstvo za banke nije nikakvo
paradržavno tijelo. Riječ je o koordinacijskom tijelu koje vodi
Predsjednik Republike, a njegov cilj je međusobno informiranje
radi pravodobnih intervencija i rješavanja uočenih problema.
Koordinacija je uobičajena u svijetu i Povjerenstvo ne zadire u
samostalnost rada tijela koji ga čine, a to su Vlada, Ministarstvo
financija, Hrvatska narodna banka i sudska vlast", rekao je za Hinu
savjetnik predsjednika Republike za gospodarstvo i ravnatelj
Hrvatskog instituta za bankarstvo i osiguranje dr. Pero
Jurković.#L#
Prema njegovim riječima, bankarska kriza u Hrvatskoj dobila je
političke dimenzije veće nego što ona po svojim razmjerima stvarno
zaslužuje, a riječ je o malom dijelu bankarskog sustava koji je
zahvaćen krizom. Stvorena je klima krize, a panika koja je sve
prisutnija ima utjecaja na povjerenje štediša u bankovni sustav.
Istina je, naglasio je Jurković, da se u slučaju Dubrovačke i
Glumine banke moglo reagirati mnogo prije. Ono što je poduzeto bilo
je poduzeto pod pritiskom javnosti, panike te prosudbe političkih
organa koja nije bila sasvim u redu.
Prema njegovim riječima, uzroci bankarske krize leže u
neadekvatnoj kontroli, neprofesionalnom ponašanju rukovodećih
ljudi u bankama te simbiozi političkih i gospodarskih činitelja,
tj. zbog uplitanja politike u poslovanje banaka naročito na
lokalnim razinama.
Novi Zakon o bankama bio je nužan, smatra Jurković. Činjenica je,
naime, da imamo bankarsku krizu, a kao zemlja koja je u tranziciji
moramo imati nešto naglašenije elemente intervencije. Jurković
nije ni za sanaciju ni za stečaj banaka. On se zalaže prije svega za
konsolidaciju bankarskog sektora kroz dokapitalizaciju,
strateške investitore i objedinjavanje.
Svaka likvidacija, naglasio je, bolno dira u životne ušteđevine i
ima političke i gospodarske posljedice. On se zalaže i za
osiguranje svih štednih uloga bez obzira na njihovu visinu.
Zakon o osiguranju štednih uloga, prema njegovim riječima, nanio je
puno štete bankarskom sustavu usprkos osiguranih 100 tisuća kuna.
"On je prestrašio najveće štediše i izazvao likvidnosne probleme u
bankama. On je i poskupio bankarsko posredovanje, jer je stopa
doprinosa za osiguranje štednih uloga linearna, a ne diferencirana
prema rizičnosti banaka".
Rasplet bankarske krize se svakako, smatra Jurković, mora dogoditi
iduće godine, jer je on pretpostavka gospodarske konsolidacije i
normalnog priljeva kapitala koji je Hrvatskoj potreban da potakne
razvoj.
Jurković kaže da ne spada u katastrofičare te da gospodarska
situacija u Hrvatskoj nije tako loša kao što je neki vide. Politička
situacije je mnogo teža nego gospodarska, jer postoje mnoge tenzije
koje su isforsirane i nepotrebno stvorene, a koje negativno utječu
na gospodarska kretanja.
Jadranka Šević
(Hina) js sbo