BRUXELLES, 1. prosinca (Hina/Reuters) - Švicarska je u utorak +priopćila da je s Europskom unijom postigla sporazum o prometu +preko Alpa, čime je uklonjena glavna prepreka za dugo očekivani +sporazum o trgovini i suradnji između EU i
njezina strateški važnog +partnera.
BRUXELLES, 1. prosinca (Hina/Reuters) - Švicarska je u utorak
priopćila da je s Europskom unijom postigla sporazum o prometu
preko Alpa, čime je uklonjena glavna prepreka za dugo očekivani
sporazum o trgovini i suradnji između EU i njezina strateški važnog
partnera.#L#
"Ministri prometa zemalja članica EU prihvatili su sporazum i on se
više neće mijenjati", rekao je novinarima švicarski veleposlanik
pri EU Alexis Lautenberg.
Švicarski ministar prometa Moritz Leuenberger rekao je da je
Italija, čiji prijevoznici robu namijenjenu sjevernoj Europi
moraju transportirati preko Alpa, zahtijevala promjene u svakom
dijelu švicarskog prijedloga tijekom pregovora koji su trajali
cijelu noć.
"Italija je tražila sve: niže cestarine, drukčiju sigurnosnu
klauzulu, veće kvote (za kamione) tijekom prijelaznog razdoblja i
odgodu početka režima naplate", rekao je Lautenberg.
Prema sporazumu, koji još moraju odobriti ministri vanjskih
poslova EU, Švicarska je pristala do 2005. ukinuti zabranu prometa
kamiona iz EU s više od 28 tona nosivosti te umjesto toga povećati
davanja za kamione na temelju štete koju uzrokuju u okolišu.
Teško postignuti sporazum omogućit će ministrima prometa EU da se
tijekom dana usuglase oko sustava trošarina za kamione u zemljama
Europske unije temeljenog na zaštiti okoliša.
Očekuje se da obuhvati i trošarinu od 84 ekija (620 kuna) za kamione
koji iz Njemačke putuju za Italiju preko Austrije preko ekološki
vrlo osjetljivog prijelaza Brenner.
Lautenberg je rekao da je Bern pristao povećati ukupan broj kamiona
iz EU težih od 40 tona s 200 tisuća na 300 tisuća u razdoblju 2001.-
2002. te s 300 tisuća na 400 tisuća u razdoblju 2003.-2004.
Švicarska je također prihvatila da do završetka novog željezničkog
tunela kroz Alpe 2006. ili 2007. ne zahtijeva maksimalne cestarine
za kamione koje će u prosjeku iznositi 200 švicarskih franaka.
Bern je zauzvrat dobio pravo da nakon prijelaznog razdoblja
uspostavi režim trošarina prema svojem prijedlogu (prosječno 200
franaka) i zadrži zabranu prometa kamiona noću i sigurnosnu
klauzulu prema kojoj mjesne vlasti tijekom pet godina imaju pravo
dvaput povećati trošarine za 12,5 posto ako se cestovni promet
poveća do nepodnošljivih razina.
Osim cestovnog i zračnog prometa, planirani sporazum o trgovini i
suradnji, o kojemu EU i Švicarska pregovaraju od 1995., obuhvaća
poljoprivredu, istraživanja, uzajamno priznavanje standarda i
slobodno kretanje osoba.
(Hina) dam dh